teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathaliia

Re: teveel hijgen!! Hoe kan dat????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:06

ik denk dat de shet je nog wel even kan hebben, maar ik zou toch even een da inlichten over het hoesten, en gewoon even na laten kijken!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:13

Je kan nog wel even op de shet rijden, maar als hij idd hoest en hijgt zou ik even wachten met rijden. Je kan veel beschadigen door hem dan toch aan het werk te zetten. Dierenarts inlichten kan geen kwaad. Mijn shet hoestte ook maar een beetje en die bleek later toch flinke koorts te hebben, terwijl hij verder gewoon at enz.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:25

ik zou idd gewoon ff de DA erbij halen Verward

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:30

De mijne bleek bronchitis te hebben en mocht alleen maar nat hooi.

Zou toch even de DA erbij halen voordat het erger wordt!

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:13

Wij hebben een paard dat plots een allergische reactie had, hij begon ook te hijgen na 10 minuten en zijn flanken gingen op en neer. Nu krijgt hij zijn 3e fles Ventipulmin en begint het goed te beteren, hij piept niet meer op de longen en het hijgen is ook al goed verminderd.
zeker de DA er bij halen!!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:19

En was ie weer aan het hijgen vandaag?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:27

ik zou er denk ik even rustig aan mee doen, dus eigenlijk niet laten werken om te zien of hij dan weer gaat hijgen of hoesten..
misschien kan je de DA maandag even bellen om te vragen wat het beste is om te doen.

ik snap even helemaal niks van het te groot gedoe hier, zogauw iemand een shet heeft is ze bij voorbaat te groot volgens mij, op bokt. Gestoord

sorry hoor, ik wordt daar een beetje simpel van!
TS liet toch foto's zien, ze vormt een mooie combi met die pony!

Annja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:13

een paard gaat niet hoesten als iemand op hen rijd!! ik zal ff lekker rustig aan doen en als het niet weg is de dierenart er bij halen!! hou me op de hoogte a.u.b

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:21

IK heb vandaag met mijn pony gestapt en toen ging ik even een eindje aan het galloperen en toen ging hij weer hoesten dus ik vraag het nog een keer aan mijn tante en dan haal ik de DA er bij!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:28

En voorlopig niet rijden. Als je pony verkouden is kun je de kleine haarvaatjes in zijn longen kapot rijden en dan heb je kans op een chronisch verkouden pony Lachen

Wel verstandig om de dierenarts te gaan bellen Lachen

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:30

idd niet meer rijden of longeren ofzo Knipoog DA erbij halen

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:12

suleilitha schreef:
Jij zegt zelf dat je niet te zwaar voor de pony bent. Ga gewoon eens kijken naar een groter exemplaar en haal de dierenarts even bij deze. Ik heb de foto's nog even gekeken de bovenste is zo te zien in de zomer gemaakt en ik vind de vacht er voor die tijd van het jaar ook niet best uitzien...

Ellepel, ze had het meer over hijgen dan over hoesten.

Dat komt omdat ik toen 1 week ziek was ofzo, toen werd hij wel verzorgd maar niet een 1 uur ofzo dus ik had die foto gemaakt toen ik net weer beter was dus daarom zag hij er daar niet zo mooi uit! Maar ff een vraagje! Hoe zet je er een foto op als pasfoto ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:14

natuurlijk is je paard gezond meid... daarom doet hij zo ook....

Verdrietig Huilen

ga aub wat met het advies doen om een dierenarts te bellen

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:27

runningkawa schreef:
natuurlijk is je paard gezond meid... daarom doet hij zo ook....

Verdrietig Huilen

ga aub wat met het advies doen om een dierenarts te bellen

Dus hij is wel gezond ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:29

Wat denk je dat die smileys betekenen??
En waarom denk je dat ik zeg dat je wat doen met de tips om een DA te bellen?

natuurlijk is hij niet gezond...een gezond paard hoest en hijgt niet

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:52

runningkawa schreef:
Wat denk je dat die smileys betekenen??
En waarom denk je dat ik zeg dat je wat doen met de tips om een DA te bellen?

natuurlijk is hij niet gezond...een gezond paard hoest en hijgt niet

ik vind dat je het best wat anders mag zeggen.. dat jij in je vorige berichtje sarcastisch (??) gaat doen wil nog niet zeggen dat iedereen dat zomaar begrijppt. Tong uitsteken ik ken jilda (mijn nichtje) en goldie en ik weet dat jilda super goed voor haar pony zorgt. toen ze goldie kreeg zag goldie er een stuk minder goed uit. ik vind het juist goed dat ze hier een topic heeft geopend, want misschien konden jullie haar wel gewoon vertellen dat het heel normaal was. dan had ze de dierenarts niet in hoeven schakelen. nu heeft ze jullie commentaar gehoord en zegt ze dat als de klachten aanhouden ze de dierenarts inderdaad in gaat schakelen. dan is ze toch goed bezig? verder denk ik echt niet dat het hoesten en hijgen door het gewicht of de lengte ofzo komt, want ik vind jilda iniedergeval niet te lang en te zwaar. het ziet er op de foto toch goed uit? en goldie heeft juist een steeds betere conditie gekregen. wel is al een dagje ouder, dus misschien gaat daardoor nu haar conditie iets achteruit? kan het misschien ook temaken hebben met stro eten? ik neem aan dat het binnenkort weer eens wat beter weer wordt en goldie dan weer lekker buiten kan staan. dat zal haar vast ook goed doen.

een stukje over dampigheid van internet gehaald:
Dampigheid

Dampigheid (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) heeft als een oorzaak een allergische probleem. De volgorde is meestal: virusinfectie, beschadiging longepitheel , irritatie aan het afweersysteem, onstaan van overgevoeligheid, reageren op stoffen waarop een normale long niet hoort te reageren, ontstekingsreacties en bronchusvernauwing, dampigheid. De optredende bronchusvernauwing is dan astma in engere zin, maar is lang niet het enige wat er aan de hand is. Bij voortgeschreden gevallen ontstaat uiteindelijk longemfyseem, het knappen van longblaasjes, wat leidt tot onherstelbare schade. Uit de omschrijving van wat er aan de hand is, volgt de behandeling van de kwaal ook al; in de acute fase het behandelen van een eventueel achterliggende infectie, opheffen van de bronchusplastme met spasmolyca, het taaie slijm dunner maken om het ophoesten te vergemakkelijken met medicijnen of- heel heftig- door het geven van infusen in grote hoeveelheden, het afremmen van de ongewenste onstekingsreactie met medicijnen. De behandeling met infusen geeft vaak wel een snel resultaat maar is niet zonder gevaar. Aangezien paarden en pony's vaak een allergie ontwikkelen voor de mijten en de schimmels die voorkomen in het stof van hooi en stro (uitzonderingen daar gelaten) betekend dit voor een chronisch hoestend paard:

* Huisvesten in een frisse buitenbox, opgestrooid met een stofvrij materiaal zoals houtvezels of krantenpapier of desnoods turfmolm.
* Geen hooi meer voeren. Dit kan vervangen worden door Horse-hage, Hay-mix, grasbrok of luzernebrok.
* De wei in is ook de uitstekende oplossing.

suc6 met goldie en ik zou indd sibbien nog even vragen en als sibbien denkt dat het beter is om toch de veearts even langs te laten komen dat even doen Knipoog . ik zie je in de meivakantie weer!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:13

oja, en als de bak heel erg stoffig is (dat was toch zo bij die ene binnenbak?) kun je wat vaseline bij de neusgaten smeren, dat vangt stof op, en dat ademt ze dan dus minder in. maar hoest ze alleen in de bak? of ook op een buitenritje?
en soms als paarden een slecht gebit hebben kan er ook bijv een hooispriet vast blijven zitten in hun keel. (maar volgens mij is er niks mis met goldie dr gebit, maar je kan het altijd even vragen als de veearts toch wel moet komen)

edit. neusgatel ---> neusgaten Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:09

Mensen die (teveel) roken, gaan ook hijgen en hoesten bij inspanning, zou dat voor paarden ook het geval zijn??? Haha! Sigaar Sigaar Sigaar Sigaar Sigaar

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:16

suleilitha schreef:
Mensen die (teveel) roken, gaan ook hijgen en hoesten bij inspanning, zou dat voor paarden ook het geval zijn??? Haha! Sigaar Sigaar Sigaar Sigaar Sigaar

haha ja indd. zie je het al voor je een pony met een peuk in zn mond? Clown Vork
maar het zou best vergelijkbaar kunnen zijn. ik neem aan dat dat van rokers komt doordat zn longen beschadigt zijn. misschien kan dat bij een pony wel zo zijn en hoesten veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 14:17

Levert wel weer dit soort vraagstukken op, rookt uw paard, zo nee dan staat het hok in brand!!!

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 19:33

Oow,, maar moet ik nu wel of niet de DA erbij halen wand ik schaam me ook dood als hij zegt : Jah er is niets aan de hand dus dan zal hij wel denken, dat meisje maakt zich om niets druk Tong uitsteken

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:36

jildatjeh schreef:
Oow,, maar moet ik nu wel of niet de DA erbij halen wand ik schaam me ook dood als hij zegt : Jah er is niets aan de hand dus dan zal hij wel denken, dat meisje maakt zich om niets druk Tong uitsteken

Ik denk dat elke DA wel begrijpt dat je opbelt omdat je het beste voor hebt met je pony. En jij zou juist blij moeten zijn als er niets aan de hand is, in plaats van je te schamen. Je zou je moeten schamen als je niet laat onderzoeken of er iets aan de hand is.
Met mijn DA heb ik altijd eerst telefonisch contact, en dat bepaalt hij aan de hand van mijn verhaal of het nodig is om langs te komen of niet.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:37

jildatjeh schreef:

Je kunt betere het zekere voor het onzekere nemen Knipoog.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:38

Je zou je eerder moeten schamen als je geen DA belt, dan voor het feit dat je voor niks zou bellen.
Weet je hoeveel mensen voorniks bellen. Beter een beetje bezorgd om je beestje dan niks doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:43

Dat denkt mijn dierenarts wel vaker Huilen van het lachen
Maar volgens mij vind hij het wel leuk om te zien dat ik zo bezorgt om mijn dieren ben. Je kunt idd beter een keer te vaak dan te weinig bellen.