Met modderbenen op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: Met modderbenen op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:47

ik heb altijd wel gedacht dat wit gevoeliger was Ach gut ook omdat de huid er onder rozer ziet als bij bruin... maar goed die van mij hebben en witte voetjes en lopen iedere daqg te modderstampen en hebben nog nooit mok gehad.

Liesje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:57

hey, mijn verzorgpaard heeft normaal nooit last van mok. Sinds de bak nat is(lees: 1 groot zwembad Knipoog ) en we zijn benen niet elke dag schoon en droog maken heeft hij last van mok. dus ik denk dat het wel van een natte bak komt en dat je zijn/haar benen beter wel schoon kan maken voordat je haar op stal zet!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:22

Elke87 schreef:
Dat witte benen gevoeliger zijn is echt een fabeltje.. Lachen
Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:37

Toch is het wel zo dat je bij een paard met 2 witte en 2 donkere benen, op de een of andere manier eerder mok op de witte benen hebt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:45

En de witte hoeven onder die witte benen zijn ook gevoeliger doordat ze zachter zijn. Dat vertelde mijn da me tenminste...

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:02

Dat is echt onzin. Tenminste ik merk geen verschil bij die van mij.
Ze hebben nog nooit hoef problemen gehad en lopen gewoon blootvoets voor de koets.
(Even gauw hout opzoeken om het af te klopppen Haha! haha)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:08

Ga maar eens bij de smid kijken als die witte hoeven en zwarte hoven bekapt. Er is echt een verschil. Witte hoeven zijn makkelijk te bekappen omdat die zachter zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:51

die van mij ploeteren elke dag lekker dwars door de modder, maar ik ga echt niet elke dag 3 paarden de benen van afborstelen als ze op stal gaan Nagelbijten / Gniffelen
gewoon zorgen voor een goede nette stal door elke dag goed uit te mesten en het gaat prima.
heb 2 dieren met witte voeten ( van de 8 benen 7 witte voeten) en ik heb tot nu toe nog nooit mok meegemaakt. sterker, nog, het zijn Tinkers met behang, dus die horen normaliter nog gevoeliger te zijn omdat de sokken slecht drogen.
*klopt af op onbewerkt hout* hopen dat dit nog jaren zo blijft

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:59

Ik heb géen idee waar al die 'fabeltjes' over witte hoeven zijn zachter en witte benen krijgen eerder mok vandaan komen, maar ik weet zéker dat dat bij mijn haf níet van toepassing is. Ze staat dag en nacht tot ongeveer haar kniën in de modder ('s winters dan) nouja, ze heeft een inloopstal enzo hoor, maar de wei is momenteel nogal modderig (vooral voor de ingang van de stal en de plekken zonder gras) Haar benen zijn wit (nouja, onder de modder zouden ze wit móeten zijn Tong uitsteken ) en ze heeft nog nooit last van mok gehad en ik heb haar toch alweer een tijdje in de modder staan hoor Haha! ook mijn shetlander (zwarte benen) heeft van z'n leven nog geen mok gehad (en staat al 9 jaar in die modderige wei)

Mijn haflinger heeft vóor trouwens zwarte hoeven en die brokkelen af als je er alleen al naar kijkt hier voor moet ze ook hoefschoenen/ijzers hebben eigenlijk (op het moment heeft ze even niks omdat ijzers niet gaat) en achter heeft ze witte hoeven loopt ze zo mee weg over de weg, niks geen ijzer nodig kan allemaal niks geven. En dan zouden witte hoeven zachter moeten zijn??

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 05:35

Het is toch niet zo dat als het toevallig niet bij jouw paard van toepassing is, dat het dan een fabeltje is Verward Ik denk dat ik in deze dan toch kies om mijn da en smid te geloven, met tientallen jaren ervaring...

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 06:11

Het lijkt mij beter modderbenen gewoon op te laten drogen, dan ze ook nog eens elke keer helemaal nat te spuiten of nat af te borstelen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:06

Die van mij hebben alleen een schuilstal en ze staan dus meer in de modder dan binnen, maar ze hebben in die 9 jaar dat ik ze heb nog nooit mok gehad. Eentje heeft ook witte benen. Ik spuit de benen dus ook niet af, dat droogt gewoon op als ze besluiten binnen te gaan staan.

Ik heb juist gehoord dat paarden van een vieze, natte stal mok krijgen en niet direct van modder.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:14

witte hoeven zijn naar mijn idee wel zachter als de donkere. 1 van mijn pony's heeft 2 verschillende kleurtjes en die hoeven slijten dus wel anders af... waarvan de witte harder slijt als de donkere Clown dus ik geloof het wel... het hoeft alleen niet te betekenen dat als je paard witte benen heeft hij meteen vol mok zit omdat wit gevoeliger is, of als hij lichte hoeven heeft het meteen giga afslijt ofzo Ach gut

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:17

Die van mij komen ook alle 3 met modderbenen op stal.
Ik laat het altijd opdrogen en borstel het er dan goed vanaf.
Ze hebben er nog nooit mok van gekregen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:59

Tieneke schreef:
Het is toch niet zo dat als het toevallig niet bij jouw paard van toepassing is, dat het dan een fabeltje is Verward Ik denk dat ik in deze dan toch kies om mijn da en smid te geloven, met tientallen jaren ervaring...

ik heb fabeltjes toch ook tussen aanhalingstekens Knipoog maar afijn daar gaat het hier geloof ik niet om Knipoog

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 12:14

Bedankt voor de informatie. Lachen Ik heb het tot nu toe ook altijd laten opdrogen, ook al vonden sommige meiden op stal dit raar van mij... Het is makkelijker schoon te krijgen door het achteraf af te borstelen dan met water te kliederen, vind ik. Scheve mond Zolang mijn pony geen mok lijkt te krijgen toch. Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:48

en nog een voordeel vind ik... als ik de gedroogde modder er van af borstel lijken de voetjes witter dan ooit... als ik ze afspuit worden ze minder makkelijk zo wit Haha!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:55

Die van mij loopt momenteel ook in een modderbad.. het achterste deel van de paddock is wel droog maar ja ze vindt het zeker fijn om in een voetenbadje te staan ofzo... Gevolg is wel dat ze iedere dag met modder tot boven de knieen weer binnen komt. Afborrstelen wil niet als het nog nat is dus laat ik het mooi opdrogen en dan gaat het er zo af. En inderdaad Rianneke, het witte voetje is dan ook superwit!
Die van mij is dit jaar gelukkig mokvrij! Vorig jaar had ze allemaal plekjes op de achterbenen, vooral aan de binnenkant van de pezen, niet eens in de kootholte. 't Wordt tijd voor mooi weer..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:57

pearlie -> gefeliciteerd Haha!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 13:41

Tieneke schreef:
En de witte hoeven onder die witte benen zijn ook gevoeliger doordat ze zachter zijn. Dat vertelde mijn da me tenminste...

Mijn (toenmalige) smid vertelde me iets anders! Witte hoeven zijn even hard/ zacht als de donkere, zei hij.

Wel zijn witte benen gevoeliger voor zonlicht en daardoor kan het paard mok krijgen (in de zomer uiteraard meer kans).
Verder kan zand gaan schuren wat wondjes veroorzaakt. Als de modder opdroogt maar niet schuurt, is er (volgens mij) geen probleem!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:02

Volgens mij zijn idd zwarte hoeven even hard als witte hoeven.
Het kan inderdaad zijn dat witte plaatsen (zoals een bles) gevoeliger zijn voor zonlicht, omdat de huid daaronder rose is. Maar heb nog nooit verbrande benen gezien, bij een paard, eerlijk gezegd. Maargoed daar gaat dit topic eigenlijk ook helemaal niet over. Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 14:53

Hoe komt het dan dat bij mijn paard de witte hoef veel sneller slijt en dat die ook veel makkelijker te bekappen is dan de andere hoeven? Waarom zegt mijn smid dan dat witte voeten zachter zijn? Ben jij ook smid?

In ieder geval: mijn paard ploetert ook elke dag meerdere keren door een stukje modder en is bij de hoeven en kootholten altijd wel nat. En ik heb nog geen spoortje van mok gezien, in die (bijna) drie jaar dat hij hier staat... Hij heeft wel veel mogelijkheden om ook droog te staan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:02

het kan geen kwaad indien je er maar voor zorgt dat de benen genoeg tijd krijgen om goed te drogen en het paard een schone stal heeft. Probleemloos en ik heb friese paarden met veel sokken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:32

Ik kom even terug op mijn bericht hierboven Bloos
Inmiddels hebben mijn pony's wel alle drie mok. Of dat komt door modderige of natte benen, vast wel maar het al er ook echt aan liggen in wat voor mate ze natte en modderige benen hebben.
In al die jaren dat we ze hebben, is dit de eerste keer dat ze mok hebben en ze zijn altijd hetzelfde behandeld. Dus naar stal, opdrogen en afborstelen, wat meestal de dag erna is. Waarscheinlijk staan ze nu toch in een te nat weiland.
Ik wil je toch aanraden om te kijken naar in wat voor weiland ze staan, is het echt heel modderig of nat constant of zijn er ook droge plekken?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:42

Voor de wei waar mijn paard staat ligt ook een hele modderpoel, daar moeten we dus elke dag doorheen. Als ik hem dan weer op stal zet maak ik ze eigenlijk nooit droog. Drogen vanzelf wel.
Ik voel ze 's morgens voordat die weer op wei gaat meestal wel even na. Gewoon voor de zekerheid.
Maar hij heeft nog nooit mok gehad..