waar heb jij je paard staan manege/pension/thuis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waar heb jij je paard staan?

1) manege
29 (10%)
2) pension
117 (42%)
3) thuis
80 (29%)
4) anders
47 (17%)

Totaal aantal stemmen: 273

Zamora

Re: waar heb jij je paard staan manege/pension/thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:05

thuis Lachen Voorheen bij boeren e.d. doe al jaren alles zelf en bevalt me goed. Op manege o.i.d. zou ik niet kunnen staan, sowieso de manier van houden en al die drukte ja Nagelbijten / Gniffelen

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:08

Mijn pony staat op een pensionstal. Helaas is er geen plaats bij ons thuis. Ik wil haar absoluut niet op een manege, omdat de enige manege hier in de buurt heel druk is en die paarden gaan nooit naar buiten en je hebt steeds die manege kinderen enzo. Het liefst wil ik haar dag en nacht op het weiland, maar dat gaat hier helaas niet in de buurt. Nu staat ze op een rustige pensionstal met 10-15 paarden en het is er heel gezellig. Ook gaat ze hier lekker lang naar buiten. Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:11

wij hebben ze thuis. Ideaal moet ik zeggen. Je hebt geen kosten (als je je paard ergens moet stallen), maar natuurlijk wel de kosten die je gewoon moet betalen als je ze bij huis hebt.
Ik heb gelukkig thuis de ruimte, het scheelt ook wel wat tijd. Als je bijvoorbeeld ook steeds ergens naartoe moet om naar je paard te gaan, lijkt me niets.

Op echt een stal/manege zou ik niks vinden om te staan Gewoon altijd drukte en andere mensen om je heen....houd ik niet zo van Tong uitsteken

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:16

Eerst stond hij bij een 'ex'-boer, met nog een ander paard, maar dat was 20 minuten fietsen. Was niet zo duur (120 p.m. en hij werd gevoerd, binnen&buiten gezet en de stal werd gedaan)
Toen kregen we de mogelijkheid om hem thuis te stallen > Een stuk grond huren dat toevallig grenst aan onze tuin. Heb ik lang gestaan, maar de eigenaar wilde zijn grond weer voor zijn eigen paarden gebruiken. Maarja, dan heb je dus de kosten van het huren van de grond (grote weides, 3 stallen en 1 bak) + hooi&stro en ander voer.
Het voordeel is dat je zelf kan bepalen hoe&wat en dat je geen last hebt van andere mensen!

Dus nu sta ik weer bij een boer. Hij heeft er in totaal 12 paarden staan, een aantal van hemzelf (3 geloof ik) en de rest pension.
Dit is 175 p.m. en hier wordt ook alles gedaan, gevoerd, binnen en buiten gezet (in de zomer 24/7 buiten) en er wordt gemest. Heb daar ook een (buiten)bak en goede uitrijmogelijkheden!

Zou ook nooit ergens anders willen staan, al helemaal niet op een manege!
Al is een binnenbak wel fijn!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 14:29

Thuis. Het voordeel ervan is dat het lekker dichtbij is. Vork En goedkoper. Je bent altijd vlakbij je paarden, kan zo er even heenlopen om iets te checken of te knuffelen en je kan de hele dag door een beetje met ze bezig ipv 2 uur naar stal te gaan ofzo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:46

voorheen pension, nu sinds 1,5 jaar aan huis.
Voordeel:
Heb veel meer contact met mijn paard en heb er een paard bij kunnen kopen omdat het in verhouding niet veel duurder is omdat je de wei etc toch al hebt.
Heb overal zelf zeggenschap over, kan het op mijn eigen manier doen, kan alleen mezelf dingen kwalijk nemen die ik niet geregeld heb of niet goed genoeg vind (kwaliteit ruwvoer, strooisel, weide, bak etc.) en kan het ook zo onderhouden als ik zelf wil. En het is heerlijk rustig en dichtbij zodat ik tussen de buien door kan rijden zonder veel tijd kwijt te zijn aan wachten.
Kan mijn eigen stalgenoten "kiezen"

Nadeel: duurder dan in pension als je alle kosten meerekent en veel meer werk (dus tijd). Minder mensen om dingen (spontaan) mee samen te doen en je moet afspraken, dagjes weg en vakanties beter plannen zodat de paarden ook dan goed verzorgd worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 21:50

Mijn a-Welshje en arabier staan bij mijn schoonouders.
Die hebben nl. een boerderij met lekker veel weiland. Veel kuilvoer en hooi/stro ter beschikking!!
Ook heeft mijn schoonvader 2 stallen voor mij gebouwd (Lief he)!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:13

Mijn paardjes staan bij huis

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 22:14

kleinschalig persionstalling in nuenen Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:23

Mijn paard staat op een manege/pensionstal, ook goed Knipoog? Het manege gedeelte is overigens wel apart. De pensionklanten hebben bv hun eigen bak, zadelkamer etc. Van het manege gebeuren merk ik verder dus maar weinig.

Het voordeel van je paard in pension zetten lijkt me toch wel dat er een heel stuk werk uit handen wordt genomen. Mijn paard wordt iedere dag uitgemest, gevoerd en binnen- en buiten gezet. Ik kan al mijn tijd dus ook echt aan mijn paard besteden. Mocht ik een dagje niet kunnen dan is dit geen probleem, ze krijgt haar voer en gaat gewoon lekker naar buiten.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:30

Mijn paard staat ook op een manege/pensionstal. Stallen etc. zijn gescheiden van de manegepony's. En er is ook altijd een bak vrij voor de pensionklanten. Ik vind het een heel groot voordeel. Mijn paard word elke dag uitgemest, gevoerd, naar buiten etc. Dus als ik een keer een dag in nood zit dat ik eigenlijk niet heen kan, dan kan ik gewoon rustig een dagje overslaan. Lachen

Nouja eigenlijk zelfde als hierboven. Clown

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:08

Anders, Ze staan in een wei hier in de straat zo'n 50 m van mijn huis vandaan. Daarvoor stonden ze thuis.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:36

Niet aan huis, maar wel een paar km verder. Op een weide met stal, dus is ook geen manege of pension.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:41

Mijn paard staat op de manege. Ik stond eerst bij een vriendin maar daar kon mijn nieuwe paard niet staan, dus moesten we iets anders zoeken. Het is in de winter wat vervelend omdat je niet op alle tijdstippen kan rijden i.v.m de lessen. Maar goed er zijn 2 binnenbakken dus met slecht weer kun je wel altijd rijden. En in de zomer ga ik toch meestal in de buitenbak.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:43

Manege/pension

Ook gescheiden dus. Alleen de binnenbak is vaak bezet, maar daar mag je bij in rijden. In de zomer is dat geen enkel probleem omdat er meerdere buitenbakken zijn. (naja, springwei, stukje ervoor en een buitenbak)

jildatjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:51

Ik heb anders ingevult wand ik heb mijn pony bij mijn oom en tante testaan ! Knipoog

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:54

Thuis Lachen

Vroeger stond ik met 2 pony's op een manege.
De nadelen daarvan:
-Als er les was in de piste kon je natuurlijk niet rijden.
-Er was geen weidegang
-Veel geroddel
-Niet echt rustig
-Het was eventjes rijden
De voordelen:
-Als het hard regende kon je in de binnenpiste rijden

Nu staan m'n 3 pony's aan huis.
Nadelen:
-Als het hard regent(echt hard) kan je niet rijden
-De buitenbak kan nogal eens modderig worden
Voordelen:
-Je kan je pony's de hele dag door controleren
-Je kan rijden wanneer je maar wilt(als het maar niet de hard regent)
-Weidegang
-Rustig
-Geen geroddel

Momenteel is het hier thuis drukke werken,tegen volgend jaar komt er nog een kleinbinnenpistje bij voor als het slecht weer is,dus dat is ook altijd handig Lachen

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:58

Pension

Voordelen:

- hij wordt maandag t/m zaterdag binnen en buiten gezet
- hij wordt 3 keer per dag gevoerd
- je kunt gewoon op vakantie gaan zonder dat je iemand moet zoeken die iedere dag minimaal twee keer bij jouw thuis moet
komen om je paard te doen.

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:05

Op een boerderij van mn vriendin is ook pensionstalling.
Voordelen:
- Gaan rond April de wei op ( nu niet wei is te nat )
- Buitenbak waarin ik altijd kan rijden
- 4 paddocks
Nadelen:
- Kan soms niet rijden als het stormt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:07

Ik sta op een boerderij/ kleinschalige stalling

Er zijn 5 stallen, waarvan 3 bezet op het moment, heerlijk
ik ben daar meestal alleen, en daar geniet ik echt van.

Ik heb een buitenbak met verlichting, deze ligt redelijk uit de wind. De paarden worden 's morgens gevoerd, dan buiten gezet.
ik hoef eigenlijk alleen maar uit te mesten...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:08

Zandor staat op een kleine pensionstal. Ze hebben zelf 3 paarden en dan nog 3 pensionpaarden.
Ik vind dat kleinschalige wel prettig, helemaal nu met een jong paard. Je hebt de ruimte en je kunt alles in rust doen. Een manege trekt mij niet. Te grootschalig.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:16

Ik heb me pony op een pensionstal staan.
Er staan in totaal 15 paarden, waarvan 5 van hun zelf.
Het is klein, maar erg gezellig.
We hebben buitenbak (met lichten), paddock,je kan je pony lekker rustig wassen, weidegang.
De paarden worden ook voor je buiten gezet & binnen.
Er wordt elke dag voor je uitgemest & gevoerd.
De paarden staan op vlas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:41

Ik heb ook 'anders' ingevuld, mijn paard staat niet echt op een pensionstal, want er staan geen andere pensionpaarden, maar bij iemand thuis die zelf een aantal paarden heeft...

Voordeel is dat het voor mij heel dicht bij huis is (5 min. fietsen), dat ze overdags vaak naar buiten kunnen, dat het dicht bij de vereniging is en dicht bij duin en strand, dat het er niet heel druk is, maar dat ik ook niet altijd helemaal alleen bezig bezig ben, dat ik er al mijn spullen incl. trailer, wagen, tuig kwijt kan, dat er een spuitplaats is met warm water (handig met wit paard)...

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:45

mijn pony staat op een manege/pension stal, het voordeel dat er altijd wel iemand is, maar het nadeel dat er veel geroddeld word enzo, veel discussies enz. enz. maar het is wel gezellig, je hebt beschikking over binnen en buiten bak padock, een 20seconden stappen en je bent in het bos, binnen en buiten was plaats, en 3x per dag brok/mueslie, en 3x per dag voordroog.
Laatst bijgewerkt door Nathaliia op 05-04-08 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:45

Mijn paard staat op een pensionstal, als ik ooit de mogelijkheid krijg, komt hij lekker naar huis,