In de opfok laten, of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: In de opfok laten, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:20

dat verklaart echter wel dat ze zich laat ondersneeuwen, zou ze niet beter af zijn bij een een leeftijdgenootje en een bravere oudere opvoedmerrie bv?

Ik pb je ff.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:24

Hoi,

Ik zou haar lekker verhuizen naar die pension stal.
Ik heb een soort gelijk iets gehad met Dutch. Deze kon ook niet aarde in een loopstalgroep, was ook de onderdanigste in de groep. Wat toch ook veel stress met zich mee brengt bij zo jong dier wat bij Dutch ook uiten in veel ziek te zijn.

Nu staat hij ook gewoon op een pension stal, zomers gaat hij met een gemengd groepje het land op en swinters staat hij met een paar vriendjes overdag in de paddock. Voor Dutch is dit de beste keuze die ik gemaakt had kunnen hebben. Hij is helemaal opgeknapt, is veel relaxter geworden. Voordeel is ook dat ze niet hoeven "tevechten" om hun voer maar heerlijk op hun eigen tempo kunnen eten.

En in jouw geval zal het vertrouwen ook veel makkelijker opgebouwd kunnen worden, ook omdat jij zelf waarschijnlijk nu niet met vertrouwen in de groep staat wat paarden heel snel door hebben en dit ook weer op Sense reflecteert.

Succes met je keuze!! maar ga gewoon op je gevoel af, jij kent Sense en jezelf het beste Haha!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:29

Is het misschien niet juist goed haar in de opfok te laten staan zodat ze wat mondiger wordt en ze zich straks beter kan weren in wéér een nieuwe kudde? Ik zou haar liever bij dominante leeftijdsgenoten hebben staan dan bij dominante volwassen paarden. Bovendien vind ook ik het geen goed idee om een relatief zwakker paard uit de vertrouwde omgeving te verhuizen. Die vertrouwensband, daar heb je echt nog meer dan zat tijd voor op latere leeftijd. Misschien zelfs wel beter want dan hangt ze niet zo aan jou wat ze nu als onzeker paard misschien wel zou doen.

Succes met je keuze iig!

Off-topic: Ik ben benieuwd hoe je paardje uitgroeit, ik heb haar nog in het echt mogen aanschouwen met vier maanden. Wel foto's blijven posten hè Haha! .

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:31

Ik denk serieus niet dat er onderschat moet worden wat het dit dier als achterstand heeft opgelopen door op haar derde maand weggehaald te zijn bij moeder; ze heeft een enorm stuk basis aan opvoeding gemist en aan "normale sociale omgang"met soortgenoten en hoe daar mee om te gaan. Dat tekent zo'n diertje voor de rest van haar leven, hoe banketstaaf ook... Scheve mond

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:33

Sees schreef:
Off-topic: Ik ben benieuwd hoe je paardje uitgroeit, ik heb haar nog in het echt mogen aanschouwen met vier maanden. Wel foto's blijven posten hè Haha! .

Ben wel heel erg benieuwd hoe jij haar hebt ervaren met 4 maanden?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:41

Ik heb het je ge-pbt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:44

Ik zou haar lekker daar laten. Straks gaan ze lekker het land op met nog meer paarden. Een betere basis kun je je paard niet meegeven (zeker met het oog op de ontwikkeling van spieren, pezen en banden).
Ik zou de laatste weken voordat ze het land op gaan nog even heel veel energie er in steken om de omgang en het contact te verbeteren. Dus haal haar eens uit de loopstal, zet haar vast, ga lekker poetsen, voetjes optillen. Indien het dier dit spannend vind, gewoon doorpakken. Dus op het moment dat het dier gespannen en terughoudend reageert, ga jij gewoon onverstoorbaar door met poetsen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ik heb jarenlang op een stoeterij de paarden gereden en ook met de jonge paarden bemoeid. Als je het zo doet, zijn ze binnen een week mak.
De basis die je daarmee hebt gelegd, pakt ze later in de herfst, als ze van het land afkomen zo weer op. Dat is nooit een probleem.
Het klinkt mij ook in de oren dat de mensen van je huidige opfok zeer deskundig zijn en oog hebben voor wat er in de groep paarden gebeurt en daar ook maatregelen op nemen.
Dat is heel waardevol, want mijn ervaring is dat op veel stallen het juist aan die deskundigheid ontbreekt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:45

Ik denk dat ik haar zou verhuizen. Maar dat is puur omdat mijn persoonlijke ervaring met opgroeien in een gemengde kudde heel erg goed is.
Mijn twee veulens (nouja, ze zijn inmiddels 3 Haha! ) zijn van kleinsafaan in een groep (mijn eigen groep, bij huis dus) gekomen van ongeveer 8 paarden. Ruinen, merries en van alle leeftijden. Ze zijn echt geweldig goed opgevoed en doordat ze bij huis staan, ook veel in de hand geweest.
Zowel met andere paarden als met mensen zijn ze nu zeer sociaal, dus ja, als ik zou moeten kiezen, zou ik haar zeker uit de opfok halen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 12:27

Ik denk dat ik er wel aardig uit ben, maar zodra ik dat denk spoken weer de twijfels door mijn hoofd.

Ik wil haar graag verhuizen, maar mijn punt daar is dat ze straks met 2,5 een dagdeel en 's nachts op stal komt. Tuurlijk ga ik dan elke dag heen, en zorg ik dat ze er naast het dagdeel er ook nog een keer bij mij uitkomt. Of dat nu losgooien of even wandelen is. Als ze in de opfok zou blijven, dan weet ik niet hoe het gaat als ze terug komen in oktober. Ze heeft dan wel meer bewegingsvrijheid, maar staat ook een dagdeel buiten. Voordeel is dat ze wel rustig kan eten en een plek voor zichzelf heeft. Op den duur wil ik gewoon naar een stal waar ze 's ochtends t/m 's avonds buiten staan in de winter, en ook daar ben ik nu dan druk naar aan het uitkijken.

Blijft ze in de opfok, dan zal het misschien wel gaan in de zomer, maar ik vrees voor als ze terug moeten de stal in. Dan zet ik haar nu liever in een nieuwe kudde, waar ze met wat meer rust hopelijk kan opgroeien dan met 5 andere kleuters.

Het grootste struikelblok op dit moment is dat ze een dagdeel naar buiten gaan in de winter, als dat gewoon de hele dag was geweest had ik meteen ja gezegd. Het is toch een 2,5 jarige merrie, maar aan de andere kant in de opfok was het net zo geweest, alleen stond ze dan in een loopstal.

Grrrrrrrrr. ik wordt er gek van. Kon ik maar in haar koppie kijken en zien wat zij het liefst zou willen Lachen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:31

Sterkte en laat je niet gek maken, hoor, daar hebben jullie beide niks aan! Ach gut

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:54

als ze in de opfok hetzelfde naar buiten gaan dan de pensionstal dan zou ik kiezen voor de pensionstal.

ik heb hetzelfde gedaan met amigo, hij was 2 toen ik hem ophaalde uit de opfok.

ik heb hem in een korte tijd zo positief zien veranderen en elke dag lekker met hem knuffelen borstelen wandelen, ik vond het een goeie keus !

succes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:59

Ik zou haar toch laten staan waar ze nu staat. Ook al is ze de zwakste, ze kennen haar nu wel, en andersom ook. Als ze straks naar een andere stal komt, komt ze weer bij nieuwe paarden, en maakt ze alles weer opnieuw mee.
Dat zou ik haar gewoon niet aandoen.. Daar zal ze nog onzekerder van worden..

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:30

Als ik jou verhaal zo lees, denk ik zelf dat het beter is om haar uit de opfok te halen. Je geeft aan dat ze best wel schuw is voor poetsen, aanraken etc, op een pension stal kan je dr wel veeeel meer laten wennen aan mensen, poetsen etc + dat ze gewoon in de groep gaat. Ze heeft dus gewoon paarden om haar heen als ze buiten staat dus leert ze gewoon de dingen die ze anders in de opfok zou leren, dat ze dan alleen in stal staat is voor haar misschien wel veel rustiger, ze is namelijk niet haantje de voorste en moet in een groepstal dus wijken voor de andere paardjes.

Mijn paard (staat overigens sinds zondag op de stal waar jij heen zou willen Knipoog ) was net 3 dat ik hem kreeg, hij heeft vanaf z'n 2e nooit meer tussen leeftijdgenootjes gestaan maar gewoon in een gemengde groep. Hij is er echt niet slechter van geworden hoor! Cool

Groetjes, Claudia

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 21:37

ShannaY schreef:
Ik zou haar toch laten staan waar ze nu staat. Ook al is ze de zwakste, ze kennen haar nu wel, en andersom ook. Als ze straks naar een andere stal komt, komt ze weer bij nieuwe paarden, en maakt ze alles weer opnieuw mee.
Dat zou ik haar gewoon niet aandoen.. Daar zal ze nog onzekerder van worden..

Dat is ook zo, maar ik weet niet of ik haar er gelukkig mee maak om haar te laten staan. Ik denk dat ik er uit ben, maar weet het nog niet 100% zeker.

@ Karlos, jouw paard heb ik gister even gezien, kwam even het bonte veulen bekijken! Leuk paard heb je, hij stond er lekker relaxed bij Haha!

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 06:34

Haha bedankt!, hij heeft gisterochtend hard moeten werken, hij was vast uitgeput Bloos Tong uitsteken

Groetjes

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:15

zij is duidelijk niet sociaal. is het misschien mogelijk haar bij een jongere groep in de koppel te zetten.
Dan zou ik haar bij deze stalling laten. Of apart in een box op hetzelfde adres als bij een andere groep niet lukt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 08:17

Van jongere paarden leert zij op dit moment niks, ze zijn te dominant en laat over zich heenlopen. Ik hoop echt dat als ze met 3 oudere merries komt te staan, de ruin van Karlos, een merrie en haar veulen dat ze in een stabiele groep komt waar ze veel van leert.

Ze is wel sociaal, maar onzeker. Met 1 paard kan ze prima opschieten, en doet ze alles wat bevriende paarden met elkaar doen, ze kan zich alleen niet ontwikkelen en opboksen tegen de 2 dominante merries.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 09:49

Tsja, en dan spreek je de dochter van de opfok, en dan weet je het weer helemaal niet! Hun zeggen namelijk dat het harstikke goed gaat, dat het rustig is als ik er niet ben. Ja, wat moet ik dan?! Dan voel ik me bijna schuldig dat ik kom kijken en twijfel ik toch weer of ik haar niet moet laten staan.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:38

Hoi dinnie!

Allereerst, het gaat er niet om wat anderen vinden en zouden doen, maar wat het beste is voor Sense, EN waar jij je het prettigst bij voelt.

Ze staat nu op een geweldige stal. De verzorging is goed, de mensen zijn erg aardig, hebben verstand van paarden en zijn oplettend. Ze gaan daar ook binnenkort lekker 24 - 7 naar buiten, MAAR wat ik persoonlijk naar vind is dat je 'afhankelijk' bent van het humeur van de andere paarden, of je iets met je eigen paardje kan doen of niet, en dan doel ik vooral op de laatste keer dat we er waren. Natuurlijk, 9 van de 10 keer gaat het ongetwijfeld goed, en als jij er niet bent zal het ook voornamelijk rustig zijn, maar Sense heeft een flinke achterstand, en imo kun je daar beter nu stapsgewijs een vertrouwensband mee kweken, dan haar gewoon maar te laten staan (dus helemaal niet naar omkijken bedoel ik, zoals hier ook in het topic genoemd wordt) en maar te kijken hoe ze met een jaartje is.. daarbij, ik zou willen doen en laten wat ik wil, en zeker niet 'worden aangekeken' als ik bij mijn pony langskom, ondanks dat deze nog erg jong is..

Wat betreft het introduceren in de nieuwe kudde; Sense zal niet het enige nieuwe paard zijn in het weideseizoen, niet alle aandacht zal dus op haar gericht zijn. Daarbij, het weiland is groot en er is ruimte voor iedereen; ze hoeven niet gedwongen op elkaars lip te lopen.

Welke keuze je ook maakt, uiteindelijk zal het heus goedkomen Lachen denk er rustig over na, en geef jezelf ook even de tijd Ja

MaiNatJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:25

Is het geen optie om haar in de opfok te laten staan maar te vragen of ze mag staan bij andere jaarlingen (als die er zijn) die wat onderdaniger zijn zodat ze echt opgenomen wordt in de kudde?

Anderz zou ik haar echt verhuizen en dan in oktober misschien weer terug keren naar de opfok voor de wintermaanden. Opgroeien in een kudde met verschillende leeftijden alleen geen leeftijdsgenootjes is jammer maar ook niet helemaal verkeerd denk ik. Wie weet is daar wel een bemoederlijk paard die haar onder de hoede neemt Haha!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:40

Jee wat lastig.....
Als het mijn paard zou zijn zou ik haar laten staan.
Het humeur van anderen waarvan je nu afhankelijk schijnt te zijn hou je ook op een andere stal in een andere kudde Lachen
Mijn ervaring met kuddes is dat er altijd een relatieve rust heerst totdat er een mens probeert zich te mengen in die kudde.
Hoe is de omheinig van de weides bij de huidige stal?
Bij de nieuwe stal zou het kunnen (maar dat hoop je voor niemand) dat er een keer een paardje in de sloot terecht komt meen ik.
Als ik voor Sense mag beslissen zou ik haar laten staan, in elk geval tot na de zomer, dan is ze wat sterker in alle opzichten.
Een verhuizing is heel ingrijpend voor een paard, het kan enkele maanden duren eer ze ergens gewend zijn, en wie weet is ze net of net niet gewend waar ze nu staat?
Hoe dan ook, ik wens je veel wijsheid en voor Sense het allerbeste Lachen

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 15:47

Ik kom net van Sense vandaan, en vandaag was het weer rustig. Ze stonden met z'n 3en te eten achterin, en de dominanste vooraan. Niet zo veel aan de hand, het was rustig. Behalve idd toen ik in de kudde kwam begon de onrust.

Ook ben ik langs de pensionstal gegaan, heb even gepraat en kan er terecht.

Maar ook nu zijn er nog twijfels, ik weet het gewoon niet.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:36

Hey Splash, ik zal je mijn verhaal vertellen:

Ik heb Dainty in februari 2006, toen ze bijna 6 maanden was, opgehaald bij de fokker en in een (kleinschalige) opfok gezet. Al snel bleek dat Daint het daar niet goed deed; omdat ze echt een hummel was vergeleken met de andere veulens/jaarlingen had ze weinig aansluiting met leeftijdgenoten en hing ontzettend aan een oudere merrie die overdag met het jonge spul buiten liep.
Tevens was ik niet echt tevreden over de verzorging op die stal en vond men het, ondanks dat daar goede afspraken over waren gemaakt, vervelend dat ik zo vaak (max. 2x per week Rolleyes ) kwam...

Toen ik in het voorjaar 2006 de kans kreeg om Dainty samen met een leeftijdgenootje (Andante van Fnanne) en een aantal volwassen merries op een zomerweide vlak bij mijn huis in te scharen, heb ik daar dus dan ook niet lang over hoeven nadenken Haha!

Van 1 mei tot half oktober 2006 heeft Dainty een fantastische tijd in de kudde gehad. Er was een leeftijdgenootje om ongein mee uit te halen en een aantal mama's en grote zussen voor de opvoeding Haha!
In het najaar, toen ze van de wei af moesten (ze was toen pas ruim een jaar) kon ik haar stallen bij een particulier, waar ze overdag naar buiten ging met 2 ponymerries en 's nachts haar eigen box had. Hier staat ze nog steeds Lachen
Als ik het over moest doen, zou ik het weer precies zo doen Ja Daint staat in een kudde waar wel wat wisselingen in zijn geweest, maar haar vaste maatje (een kruising shet merrie) is een stabiele factor al heeft Daint intussen wel de leiding overgenomen Nagelbijten / Gniffelen

In de opfok had Daint te kampen met hoefzweren, mok en ze kwam er weg met een dikke wormeninfectie... Huilen
Vanaf het moment dat ik stalling/voeren/ontworming/etc in eigen beheer had, is ze nooit meer ziek geweest en slechts één maal 3 dagen kreupel na een verstapping op bevroren grond Lachen

Ter illustratie:
1e dag op de zomerwei, 8 maanden oud:
Afbeelding

ruim 4 maanden later, 1 jaar oud:
Afbeelding

na 10 maanden 'pensionstal', bijna 2 jaar oud:
Afbeelding

Mijn mening: Opfok is voor sommige paarden geschikt en voor andere totaal niet Lachen

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:17

Heel veel succes met je keuze!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:34

Als ik jou was zou ik der lekker bij die andere stal zetten. Dichterbij zeg je zelf, je kan er vaker naar toe. Dat zijn dus al 2 voordelen.
Ik heb zelf een haflingerruin die in Mei 2 jaar word, ik heb hem sinds Januari dit jaar, hij kende toen ook nog niks. Hij staat ook niet in opfok, 's nachts zet ik hem gewoon op stal en overdags gaat die in de wei met 3 pony's.
Ik ga elke dag naar hem toe, sowieso ook omdat ik hem zelf voer. Maar als ik dat niet zou doen zou ik er alsnog elke dag heen gaan. Zo kan die al mooi aan alles wennen, ik borstel hem ook bijna elke dag.
Als jij je paard in de opfok laat staan en er bijna niks mee doet, en je haalt der dadelijk uit de opfok moet je nog beginnen met der alles aan te leren.
Denk niet dat je daar op zit te wachten..
Dus ik zou der lekker op die nieuwe stal neerzetten, en er elke dag naar toe gaan.
Tuurlijk, het is nog een kleuter.. Ze moeten nog genieten van hun kleuterjaartjes.. En dat gun ik de mijne ook zeker! Maar ik merk aan hem dat die het juist leuk vind als ik er ben, en hem aan het borstelen ben enz.
Je zegt zelf ook dat de joune nog een beetje angstig is, dat was de mijne in het begin ook, was ook nog nooit eerder in handen geweest. Maar omdat ik elke dag met hem bezig ben is hij nu juist het tegenovergestelde van bang!

Succes ermee Lachen