Zanderige vacht, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Re: Zanderige vacht, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:42

Dat vraag ik me ook wel af, want wij hebben zo'n ding die maakt echt tien keer zoveel lawaai als andere stofzuigers, volgens mij schrikt elk paard daar bijna van. Ik wil mijn oren al dichtstoppen tegen dat lawaai

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:46

Mijn paard zou het denk ik ook niet willen maar een vriendin van mij ging inderdaad ook altijd met de gewone huisstofzuiger van haar moeder over haar pony heen voor wedstrijden. Beestje glom als een spiegel als ze klaar was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:46

volgens mij heb je ook speciaale paarden stofzuigers staat mij bij

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:51

Mijn verzorgpony heeft er ook heel erg last van. als je gewoon naar haar kijkt lijkt ze schoon. maar kijk je tussen haar haren door zie je allemaal zand. het ergste krijg ik er wel af. maar wacht toch nog op de ideale oplossing. Pling Babaydoekjes zal ik is gaan proberen.Ja

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:27

showsheen werkt echt goed !
ik spuit de glansspray erop en laat het opdrogen en daarna uitborstelen en zo zet het stof zich minder in de vacht vast

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:54

Maar tussen stof en zand zit nog een heel verschil. Mijn merrie heeft echt zand in de vacht zitten. (Geel bakzand, valt nogal op op een witte pony)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:50

engelina schreef:
volgens mij heb je ook speciaale paarden stofzuigers staat mij bij

Wij gebruikte een héél normale stofzuiger (weliswaar een heel oude, die we in huis niet meer gebruikte). Ding maakt enorm veel lawaai.. maar dat went wel. We hebben eerst geprobeert om met een grote borstel (zo eentje om de vloer mee te vegen) de pony's helemaal te 'poetsen', zodat ze gewent worden dat er van verder af een 'vreemd' iets over hun lijf komt. Beide pony's lieten dat proper en braaf toe. Dan hebben we de stofzuiger meegenomen en aangezet, maar nog niet in de buurt van de pony's geweest ermee. Ze hebben eventjes raar opgekeken en geblazen, maar heb het ding laten opstaan en ben gewoon doorgegaan met mijn poetsbeurt. Dat heb ik een keer of twee herhaalt, totdat ze er echt niet meer raar van opkeken. Keer daarna heb ik de grond rond hun voeten gestofzuigt. Keer daarna ben ik met de stofzuiger (die niet aanstond) over hun hele lijf gegaan. Keer daarna stond hij gewoon aan..

Het is allemaal een kwestie van wennen Lachen. Stof ging er prima uit, eerst een paar keer tegen de haren in stofzuigen, dan een keer met de haren mee, dan er met een doek over..

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:42

Ik heb vandaag echt lang staan roskammen, maar het gevolg was mijn armen waren helemaal lam en zij was nog net zo stoffig/zandderig.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:12

mijn paard heeft dat ook gewoon poetsen

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 18:00

ben je wel eens bij een shetlandhengstenkeuring geweest? Daar staan honderden hengsten op een rij met een grote blower op hun kont. We gaan dan met bladblazers eroverheen. Tis even wennen voor ze, maar je blaast al het stof eruit. Omdat je alle haren uit elkaar blaast, gaat het zand overal tussen weg. Ze staan even raar te kijken, mara het werkt wel! Met water verplaats je het vaka alleen, maar met wind blaas je alles er met een "rotkracht" uit. Ik stond raar te kijken toen ik het zag, maar er zit natuurlijk wat in...

jeanine94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 09:17

gewoon een xtje wassen!
dat helpt denk ik wel!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:38

Goed poetsen, zadelen en lekker rijden Ja
Licht tot matig laten zweten en het zand is weg. Is mijn ervaring. Lachen

Ik ga er geen deken voor op leggen. Paard rolt graag, is misschien minder voor het zicht en minder voor mijn gemak.. maar so be it Lachen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:13

Ik had vroeger een verzorghaflinger, die vond het geweldig als we hem gingen stofzuigen.
Het was nogal een teddybeer, dus zijn vacht zat onmiddellijk terug vol zand na het wassen... Voor wedstrijden stofzuigden we hem dus, hij vond het echt geweldig!
Ik deed dat met een gewone stofzuiger voor in huis. Maakte enorm veel lawaai, maar het paardje gaf daar niet om Haha!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:20

Wat SOMS ook helpt is zo met een borstel met lange haren korte maar stevige vegen mee doen.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:16

Je zou inderdaad een keer kunnen proberen of je Winx kunt stofzuigen Janinke. Misschien met een oude stofzuiger, of met zo'n speciale poetsmachine. Dan ben je wel meteen van je probleem af Lachen
Anders zou ik gewoon goed blijven poetsen, en vaak een vochtige doek of schapenvacht over der vacht heen halen na het poetsen, zodat het er in ieder geval netjes uitziet Lachen Als het dan straks weer lekker warm is, gewoon een keer helemaal goed wassen (met zeep!), en dan ziet ze er ook weer super uit hoor