Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Noukie schreef:Ik denk ook dat het type paard dat jij noemt, de ontspannen conditie onderhoud ahw als 'vakantie' kan zien.
Als een profwielrenner 3 weken lang elke dag een tochtje maakt van een km of 30 is dat vakantie, maar blijft hij wel fitter dan wanneer hij 3 weken volledig thuis gaat zitten. Daarna zal hij inderdaad weer gaan oppakken zoals Aimee beschrijft.
Zo dus ook voor LDRD's paarden gok ik.
Een basissport paard die M loopt, zal meer rust nodig hebben om 'vakantie' te voelen dan een dier dat nationaal loopt.
Overigens, ook mijn M paard gaat niet volledig vakantie krijgen. De maand juni bouw ik hem even af, krijgt hij simpeler werk en gaat meer aan de longe. Daarna weer gewoon opbouwen. Volledig stilzetten vind ik geen optie, zeker gezien zijn verleden met spierproblemen. Daarnaast, dat paard kan je ook niet volledig stil zetten, dat vindt hij echt het ergste dat er is.
Ook deze komt trouwens het hele jaar door buiten in de paddock (tenzij het echt slecht weer is)
Jan Ullrich ook.
(nee, dat is flauw en niet relevant hier, ziek worden kan altijd)
) maar dat is anders dan spieren een beetje losmaken enz. Als mijn paard bijv een dag los en aan de longe (zonder bijzet oid) is geweest, merk ik dat hij de dag erna minder te rijden is.LDRD schreef:Voor zover ik weet bouwen spieren al rap af inderdaad na 2 weken, is bij mensen niet anders.
En Aimee, wat souplesse en conditie is hoef ik toch niet echt uit te leggen?
. Maar goed, de tijdspanne maar even daargelaten.
LDRD schreef:Ik denk dat de belasting van een endurance paard niet vergelijkbaar is met die van een dressuurpaard.
Esperanza schreef:Dus die hebben geen spieren en geen conditie? Een paard dat 120 -160 km loopt vergelijk ik toch wel met een Z+ paard. Juist deze hoog lopende paarden krijgen vaak een maand vakantie...
, bedoel alleen maar dat zo'n training niet te vergelijken is. Een dressuurpaard, althans die van mij, lopen per dag zo'n 3 kwartier van losrijden tot cooling down, en dat niet eens elke dag (ook een longeerdagje en een dagje gewoon weidegang). Een paard dat het uithoudingsvermogen voor 120 tot 160 km moet hebben daar ga je dat niet mee redden. Verbeter me als het anders is hoor
. 
. Maar jullie doen toch veel meer aan duurtraining? Het beestje wordt wel geacht dat vol te kunnen houden zo'n afstand.
. 

.

polly2 schreef:Mijn paarden hebben vorige zomer drie maanden vakantie gehad.
Ik had ze volop in training en super in conditie (en zeer ambitieus wedstrijden rijden). Wekelijks wedstrijden (mennen en onder het zadel), drie keer in de week les: dressuur, springen, mennen. Dus echt pittig.
Toen liepen we tegen ons droomhuis aan het bos op de Veluwe aan. We wilden bij dat huis het één en ander verbouwen en er moest een paardenstal bij gebouwd worden. Aangezien we begin juli de sleutel kregen, besloten we dat we de zomermaanden alles aan de kant zouden zetten, in dienst van de verbouwing. Zodat we na drie maanden echt helemaal klaar waren en in het huis konden en dan direct genieten van alles, zonder nog tijden in de rommel te zitten. Dus...even een periode volledig focussen op het huis.
Dit betekende voor de paarden dat ik de training in juni afgebouwd heb. De paarden hebben de hele zomer op de weide gelopen. Wel 's nachts op stal, maar dat had te maken met de locatie van de weide: juist in de zomermaanden kwam daar regelmatig dronken jeugd 's nachts langs, die nog wel eens rotzooi in de weide gooide en dat soort dingen. Om te voorkomen dat ze op het idee kwamen om rottigheid met de paarden uit te halen, zetten we ze daar 's nachts altijd binnen.
Dus...in die drie maanden zijn ze goed verzorgd...hebben ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds in de wei gelopen, is hun voerschema daarop aangepast (vrijwel niks extra's, alleen 's nachts op stal hooi en een klein beetje krachtvoer voor extra vitaminen en mineralen), maar heb ik niet gereden of gemend.
Na de verhuizing heb ik het zoetjes aan weer opgepakt. Bij het nieuwe huis heb ik een eigen bak, dus rustig aan weer begonnen met longeren, daarna rijden in de bak en korte stukjes in het bos en dat weer uitgebouwd. En ze waren eigenlijk vrij snel weer in vorm! Zowel qua uithoudingsvermogen als qua oefeningen.
Ik heb het idee dat de paarden zich er ook lekker bij voelden. Maar dat kan ook te maken hebben met dat ze verhuisd zijn en dat ze zich hier goed voelen. (ik ben de hele dag nu in de buurt en de stal en de weide ligt veel rustiger).

Noukie schreef:Alleen doet Pieter dat op bed liggen dan op t moment dat ie een EK moet zwemmen(nee, dat is flauw en niet relevant hier, ziek worden kan altijd)
Het is waar dat een paard in de wei wel beweegt (sterker nog, de mijne gaat dan 24/7 heel hard rennen, daarom mag ie alleen nog in de paddock, zoveel galoptraining kan ik hem onder het zadel nooit geven) maar dat is anders dan spieren een beetje losmaken enz. Als mijn paard bijv een dag los en aan de longe (zonder bijzet oid) is geweest, merk ik dat hij de dag erna minder te rijden is.
Toch doe ik dat soort dagen wel, omdat spieren enz ook af en toe een dag rust nodig hebben. Ik blijf erbij dat het aan het niveau van een paard ligt wat "vakantie" in moet houden.
Ik zeg dan ook zeker niet dat het per definitie slecht is een paard een week of 2/3 op wei te gooien. Het gros loopt ook gewoon basis niveau en zal daar zeker een voordeel mee kunnen doen.
Typisch voorbeeld van een sporter die veel rust (= hersteltijd voor de spieren zodat supercompensatie op kan treden) nodig heeft om topprestaties te kunnen leveren.
LDRD schreef:Bij mensen is het al na 2 weken, dat maak ik in de dagelijkse praktijk namelijk erg veel mee. Maar goed, de tijdspanne maar even daargelaten.
Souplesse > losheid in het lijf
Conditie > niet na een kwartier uitgeteld zijn
Esperanza schreef:Supercompensatietraining kun je alleen niet doen met een dresuurpaard dat wat in de paddock komt, daar heb je wel volledige weidegang voornodig. Anders hoef je er niet eens aan te denken.
LDRD schreef:Oei oei, gehoorzaamheid...ik weet er één die moet goed bij de les blijven hoor.
Soepele spieren, maar ook soepele gewrichten (buigen) is wel heel belangrijk hoor. Hoewel ik tegenwoordig maar weinig echte fijne soepele paarden zie in de dressuursport.
Misschien heb je gelijk hoor, maar ik zie toch niet helemaal het nut van gewoon de wei op gooien voor wat langere tijd. Ik blijf toch meer zien in gewoon rustig doortrainen op een laag pitje.
Noukie schreef:Ik weet wat je bedoelt hoor, ik snap je punt.
Mijn longeervoorbeeld was alleen om aan te geven dat eenvoudig bewegen zonder te 'werken' wel degelijk kan afdoen aan souplesse, zoals LDRD ook al eerder aangaf.
Wil niet zeggen dat mijn paard elke dag volop moet werken van mij, maar er is verschil tussen zware training, licht losrij-werk en gewoon rond stuiteren aan een longeerlijn.
Als ik hem alleen rustig loswerk in veel stap enz, is dat een rustperiode, maar wel 1 waarvan hij los blijft. Van een dag alleen paddock en even uitbokken aan de lijn krijgt hij ook wel rust, maar komt net even minder door zn lijf.
Als ik gewoon aan bijzet longeer oid is er de dag erna niks aan de hand.

) een rustdag heeft, loopt ie met de neus over de grond door de baan. Juist helemaal los door het lijf. Linksom, rechtsom, galopwissels... Hele dressuurshows geeft ie in z'n eentje weg
Eentje wordt elke dag dat je hem laat staan trager en heeft daarna heel veel moeite om op gang te komen, echt een diesel. Een ander wordt ontzettend stug in de bovenlijn.