Buiten bak aanleggen, wat het beste in deze situatie / koste

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Buiten bak aanleggen, wat het beste in deze situatie / koste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:08

essy72 schreef:
hoi hoi,
wij hebben een buitenbak afgehekt met breed stroomband
ondergrond = zand
toplaag = houtsnippers

werkt voor recreatie erg prima!
kost erg weinig!! ( houtsnippers gratis bij gemeente!)

Ook op de kleigrond??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:09

Pensionnetje schreef:
In mijn bak wordt er gelongeerd en ook staan de paarden er tijdens slecht weer gewoon los in.
Helemaal niet slecht voor je bodem zolang je maar tijdig sleept. Hier wordt 2 x per week gesleept en de bak ligt er piekfijn bij. Aleen als mijn lieve hengst besluit kuilen te graven van een halve meter diep, dan moet ik echt gaan ingrijpen.

Alles valt of staat met hoe vakkundig de bak is aangelegd en hoe je hem onderhoudt. Gelijk de mest eruit halen. Houtsnippers eten gebeurd bij mij ook niet. Ik zorg voor voldoende afleiding en speeltjes.
Paarden die voldoende ruwvoer krijgen hebben geen trek in houtsnippers.

Tja die kuilen graven, daar heb in nog niet bij stilgestaan, dat doet mijn paard ook graag. Scheve mond

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:09

Wij hebben thuis een erg goede buitenbak. Ik kan altijd rijden, behalve als de bak bevroren is. We hebben drainage, daarboven op worteldoek en lava-steen. (waarschijnlijk sla ik een stap over, mijn vader weet er alles van). We hebben Deutsch Reitsand en daardoor vlokken. Bevalt me super, de paarden kunnen los erin en er kan gelongeerd worden. De bak is nooit té los of té hard altijd prima. Als het een keer flink geregent heeft is die op zijn best, maar hij is zeker niet stoffig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:17

Hoeveel heeft dat totaal gekost?

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:22

Pfoe, ik word helemaal jalours als ik zo over die goeie bakken van sommige lees. Wij hebben ook een bak waar de paarden de hele dag instaan en waarin word gereden en gelongeerd. We hebben er drainage inleggen met speciaal zand eromheen en de bovenste laag bestaat uit een soort strandzand. Zomers hebben we er een hele fijne bak aan, soms wat stoffig maar vaak gewoon lekker, niet te zwaar ook. Maar 's winsters is het een drama. De bovenste laag word met een flinke regenbui 1 modderbad tot zo'n 10 cm diep, en de laag daaronder is spijkerhard. 2x per jaar laten we hem helemaal omvrezen en dan is hij weer tijdelijk goed, maar die harde laag blijft komen waardoor het water de drainage niet berijkt. Ik heb er over gedacht om er misschien iets van houtsnippers of dergelijke doorheen te laten vrezen maar ben heb inderdaad verhalen gehoord over rotten en daar zitten we ook niet op de wachten. Heeft iemand misschien ervaring met zo'n bak?

Iig is de mest er dagelijks uithalen zeer aan te raden en drainage erdoor is ook een must! Op die manier droogt je bak bij erge regenval in ieder geval sneller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:34

Zal die laag misschien te fijn zand zijn? Grof korrelig zand laat beter door. De mest altijd opruimen, want dan slibt je bak dicht.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 13:58

russel schreef:
Hoeveel heeft dat totaal gekost?

Dat zou ik niet durven zeggen, maar denk dat je wel rond de prijs van Agterberg zit.

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:44

ik kan de bak waarschijnlijk niet professioneel laten aanleggen omdat je eerst over een brug heen moet en die brug kan max. 5 ton hebben.

Al zouden we hem zelf gaan aanleggen, zonder draigane (of is dat een heel slecht idee?),
met worteldoek over het gras, en daarna een dikke laag zand erover heen (wat voor zand is het best?) (en hoe dik is aan te raden?)

En wat is het beste voor over het zand? (zowieso geen tapijtsnippers, dat gaat evt. teveel kosten om het weer weg te halen)

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:19

Annekie schreef:
ik kan de bak waarschijnlijk niet professioneel laten aanleggen omdat je eerst over een brug heen moet en die brug kan max. 5 ton hebben.

Al zouden we hem zelf gaan aanleggen, zonder draigane (of is dat een heel slecht idee?),
met worteldoek over het gras, en daarna een dikke laag zand erover heen (wat voor zand is het best?) (en hoe dik is aan te raden?)

En wat is het beste voor over het zand? (zowieso geen tapijtsnippers, dat gaat evt. teveel kosten om het weer weg te halen)

Dat is echt een slecht idee! Sorry dat ik het zo hard zeg maar je gaat er later anders echt spijt van krijgen! Knipoog
Worteldoek kan je er wel onder leggen alleen dan heb je kans dat het weer omhoog komt.
Ik zou alleen zand in de bak leggen, maar niet teveel. Als je de bak 1 x per week sleept dan kan je er prima op rijden. Lachen

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:38

en e rliggen ook nog oude houtsnippers op het land,, kan daar gewoon zand over heen? weet je misschien hoeveel cm ongeveer? en wat voor and het ebste is?

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:41

russel schreef:
essy72 schreef:
hoi hoi,
wij hebben een buitenbak afgehekt met breed stroomband
ondergrond = zand
toplaag = houtsnippers

werkt voor recreatie erg prima!
kost erg weinig!! ( houtsnippers gratis bij gemeente!)

Ook op de kleigrond??

ja gewoon bovenop de weidegrond gestort...overtolling water kan via de bodem op normale manier weglopen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:46

essy72, hoe lang heb je deze bak al in gebruik?

de gratis houtsnippers van de gemeente rotten heel snel weg, waardoor je bak zeer snel dichtslipt en er dus plassen blijven staan. Als je dan over wil naar gewoon zand, zal je een laag af moeten graven.

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:00

nu twee jaar, en elke keer als ik denk ...het wordt een prutje..laat ik weer een nieuwe lading komen!

tja, welke recreatie bak is wel droog nu?... ?? allemaal zijn ze nat..ik sleep hem gewoon weer en dan gaat het wel weer hoor.

ik ben er nog steeds heel erg mee geholpen..het kost natuurlijk ook niet veel ..enne alle waarde naar zijn geld...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:41

Annekie: er is niets zo slecht voor paardenbenen dan een slechte bak. Laat je goed adviseren ook over het zand, door mensen die er verstand van hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:26

essy72 schreef:
nu twee jaar, en elke keer als ik denk ...het wordt een prutje..laat ik weer een nieuwe lading komen!

tja, welke recreatie bak is wel droog nu?... ?? allemaal zijn ze nat..ik sleep hem gewoon weer en dan gaat het wel weer hoor.

ik ben er nog steeds heel erg mee geholpen..het kost natuurlijk ook niet veel ..enne alle waarde naar zijn geld...

Valt me nog mee, dat je 'm al 2 jaar heb op deze manier. Hoe vaak laat je dan snipper brengen?

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:53

superwoman schreef:
essy72 schreef:

Valt me nog mee, dat je 'm al 2 jaar heb op deze manier. Hoe vaak laat je dan snipper brengen?

ik dacht twee keer..moet zeggen dat ik het niet echt bij hou...ik bestel het als 'het ' weer nodig is.
het is echt te doen hoor!....voor recreatie tenminste...alleen bijhouden, oliebol eruit scheppen, slepen..ed..
Laatst bijgewerkt door essy72 op 03-04-08 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:09

Agterberg bodem ideaal

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:41

agterberg is idd ideaal maar volgens mij wil de TS een betaalbare bodem Knipoog

wij hebben ook zelf een bak aangelegt op kleigrond.
eerst 10 drainage geulen doek erop drainageslang erin en 10cm drainagezand erover. dan weer gronddoek en dan hebben we M3C zand met prolypropyleenvlokken.. echt een wereldbodem Haha! ongeveer heteflde als agterberg.. zelfde zand en zelfde snippers alleen de onderlaag verschilt.
wat heel belangrijk is wat voor zand je ook neemt je moet gebroken zand nemen geen rond zand!!! rond zand blijft los en heel zwaar

succes

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:42

bij die van mij is trouwens zo hoe meer water er valt hoe beter de bak is, heb wel sproeiers nodig dus, maar nooit plassen Haha!

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:16

Wanted2003 schreef:
Annekie: er is niets zo slecht voor paardenbenen dan een slechte bak. Laat je goed adviseren ook over het zand, door mensen die er verstand van hebben.

Ja, Inderdaad, Ik hoop dat jullieEen betaalbaar zandsoort weten, met iets erop, ik heb ook van kokos vezel gehoord... ervaringen hiermee?

En wie weet wat voor zandsoort het ebst is en wat ik het beste op het zand kan gooien?

poly vlokken kan niet i.v.m. te duur al zou het weer weg gehaald moeten worden. houtsnippers kan ik gratis bij de gemeente krijgen maar dat gaat rotten en dan slibt de bak dicht (as ik het goed begrepen heb)

iemand nog andere ideen wat betaalbaar is"?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:06

Annekie schreef:
iemand nog andere ideen wat betaalbaar is"?

Als iemand dat wist, zou agterberg geen bakbodems meer verkopen Knipoog

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:15

Maar wat is het beste soort zand wat je kan gebruiken?

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:36

de eigenaar vn mijn verzorgpony gaat ook een bak laten aanleggen, aangezien zij ook niet zo ruim in het geld zitten doen ze het tog dus het is wel te doen denk ik.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:03

gebroken zand moet je hebben dat is heel belangrijk, de zandsoort heb ik al verteld maar dat is blijkbaar niet wat je zoekt.. je kan ook half verschralingszand half drainagezand erin gooien..
toch zou ik als ik jou was toch overwegen er iets van snippers oid in te oen ivm binding van het zand, als je een goede bak wil kost het uiteindelijk toch best veel geld hoor, die van ons is in principe ook low budget maar toch wel rond de 8000 ong. en dan hebben we de gehele aanleg zelf gedaan van graven voor drainage tot het scheppen van het zand..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:14

http://www.zandbestellen.nl/catalog/
Deze hebben er ook wel verstand van en daar kun je ook met (veel) vragen terecht. Zelf heb ik een x een mailtje gestuurd en kreeg netjes antwoord op m'n vraag.