Zaagsel of stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou89

Re: Zaagsel of stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:24

Die van mij staat op stro, zo heeft hij ook lekker wat te knabbelen maar het is wel meer werk om uit te mesten. Heb ook ervaring met vlas en dit vond ik ook erg fijn en makkelijk schoon te houden.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:24

You_Turn schreef:
hee mensen ,
Wat denken jullie dat paarden het fijnst vinden om op te staan ?
Op Zaagsel of Stro ?

Ik bedoel als je heel dun Zaagzel heb staat het echt niet lekker
en als je heel dun stro heb staat het denk ik altijd wel lekkerder dan Zaagsel !

maar als je heel dik zaagsel heb dan is dat wel heel lekker zacht maar het is wel heel flexibel bijv. als je paard gaat rollen dan ligt meteen dat zaagsel aan de kant !
en met stro is dat niet zo ...

Dus wat denk jij ?

ik denk niet in dunne laagjes, maar vind het niet meer dan normal, dat je paard flink in de bodembedekking staat, zowel stro als vlas, of zaagsel. je bet er dus niet met 1 pak zaagsel of vlas, dat is te weinig. als de kosten te duur worden, kies dan stro. Een dikkelaag welte verstaan. Als je paard lekker kan liggen zonder op t beton terecht te komen, maakt het hem denk ik weinig uit of ie op vlas of stro staat

carlijn63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:28

vlas met stro vind ik heb beste!
mijn pony staat op de wei en heeft daar dus geen last van.
maar mijn vorige leas pony stond wel op vlas en stro.
het is lekker makkelijk uitmesten enzo.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:19

Ikzelf heb het liefste stro. Ik vind zaagsel heel erg stoffig, stro ook wel, maar toch wat minder.

jabot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:57

als ze niet overdreven veel sto eten of heel erge smeerbakken zijn dan lekker op stro!! veel gezelliger kunnen er mooi een beetje aan knabbelen, en is lekker warm. gewoon elke dag een beetje het viese eruit en een beetje schoon erbij, en een keer in de week leeg.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:03

Oja er is ook een nadeel wat betreft Vlas (vandaag meegemaakt! Clown)
Schone stal = veeeeel schoon Vlas erin = baasje die de stal in wil lopen = baasje die onderuit gaat omdat het Vlas glad is!! Koe
Gelukkig zal dit een paard niet gauw overkomen...
Daarnaast een voordeel wat betreft Vlas: het stuift/stoft zeer weinig!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:05

Die van mij staat op zaagsel. Daar ben ik van de winter mee begonnen omdat ze dan toch vaker een dag binnen staan als het weer heel erg slecht is. Stro eet hij op uit verveling endan stond hij dus op beton. Dus maar lekker op zaagsel gezet en een liksteen en een jolly ball erin.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:18

Ik heb gekozen voor stro, omdat het iets minder duur is dan strooisel en ik vond het niet zo eenvoudig om uit te mesten (kwestie van gewoonte, veronderstel ik?). Mij werd ook eens verteld dat paarden het zaagsel soms durven opeten en dat ze daar ziek van kunnen worden. Beplast en bepoept zaagsel dat kun je ook niet naar de boer brengen om op het land te strooien bijvoorbeeld... stro wel.
Ik vind het helemaal niet moeilijk om een strooien bedje uit te mesten, het stinkt ook nooit bij ons. Mijn paard heeft 's avonds altijd een frisse, verse stal.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:12

Geef mij maar stro. Nero heeft een keer op zaagsel met stro gestaan maar de stal werd er echt zeik en zeik nat van.. Was bij ons dus geen succes.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:10

Stro is het fijnste voor mijn paarden denk ik.
Ze hebben altijd wel iets te knabbelen (als hooi op is)
zaagsel vind ik dan weer fijn omdat dat beter opslorpt en de stal stinkt niet zo snel dan als ze op stro staan.
Op stro ben je wel veel meer aant uitmesten, terwijl je met zaagsel wel langer werk hebt.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:34

Ik heb alles al gehad; stro, vlas, zaagsel, gehakseld stro.
Ik heb nu rubberen stalmatten; ideaal! leg er hun hooi op en wat stro rondom voor de knabbel.

Heb alleen de mest, amper stro oid in afval. Bij elkaar vegen en in kruiwagen. Eerst gebruikte ik de kruiwagen 1 x en vol. Nu doe ik 2 dagen met 2 stallen met 1 kruiwagen. Scheelt enorm voor de rug! En in tijd zeg.. was ik eerder soms wel 3/4 uur bezig, nu 2 stallen in nog geen 10 min. En in centen, amper stro nodig, alleen eenmalige aanschaf.

In midden zit een putje waar vanuit alle kanten stal heen loopt. Ik heb ruinen..plassen in midden, dusss. Je ziet de plas ook langzaam wegzakken.