Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
polly2 schreef:Ik lees nu dat de pony op kleigrond staat.
In mijn vorige woonplaats in Flevoland zaten wij ook in de dikke vette klei.
Ik schreef al eerder dat wij daarom een paddock omheind met bielzen en hekwerk hadden gemaakt met ieder najaar vers zand opgebracht.
De paarden waar ik mee sport heb ik namelijk onder een deken staan. En in het begin liepen die ook op de kleigrond. Als ze dan eens gingen rollen, en de klei droogde op de deken op...dat was ook een ramp. Dan kon je die deken ook rechtop zetten! En de singels waren helemaal stijf. Ik had meerdere dekens...maar op een gegeven moment zag alles er niet meer uit.
Bovendien ging de klei nog steeds ongelofelijk in de staart en manen zitten en bij onze Fries in de vetlokken. Dus nadat we dit hadden ondervonden, hebben we die paddock gemaakt.
Ik vond het geen doen...de paarden op de klei in de winter en vooral die ene smeerpoets die we toen hadden niet...
Ik heb toen toch maar gekozen voor iets minder bewegingsvrijheid in de winter.
En...wat wel handig was...de paddock was ook te gebruiken als longeerbak...dus op die manier had ik er ook nog profijt van (ook in de zomer).
Gelukkig woon ik nu op de veluwe op de zandgrond. Dat is een stuk prettiger!
Buckje schreef:Mijn shetlanders worden bijgeschoren en hebben een deken op.
De ene werkt voor de kar, En anders is hij niet vooruit te branden, Is snel moe, Of word erg warm.
De ander heeft ecxeem als die het hele jaar door niet geschoren word, Dan is hij zichzelf al aan het kaal schuren.
Je kan de buik van de pony en de oksels evt scheren.
een shetme t een deken op is niets raar aan, ken er wel meer, die dat hebben.
shemar schreef:Mijn kleinste shetje (nog geen 60cm) die heeft dat nu ook, die heeft nog dr veulenvacht en is net een schaapje op dr buik. Valt niet te poetsten die plekken en met wassen gaat het er ook niet meer af. Maar ik knip het gewoon wat korter dan is het makkelijker te poetsen en kan je het beter bijhouden, dus niet kort gewoon dat het nog lekker warm is op dr buik. De grotere shetjes hebben er geen last van, maar ja zij hangt ook wel erg dicht boven de grond met dr buik.
Over zand in de wei, mocht het maar bij me... dat mag dus niet overal zomaar een paddockje maken met zand dus even navragen voordat je het zand weer mag verwijderen dan ben je verder van huis.