natuurlijkhouden, shet scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: natuurlijkhouden, shet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:00

Ik poets mijn pony idd niet iedere dag en zeker niet als die nat is.
Maar er zijn toch ook wel eens dagen dat het droog is en dan wordt die mooi gepoets, soms gaat hij meteen weer rollen als hij in de wei komt, maar als ik het poetsen bijhoud blijft hij toch netjes, daarbij heeft hij ook een mooie staart en lange manen.
Ik spuit zijn vacht ook wel eens met antiklit in, niet teveel.
Ik moet er wel bijzeggen dat mijn pony een vetzak is maar niet op kleigrond staat, gelukkig.
Dus ik begrijp dat jouw kwestie wat lastiger is.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:07

polly2 schreef:
Ik lees nu dat de pony op kleigrond staat.
In mijn vorige woonplaats in Flevoland zaten wij ook in de dikke vette klei.
Ik schreef al eerder dat wij daarom een paddock omheind met bielzen en hekwerk hadden gemaakt met ieder najaar vers zand opgebracht.
De paarden waar ik mee sport heb ik namelijk onder een deken staan. En in het begin liepen die ook op de kleigrond. Als ze dan eens gingen rollen, en de klei droogde op de deken op...dat was ook een ramp. Dan kon je die deken ook rechtop zetten! En de singels waren helemaal stijf. Ik had meerdere dekens...maar op een gegeven moment zag alles er niet meer uit.
Bovendien ging de klei nog steeds ongelofelijk in de staart en manen zitten en bij onze Fries in de vetlokken. Dus nadat we dit hadden ondervonden, hebben we die paddock gemaakt.
Ik vond het geen doen...de paarden op de klei in de winter en vooral die ene smeerpoets die we toen hadden niet...
Ik heb toen toch maar gekozen voor iets minder bewegingsvrijheid in de winter.
En...wat wel handig was...de paddock was ook te gebruiken als longeerbak...dus op die manier had ik er ook nog profijt van (ook in de zomer).
Gelukkig woon ik nu op de veluwe op de zandgrond. Dat is een stuk prettiger!

ik hoop ook dat het mag van de boer. dan laten we zand storten voor de winter.
bedankt voor de tips, met die bielzen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:23

Mijn shetlanders worden bijgeschoren en hebben een deken op.

De ene werkt voor de kar, En anders is hij niet vooruit te branden, Is snel moe, Of word erg warm.

De ander heeft ecxeem als die het hele jaar door niet geschoren word, Dan is hij zichzelf al aan het kaal schuren.

Je kan de buik van de pony en de oksels evt scheren.
een shetme t een deken op is niets raar aan, ken er wel meer, die dat hebben.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 09:10

Buckje schreef:
Mijn shetlanders worden bijgeschoren en hebben een deken op.

De ene werkt voor de kar, En anders is hij niet vooruit te branden, Is snel moe, Of word erg warm.

De ander heeft ecxeem als die het hele jaar door niet geschoren word, Dan is hij zichzelf al aan het kaal schuren.

Je kan de buik van de pony en de oksels evt scheren.
een shetme t een deken op is niets raar aan, ken er wel meer, die dat hebben.

Hoi Buckje,

Bij scheren?
Dus dan niet helemaal zo kort, maar de helft van de vacht er af?
Zou ze het dan niet koud krijgen? Als alles er af gaat snap ik, maar de helft, krijgt ze het dan ook niet koud?
Zou haar wel heel erg helpen op dit moment.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:01

Mijn kleinste shetje (nog geen 60cm) die heeft dat nu ook, die heeft nog dr veulenvacht en is net een schaapje op dr buik. Valt niet te poetsten die plekken en met wassen gaat het er ook niet meer af. Maar ik knip het gewoon wat korter dan is het makkelijker te poetsen en kan je het beter bijhouden, dus niet kort gewoon dat het nog lekker warm is op dr buik. De grotere shetjes hebben er geen last van, maar ja zij hangt ook wel erg dicht boven de grond met dr buik.

Over zand in de wei, mocht het maar bij me... dat mag dus niet overal zomaar een paddockje maken met zand dus even navragen voordat je het zand weer mag verwijderen dan ben je verder van huis.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 12:21

shemar schreef:
Mijn kleinste shetje (nog geen 60cm) die heeft dat nu ook, die heeft nog dr veulenvacht en is net een schaapje op dr buik. Valt niet te poetsten die plekken en met wassen gaat het er ook niet meer af. Maar ik knip het gewoon wat korter dan is het makkelijker te poetsen en kan je het beter bijhouden, dus niet kort gewoon dat het nog lekker warm is op dr buik. De grotere shetjes hebben er geen last van, maar ja zij hangt ook wel erg dicht boven de grond met dr buik.

Over zand in de wei, mocht het maar bij me... dat mag dus niet overal zomaar een paddockje maken met zand dus even navragen voordat je het zand weer mag verwijderen dan ben je verder van huis.

ja dat zand straks weer weghalen zitten wij ook mee.....
maar deze shet word 3 jaar. en had vorig jaar nogal slonzige vacht van vorige eigenaar.
ik ga dr beetje bijknippen van t weekend:)

bedankt allemaal voor tips hoor!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:32

hoi allemaal.
ondertussen heb ik de shet, in de oksels en zegmaar in de liezen bijgeknipt.
ze hebben daarna vrolijk demonstratief de wei rondgesjeest (de grote ging ook mee;-))
zou ze het lekker gevonden hebben??? lekker rennen zonder trekkende vacht?? ofwas het toeval :-p we weten het niet:)
wel dat het nu niet zo erg meer vast zit.
Toch zit de buik nog helemaal onder de opgedroogde klei, maar in ieder geval nu in korte vacht en niet ook nog eens vastgeknoopt en gedraaid in lange vacht.

Nu zag ik foto's van een paard, waar de buik alleen geschoren was (via een foto van een bokker!), en het schijnt dat ze in engeland ofzo ook zo geschoren worden, en toch buiten gehouden worden.

Weet iemand hier wat van? Dat zou ook een mooie optie zijn.

Of strepen scheren zei de bokker, links en rechts, maar dan blijf je in het midden met blubber zitten.
Dus nu dacht ik, alleen de buik scheren?

groetjes!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 20:33

Als je scheert moet je toch wel een dekentje op doen, Denk met dit weer aan ongeveer 200 grams.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 20:40

alleen de buik scheren he buckje
daar helpt een deken toch niet mee.
die zit alleen boven op?