Hoe mest je stallen uit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hoe mest je stallen uit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 08:19

ik laat altijd wat vies liggen Lachen Lachen als onderlaag Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:48

Meestal gaat mn paard de paddock in, en mest uik uit, voer klaar zetten etc. en daarna rijden maar als t regent ga ik eerst rijden, en dan mn paard een zweetdeken op en ik uitmesten, tegen de tijd dat ik klaar ben is mn paard droog namelijk Knipoog

Maar goed t uitmesten, ik ben gezegend met een zindelijk paard Haha! Hij mest en plast maar op een stukje.
Ik haal de mestballen eruit, en alleen de echt natte plekken. Soms is t stro wel viezig maar niet nat, dat laat ik gewoon liggen. 2 a 3 plakken schoon stro opstrooien en een beetje vermengen met t viezige zodat ie niet savonds al t schone stro opknabbeld.
dit is de eerste maand en zit op 8 balen stro dus dat is netjes. Ben heel blij dat ik geen smerig paard heb Haha!

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 10:06

o dan deed ik t toch altijd wel een beetje omslachtig geloof ik Bloos

Ik pakte mn paardje om lekker los te gooien in de paddock, of bij slecht weer kon die altijd wel even in een andere lege stal staan. Dan nam ik alle schone stro op, deponeerde ik in een kruiwagen - dit was altijd vooraan in de stal. Vervolgend schepte ik de drollen en vieze stro in een andere kruiwagen.

Heel de stal goed aanvegen - en even een kwartiertje lekker later doorwaaien.

Pak de kruiwagen met de schone stro, doe die achterin de stal deponeren. Voorin een plak of 2 nieuw stro opstrooien. Paardje kan terug in de stal.

In het weekend, had ik één dag nog een paar extra handelingen.
Alle stro op de mesthoop als hierboven - en dan de schone stro uit alle stallen in de vrije stal gooien. Vrije stal was dan ondertussen ook al leeggehaald.
* Emmertje water om de voerbakken en waterbakken schoon te schrobben. En met 1 of 2 emmers water de stalbodem schrobben Knipoog Ook nog even met de ragebol alle wanden en plafonds langs om spinnenwebben e.d. te controleren. Hele stal even controleren op gesloopte/kapotte dingen (+ eventueel repareren)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:05

Was je wel lang mee bezig of niet?
Ik heb echt achterin in t midden een smerige plek in stal, maar voor bij de deur en bij zn etensbak niet. Dus ruimte zat om t droge stro daarheen te mikken en vervolgens weer te verspreiden

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:11

Ik heb de mazzel dat mijn pony heel netjes is!

Hij mest achterin in allebei de hoeken,dus dat haal ik er altijd eerst even uit,daarna haal ik er nog een natte plek uit.
Dan zorg ik ervoor dat het schone stro weer netjes over de hele stal verspreid is en dan kijk ik of er nog stro bij moet Tong uitsteken

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:17

Sowieso het paard uit de stal!

1) Haal de hopen poep eruit.
2)Hark het schone stro in een hoek.
3)Haal de piesplekken eruit
4)vegen van de laatste restjes
5)opstrooien en eventueel nieuw stro

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:58

inge81: Jouw stal was dan vast wel lekker schoon!

Ik gooi het schone stro in een hoek, schep de rest leeg. Gooi het oude stro op de plek waar ze het meeste poept en plast en de rest nieuw stro.

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:23

je moet de drollen uitsmeeren over het weiland en dan goed aan stampen zo krijg je mooie wei is goed voor het land

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:02

mijn stallen waren inderdaad altijd lekker schoon ja Haha! maar ik denk maar zo, liever 5 tot 10 minuten langer bezig, dan half werk afleveren. Thuis maak je ook wekelijks je slaapkamer met een sopje schoon, dus de stal moet ook 1x per week schoon zijn Knipoog

Maar heb op t laatst ook verzorgpaarden gehad hoor, daar deed ik t meestal ook de hoek in. Maar dan nog op 1 van de 2 dagen meestal leegtrekken Bloos vind ik wel zo fijn voor het paardje Knipoog