veulen gewoon bij huis of opfok, wat kiezen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wenny

Re: veulen gewoon bij huis of opfok, wat kiezen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:35

ik heb mijn paard als veulen ook gewoon in handen gehad
hij stond in een inloopstal en is nu echt een super vriendelijk paard van bijna 9 Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:42

Ik zou een veulen nooit niet in een opfok dumpen.

Een paard is veel beter af in een stabiele, kleine kudde. Misschien 1 speelmaatje en verder oudere paardjes die het veulen opvoeden.

Wie heeft het ooit bedacht om veulens bij moeders weg te rukken, vervolgens in een 'kleuterklas zonder juffrouw' te dumpen. En dan na 3 jaar daar weer vandaan te rukken om opgehokt en beleerd te worden...

sabwalt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:53

Ik heb mijn veulen van 8 maanden ook thuis staan samen met mijn 3,5 jarige merrie. Ze staan vaak samen met de paarden van mijn buren en dat gaat erg goed. Ik heb daarnaast een verzorgstertje voor haar. Het bevalt mij super! Ze kan vaststaan, voetjes geven, loopt heel lief mee ook langs de weg en mijn verzorgstertje kan alles met haar, het is echt een vrolijk veulen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:05

nooit niet = altijd Dani Haha! Haha!

Ik denk zelf ook dat opvoeding van een volwassen dier belangrijk is.
In een wilde kudde wordt dat ook zo geregeld. Vriendjes om mee te spelen en ouderen om de regels te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:06

Dani62 schreef:

Een paard is veel beter af in een stabiele, kleine kudde. Misschien 1 speelmaatje en verder oudere paardjes die het veulen opvoeden.

Wie heeft het ooit bedacht om veulens bij moeders weg te rukken, vervolgens in een 'kleuterklas zonder juffrouw' te dumpen. En dan na 3 jaar daar weer vandaan te rukken om opgehokt en beleerd te worden...

Misschien omdat het in de natuur ook zo gaat?
Men, wat kan jij altijd negatief denken...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:08

In de natuur blijven de meeste veulens tot het volgende veulen er is volgens mij. En alleen hengsten worden uiteindelijk uit de groep verstoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:12

Dan zijn we toch klaar? Ik wil best een hengst bij mijn dominante ruin zetten, maar ik ben bang dat dat knokken tot de dood word.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:13

En toch heeft dani62 helemaal gelijk! Als er in een wilde kudde veulens worden geboren dan staan er toch ook oudere paarden bij die het jonge dier opvoeden. Ik ben dan ook geen voorstander van een opfokstal, mits je je veulen thuis kan geven wat hij nodig heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:15

Sinds wanneer is het slecht dat jonge beesten elkaar opgroeien? Mijn hengstje staat nu met een 3-jarige ruin, die heb af en toe op zijn lazer geeft, omdat hij de andere twee jaarlingen bijna het hek door joeg. Maar hij gaat toch straks met 3 andere hengstjes de opfok in.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:17

Dani62 schreef:

Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor...
Een goede opfokker gooit niet alles zomaar bij elkaar. Bovendien worden paarden die buiten de boot vallen vaak uit de groep gehaald en in een andere groep geplaatst. Ook hebben niet alle opfokbedrijven hebben enorm grote groepen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:17

Het jonge hengstje bij ons op stal heb ik ook bij mijn ruin gezet. Die kan enorm dominant zijn naar andere paarden, maar hij was echt een vader voor dat dier. Spelen en opvoeden. Zo leuk om te zien!
Samen met mijn ruin hebben we het jonge dier toen in de kudde geintroduceert. Mijn paard heeft m in het begin beschermt en nu gaan ze lekker hun eigen gang. Is allemaal helemaal goed gegaan.

Ik zeg niet dat het slecht is, maar ik denk persoonlijk! dat de invloed van een ouder dier enorm goed doet. Die kent de regels al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:28

Dani62 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens.

Oudere paarden kunnen een veulen ook nog zo veel leren. Bovendien kan je er zelf ook nog lekker mee knuffelen als je ze niet in de opfok dumpt en daar heb je later alleen maar profijt van.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:42

Ik zou mijn paard thuis houden en bij de groep zetten.
Niet bij de moeder.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:57

original schreef:
Ik zou mijn paard thuis houden en bij de groep zetten.
Niet bij de moeder.

en waarom?? zou fijn zijn als je je antwoord onderbouwd..

ik heb mijn veulen? jaarling in oktober in de opfok gedaan. nu ik thuis meer land heb en een stal over heb ik besloten haar naar huis te halen en bij mijn merrie van 18 te zetten. (evt jaarling welsh erbij).
dit omdat ik haar toch graag bij huis heb staan en haar in de gaten kan houden. ook vind ik de groep te groot waarbij ze staat. 21.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:59

Maakt mij niet uit waar of hoe je het wil noemen. Of dat nou in je achtertuin is of op de steppe van Mongolie.......... als het ding maar andere paarden heeft om van te leren

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:19

Het heeft mijn voorkeur om er iig een leeftijdsgenoot bij te zetten,
wij hebben nu 2 jaarlinghengstjes bij elkaar staan en als je dat ziet spelen dan besef je gelijk dat daar niets anders tegen op kan. Die 2 kunnen echt uren op een dag achter elkaar aan zitten en ravotten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:29

Juist! Ander verhaal, ik heb thuis twee kittens, eerst 1tje, en die wilde zo graag met die grote dollen en spelen en rollebollen, maar die oudere voelden daar gewoon niks voor.

Nu hebben we er nog eentje bij, en die twee zitten elkaar de hele dag achterna, dat is toch heerlijk? Als jij als kind zijnde vroeger alleen maar tussen volwassen zat, ging het ook snel vervelen toch?

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:33

Ik heb mn veulen/bijna jaarling ook "thuis" gelaten (pensionstal waar ze geboren is).
Ze staat nu samen met nog twee andere veulens (bijna jaarlingen) en een oude merrie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:36

Opfok kan juist erg goed zijn voor je dier! Bij ons loopt er een klein verticaal groepje ( 1 opvoedmerrie en en paar jaarlingen) en dat gaat super. niet elk opfokbedrijf pleurt maar wat bij elkaar in een wei. Sommige bedrijven zijn juist super voor je dier.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:42

Dani62 schreef:

Waarom is het gelijk dumpen? Bij een goede opfok wordt er echt wel op ze gepast en daarnaast kost het me meer geld dan dat ik m'n veulen thuis zou neerzetten.

Persoonlijk kies ik voor een opfok omdat ik vind dat jonge paarden 24/7 buiten moeten staan omdat je veel meer kans hebt op een gezond dier. In NL is dat sowieso al een probleem vandaar dat ik voor een opfok in Duitsland gekozen heb.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:43

Mijn 7 maanden oude veulen heb ik gewoon in de wei gedaan met 1 van 3 jaar, 26 jaar, 10 jaar en 14 jaar. Hij speelt lekker met die van 3 en de anderen zetten hem op zijn plaats en leren hem dingen. Ik heb me er erg in verdiept en het schijnt niet zo goed te zijn om je veulen in de opfok met leeftijdgenoten te doen. Je hebt namelijk dominante en onderdanige veulens. Vooral de laatste groep krijgt het erg te verduren terwijl de eerste groep door niemand op zijn plaats gezet wordt. In de natuur groeien veulens ook op tussen de kudde en worden ze door de leider op hun plaats gewezen, dominant of niet. Ook vind ik het voordeel dat je eerder "dingetjes" met je veulen kan doen, zoals poetsen, halstertje aan, beentje geven (handig voor de smid) ook al mag dat in het begin niet langer dan 10 minuten omdat ze dan niets meer opnemen. Je heb dan een behoorlijke voorsprong bi de paarden die met hun derde uit de opfok komen en alles nog moeten leren. Ze zijn dan ook een stuk sterker.
Succes met je keuze!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:45

Waarom zijn ze sterker?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:46

Ik heb me er ook in verdiept en ben het niet met je eens, piecon, er is nl altijd sprake van onderdanigheid en dominantie omdat paarden hierarchisch (over)leven in een kudde. Dat er verschillende leetijden aan paarden bij meoten lopen ben ik emt je eens. Verder zijn er zat mensen die hun paardje nog gewoon opvoeden hoor, als ze naar de opfok op bezoek gaan!
En ookal is het veulen veel in handen geweestn dan nog wil dat niet zeggen dat het dier zich makkelijker laat berijden e.d..

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:47

Hangt er volgens mij ook wel aardig vanaf of het een hengst of een merrie is.
Wij hebben een jonge hengst van bijna 9 maanden, maar die gaat vanaf het
weideseizoen naar de opfok.
Meneer vindt dat ie heelwat is en laat ons dat ook wel merken. Koe
In zo'n groep leren ze beter met de rangorde om te gaan en kan ie ons later ook beter accepteren.
Met een merrie lijkt het mij ook beter om ze naar de opfok te doen,
maar als je zelf ook wel een groep kan samenstellen van jonge paardjes,
dan zou je er ook voor kunnen kiezen om haar thuis te laten.
Wel is het erg belangrijk dat ze wel met leeftijdsgenootjes in aanraking komt.
Die reageren toch weer heel anders als die "volwassen" paardjes...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:49

detour schreef:
Verder zijn er zat mensen die hun paardje nog gewoon opvoeden hoor, als ze naar de opfok op bezoek gaan!
En als je een echt goede opfok hebt dan zorgen ze er daar voordat je veulen opgevoed wordt. Haha!