Wat vind het paard nou het fijnst, stal, weide? En jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Radetski

Re: Wat vind het paard nou het fijnst, stal, weide? En jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:25

Mijne staat 7 dagen overdag buiten met de stal. Savonds op stal mijn stal is aan de wei dus ik laat de deur open staan en in de zomer gaan we proberen ook snachts buiten te laten (ze zeggen dattie snachts uitbreekt maar hijs bang van de draad (heb er electrisiteit (of hoe je het schrijft) erop gezet. Ben blij dattie op de wei kan elke dag anders is ze met het rijden heel vervelend. Dus ik kies voor de wei en hij ook wel denk ik. Zijn motto is. Ik niet buiten, jij van me rug!

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:12

mijn eerste keuze gaat naar de hele dag in de weide.
maar mijn welsh vind het wel vijn om savons's in de box te staan.

en mijn fjord mag maar 5 uur per dag in de wiede staan.

ik dnek dat paarden het fijner vinden om lekker in de weide te staan.

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:23

Phoeh, als ik zou mogen kiezen wat ik het liefste voor mn pony's zou willen?

In een kudde, op een groot weiland, die te verdelen is in kleinere stukken zodat je delen af kunt zetten om te laten groeien. Omheind met een stevig houten hek. Een ruime schuilstal erbij waar ze makkelijk met zn allen droog en uit de wind kunnen staan, het liefs een deel met een dik pak stro erin, waar ze tijdens natte periode lekker kunnen scharrelen en droog kunnen liggen. Verder klinkt een overdekte voederplaats ook goed, waar in de winter makkelijk hooi gevoerd kan worden. Ook buiten een stuk betonnenplaat waar ze buiten, modderloos kunnen genieten van een briesje..en dan klinkt een natuurlijke drinkplaats ook wel lekker, in de vorm van een meertje ofzo.

En dan dat wel lekker in de buurt van de bewoonde wereld waar er goed op de paarden gelet kan worden, in mn achtertuin ofzo Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:29

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-23 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:27

al onze paarden staan lekker buiten, kunnen allemaal in een stal als ze willen met een groot afdak ervoor. maar nu is er 1 pony die juist alleen maar in zijn stal staat, haha. die staat het liefst binnen. als we hooi in de wei gooien zal die er niet uit zijn eigen heengaan als we die niet de stal ''uitjagen''. die is ook echt bang om vieze voeten of een vieze vacht te krijgen van de modder. is ook echt een schoon paardje van zijn eigen.
de rest banjert lekker door de modder heen, en crossen door de wei.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:28

Mijn paard is echt een buitenpaard, en moet ook elke dag eruit, als is het maar een uurtje...
die word gek 24/7 op stal, wat ik goed kan begrijpen,
helaas is alleen swinters wat moeilijker om lang naar buiten te gaan maar ze komt er iig elke dag minstens een uur uit.
zomers lekker de hele dag van sochtens tot savonds op het land en snachts op stal, dat lijkt mij het fijnst voor het paard Ja

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:28

in de wei met schuilstal al heb ik dan wel een chique fjord die zelfs van regen geniet dan is het gewoon voor mijn geruststelling Haha!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:34

Iedere dag een aantal uren naar buiten, men paard en pony samen want die kunnen goed met elkaar overweg. In een kudde vind ik te veel risico, paard zou een kudde vast wel gezellig vinden. Beiden vinden het wel prettig om eind van de dag weer naar binnen te gaan.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:01

Ik heb mijn paarden altijd van 9 tot 5 op de wei staan. En ik vind dat zelf prima en ik denk zij ook wel. Ze gaan graag naar buiten, ook met slecht weer (mijn Jazz is een grote viespeuk en ligt in de dikste blub te rollen en te stampen... Haha! ), maar tegen de avond staan ze ook altijd braaf bij het hek te wachten tot ik ze kom halen en gaan graag mee naar binnen. Ze staan wel altijd samen en ook op stal kunnen ze bij elkaar komen. Ik denk dat ze dag en nacht op de wei niet zo leuk zouden vinden, vooral Tigo niet, die wil aan het eind van de dag echt naar binnen. Ik heb wel altijd gras, ook 's winters heb ik genoeg gras voor ze (grote wei Clown )

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:04

Vrijheid, ruimte, beweging, vriendjes! Ja

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:11

Nadya schreef:
Mijn paard: Vindt een hele grote weide het ALLERALLERfijnst, vooral het stuk land waar hij nu op staat (natuurgebied). Naast de vele ruimte is hij ook het gelukkigst in zijn 'eigen' kudde. Vriendschappen en sociaal contact zijn voor hem superbelangrijk naast de vrijheid, die hij heeft.

Ik zie hem zelf het liefst: op het land waar hij nu op staat met een schuilstal voor vooral mijn eigen gemoedsrust (mijn paard staat er nooit in, weet ik van waar hij hiervoor gestaan heeft Clown ). Helaas mogen er bij ons geen stallen in het natuurgebied gebouwd worden. Gelukkig staan er bomen en struiken en heb ik een regendeken bij extreem nat weer (wat eigenlijk niet eens zo vaak voor komt Knipoog ).

Mijn paard staat zijn hele leven al buiten en is een echt buitendier in alle opzichten. Opstallen maakt hem diep ongelukkig. Zelfs voor een paar uurtjes. Dus voor mensen die dat 'zielig' vinden. Jullie kennen mijn paard niet. Tong uitsteken

Mijn pony zou dood en dood ongelukkig worden als ze 24/7 buiten moest staan Clown

In de zomer staat ze 24/7 buiten en dan staat ze alles bij elkaar te brullen dat ze naar binnen wil maar helaas is daar geen stal.

In de winter loopt ze in een inloopstal maar als het koud of guur weer is staat ze meteen binnen Vork tja oud lijf dus wil niet in dat bagger weer staan Sigaar

Dus voor mensen die zeggen dat mijn pony zielig is : Jullie kennen mn pony niet! Haha!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:21

Mijn pony vindt buiten staan natuurlijk het fijnst, maar af en toe vindt ze het ook wel lekker om op stal te staan. Ik merk aan d'r dat als ze te lang buiten staat dat ze dan een beetje narrig wordt, dus allebei vindt ze het fijnste.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:30

Die van mij staan de hele dag samen in de box, gaan er drie uurtjes uit maar meestal staan ze na 10 koude minuten al bij het hek te rennen.. nee met dit weer blijven ze echt liever binnen.. terwijl ik ze liever buiten heb..

mijn moeder vind het dan zielig dat ik ze buiten zet,maar liever even naar buiten en er geen reed aan vinden dan de hele dag opstal..mietjes zijn het die paarden van mij

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:54

Euhm, in slechte dagen verlang ik wel eens heel erg naar paardjes die gewoon lekker schoon onder een deken op stal staan.

Helaas voor mezelf ga ik daar toch niet aan beginnen en staan ze in principe bijna altijd buiten met een staldeur die open staat. Maar vaak staan ze ook achter de schuur te schuilen in plaats van in de stal. Nu is het weiland toch wel zo verschrikkelijk nat en wordt het weer iets beter dat ik drie van de vijf even op de dijk heb gezet.

Ik denk dat ze het fijnste vinden dat ze zelf de keuze hebben. Lachen

Femme_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:23

Mijn oude paardje stond in de winter 's nachts op stal en overdag lekker buiten in de frisse lucht, tenzij het heel slecht weer was. In de zomer stond ze dag en nacht buiten wel met deken indien nodig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:09

Edda komt van een stalloze opfok, wel bomen etc ter beschutting, maar dat was het
dus de eerste weken dat ze thuis was was ze gek op de inloopstal Clown
nu nog steeds wel ,maar iets minder
dan kom je aan op stal
zie je drie paarden staan , en drie seconden later komt er ene koppie om de hoek van de stal steken
" hey jij ook hier Haha! "

nu heeft ze voorkeur voor de snipperpaddock, die is zacht en ruikt lekker en je kan er heerlijk in rollen , dus staat ze al ze niet aan het hooi snaaien is op het verharde, op de snipper paddock

maar als ze echt zou mogen kiezen staat ze op de wei, die helaas momenteel nog te nat is

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:24

Mijn keuze gaat uit naar een grote beschutte stal met stalmatten en dan nog een extra laagje stro waar ze in en uit kunnen lopen. Met een strook wit zand voor de stal en daarna het mooie groene gras begint. En dan ook nog een stukje betegeld met afdak waar het hooi onderligt, waar ze onder kunnen staan (uiteraad ook wat hooi in de stal). Dat is echt mijn droom zeg maar. En ik denk persoonlijk dat mijn paard dat ook het fijnste vind.

Nu staat ze van ongeveer half 9 tot half 6 buiten en daarna gaat ze naar een zeer ruime box met uitloop op een zandpadockje. Oók ideaal!!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:46

ik vind een pension stal met weide het fijnst.
met mooi weer de weide in met storm op stal.
en ik denk dat ik hiermee ook voor me pony spreek

Ilse25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:38

Ik denk beide. Als het paard waar ik op rijd 3 uur buiten heeft gestaan ( wat ook elke dag gebeurt) Is ze ook altijd weer blij om haar stal weer in te gaan zoals de rest van de paarden bij ons op stal overigens ook hebben. De hele dag op stal vind ik echt heel zielig!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:17

Het ligt aan het weer ook. Wij ehbben geen schuil mogelijkheden. Daarnaast ligt het ook aan het tijdstip. Ze wilt er vaak heel graag uit, en zo nu en dan merk ik goed aan haar dat zij het nog helemaal geen tijd vond om naar stal te gaan. Savonds echter kan ik haar niet meer verblijden met lekker buiten lopen (in de bak momenteel overigens). Dan staat ze alleen maar bij de deur van de bak, omdat ze weer naar binnen wilt (waar eten is).

In het land willen ze dolgraag naar buiten, maar als de zon bijna onder is, staan ze vaak te trappen tegen het hek dat ze naar binnen willen (hooi en muesli Tong uitsteken)

Ik heb ze ook het liefst overdag hele dag buiten, en savonds binnen. Eigenlijk stiekem 24/7 buiten lijkt mij het allerfijnst, maar dat durf ik niet aan Nagelbijten / Gniffelen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:25

Wei, zeker weten. Mone verveelt zich als een gek op stal, en omdat ze niet onbeperkt mag eten... Ze schuurt dan haar hele staart af, en haar manen zijn ook veel langer sinds ze op de wei staat. Ik merk dat zij dat gewoon lekkerder vind. Vorige winter stond ze 's nachts op stal, maar dat vond ze niets. Dit jaar was ze ook niet echt enthousiast om de wei in te gaan als het stormde, maar ik heb nooit gemerkt dat ze het vervelend vond ofzo...

Zelf vind ik een wei ook fijner. Dan kunnen ze overtollige energie kwijt, lekker rondsjouwen. Met de maatjes spelen enzo... Plus dat het ook voor mij een stuk minder werk is. Als je een dag niet kan, en je paard staat op stal... Dat kan je niet maken. Op de wei is dat niet zo'n ramp. Natuurlijk moet daar wel veel ander werk verzet worden, maar dat vind ik minder erg. Ik heb ook geen problemen met uitmesten, maar met mijn hooikoorts is dat, zeker in het voorjaar en zomer, vaak niet zo geslaagd.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:16

Bij ons staan de ponies 's winters overdag buiten zolang het een beetje normaal weer is en rond 17.00 weer naar binnen.

Zomers staan ze met voeren op stal en een paar uur op het gras en voor de rest in de paddock.
Zomers staan ze dus ook 's nachts buiten. bij onweer of erge regen gaan ze gewoon 's nachts op stal.

Mijn paard staat zo goed als altijd binnen maar dat komt door zijn zomereczeem. Hij heeft een speciale deken
maar kan daar niet meer naar buiten. Hij gooit zich tegen de grond en blijft maar schuren. We hebben
van alles al geprobeerd maar de oplossing helaas nog niet gevonden.

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:17

me paard vind het heerlijk om in de bak te staan die hoeft niet zo nodig in de wei!
me fjord staat liever in de wei en padox behalven als het aan het vriezen is Clown logies

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:21

mijn pony heeft zelf de keuze om binnen, in de bak, of in het weiland de staan (hij staat alleen in de bak en in het weiland en soms als het regent in de schuilstal)
dat zou ik ook willen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:21

mijn paarden staan s'nachts binnen,mijn fries al om een uur of 4(ligt aan het weer..)ook zomereczeem...
de stal van mijn fries staat overdag altijd open,en zomers staat hij zo ongeveer de hele dag binnen,dat wil hij dus zelf..
Hier in frankrijk stikt het van de horzels,en in zijn stal heeft hij daar geen last van.