Vrachtwagen of auto met trailer?! RAAD gevraagd!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij kiezen

Zware auto die min. 1700 kg. mag trekken
16 (55%)
vrachtwagentje met B-rijbewijs en klein autootje
11 (37%)
anders........(graag reactie)
2 (6%)

Totaal aantal stemmen: 29

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:56

ikke"]
[quote="Anke schreef:
Ik heb een leuk vrachtautootje op het oog met een ledig gewicht van bijna 2100 kg. en dus een laadvermogen van 1400 kg.
Ik zal zelden of ooit een laadgewicht van meer dan 1000 kg hebben.
we hebben voornamelijk shetlandpony's......
Hij is van 1981 (dus ruim 21 jaar oud) motorisch goed, maar aan de onderkant wat roest....dit zou te verhelpen zijn met kapjes voor erop?!
Voor 3000 euro.....en inruil trailer was eventuee mogelijk.

Merk, type, motorvermogen?
Als vuistregel hanteer ik dat een mens met spullen 100kg weegt, een klein paard 500 a 600 kg. Tel maar uit hoever je dan komt.
[/quote]

juist die gedachte had dus ook.

ik heb zelf wel een vrachtautootje. maar dan wel op C (vrachtauto) rijbewijs, laadvermogen van 1450 kg. en aangezien ik er 2 paarden op kwijt kan is dat wel genoeg, (ik rijd western en mijn paardjes zijn niet zo groot).
en ik heb een niet zo zware auto voor gewoon (mamamia ze heeft een kia) Haha!
ik ben hier wel heel tevreden mee. de vrachtauto heeft een 60 dagen kaart dus zoveel wegenbelasting betaal ik niet. de auto is van '81. 21 jaar oud dus. nog 4 jaar en ik hoef geen belasting meer te betalen jeah.

de verzekering valt ook mee en idd je hebt er af en toe wat werk aan maar wat dat aangaat doet mijn auto net zo goed z'n best. en die is nog maar 3 Frusty

voor mij was deze combi. de goedkoopste. aangezien ik toch al het groot rijbewijs had, en ik anders altijd in een grote auto zou moeten rijden die veel kost aan brandstof (wat tegenwoordig ook al niet goedkoop is), belasting (en die is sappig voor diesels) en verzekering.
en 1 met groot rijbewijs vanwege de prijs, een vrachtauto met groot rijbewijs waar niet zoveel paarden op kunnen is goedkoper dan een met klein rijbewijs. plus dan nog een die 60 dagen kaart, want volgens mij kun je die niet krijgen voor een vrachtauto op B- rijbewijs. voor mij was dit gewoon goedkoper dan auto met trailer.

alleen die auto die je wilt kopen, roest aan de onderkant Verward dan zou ik em wel heel erg goed na laten kijken, als je onderstel of te wel geraamte van de auto roest moet je opletten dat je straks niet zonder bodem zit.
en idd let op motorvermogen, merk en type.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 00:12

Die van mij is een Mercedes 409 en van 1975 dus helemaal belastingvrij. Verzekering is rond de 300,- gulden (reken maar om in Euro's).

Op zich vind ik het een fijne auto. Het is stabieler dan de meeste auto's met trailer en de paarden staan er schuin in wat ze over het algemeen prettiger vinden. Alleen is het wel hard werken qua rijden. Stuur- of rembekrachtiging zit er niet op. Meestal heb ik er maar een op staan dus qua gewicht zit ik altijd er ruim onder.

Het is toch iets wat je zelf zal moeten afwegen. Het stilstaan kost mij niet zoveel. Verzekering is goedkoop en wegenbelasting betaal ik niet. Hij moet alleen wel regelmatig gestart worden voor het behoud van de motor.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:33

Ik mag alleen in zo'n vrachtwagentje en op beurzen zie ik altijd mooi, moderne vrachtwagentjes, waar 2 paardjes in kunnen. Prettigste vind ik dat je paard niet achter je auto hangt maar eigenlijk gewoon op de achterbank zit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:47

Vergeet niet dat je aan zo'n klein vrachtwagentje ook je onderhoud krijgt. Mijn man heeft voor zijn bedrijf in een Mercedes 410 uit '89. Ook bij die auto's moet je het plaatwerk goed in de gaten houden!
Ik heb zelf gekozen voor een bus [diesel] met trailer, de bus kan een 2-paard trailer trekken. Die bus gebruik ik ook prive. Tegenwoordig heb je al heel luxe bussen met dubbele cabine en toch nog op grijs kenteken

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:36

Hiervoor heb ik ook een Mecerdes 307 gehad,een oldtimer.Best stoer hoor,maar het motortje is erg zwak.Te weinig pk.Ik ging keurig 80 a 90 de tunnel in en kwam er hooguit met 60 uit.We hebben er nu een met 100 pk. en dan erk je wel dat je gewoon "over" hebt.Een veiliger gevoel.
Nu heb ik het geluk dat een garagebedrijf me sponsort ahw.Zij zorgen voor de APK,de beurtjes e.d. Plus een man als automonteur is erg handig.
En ik rijd rond met hun reclame.Als we een hele dag naar een Arabierenwedstrijd of show gaan maak ik van de plek achterin een box.Ideaal.Nu heb ik wel mazzel dat mijn paardjes erg braaf zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:48

Jeannette schreef:
Hiervoor heb ik ook een Mecerdes 307 gehad,een oldtimer.Best stoer hoor,maar het motortje is erg zwak.Te weinig pk.Ik ging keurig 80 a 90 de tunnel in en kwam er hooguit met 60 uit.We hebben er nu een met 100 pk. en dan erk je wel dat je gewoon "over" hebt.Een veiliger gevoel.

Klinkt heel bekend. Ik heb een 608 en dat houdt ook niet over. Ik zou graag een 613 hebben, maar daar is in NL bijna niet aan te komen.
Overigens Rina, die 60-dagen kaart bestaat niet meer hoor. Dat heet al jaren kwart tarief. Je mag het hele jaar rondcrossen in die bak en je betaald maar 1/4 van het normale belastingtarief, ideaaal Ik overweeg ernstig om alleen al om deze reden de vrachtwagen terug op de weg te brengen. Is eigenlijk veel goedkoper.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 02:17

Ga voor een zwaardere auto op grijs kenteken. Als je voor een vrachtwagentje kiest moet je twee auto's houden. Want je gaat toch echt geen boodschappen doen of op visite met zo'n vrachtwagen. Dat betekent dus twee autos voor wegenbelasting, onderhoudsbeurten, verzekering etc.
Er zijn tegenwoordige diverse merken autos die 4X4 hebben. Als je je goed orienteert is er vast wel iets te krijgen. Ik heb een Mitsubishi L200 (pick up) en die bevalt me prima. Ik kan rijdend het wedstrijdterrein verlaten en de vrachtwagentjes moeten er vaak met trekker afgehaald worden. Ik zou echt voor een zwaardere auto gaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 21:06

Ik kan geen zwaardere auto met grijskenteken....want daar moet ik ook gewoon mee kunnen rijden en dan heb ik maar twee zitplaatsen (waarvan al eentje voor mezelf)