Paard vindt hooi niet lekker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Re: Paard vindt hooi niet lekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:31

Bij ons is er ook eentje een fijnproever. Zij wil alleen grashooi, terwijl we ook vaak hooi hebben dat minder sterk ruikt en waar dus minder energie in zit. Dat moet ze dus niet. Op den duur wel, maar dat is dan echt omdat ze niets anders krijgt.....
DDe shet eet het grashooi niet droog, maar wel als het een uurtje in het water gelegen heeft. Vraag me niet waarom, maar het is zo.

Misschien dat je paar verschillende manieren van geven (dus lang/kort geweekt, gemengd, etc) kan proberen. Lukt dat allemaal niet, tja, dan toch maar naar het oude, vrees ik.

Bora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:14

heb ik ook wel eens last van, hij lust alleen maar kuilgras van een constante kwaliteit anders eet hij het niet, lang hetzelfde kuil/hooi houden helpt vaak wel goed.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:06

ik liep tegen hetzelfde probleem aan terwijl dit hooi van dezelfde man kwam als altijd en zelfs een betere kwaliteit heeft.
paarden zijn ook gewoon een beetje gewoonte dieren he en bij een verandering in spijs heeft de een er gewoon wat meer moeite mee dan de ander, een van mijn paarden heeft dit iedere keer.
het duurt een week of 2 totdat hij eraan gewend is en dan is het goed en eet hij weer gewoon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:14

mariekie schreef:
Mijn pony van 29 is ook een zeikerd qua hooi...

Laatst haden we een partij langstengelig hooi, ze at het niet of liet de helft liggen.
Nu hebben we hooi wat fijn is en dat eet ze op tot de laatste spriet.
Hoe zou dat komen? heb weleens gehoord dat lengstelig hooi beter is Verward

In jpouw geval zou het ok kunnen kmen dat zijn tanden wat minder zijn geworden en hij het gewoon niet meer kan vermalen. Ook is fijer hooi beter te verteren en geeft dus ook minder darmklachten.

Maar paarden kunnen idd zo hun voorkeuren hebben. Wat wij lekker vinden ruiken en er goed uit vinden zien hebben zij soms hele andere ideëen over.
Soms zijn het aanstellers, maar soms zit er ook echt iets in wat ze beter niet kunnen eten.

Ik meng het oude hooi altijd met het nieuwe, om de overgang minder te laten opvallen.
Om verspilling te voorkomen zou ik een hooinet ophangen zodat ze niet alles door de stal heen slepen.