Wat doen jullie met je (bijna) 2 jarige???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Wat doen jullie met je (bijna) 2 jarige???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:31

wij hebben 3 bijna 2 jarigen op stal staan. Knipoog
die staan de hele dag buiten in een gemengde groep waar ze een geweldige opvoeding van krijgen Haha!

zo eens per week halen we ze er uit, worden ze helemaal gepoetst en frutten we er wat mee om.
af en toe wat vlechtjes in de manen maken, of gewoon een stukje bij de boerderij langs lopen.
we leggen ze voor de grap een dekje op hun rug, ritselen es wat met plastic langs hun hoofd en meer van dat soort dingetjes om ze wat makker te krijgen voor later Haha!

haha en omdat ze echt heel braaf zijn en een van de twenters met een doos aan het spelen was en hem bijna opvrat zette ik hem op zijn hoofd.

Afbeelding

en nee daar verpest je ze niet mee Knipoog

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:01

Mijn meisje wordt volgende maand 2. Ze staat lekker in de wei met vriendjes en ze hebben een schuilstal. Een paar keer per week haal ik haar uit de wei en dan borstel ik haar, ga een stukje met haar wandelen of ze gaat mee een stukje naast de fiets.
Ik doe het al zo sinds ze 6 maanden is (niet naast de fiets, dat doet ze pas 2 maanden), en ik heb er een super lief, braaf en makkelijk paardje aan die nergens bang voor is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:58

ikke schreef:
Als paarden elkaar in 23 uur niet op kunnen voeden, lukt ze dat in 24 uur ook niet, dus dat is een redelijk onzinnig excuus. Jong geleerd is oud gedaan geldt ook voor paarden. Als je twee tot drie keer week een half uurtje neemt om ze stap voor stap vanalles te leren, dan hebben paarden nog 166,5 uur in die week over om elkaar op te voeden.............

probleem bij veel mensen die hun beestje menen op te voeden maken helaas te veel fouten in mijn ogen ,
ik heb al veel te vaak een "zelf opgevoed paard" flink onder zijn sodemieter moeten komen omdta het over je heen walst totaal geen respect heeft en gewoon een verwend mormel is , dat is mijn probleem met "ik voed hem zelf op"
ook het stukje geduld word bij dier aan huis en regelmatig even erbij pakken flink op de proef gesteld bij veel mensen ,
want ja, hij pikt het allemaal zo goed op , en het gaat allemaal zo goed...en ja hoor, daar hebben we weer een paard wat op zijn derde verjaardag uitgebreid ingereden is , ook al te vaak meegemaakt

en ja, ze hebben nog genoeg tijd met 2 3 keer in de weke even erbij pakken
maar waarom zou ik in vredesnaam ?
paard snapt het namelijk ook nog allemaal prima als ze het als veulen hebben geleerd en ze met vier weer echt in handen komen

als veulen geleerd is ook oud gedaan ,

en op de opfok is het niet zo dat ze vier jaar niet meer in handen komen, de hoefsmid, DA, normale controles, voeren etc etc etc
daar komen ze genoeg in handen

en 1 dingetje wat ik een beetje jammer vind ,
"beetje een onzinnig excuus" excuus? ik maak geen enkel excuus, ik geef mijn mening die door ervaring gevormd is ,

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 08:28

Mensen mensen laten we het leuk houden. Zoveel ervaringen zoveel meningen laten we die respecteren.
Als je een goede opfok treft kun je je paard dara idd zonder problemen lekker laten opgroeien. Helaas zijn er ook teveel waar niet naar de paarden omgekeken wordt en waar je een wereldvreemde viervoeter mee naar huis krijgt.

Daum ik loop ook al jaren tegen dezelfde problemen aan als jij, juist daarom voed ik mn eigen paarden op. Dan weet ik iig zeker dat ik een normaal paard aflever (al is het puur voor eigen gebruik) wat door iedereen in handen kan worden genomen en ohz.
Die van ons hadden als veulen niks geleerd en dan heb je er toch best wat werk aan als ze 2 zijn om dan van voren af aan te beginnen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:36

Niks, we brengen hem naar de bak en halen hem er weer uit. Ze gaat niet in opfok vanwege dat ze vaak kreupel is. Af en toe poetsen we haar, maar dat gebeurt eigenlijk amper.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:40

Die van mij wordt in september twee, maar die staat in de opfok. Overdag komt ze buiten. s avonds in een stal met vier andere enters. Ik borstel haar af en toe, voor de rest mag ze lekker kind zijn.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:26

Die van mij wordt in mei 2. Hij staat nu overdag buiten en 's nachts op stal.
Wat ik er mee doe; borstelen, wandelen, losgooien, voetballen (met zo'n grote fitnessbal) en hij heeft een paar keer naast de fiets gelopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:55

Vippie schreef:
Mensen mensen laten we het leuk houden. Zoveel ervaringen zoveel meningen laten we die respecteren.
Als je een goede opfok treft kun je je paard dara idd zonder problemen lekker laten opgroeien. Helaas zijn er ook teveel waar niet naar de paarden omgekeken wordt en waar je een wereldvreemde viervoeter mee naar huis krijgt.

Daum ik loop ook al jaren tegen dezelfde problemen aan als jij, juist daarom voed ik mn eigen paarden op. Dan weet ik iig zeker dat ik een normaal paard aflever (al is het puur voor eigen gebruik) wat door iedereen in handen kan worden genomen en ohz.
Die van ons hadden als veulen niks geleerd en dan heb je er toch best wat werk aan als ze 2 zijn om dan van voren af aan te beginnen.

Vip, klopt, er zijn een aantal voorwaarden waar de opfok aan moet voldoen , doet die opfok dat niet , dan kan het mis gaan en je een wereldvreemd dier terugkrijgen
sommige bedrijven mogen wat mij betreft publieklijk op de zwarte lijst
gelukkig heb ik een aantal adressen waar ik persoonlijk goede ervaringen mee heb en nog een heleboel adressen waarvan ik weet dta de dieren er ook gezond weer uit komen waar ik niet direct persoonlijk ervaring mee heb

maar! ik zeg ook niet dat niemand een paard sociaal en netjes zou kunnen laten opgroeien buiten het plaatje opfok, maar wel dat er veel mensen zijn die vinden dat ze het o zo goed kunnen , maar later iemand anders erbij moeten roepen om hun o zo lieve draak te heropvoeden, waarbij het er helaas niet altijd zachtzinnig aan toe kan gaan Nagelbijten / Gniffelen
maar ja, een driejarige hengst die het leuk vind om in je nek te kruipen levert meer ellende op zonder dat functioneringsgesprekje ...dus nou ja, dan toch maar een aantal confrontaties ...hoewle ik liever ook niet zo met dieren omga , maar in dergelijke gevallen zijn de paarden weer de dupe van de eigenaars ,
die trouwens ook een heropvoedings cursusje mogen verwachten Nagelbijten / Gniffelen

ik heb er als voorbeeld bij jou alle vertrouwen in dat je kereltje dalijk een evenwichtig sociale kerel is Ja daar heb jij echt wel de nodige ervaring en verstand van zaken voor Ja

Al zou ik het toekomstige veulen aan huis laten opgroeien dan heb ik er ook alle vertrouwen in dat ik dat dier niet in de weg ga zitten wat betreft sociaal consequent opgroeien in gezelschap van andere dieren
ik weet van mezelf dat ik ruim voldoende ervaring en kennis van zaken heb daarvoor (getver wat klinkt dat vies om van jezelf te zeggen Clown maar vooruit )

en zo zijn er vel meer mensen die de kennis, ervaring en middelen in huis hebben om dit te doen

maar helaas geld dat niet voor het merendeel van de mensen met een jong dier gewoonweg niet
laten zich meslepen in het lieve en leuke van hun dier en vergeten met het "werk" dat ze met een peuter/kleuter te maken hebben en gaan te snel te ver , of laten juist te veel toe ...
zijn niet consequent genoeg
en juist daarom adviseer ik persoonlijk toch bijna altijd "breng het beeste alsjeblieft naar een goede opfok" liefst met een lijstje bedrijven/particuliere opfok adressen erbij

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:54

Ik poets dr, wandel dr mee, ho stap & terug.
1x per week. De rest knuffel ik dr s'avonds als ze naar stal gebracht moet worden.
Voor de rest niks.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:01

los gooien in de bak of inde wei

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:54

bij ons liepen de jonge paarden zomer 24/7 buiten (met slecht weer binnen) en in de winter gaan ze overdag naar buiten en snachts op stal

Maris_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:28

Lekker niks mee doen. 's winters 24/7 buiten met een inloopstal en 's zomer net zo. Zijn ze 2,5 dan gaan ze op stal maar alleen als ze al ver genoeg ontwikkeld zijn. Als ze dat niet zijn mogen ze nog een jaartje het land op.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:27

Mijn hengstje wordt in Juli 2 jaar.
Hij staat lekker 24/7 buiten met soortgenootjes en komt elke dag in handen.
Ik borstel hem (bijna) elke dag, hij kent het volgen aan het halster,voetjes geven en gaat geregeld mee wandelen aan de hand in het verkeer of als handpaard.
Smid en DA zijn hem bekend en trailer oefenen doen we af en toe ook eens en verder...Lekker zot zijn Knipoog

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 23:33

mijn shetje wordt in mei 3
en daar wordt lekker mee gewandeld
verder eigenlijk niet veel hij is al tijdje verkeersmak maar ik leer hem ook wandeld ho stap draf en op gras galop