Welke bus voor de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:34

Sjuimpje zei:

Mijn vader heeft een eigen bedrijf en een stuk of 40 bussen rondrijden,
de Mercedes Vito komt daar het slechts uit de test, die dingen zien er na 3 jaar niet meer uit en er is altijd maleur!

Klopt helemaal!!! Mijn zwager en zijn vriendin hebben er ook 1. De hele tijd trammelant met de centrale deurvergrendeling, deuren die niet open willen (klemmen), koppeling kapotgereden en ga zo maar door. Voor lange mensen is het helemaal geen wagen, je zit helemaal klem tussen het stuur en de stoel en je hebt geen hoofdruimte.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:36

Sibold schreef:
Nu opperde de garage een Mitsubishi L400... of een VW Transporter, maar van de laatste had hij niet het idee dat hij wat kon vinden met minder dan 100.000 km op de teller.
Ik begrijp niet goed waarom je dit criterium hebt. Of er nu 60.000 op te teller staat of 240.000. Het gaat erom hoe ermee is gereden in het verleden en of de bus er netjes uitziet. Wij hebben (mijn pa heeft een garage) hele nette bussen verkocht die veel kilometers op de teller hadden en waar mensen nog jaren in hebben gereden.
Mijn broer rijdt op het moment met een Ford Transit voor zijn schildersbedrijf. Door sommige mensen ondergewaardeerd, maar bij ons daarvoor al enige jaren met veel plezier in gebruik. Heeft ook voor de trailer en andere aanhangwagens gestaan. Het enige nadeel van deze bus is, dat hij te lang en te breed is voor de trailer. Daarom is het het beste om daar ook op te letten bij aanschaf van een busje.
Verder mogen de meeste bussen wel een 1,5 paards trailer trekken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:28

Probleem met 2ehands bussen is dat dit vaak bedrijfswagens geweest zijn en daar wordt niet altijd even voorzichtig mee omgesprongen ("Toch niet mijn auto"-mentaliteit). Plus dat het bij een bedrijf vaak ook echte gebruiksvoorwerpen zijn, er wordt mee gewerkt ipv mee geshowd en de sporen daarvan zie je. Mijn vader gaat best netjes om met zijn auto, maar zuinig is hij er echt niet op en de sporen van gebruik zijn goed zichtbaar en zo zal dat bij de meeste bedrijven wel gaan denk ik.
Kan me dus goed voorstellen dat ze op zoek is naar een auto met een niet al te hoge kilometerstand, hoe minder kilometers raggen met die auto hoe beter.
Tja, of een auto zoeken van een particulier die er heel zuinig op is geweest, maar vindt die maar eens...

Dit begrijp ik niet helemaal:
eveline_B schreef:
Het enige nadeel van deze bus is, dat hij te lang en te breed is voor de trailer.

Te lang en te breed voor de trailer, kan dat Verward Of bedoel je te lang en te breed voor de chauffeur?
Hang gewoon de trailer achter mijn vaders bus hoor, is ook niet zo'n kleintje, makkelijk is anders, maar het gaat wel, kwestie van oefenen.

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 19:46

Margreet schreef:

Kan me dus goed voorstellen dat ze op zoek is naar een auto met een niet al te hoge kilometerstand, hoe minder kilometers raggen met die auto hoe beter.

Fijn dat er iemand is die dat begrijpt. Ik moet met die bus ong. 40.000 km per jaar afleggen dus voor mij maakt het wel veel uit hoeveel er op de teller staat. Met een bus met 240.000 op de teller doe ik dus niet lang. Tenzij ik hem alleen voor de trailer gebruik en daar begin ik niet meer aan, aan twee auto's die dan nog meer kosten in onderhoud samen dan een goede bus.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:02

Ik zocht een bus die 2000 kg mocht trekken.
We hadden zo goed als een Hyundai H 200 gekocht een prachtige bus heel mooi en luxe uit 1998 voor maar 6000,- met nieuwe trekhaak en APK had 230.000 gelopen maar de motor was helemaal gereviseerd en alle onderdelen die slijtage konden vertonen waren vervangen.

Maar toen het kentekenbewijs terug binnen kwam bleek ze "maar" 1500 te mogen trekken.

BALEN!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:17

Een kennis van mij had een H200 die ze heeft laten 'overkeuren' Verward
Toen mocht hij wèl 2000 trekken!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:25

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:31

Nee, dit heeft te maken met het soort trekhaak dat er onder zit.
Als je er een trekhaak van een pajero onder laat zetten mag dezelfde auto ineens meer trekken.

shardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 18:34

Neem nooit een een bus die max 1300 kg kan hebben maar neem het wel een beetje ruim dus 1400 kg mijn ervaring is dat de trekkracht van een auto heel ruim wordt genomen Maar waarom een bus wat dacht je van een stationwagen bv opel ofzo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 21:52

Albert schreef:
Nee, dit heeft te maken met het soort trekhaak dat er onder zit.
Als je er een trekhaak van een pajero onder laat zetten mag dezelfde auto ineens meer trekken.

Dat is dus ook weer een halve waarheid. Wat een auto mag trekken wordt door de fabrikant bepaald. Als die goedkeuring heeft gegeven dat jij 2000kg mag trekken met die auto, dan mag dat. Schroef jij er een trekhaak onder die maar voor 1500kg is goedgekeurd, dan mag je dus maar 1500kg trekken. Schroef je er een trekhaak onder van 3500kg dan mag je toch echt niet meer dan 2000kg trekken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 10:14

ikke schreef:
[Wat een auto mag trekken wordt door de fabrikant bepaald. Als die goedkeuring heeft gegeven dat jij 2000kg mag trekken met die auto, dan mag dat. Schroef jij er een trekhaak onder die maar voor 1500kg is goedgekeurd, dan mag je dus maar 1500kg trekken. Schroef je er een trekhaak onder van 3500kg dan mag je toch echt niet meer dan 2000kg trekken.
[/quote]

Waar, maar niet helemaal...
De enige die echt bepaalt wat een auto op het kenteken mag trekken is de Rijksdienst voor Wegverkeer, de RDW, ik meende dat ze in Veenhuizen zaten, Veenendaal...zoiets....

O, net even opgzocht, ze zitten in VEENDAM

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 11:36

Sibold"]
[quote="Margreet schreef:

Fijn dat er iemand is die dat begrijpt. Ik moet met die bus ong. 40.000 km per jaar afleggen dus voor mij maakt het wel veel uit hoeveel er op de teller staat. Met een bus met 240.000 op de teller doe ik dus niet lang. Tenzij ik hem alleen voor de trailer gebruik en daar begin ik niet meer aan, aan twee auto's die dan nog meer kosten in onderhoud samen dan een goede bus.
[/quote]Toch ben ik het niet met jullie eens. Onze auto was 7 jaar oud toen we hem kochten. Er stond 476.000 km op de teller. Inmiddels staat er (3/4 jaar later) 507.000 km op de teller. We gebruiken hem voor het hoveniersbedrijf (veel aanhangwagens met zand en stenen) en voor de trailer. We verwachten dat we er nog zeker 5 jaar mee kunnen rijden.
Maar ik heb bij ons thuis zoveel auto's voorbij zien gaan. Misschien zijn mijn ideeën daarom wat anders geworden. Wij rijden zelf alleen maar in oude auto's met veel km's op de teller. Ook de busjes die we in gebruiken hebben al een heel leven achter de rug.
Ik heb n.a.v. jouw vraag aan mijn vader voorgelegd of een busje van 60.000 km betrouwbaarder is als een busje van 240.000 km en hij zei resoluut nee, omdat het afhangt van hoe ermee gereden is (is gratis informatie van garagehouder Haha! ).