Paard wat iedere dag werkt enkel op kuil en wortels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard wat iedere dag werkt enkel op kuil en wortels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:13

Je kan het zo uit de hand voeren.

Kawa krijgt het overigens wel ergens doorheen... die lust ze anders niet Rolleyes
Hij krijgt een beetje slobber van subli omdat daar ook zijn glucosamine doorheen gaat... die hij anders ook niet lust. (nee is niet kieskeurig) 2x per dag om glucosamine beter op te laten nemen

Nu heeft zanda ze ook niet graag, dus krijgt hij ook wat basis brokjes, ook maar een 100/200 gram per keer. En omdat Kawa dus zijn brokjes krijgt kun je niet niks geven.
Hij reageert overigens belachelijk snel op meer brokjes.
Als veulen kreeg hij veulen brok, je wilt immer alles goed doen...
Die was echt compleet gestoord. Ondanks de hele dag buiten staan. Ik heb echt minder moeten gaan geven omdat hij in een bevroren wei gewoon als een idioot rond denderde.

En dat merk ik nu nog steeds als ik wat meer geef.
Het wordt misschien anders als hij echt aan het werk moet, maar dan heb ik ook zo wat meer gegeven.
Ik voer dus echt op wat ik zie... ondanks wat de andere dan ook zeggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:20

haha dus je voert wel slobber Tong uitsteken

doen wij ook af en toe op stal, die van havens?
krijgen de twenters zo af en toe wat van,vinden ze heerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:21

Haha
Ik moet wel... geen keuze.
Maar wel zo min mogelijk.
Kawa is zo al snel te dik en verbruikt het niet.
En hij heeft nog spatjes genoeg Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:22

ach weet je teveel is niet goed en te weinig ook niet,maar vind maar es de juiste hoeveelheid Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:26

Ik vind dat ook nog steeds heel moeilijk. Ja

Binnenin kijken kun je niet... dus das maar gokken..

Maar de buitenkant ziet er goed uit.
Ze glanzen, zien er fit uit, spelen volop met elkaar.
Mest ziet er mooi uit.

Dus dat is dan maar waar ik naar kijk.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:27

ik lees een emmer wortels per dag? zo veel wortels lijk mij niet gezond. in wortels zit heel veel suiker.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:40

Met wortels moet je idd opletten.
Teveel en een hoefbevangen paard is het gevolg.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 19:24

Een van mijn wedstrijdpaarden kreeg tot een jaar geleden ook geen biks! Toen liep zij (5x in de week 1uur) M-dressuur op 2x een berg hooi en een handje muslie. Nu werkt ze meer en loopt ze iedere dag 1,5 uur molen en krijgt ze 1 kg biks per dag en 2x een berg kuil Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 20:06

aerdenhout1 schreef:
Geen enkel paard kan toe met alleen maar hooi en wortels,

mmm, geloof dat er aardig wat paarden per direct dood neer moeten gaan vallen dan Vork

zolang het ruwvoer van goede kwaliteit en ruim voldoende aanwerzig is en er ene liksteen aanwezig is kunnen heel veel paarden prima toe zonder brokken
je zou er verstelt van staan met hoe weinig brok ene paard toekan als er maar voldaan word aan de ruwvoer behoefte

eventueel vitamine supplementje in brokvorm als je twijfelt aan kwaliteit van ruwvoer

hele emmers wortelen zou ik ook wel een heel klein beetje me oppassen , overal waar te voor staat is niet goed natuurlijk

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:26

als je deze discussie helemaal doorleest zegt bijna idereen het zelfde, namelijk een paard kan heel goed zonder brok maar dan moet hij wel op een andere manier aan zijn behoefte van vitaminen en minaralen komen in de vorm van een supelement, een koek, een likseen, muslie, of slobber. Haha!
ik heb mijn paard omdat hij stil staat vawege een peesblessure een tijdje op alleen kuil en wortals gehad maar twijvelde of dit wel voldoende was en heb toen de voedingstest op http://www.pavo.nl gedaan en daar kwam uit dat het verstandig was om hem elke dag een pavokoek bij te geven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:35

om te weten of het verstandig is bij te voeren is het leuk dat er zo'n pavo test is, maar dat is geen ruwvoeranalyse van jouw voer. Houdt altijd in gedachten dat het wel een voerfabrikant is, die jou een advies geeft...

Als je echt wilt weten of je paard voldoende binnen krijgt uit het ruwvoer, en wat je eventueel bij zou moeten geven als supplement moet je het voer laten analyseren...

Ik wil die kosten en dat gedoe niet, dus geef ik pavo vital bij. Zowel zomer (in de wei) als in de winter (naast het hooi en wat wortelen) verder krijgen Andrew en Roma na het rijden een handje muesli (zonder melasse. Je kan er makkelijk je supplementen of medicijnen door mengen, ze moeten er meer op kauwen en er zit minder rommel in ivm de zomereczeem van mijn pony) en mijn paard krijgt er nog ong. 1/4 tot 1/3 schepje sportbrok erbij.

Als ze niet werken en in de wei lopen zomers, dan is de pavo vital eigenlijk het enige wat ze krijgen.

Ik ken meerdere paarden die leven op gras, aangevuld met hooi of kuil in de winter en die doen het er prima op. Denk dat bij niet al te hard werken het dus prima kan op krachtvoerloos...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:53

ach, van die ene doos pavokoeken a 10 euro per maand zullen ze niet echt rijk worden.
als ze van zo'n test rijk willen worden dan moeten een of ander duur supelement moeten adviseren. Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:35

joyce B schreef:
om te weten of het verstandig is bij te voeren is het leuk dat er zo'n pavo test is, maar dat is geen ruwvoeranalyse van jouw voer. Houdt altijd in gedachten dat het wel een voerfabrikant is, die jou een advies geeft...
.

leuke van die pavo test is dat de paarden die bij ons weinig kv nodig hebben het advies krijgen om er een anderhalve kilo per dag in te gaan stoppen ( geen goed plan )
en de dieren die hier op de wei aardig wat bijgevoerd krijgen zouden gehalveerd moeten worden kwa krachtvoergift
, ook geen goed plan,
denk dat we binnen een maand twee hangbuikzwijntjes en twee gratenpakhuisjes hebben lopen
lang leve de pavo voercalculator Nors opkijken Rolleyes

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:45

Volgens mij kan een paard het heel goed doen op wortelen en GOED ruwvoer. Een pavokoek kan je erbij doen voor vitaminen en mineralen idd.
Je moet naar mijn mening ook een beetje naar het paard kijken. Mijn eigen paardje krijgt iedere dag een pavo koek en natures best muesli van pavo, 3 handjes. Anders zou het een tonnetje worden.
Andere paarden zijn echter eerder te dun dan te dik. Alsnog zou ik hierbij eerst kijken of het met onbeperkt goed ruwvoer te doen was.
Ik reed eerder mijn hafje zon 6 dagen in de week elke dag een uur (wel recreatief, maar goed aardig aan het werk) en die kreeg niets aan krachtvoer. Die deed het altijd prima.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:49

Heel verschillend, denk ik.
Ik heb altijd geleerd dat je voert met je ogen.
Verder is het ene paard snel heet, het andere valt snel in, wordt flegmatiek etc.
Die van mij heeft echt krachtvoer nodig mét flink ruwvoer én dagelijks weidegang, anders blijft er niets van over Haha! .

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:46

iedereen denkt hier blijkbaar dat die pavokoeken echt enkel wat vitaminen en mineralen bevatten.

Ik heb ze ook een tijdje gegeven, tot ik alle bestanddelen eens goed bekeken en vergeleken had. 1 koek is namelijk 2 scheppen muesli (gewone paardenmengeling zonder haver) en ze vinden die koeken zo lekker omdat ze samengeplakt worden door melasse!

Ik had maw mijn portie voer zonder het te weten verdubbeld voor mijn ponies door gewoon de aanwijzing op de doos te volgen...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:27

draumpje schreef:
joyce B schreef:
.

leuke van die pavo test is dat de paarden die bij ons weinig kv nodig hebben het advies krijgen om er een anderhalve kilo per dag in te gaan stoppen ( geen goed plan )
en de dieren die hier op de wei aardig wat bijgevoerd krijgen zouden gehalveerd moeten worden kwa krachtvoergift
, ook geen goed plan,
denk dat we binnen een maand twee hangbuikzwijntjes en twee gratenpakhuisjes hebben lopen
lang leve de pavo voercalculator Nors opkijken Rolleyes

ik zeg niet dat zo'n test heilig is maar ik twijvelde al en die test zij wat ik al dacht.
tuurlijk moet je altijd je eigen verstand gebruiken. Vork

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:29

Belachelijk dat ze dan een voer pakkend at laag in energie zit. Als het paard iedere dag werkt heeft hij hier niet voldoende aan. Wortels is trouwens gewoon water met een oranje schilletje..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:35

kynshiri schreef:
iedereen denkt hier blijkbaar dat die pavokoeken echt enkel wat vitaminen en mineralen bevatten.

Ik heb ze ook een tijdje gegeven, tot ik alle bestanddelen eens goed bekeken en vergeleken had. 1 koek is namelijk 2 scheppen muesli (gewone paardenmengeling zonder haver) en ze vinden die koeken zo lekker omdat ze samengeplakt worden door melasse!

Ik had maw mijn portie voer zonder het te weten verdubbeld voor mijn ponies door gewoon de aanwijzing op de doos te volgen...

Is dat serieus echt zo ?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:06

lijkt me logich dat zo'n koek zit samengeplakt met melasse, volgens mij is dat ook met alle bix het geval. Haha!
als je je paard geen melasse wil geven dan kan je alleen nog bij muslie of granen terecht en zelfs in een heleboel muslie zit ook melasse om het lekkerder te maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:09

Allejandro schreef:
kynshiri schreef:

Is dat serieus echt zo ?

http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html

staat alle informatie wel op

Bora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:21

Ik zou niet opeens stoppen met ruwvoer voeren zeker niet omdat het paard te druk is, als het paard echt te druk is komt dit niet door ruwvoer maar mischien is het verkeerde soort voer. Probeer anders een andere brok een keer. of in iedergeval een liksteen voor de mineralen.

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:45

Ik ga met Bora_ mee. want ik denk dat een ander brok wel helpt.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:55

runningkawa schreef:
maar als e de voer fabrikanten moet geloven valt een paard dood neer als hij niet minstens 2 kg krijgt op een dag.
En dat houden veel pensionstallen dan ook maar aan...

hihihi dan was mijn paard allang dood geweest:):), zij krijgt nog geen halve kilo per dag.

gelukkig hoeven we niet altijd alles op de fabrikanten uit te doen.

voordat ze bij ons kwam kreeg ze alleen gras en ze doet het er goed op hoor.
uiteraard krijgen ze bij ons altijd wel mineralen en vitamines extra.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:57

je kun ze ook pavo liga voeren dit is gewoon biks alleen zit hier niet zoveel energie in als in normale brok waardoor ze dus ook niet zo druk worden. Bij de haf die bij ons thuis staat heeft dit goed geholpen.