Peesbeschermers op in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binolover

Re: Peesbeschermers op in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:55

Ik zou geen peesbeschermers omdoen Je paard is in de weide echt wel zelf in staat om op zijn gezondheid en bewegingen te letten, daar heeft hij jou op dat moment niet voor nodig Knipoog Verder staat jou paard ook vrijwel de hele dag op de weide, dus dan is het zeker niet goed om peesbeschermers om te doen!

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:57

Mijne lopen ook met peeskappen in de wei.. Dit vooral omdat ze echt helemaal uit hun plaat gaan.. Ik heb meestal voor BR peeskappen en achter op BR strijklappen of bandages en springschoenen rondom..

Ze staan 3-4 uur per dag buiten..

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:20

Ben zelf tegen het gebruik van peesbeschermers behalve als dit echt noodzakelijk is.
De temperatuur loopt teveel op onder de beschermers (er heeft is een test hierover in de BIT gestaan) , de enige die een beetje bescherming bieden zijn degene die van dat hele harde materiaal aan de achterkant zijn gemaakt.

Nusca kan ook behoorlijk uit haar stekker gaan, ze heeft al is haar hoefbal kapot getrapt en doet af en toe zo achterlijk aan de longeerlijn of in de wei dat ze onderuit knalt. Toch zal ik haar geen beschermers omdoen. Ze leert maar haar benen goed neer te zetten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:26

A_N_O_U_K schreef:
Mijne lopen ook met peeskappen in de wei.. Dit vooral omdat ze echt helemaal uit hun plaat gaan.. Ik heb meestal voor BR peeskappen en achter op BR strijklappen of bandages en springschoenen rondom..

Ze staan 3-4 uur per dag buiten..

oei bandages in de wei? Dat lijtk me, ivm los gaan, heel erg link. Bovendien geven bandages zó'n minimale bescherming dat het imo ook nog eens helemaal niet nuttig is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:36

Geen beenbeschermers op het land. De temperatuur loopt eronder ontzettend op. De kans op drukkingen is heel erg groot. Je bent er niet bij als er iets mis gaat, waarop de kans vele malen groter is dan wanneer het dier geen beenbescherming omheeft.

Een betere optie is 's nachts ook buiten laten, of het eerste half uurtje beenbeschemers om, zodat hij bij het uitrazen er iets aan kan hebben.

Het probleem met het 8 uur per dag beenbeschermers dragen, is dat de kans op blessures alleen maar groter word. De pezen worden warm, waardoor ze weker worden, en dan hoeft je paard veel minder rare beweginen te maken om eens iets te verreken of te scheuren...

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:48

Mijn advies is om je paard niet ineens vanuit de stal op het land te zetten. Longeer 'm eerst, ga erna rijden (of zonder er eerst mee te longeren), of losgooien, grondwerken... laat 'm twee uur bezig zijn. Peesbeschermers gebruik ik ook, maar voor niet langer dan drie kwartier en mijn gekke merrie durft zich wel 's gek lopen, daarom krijgt ze pas vrijheid als ze gewerkt heeft. Dat grootste deel van energie moet eruit, dan is de kans dat ze zichzelf verwonden veel kleiner.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 02:52

Dat is ook een goed idee, eerst de meeste energie eruit door werken Ja

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:18

lijkt me geen goed idee
ze kunne er dikke bene van krijgen
indd wite vlekjes
en als je dat tevaak doet kunne ze niet meer zonder

tevens kan klitterband losraken.
en ik denk altijd maar als mijn paard bijvoorbeeld zich verstapt door dat ze dom doet doet ze dat maar 1 keer want van die pijn leert ze echt wel

en alstaat jj paar van sochtens tot savonds buiten
ik zou meer dan gaan doen: longere of rijden
zodat hij/zij minder zin heb om te gaan renne

Maris_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:26

Ook bij ons staat een lompe harry. Deze gaat altijd met onderlappen (tegendrukplekken) en dan de peesbeschermers eroverheen naar buiten voor en achter. Ook springschoenen zowel voor als achter ontbreken niet.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:35

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:37

Wiesje schreef:
mijn paarden lopen zonder bescherming in de wei. ik vind het onzin om wel bescherming om te doen. En daarbij vind ik het geen drama als ze eens met een wondje uit de wei komen, daar worden ze gewoon hard van!

Zo denk ik er ook over.... Wij gaan zelf ook niet dood aan een schrammetje (ook al zijn paarden niet te vergelijken met mensen).

Jij zegt dat ze van s morgens tot s avonds op de wei staat? Dan zou ik ze dus nooit beschermers omdoen. Ook als is het geen 24 uur dat ie ze om heeft, ik vind zoveel uur toch echt te veel. Het wordt erg warm eronder waardoor je veel eerder kans hebt op blessures.

@ pytje: die dingen lijken me dus echt niks.... Ze belemmeren toch behoorlijk de bewegingsvrijheid.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:45

ja mij ook, maar ja. het ís een optie

ninow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:48

Heee
op het land deed ik wel peesies..!! Toch veiliger voor het paard zelf
niet te strak dan kan het gaan schuren of witte plekjes..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:55

Eén van de paarden bij ons op stal heeft een peesblessure, loopt ondertussen weer in de wei, met Action beenbeschermers. Gaat eigenlijk heel erg goed, geen enkele beschadiging, been is 's avonds niet warm. Ik ben er verder ook geen voorstander van - maar het kan dus wel.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:53

Sommige zeggen dat je op die manier van paarden een mietje maakt, maar liever een mietje dan een paard dat je vroegtijdig kan wegbrengen. Niet elk paard is zo rustig met zichzelf, en ik kan HEEL goed begrijpen dat sommige mensen het niet meer weten en naar de peesbeschermers grijpen.
Ik was altijd tegen peesbeschermers en zooi, maar momenteel heb ik het liefst mijn paard rondom helemaal met schuimrubber ingepakt.... Het is nog niet gebeurd, omdat ik eht onpraktisch vind, maar anders Clown

Het is niet ideaal, peesbeschermers langdurig om in het land, en zeker niet met warme dagen. Dan kunnen temperaturen behoorlijk oplopen met alle gevolgen van dien. Van dat vuil dat ertussen komt zou ik mij overigens niet echt heel erg druk maken, al kan dat natuurlijk wel gaan shcuren en irriteren.
Ik ga dit jaar weer een jaartje zonder proberen, omdat ik zelf de tijd niet heb om sochtends voor ze naar buiten gaat alles om te doen, en de staleigenaar daar mee opzadelen vind ik ook weer zo. Ze gaat overigens waarschijnlijk wel rondom in de springschoenen het land op de hele zomer (mogelijk dan ook maar snachts om). Die hebben we minder warmte ontwikkeling dan peesbeschermers en heb ik minder moeite mee.

Mocht de ellende alsnog weer om het hoekje komen kjiken zet ik ze voortaan ook gewoon met bescherming buiten: Peesbeschermers voor en pijpkousen achter EN rondom springschoenen. Mijn porselijne popje die ooooh zo wordt betutteld en absoluut niet paard mag zijn op die manier Rolleyes Clown Dan maar wat meer gemiep. Wel zou ik dan voor de duurdere merken gaan met extra ventilatie. Die van die crosscountry dingen lijken mij wel ideaal. Die kunnen wel tegen stootjes en zijn ook wat luchtdoorlatend, als ik het goed heb.
Liever dan iets warmere pootjes, dan een wond of blessure waarmee je je paard alsnog kan wegbrengen. Niet ieder paard is een brave rustige heidie en niet ieder paard is zo snugger om zijn eigen benen mee te rekenen in de sprongen. Iig heb ik het levende bewijs dat er zulke malloten bestaan. En die heeft echt jaren de tijd gehad om te 'leren' dat het niet zo snugger is als je je benen vergeet.
Dan maar liever rondom beschermd dan dat ik haar voor haar 6e weg kan brengen.

NALBACH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:46

mijn paard is ook heel druk en heeft ze alleen de eerst week om en dan blijf ik bij m kijken of alles wel goed gaat en daarna niet meer omdat dat alleen maar kan gaan irriteren

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:35

Citaat:
Liever dan iets warmere pootjes, dan een wond of blessure waarmee je je paard alsnog kan wegbrengen

Juist die warmere pootjes kunnen blessures in de hand werken en de pezen van binnenuit beschadigen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:16

Altijd Vork aangezien hij niet normaal kan doen op de wei, meestal wel, maar soms ook niet Vork Voor zijn eigen veiligheid Ja

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:44

Die van mij zal nooit peesbeschermers omkrijgen in de wei, ook niet tijdens het dressuren trouwens.
Ik zei in een ander topic al dat ik denk dat áltijd beschermers omdoen, de pezen net zwak maakt.
Normaal gezien zal een paard echt wel opletten in de wei, een ongelukje is natuurlijk nooit ver weg. Maar dat is nu eenmaal een risico dat je moet nemen, en ik denk dat bescherming dat risico alleen maar vergroot.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:05

Ligt geheel aan het paard denk ik. Het is de risicos van elkaar afwegen. BIj sommige is het risico op blessures omdat ze achterlijk zijn in het land groter dan het risico op te warm worden van de benen. Bij paarden die alleen een beetje gek doen maar nog verstandig zat zijn en niet eerder blessures hebben gehad (door weilandperikelen) zou ik ook nooit peesjes omdoen zolang uit 'voorzorg'.

galisarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:32

ligt aan het paard maar zou het zelf niet snel doen.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:42

helloo!! mijn oenige stuntel gaat ook elke dag naar buiten,een paar uur,maar past ook slecht op zichzelf. ik doe hem de 3-in-1 anky beschermers om voor en achter,en die zijn ook luchtig door gaatjes.het gaat best ,straks als hij weer wat rustiger gaat doen omdat het warmer en rustiger weer word,gaan ze weer af hoor.maar hij heeft de littekens van de hechtingen als bewijs dat het nodig is.als ik hem vrij laat bewegen moet hij er ook springschoenen bij om Ach gut ga op je eigen gevoel af,succes ermee! groetjes deess

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:24

Tja, ik denk dat je toch een watje van je paard maakt, als je hem op het land gaat zetten met peesbeschermers, hoor. Clown
Kijk, er zullen best grote uitzonderingen zijn (al ken ik ze niet persoonlijk en ik ken toch aardig wat paarden Knipoog ).

Mijn eigen paard loopt 24/7 op het land en die speelt, bokt en rent wat af (die is zo energie en maf Haha! ) en het is inmiddels 2x gebeurt dat hij een verrekking kreeg door het maken van een sliding op modderig land. Tja, niets aan te doen, dat risico loop je nou eenmaal. Mijn DA en mijn bekapper hebben laatst zijn benen nog gecheckt en zeggen beiden dat hij behoorlijk sterke gezonde, droge benen heeft. Lachen
(Ik rij overigens ook niet met peesbeschermers e.d.)

Ik zou het dus nooit doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 08:30

Veel worden betutteld en een mietje van gemaakt. Helaas worden veel paarden ingepakt omdat ze 'zo duur zijn' of 'misschien' geblesseerd raken.
Mijn paard wordt geen mietje als ik haar inpak, mjijn paard blijft dan iig een keertje heel. Of nee, zeg ik verkeerd, die blijft dan misschien aan haar onderbenen heel, maar zal ze wel weer wat voor haar bovenbenen verzinnen. Maar alle kleine beetjes helpen soms Knipoog Ze mag het nog een zomer proberen, anders wordt het een porseleinenpopje Clown

Liever dat, dan een paard dat geen paard kan zijn omdat hij continu in de lappenmand zit en zelf meerdere malen op stalrust moet vanwege verwondingen.

triesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:53

ik heb een keer bij mijn pony peesbeschermers omgedaan in de wei, omdat ik ook dacht dat ze anders snel blessures kon krijgen maar ik doe het nooit meer. Ze had namelijk een dag daarna super dikke benen en bijna al haar haren waren weggeschuurd, terwijl ze echt niet te strak zaten. Ik raad het dus zeer af