.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PollyB

Re: Paard aan huis, hoe ziet jullie dag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:11

Wij hebben nu ook eindelijk paarden aan huis.

06.00 - Hooi
07.00 - Brok
09.00 - Naar buiten
15.00 - Rijden, en ze gaan daarna niet meer naar buiten
16.00 - Muesli ( na het rijden)
20.00 - Brok
23.00 - Hooi

Als ze niet buiten komen krijgen ze 's middags ook nog hooi. Mesten doe ik na school.
13.00 - Hooi

ilovekoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:43

wij hebben ook al 4 jaar lang de paarden(2 kwpn-ers en shet) bij huis, de stallen liggen aan het huis vast+ 3hect. grond(ideaaaaaaal!), als ik 's morgens naar school toe ga (6 uur ) krijgen ze wat hooi en biks, 7 uur gaan ze naar buiten, gelijk 's morgens, en als ik terug van school kom, 's avonds naar binnen hooi en biks, mijn zus en ik doen het om de week, en aangezien me zus bijna uit huis gaat, is mijn moeder in opleiding, hihi Haha!
Dus:

6 uur: biks(+muesli/haver) en beetje hooi
7 uur: naar buiten
3/4 uur: hooi
5/6 uur: naar binnen en hooi en biks(+muesli/haver)

Rijden doe ik na school rond 4 uur, en om de dag omdat ze nog maar 3,5 is(dressuurmatig). wandelen enz. (alle accomodatie bij huis btw) de andere al volwassen rijd ik 2 keer per week, de rest (3 keer, en soms vriendin)hele aardige bijrijder!

ilovekoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:45

was neit helemaal goed nederlands: ..buiten, gelijk 's morgens, en als ik terug van school kom, moest zijn gelijk 's morgens gaan ze naar buiten, dus om 7 uur, en 's middags krijgen ze ook nog hooi(dus 3 keer).

ilovekoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:46

Oeh, ik zie dat ik echt niet normaal een zin kan maken:O! Dat word gokke

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:38

Brammetje16 schreef:
Wat zou mij dat fijn lijken Lovers

Geloof me.. Soms is een luxe pensionstal zo gek nog niet!

Hier worden ze voor het werk gevoerd (tussen 05:00 en 06:00) en gaan ze de paddock/het land op.
Uit het werk is het verzorgen, stallen doen, rijden, binnenzetten en voeren. (meestal rond 17:00 thuis) En 's avonds is het tutten en klaar maken voor de nacht.

EN DAT IS ELKE DAG!! 7 dagen in de week!
Okay, in de weekenden kun je er wat later uit..

Vergeet ook niet de kosten van een paard aan huis! We hebben er een nieuwe schuur voor laten bouwen met drie boxen en ruimte voor opslag van veel hooi/stro. Een paddock met duur hek en 120 kuub duur zand.
Bezig met kopen van extra land. opslag voor mest..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:38

Hebben jullie een uitloop voor de paarden?
Als je je paarden aan huis heb lijkt het mij ideaal om aan de box een uitloop te maken zodat ze altijd naar binnen kunnen.
Of staan ze echt in een paddock buiten... zonder schuilstal ofzo.

Zat ik me eigenlijk af te vragen

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:52

Met dit weer staan ze in de paddock, met mooi weer op het land.
Geen schuildingetjes.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:55

ik he ze dus niet direct aan huis, maar wel heel dicht in de buurt
ik ga nu smorgens heen om te voeren en water bij te vullen, met warm weer dekens af
als ik wat later begin met werken rijd of longeer ik ook even
dan na mijn werk, voeren, dekens weer op en als niet te donke ris rijden of longeren

TarkanIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:01

heej ,

Ik heb 2 eigen paarden in de achtertuin en 1 paard bij iemand anders (een kennis).
Ik ben begonnen op een pony die nog niets kon. Ik heb hem alles moeten leren en gaf ook veel om dat paard. ik ken hem door en door en weet al zijn truckjes en kunstjes. Toen ik deze pony reed zat ik in Goes op school en was ruim 1 a 2 uur onderweg om thuis te komen. Meestal reed ik deze pony na schooltijd. Ik had toen veel tijd voor deze pony.

Nu rij ik al zo'n jaar op een paard en ben ik van schoool gewisseld. Nu zit ik in Hulst en fiets ik een half uur tot 3 kwartier heen naar school.
Ik heb niet echtt een ritueel om daar om die en die tijd heen te gaan. Meestal bepaal ik het om hoe laat ik thuis ben en dan ga ik rijden mits de bak een beetje ligt. Op dinsdag en donderdag heb ik les en soms ook nog privé les maar die dag verschilt per week. Ik rij zo'n 6 keer per week op twee paarden.
Mijn pony staat nu nog thuis alleen heeft deze andere eigenaaren die er heel goed voor zorgen.
Mijn derde paard is een jaarling veulen ontzettend schatje! waar ik over 2 jaar mee wil gaan starten.

Veder rij ik wedstrijden tot nu toe B maar het paard waar ik op rij kan al hoger. En van hem leer ik dus nog veel. Overgens hoeft het niet te zeggen dat ik verwend ben want dat paard kan al M, Maar het is nog een hele kunst om dit samen te kunnen. Mijn moeder stopt binnekort met wedstrijden op hem en dan ga ik veder en als het lukt wil ik met hem indoor rijden.

Groetjes iris,

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:56

Mijn paarden staan bij mn ouders, toen ik nog thuis woonde had ik ze dus aan huis.

S'ochtends voeren, als ze het voer op hebben gaan ze naar buiten.
S'middags voeren en bij slecht weer op stal voeren, anders in de weide of paddock.
S'avonds rijden en stallen mestten, daarna voeren en bij mooi weer nog extra lang buiten laten staan, in de zomer staan ze 24 pd buiten of gaan ze rond 22.00 uur naar binnen.
Als ze naar gaan krijgen ze meestal nog wat lekkers.

Nu ik niet meer thuis woon is er voor de paarden wbt hun verzorging niet veel verandert, alleen dat mij moeder het voeren sochtends/smiddags heeft overgenomen.
Ik kom dus alleen savonds, helaas kan dit niet anders, ik merk wel dat je veel mist van je paard als je ze niet altijd zelf voert, gelukkig heb ik een moeder die ze nog beter in de gaten houd dan ik dus daar mag ik erg blij mee zijn.

Wat ik het grote voordeel vind is dat je alles tot in de detail zelf kunt bepalen zo wordt je paard verzorgt zoals op dat moment goed voor hem is en je kunt flexibel zijn.
Nadeel zijn de kosten, mensen denken vaak dat het goedkoper is om een paard aan huis te hebben, daar kan ik het niet helemaal mee eens zijn, omdat het onderhoud van alles erg duur is.
(omheining/stallen/rijbak/stalbdekking/voer/verlichting/water enz enz) lijkt niet veel bijzonders maar ga maar een een rijbakbodum aanleggen of nieuwe stallen plaatsen of weat kleinere dingetjes zoals het laten afvoeren van de mest, het kost allemaal geld en soms veel ook.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:01

mijn wekker gaat rond 6 uur en dan ga ik paarden voeren en zet ze eventueel buiten. vervolgens ga ik mijn andere dingen doen om naar mijn werk te kunnen en na mijn werk mest ik stallen, ga rijden of net wat er nodig is om te doen. zo rond 5 uur komt alles weer op stal.
in het weekend of op vrije dagen (werk part-time) doe ik extra werk zoals het grote onderhoud aan omheining en stal etc etc. daar gaan ook mijn vakanties aan op Haha!
ag paarden aan huis houd je wel bezig Clown

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:04

Rianneke schreef:
mijn wekker gaat rond 6 uur en dan ga ik paarden voeren en zet ze eventueel buiten. vervolgens ga ik mijn andere dingen doen om naar mijn werk te kunnen en na mijn werk mest ik stallen, ga rijden of net wat er nodig is om te doen. zo rond 5 uur komt alles weer op stal.
in het weekend of op vrije dagen (werk part-time) doe ik extra werk zoals het grote onderhoud aan omheining en stal etc etc. daar gaan ook mijn vakanties aan op Haha!
ag paarden aan huis houd je wel bezig Clown

Haha vooral dat laatste zinnetje klopt helemaal, je bent eigenlijk nooit 'klaar' met je paarden er is altijd wel iets te doen Knipoog ook als ik eindelijk effe lekker zit met mn colaatje in de tuinstoel dan zie ik weer wat.......maar kan me nu eindelijk beheersen en er ook echt genieten zonder gelijk uit mn stoel te springen. Clown

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:06

7.00 paarden en geiten voeren (broek en hooi)
12.00 hooi
3.30(ligt eraan hoe laat ik klaar ben) poetsen
4.00 stal uitmesten
4.30 buitenrit of trainen
6.00 brok en hooi
10.00 hooi

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:09

Rond 08.00 : Hooi
Rond 10.00 - 10.30 : Brok
Rond 12.30 - 13.00 : Hooi
Rond 16.00 : Wortels
Rond 17.30 : Brok
Rond 18.30 - 19.00 : Hooi
Rond 22.30 - 23.00 : Hooi

Mesten gebeurd 's morgens als ze naar buiten gaan.
Bij slecht weer als ze binnen staan, krijgen ze soms wat extra's tussendoor.

En natuurlijk wordt er tussendoor ergens gereden oid Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:26

Voor de mensen die zoveel voerbeurten hebben verspreid over de dag. Wie doen dat? en moeten jullie niet werken of naar school?

Ikzelf werk parttime (veel vrij dus) en op de dagen dat ik werk verzorgt de eigenaresse van het andere paard de paarden omdat zij dan vrij is.
Als we beiden moeten werken hebben we alternatief programma Knipoog

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 15:36

Ik heb gelukkig mijn vriend die iets later begint met werken (gaat rond 11 uur weg) en anders mijn vader of moeder.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:14

ik heb 3 voerbeurten en daar doen ze het maar mee Haha!
overdag lopen ze eigenlijk altijd buiten en hooi in de wei werkt bij die van mij niet...

Dope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:54

6u: eten (papa)
8u: Op de wei (ik, samen met mijn zusjes)
17u: paarden worden van de wei gehaald (ik en mijn zusjes) en worden geborsteld en opgezadeld.
18u: trainingen van 18u tot 22u. (ik, mijn zusjes en mijn ouders trainen dan elk onze eigen paarden en pony's)
22u: Paarden staan fris afgespoten en getraint terug op stal en krijgen eten.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:21

mag je zus van 7 jaar elke dag dan meegaan? want dan ligt ze toch pas om 11 uur in de'r bed?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:23

Snoop_fan schreef:
mag je zus van 7 jaar elke dag dan meegaan? want dan ligt ze toch pas om 11 uur in de'r bed?

voor een 13 jarige vind ik 10 uur ook al vrij laat om dan pas klaar te zijn....

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:26

Ja, ik ben nu 13 jaar maar zelfs badmintonne tot half 10 vind met moeder nu al laat, soms mag het hoor! Maar meestel tot 9 uur of zelfs half 9!
Als ik hier ga slapen in de week is het meestal half 10 (buiten op woensdag, dan 10 uur ==> badminton).. maar dan stuur ik wel nog smsjes tot 11 uur maar teriwjl heb ik toch m'n rust al!
Maar als je tot 10 uur druk bezig bent met rijden en dan 10 min. later hup in bed is ook niet echt wat..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:30

's Morgens gooi ik erst de jaarling en de drachtige Shet naar buiten. dan voer ik de andere jaarling en twee ruinen brok, de ruinen krijgen dan VEEL kuil en als de jaarling de brok opheeft gaat ze naar de wei bij de andere jaarling en Shet.

's Middags gaan de ruinen naar buiten.

18.00 (Soms eerder, soms later, ben niet zo precies, vind dat echt niet nodig) haal ik de ruinen binnen en die krijgen brok en kuil.
Bij minder weer haal ik als het donker wordt de anderen binnen, krijgen ruwvoer en brok.

's Avonds laat voer ik ze nog eens ruwvoer, vrij veel, zodat ze de nacht goed doorkomen.

Op dit moment zitten er twee paarden aan de homeopathie, die druppel ik dagelijks en de Shet krijgt een traumeelkuur plus probiotica.

Overdag mest ik alle boxen en in het weekend maak ik de bak en het weiland schoon.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:35

9.30 uur, krijgen ze kuil.
9.45 uur, krijgen ze brokjes.
16.00 uur, krijgen ze kuil.
21.30 uur, krijgen ze kuil.
21.45 uur, krijgen ze weer brok.
Dit krijgen ze alle 3 elke dag, er is eentje bij die krijgt wat meer ruwvoer tussendoor. Na de training krijgen ze vaak ook nog wel wat brokjes. Voor de rest doen mijn zusje en ik het uitmesten 's middags na school. Het rijden gebeurd ook 's middags of 's avonds. De paarden staan overdag de hele dag buiten, 2 gaan om de beurt (die kunnen niet zo goed samen) Zomers staan ze de hele dag in het land en worden ze aan het einde van de middag weer naar huis gehaald. Daar krijgen ze meestal nog wat ruwvoer en ze krijgen 's morgens en 's avonds een krachtvoer nog.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:41

Ik heb er vijf..

Tussen 7 en 9 hooi en brok

Tussen 10 en 12 naar buiten (afhankelijk van het weer en werktijden)

Om 17 uur uitmesten en stal aanvegen, zelfdrinkers controleren en hooi in de stal leggen.

Tegen de schemer (nu tussen 18.30 en 19 uur) paarden naar binnen

Om 20 uur wortels of ieder een pakje roggebrood

Om 22.30 uur hooi

Één keer per jaar alle stallen grondig met hogedrukspuit schoonmaken
Gierkelder leeg halen
2 x per jaar hooi halen en 1 x per jaar stro (800 balen) en op de zolder leggen
Elke week mestvaalt opdrukken en de rijbak trekken en stallen helemaal uitmesten

Trainen 3 keer per week

Houdt je lekker bezig.....

Dope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:47

Snoop_fan schreef:

Nene, mijn zusje van 7 traint van 18u tot 20u. Mijn zusje van 13 traint tot 21u.