Vlas uitmesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Re: Vlas uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 14:10

Hier ook met de hand..... met van die mooie roze afwashandschoenen... ideaal.
Natte plekken doe ik met een gewone mestvork. Ik heb wel een vlasriek staan, maar die gebruik eigenlijk alleen in de paddock of op het land.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:47

Ik mest uit met zo´n plastic vork, gaat prima bij mij. Als je echt alle kleine keuteltjes weg wilt hebben werkt het wat minder, want dan neem je idd wat vlas erbij mee (al schud ik dat er zo uit) maar de grote drollen gaan prima.
Ik heb ook een tijdje de drollen eruit gehaald met en mest boy, dan blijft er geen drol meer achter hoor Haha! Ik vond het alleen te lang duren.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:18

ik heb een zeef Lachen mijn paard poept in de hoek,dus das al makkelijk. Ik gooi eerst al het schone vlas met een gewone hooivrk op een hoop. daarna schep ik schep voor schep de rest van wat er nog ligt, en dan steeds zeven. vlas valt erdoor, drollen blijven in de zeef. ideeaal. daarna plasplek opscheppen en klaar is kees! het kost met denk ik 20 minutjes per dag, en dan blijft er ook geen drol liggen. De zeef is gemaakt van 4 latjes en en stuk kippengaas van ongeveer 1 meter bij 0,5 meter. zo doen veel mensen bij ons op stal het. makkelijker dan zo'n vork waar idd alles doorheen valt.
op een hoop gooien is ook handig.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:04

Lonnie, jij haalt ook dagelijks de natte plekken eruit, als ik het goed begrijp?

Mijn paard staat 's nachts 8 uurtjes op stal en plast misschien 1 of 2 keer. Haal maar 1 maal in de maand de natte plekken eruit en strooi om de 1,5 week een nieuw pak erbij.
Ben wel gestart met 5 pakken in de stal te doen ooit..

Wel handig zo'n zeef, heb je er een foto van?
Kan me er nl niet iets bij voorstellen .. of eigenlijk Bloos denk ik dat ik nu heel moeilijk denk Verward

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 20:11

5 pakken ? Ik stond bij 3 pakken al tot mijn enkels erin. Heb er dus 3 pakken ingelegt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:17

Mijn paard staat zo'n 18 uur op stal. Het is een merrie, die best overal plast en mest en er vervolgens ook nog door heen walst.
Dus echt handig is het niet, vind ik.
Nu moet ik erbij zeggen, dat het hier om strovezel (gehakseld stro) gaat en niet om vlas.

Ik ben begonnen met 3 balen. Maar nu lijkt het er op dat ik zo'n drie en halve of vier balen in de week moet gebruiken.
Ik haal de natte plekken weg en natuurlijk de mestballen. Natte plekken laten zitten heeft geen zin, die zijn de volgende dag helemaal soppig, en er overheen strooien heeft ook geen zin. Dan gaat het schone strooisel het vocht opzuigen van wat er onder ligt.

Nee, ik ben zeker geen fan van dit spul.

Terwijl er een aantal paarden bij ons op stal keurig netjes zijn hoor. Maar voor mijn paard is niet weggelegd.
Laatst bijgewerkt door Morris op 03-03-08 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:18

PollyB schreef:
5 pakken ? Ik stond bij 3 pakken al tot mijn enkels erin. Heb er dus 3 pakken ingelegt.

Het is een stal van 3,5 bij 4 meter Knipoog

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:19

Morris, ik vind vlas of wat jij hebt ook niet handig als ze gehele dag op stal staan
Die van mij pureert alles door elkaar en dan wordt vlas erg duur!

Maar nu is het ideaal. Minder mestafval, snel klaar met mesten etc Ja

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:34

Nicole85 schreef:
Morris, ik vind vlas of wat jij hebt ook niet handig als ze gehele dag op stal staan
Die van mij pureert alles door elkaar en dan wordt vlas erg duur!

Maar nu is het ideaal. Minder mestafval, snel klaar met mesten etc Ja

Precies, en bij stro hebben ze nog wat te knabbelen.
's ochtends (na de brok) staat ze buiten, 's middags rond 1 uur/half twee krijg ze brok en nog kuilvoer, rond half vijf/vijf uur krijgt ze brok en 's avonds tegen een uur of half tien krijgt ze weer kuilvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:47

Voor het knabbelen als extra naast het hooi kun je een plakje stro in de stal gooien Lachen

Dat heb ik iig wel altijd Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:21

ik zal van de weekproberen een foto te maken, mijn pony plast 1 keer geloof ik, altijd maar 1 natte plek de volgende dag, die gaat eruit. ze staat elke dag vanaf half 11 tot een uur of 5/6 buiten, dus niet de hele dagop stal. overigens wel een kleinere stal, ik denk 2,5 bij 3 meter ofzo

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 10:59

Morris schreef:
Mijn paard staat zo'n 18 uur op stal. Het is een merrie, die best overal plast en mest en er vervolgens ook nog door heen walst.
Dus echt handig is het niet, vind ik.
Nu moet ik erbij zeggen, dat het hier om strovezel (gehakseld stro) gaat en niet om vlas.

ooh bah ik heb mijn paard ook eens 2 weken op gehakseld stro gehad, en dat werd me toch een smeerboel. Dat spul neemt amper vocht op vergeleken met vlas. Dan blijft gewoon stro zelfs nog schoner.

Hoeveel pakken vlas gebruiken jullie ongeveer per maand? En potten jullie ook echt op?
Ik begin in een lege stal met 2 pakken die er 2 weken in blijven. Ik strooi in die 2 weken bij met 1 a 2 pakken. Dus ik gebruik zo´n 7 a 8 pakken per maand.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 11:32

Ik denk dat de stalbaas uit kostenoverweging, gehakseld stro heeft ingekocht.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:19

pff ik ben begonnen met 3 pakken (stal 2,5 bij 3 ongeveer), en er gaat elke week een pak bij. Elke dag en kleine kruiwagen met mest en de natte plekken eruit. Af en toe gooi ik er 5 per maand in, dat er een goeie bodem blijft. Ik heb er wel ook rubberen matten onderliggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:28

Ik ben begonnen met 4 pakken (3x3 stal)
Ik haal er om de paar dagen de natte plekken uit. Dagelijks de drollen.
Ik heb ongeveer 1 plak vlas per week nodig.
Maar geen echte smeerlap en overdag buiten Lachen
Met stro heb ik wel een gore stal

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:45

inderdaad, met stro maakt Luna haar stal ook smerig, vooral omdat de stal niet supergroot is. Ik vind het ook zo'n smeerboel worden met plassen in eens trostal, dat stroommt een heel ens weg, op vlas wordt het meteen opgenomen.
Volgens mij heb ik uiteindelijk ook minder werk met vlas. Je doet er iets langer over om de mest eruit te halen, maar je hoeft niet elke dag op te strooien bijvoorbeeld. (Toen ik nog op stro stond haalde ik iig ook elke dag de mest etc eruit, alhoewel erookmesen zijn die elke dag strooien en bv 2x mesten per week, dan scheelt het wat meer tijd). Maar je hebt dus ook minder nodig. Een pak vlas is wel duurder dan en pak stro, maar ik redde het nooit met 1 pak stro per week. Bovendien eten veel paarden met stro de hele stal leeg, en met vlas dus niet. Het is ook nog eens beter voor de longen. Ik ga iig nooit meer terug op stro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 12:47

En ik vind een stro stal weel lastiger uit mesten.
daar doe ik dan weer langer over Lachen
Is denk ik net wat je gewend bent Lachen
Verder is de kruiwagen minder snel vol met vlas en minder mesthoop

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:39

Wij doen de mest in lege vlas zakken. Totdat we een oplossing hebben voor de mest Nagelbijten / Gniffelen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:45

runningkawa schreef:
Handigheid krijgen met die riek Lachen
Na een tijdje lukt het wel om de vlas te laten vallen maar de drollen niet Lachen

Mee eens, in het begin schepte ik ook veel te veel vlas mee maar tegenwoordig is het al een stuk minder. Lachen

lorridet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:51

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:53

Die heb ik ook Haha!. Ik ben er al wat handiger mee Nagelbijten / Gniffelen.