Kosten mbt stallen / houden paard. Tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fliro_

Re: Kosten mbt stallen / houden paard. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 16:58

Dat is het probleem. Ik heb een halfjaar gezocht in heel mijn omgeving naar verzorgpony. Het enige wat ik gevonden heb zijn mini shetlanders. Deze zijn heel leuk, alleen ik wil meer. Geld, geld! Rijden enzo. Dus ik heb verder gezocht, maar niks gevonden.. Het probleem is (en ik denk dat jullie gelijk hebben) dat mijn vriendin beter het paard kan lease, omdat ik diegene ben die het geld brengt. Zij heeft het nog niet eens aan haar ouders gevraagd. Wat moet i knu doen? opeens tegen haar zeggen dat ik het wel alleen ga doen? Is dat niet een beetje ego?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:04

leg het ewoon voorzoals het hier wordt gezegd:

je wil geen onenigheid krijgen over het paard, en je krijgt snel ruzie door het samen delen.
Ik heb nu al 10 jaar een paard samen met mn 2 zussen. Regelmatig knallende ruzie! En geloof mij, het is dat mn vader de stalling betaald anders was Apollo al lang weg geweest!

Ieder heeft een eigen manier van omgaan met paarden, als je samen een paard heb dan kan je geen commentaar geven op de manier van omgang. Als het jou paard is kan je er wel wat van zeggen als ze iets doet wat jij neit wil!

Zeg het gewoon als: ik wil graag dat paard, ik ben de persoon met het meeste geld, en mijn ouders staan er 100 % achter.
Ik heb alleen neit elke dag tijd. Je kan ook mijn paard leasen. Dan heb je ook geen extra kosten aan DA enzo als die wat heeft

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:08

Jaa dankje.!Maar kan een hafje zomaar in die wei zetten als hij gewent om niet 24/7 in de wei te staan?

Mijn paardrijleraar zegt namelijk dat als je je paard 24/7 in de wei laat staan, als die het niet gewent is, de dierenbescherming achter je aan komt.. Huilen van het lachen

..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:26

das onzin, de dierenbescherming komt echt niet achter je aan voor zoiets.

Wel kan ik je aanraden om het niet meteen te doen.
Wacht even tot het weide seizoen. Dan zijn er genoeg paarden die het land opgaan, en dus eerst een korte dag, dan van smorgens vroeg tot savonds laat, en dan dag en nacht in het land komen te staan.
Als die eenmaal dag en nacht staat van de zomer, dan gewoon zo laten voor de herfst en winter, maar nu direct dag en nacht als die 23 uur stal is gewend is niet goed.
Ze hebben de vacht er neit voor, en zijn niet aan de voedingswaarden in het gras gewend.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:44

Horse_ schreef:
Wat nu als die goedkope stalling er mee ophoud? Zijn er nog meer goedekope en goede alternatieven? Kan ook bijna niet geloven dat je voor 50 euro goed stro en hooi hebt + weidegeld Bloos

Ik betaal 70euro voor hooi+wei+water (geen stro wel), dus het kan wel denk ik Knipoog

Ik raad wel af om het samen met je vriendin te doen, er hoeft niet eens ruzie te komen om het te doen mislukken. De ene kan andere interesses krijgen of verder weg gaan studeren, en zo kan de zorg voor het paard op één iemand vallen, en als je dat dan financieël en qua tijd niet aankan...

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 17:52

ehm, ik heb geen andere alternatieven.. Wel een ontzettend mooie stal waar ik altijd kan stallen maar daar is het gelijk weer 150 euro

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:57

Citaat:
Er is een in/en uit loop Containerstal, verder geen stallen of beschutting.

hij/zij kan dus beschut staan.
Je moet er wel op letten dat je dus een haf neemt die niet geschoren is! dat kan wel probelem veroorzaken ivm de temp.
opzich kanhet niet heel veel kwaad, maar zorg dan wel dat er onbeperkt hooi is, Zolang ze goede darmvulling hebben kunne ze zich beter warm houden!

en tja, als je een hafje koopt die een deken op heeft, zorg dan dat je een goede outdoor deken hebt.
Goeie dekens zijn duur, maar gaan langer mee dan goedkope (mijn weather beata van 150 euro gaat nu al voor de 4e winter mee, de goedkope merkloze deken van 60 euro heeft het 1 winter volgehouden en was toen echt helemaal op en niet meer waterdicht)

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 18:29

ma_rie_tje schreef:
Citaat:
Er is een in/en uit loop Containerstal, verder geen stallen of beschutting.

Zouden jullie even willen vertellen wat voor dekens ik allemaal nodig heb, en welke prijs die hebben (ik weet het ong wel maar toch .. )

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:04

Op zich heb je niet veel dekens nodig, alleen miss. een zweetdeken voor na het rijden ivm dat ze niet geschoren zal worden.
En aangezien ze niet geschoren zal worden niet zo heel veel meer, misschien een wat dunner dekentje voor in de winter, maar hele dikke heb je dan niet nodig.
De fjord die ik reed had alleen een zweetdekentje.

Is je vriendin wel bereid dan zeg maar jou paard te ''leasen'' of probeer je nu gewoon zelf genoeg geld bij elkaar te verdienen zodat je haar helemaal zelf kunt houden zonder dat je van iemand afhankelijk bent?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:07

ik denk dat ze meer bedoeld wat voor dekens ze moet hebben als ze een pony koopt die wel met dek staat.

Over een maandje is het ws al weer veel mooier weer, dan staan vrijwel alle paarden al weer zonder, en heb jij dus ook geen deken meer nodig.
verder kan ik je wel aanraden om een fleece deken te kopen, zeker in de winter is dat handig als het paard erg heeft gezweet.
Misschien ook een ongevoerde regendeken, maar dat is niet echt nodig.

Fleece dekens heb je in verschillende prijsklassen. je hebt ze voor 100 euro, maar ook voor 20-30 euro (en in de aanbieding vaak ook al voor minder)
let wel op dat er kruissingels aan zitten (dus onder de buik door) als je je paard dan even in weide zet blijft de deken ook op, een zonder kruissingels kan zo in de bagger liggen.
Ik neem namelijk aan dat je geen zin hem om je pony de hele tijd vast te houden als die de deken op heeft om te drogen

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:00

Ja ik dacht al dat ik alleen een fleece nodig had.Haha!

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:00

XplumX schreef:
Is je vriendin wel bereid dan zeg maar jou paard te ''leasen'' of probeer je nu gewoon zelf genoeg geld bij elkaar te verdienen zodat je haar helemaal zelf kunt houden zonder dat je van iemand afhankelijk bent?

Hoe bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:31

TS ik denk dat je een droom hebt die nog geen werkelijkheid kan worden, een paard/pony kost altijd meer dan je denkt en je hebt wel een heel klein budget. Vergeet niet dat een nieuw paard ook heel moeilijk kan zijn en dat je wellicht wel een tijd ondersteuning nodig hebt om hem op een plezierige manier te kunnen rijden en lessen is niet goedkoop. Als je iemand kan vinden die je voor 10 euro wil laten lessen, heb je ontzettend veel mazzel en dan ben je toch al 40 euro per maand kwijt. Ga niet denken dat je zonder les kan, dat kan niemand. Als je een haflinger koopt, kan je ook een eigenwijze kopen, doet niets af aan zijn lieve karakter, maar ponies zijn gewoon vaker sterk en eigenwijzer dan een paard.

Ik denk dat je het te rooskleurig bekijkt.

Wat betreft dekens, als je paard buiten blijft, zal hij een flinke wintervacht ontwikkelen en dan idd moet je na het rijden zorgen dat hij genoeg op kan drogen zodat hij niet kou vat, ik persoonlijk vind dat je hem dan heel goed droog moet wrijven, de hals en de rug en dan zou je hem even in de schuilschuur kunnen zetten met wat hooi en hem dan na een uur of 2 weer buiten, maar dat hangt van het weer af, een koude gure wind is funest, maar ik denk dat je dan niet gaat rijden als het zulk weer is.

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:37

Fliro_ schreef:
XplumX schreef:

Hoe bedoel je?

Ik bedoel dus eigenlijk; Kun jij je paard helemaal zelf verdienen, stel jou vriendin wil je paard toch niet ''leasen'' oid en dat je dus alles zelf moet betalen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best een krap budget vind. Bloos Stel de dierenarts moet even komen ofzo, dan kun je dat al meteen niet meer zelf betalen.
Of je deken gaat kapot, maar daar heb je dan ook eigenlijk het geld niet voor..
Ik zou het best een groot risico vinden, en je kunt nu wel héél leuk berekenen hoeveel het gaat kosten, maar zoals russel al zegt, het gaat altijd meer kosten.
En dan moeten je ouders gaan betalen en dan moeten je ouders moeten er ook 100% achter staan. Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:48

als jou ouders achter je staan om een paard te kopen en de kosten op zich willen nemen is dat super voor je!! leuk dat je een haflinger wil. een haflinger is sober en heeft geen dekens ed. nodig.50 euro p maand lijkt me een mooie prijs en een haflinger kan zich prima redden met een weiland en een schuilstal. als je wat prikpaaltjes regeld en een schrikdraad apparaat en lint kun je een stukje van de wei afzetten. als je paardje het niet gewent is om 24/7 op de wei te staan moet je het hem rustig aan wennen anders word ie ziek. je zou ook een stuk voor de inloop stal af kunnen zetten zodat dat een soort paddock wordt waar je de paarden s nachts in zou kunnen zetten of de rest van de paarden als jij wil gaan rijden. alleen elke dag rijden in een weiland is niet te doen als het geen mega groot land is. je rijd het gras stuk. is er geen manege of pony club in de buurt? dan kun je daar misschien ook gaan lessen.
ik zou geen pony samen met een vriendin nemen, dat gaat bijna nooit goed.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:51

50 euro om voer en strooisels, da, hoefsmid etc van te betalen is echtte weinig. samen doen met een vriendin raad ook ik je af. ervaring mee en liep na een maand al niet lekker, uiteindelijk heb ik haar afgekocht omdat ze mij niet af kon kopen. anders was indi naar haar gegaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:51

Prikpaaltjes zijn niet veilig en als het dier alleen komt te staan, zeker in het begin. 50 euro is zo op. Wel leuk om een dier op een landje te hebben staan en af en toe eens te gaan borstelen en aan het touwtje te gaan wandelen, in het weekend in de bermen wat rijden. Maar dan zou ik hem niet in zijn uppie zetten. Wil je meer, heb je meer geld nodig.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:21

ik zou alleen maar samen een paard kopen als jullie alle regeltjes en afspraken mbt paard/rijden/voer ed op papier zetten dan kan je daar in ieder geval geen ruzie over krijgen, en ook eventueel wat te doen als er 1 iemand wil stoppen of toch zelf een paard wil kopen

in de wei zou je een rijbakje af kunnen zetten met lint en paaltjes
50euro incl ruwvoer huur is netjes
verder een paar zakken brok ± 20/30 euro
dus wat dat betreft zou het lukken

wormkuur ±3x per jaar
smid ±6keer per jaar
dus je zult al je verdiende geld moeten opsparen om je paard te kunnen bekostigen

mocht je het echt willen doen dan zou het moeten lukken samen met je vriendin en als extra financiele insprong je ouders

maar houd rekening met extra kosten,tuig,(dekens) vervangen van matrialen

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 16:38

russel schreef:
TS ik denk dat je een droom hebt die nog geen werkelijkheid kan worden, een paard/pony kost altijd meer dan je denkt en je hebt wel een heel klein budget. Vergeet niet dat een nieuw paard ook heel moeilijk kan zijn en dat je wellicht wel een tijd ondersteuning nodig hebt om hem op een plezierige manier te kunnen rijden en lessen is niet goedkoop. Als je iemand kan vinden die je voor 10 euro wil laten lessen, heb je ontzettend veel mazzel en dan ben je toch al 40 euro per maand kwijt. Ga niet denken dat je zonder les kan, dat kan niemand. Als je een haflinger koopt, kan je ook een eigenwijze kopen, doet niets af aan zijn lieve karakter, maar ponies zijn gewoon vaker sterk en eigenwijzer dan een paard.

Ik denk dat je het te rooskleurig bekijkt.

Wat betreft dekens, als je paard buiten blijft, zal hij een flinke wintervacht ontwikkelen en dan idd moet je na het rijden zorgen dat hij genoeg op kan drogen zodat hij niet kou vat, ik persoonlijk vind dat je hem dan heel goed droog moet wrijven, de hals en de rug en dan zou je hem even in de schuilschuur kunnen zetten met wat hooi en hem dan na een uur of 2 weer buiten, maar dat hangt van het weer af, een koude gure wind is funest, maar ik denk dat je dan niet gaat rijden als het zulk weer is.

k heb al les hoor Vork
hoeveel betaal jij dan per maand? Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:42

ik betaal 15 euro per les van een uur.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 16:44

russel schreef:
ik betaal 15 euro per les van een uur.

In totaal dus niet alleen de lessen Clown

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 16:57

Ja betere vraag, wat betalen júllie per maand voor het paard. En dan moet je uitgaan van stalling 50,- maar alleen hooi dus ook voer. (AA)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:00

Op de vorige stalling moesten wij krachtvoer zelf betalen. Daar was ik ongeveer 35/40 euro per maand aan kwijt (musli en biks) (4 zakken zit je al snel aan namelijk)

Buiten het voer nog lessen van 15 euro per les, elke week *dus 60 euro per maand*
Daarbij nog de wormenkuren, inentingen, de smid ect.

Dus alleen al aan voer en les was ik 95 a 100 euro per maand kwijt...
En dan heb je het nog niet over een halster dat aan vervanging toe is, een dekje dat echt versleten is (of voor de jongelui tegenwoordig dat de kleur niet meer in de mode is na 2 maanden)
Het hoofdstel dat kapot kan gaan, het zadel dat bijgevuld moet worden, dekens ect ect ect

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 17:05

ma_rie_tje schreef:
Op de vorige stalling moesten wij krachtvoer zelf betalen. Daar was ik ongeveer 35/40 euro per maand aan kwijt (musli en biks) (4 zakken zit je al snel aan namelijk)

Buiten het voer nog lessen van 15 euro per les, elke week *dus 60 euro per maand*
Daarbij nog de wormenkuren, inentingen, de smid ect.

Dus alleen al aan voer en les was ik 95 a 100 euro per maand kwijt...
En dan heb je het nog niet over een halster dat aan vervanging toe is, een dekje dat echt versleten is (of voor de jongelui tegenwoordig dat de kleur niet meer in de mode is na 2 maanden)
Het hoofdstel dat kapot kan gaan, het zadel dat bijgevuld moet worden, dekens ect ect ect

woow die les.. errug duur:O ik betaal 7 euro voor één les..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:16

maar ik had prive les, en geen groepsles, voor 75 minuten (dus 5 kwartier)