Paard is bang voor het ingaan van stal!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir_

Re: Paard is bang voor het ingaan van stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:49

Mijn paard heeft dit ook!!! Olympic vind niks eng, maar d'r box in lopen is een drama! Je kunt haar niet vasthouden want dat word ze helemaal gek, gaat op vier benen lopen springen en is niet te houden... Ik laat haar nu zelf los haar box in lopen, dit is voor iedereen het veiligst. Als ik haar wel vasthou en probeer stil te zetten gaat dit niet goed en word ze alleen maar gefrustreerder, hierdoor heeft ze zichzelf al een aantal keer kapot gelopen op haar heup aan de box deur. Als ze zelf loopt gaat dit nog in een vlot stap, soms paar passen draf, tempo, maar ze bezeerd zich niet.

Als ik je een tip mag geven, als het inlopen van de box het enige is, laat het paard dat ook gewoon los en kijk wat er dan gebeurd. Ik heb meerdere malen geprobeerd om het af te leren door elke keer rustig naar haar box te lopen en als ze erin rende haar er weer uit halen en op nieuw. Dit heeft geen zin! Ze worden hier alleen maar gekker van! Sinds ze weet dat ze op haar eigen manier de box in kan lopen gaat het een stuk beter en word ze langzaam rustiger. Ook kan ik al een stukje verder met haar meelopen.

Sterkte!

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 13:35

_Mir_:
Het paard waar ik het over heb, vertoont precies hetzelfde gedrag, exact hetzelfde.
Ik denk dat ik dat ook maar blijf doen. We hebben hem al zelf zijn stal in laten lopen en dan is er niets aan de hand, hij loopt er met een vlotte pas in en dan is hij weer rustig.

Bedankt!

Xx.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:18

hij is er net nieuw zei je toch? laat hem wennen, ga neit iedere keer de moeilijke dingen op zoeken, als hij de stal invliegt, laat hem los voor je eigenveiligheid en laat hem maar met rust. Misschien word het met de tijd wel minder, hij komt er wel achter dat jullie hem niets doen. maar absoluut NIET straffen, dan geef je bevestiging in zijn angst

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 11:00

Maar dit paard was bij ze vorige eigenaren ook al zo, dus dat gaat niet werken!
Maar wel bedankt!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:08

miss hou ze er gewoon niet van om in de stal te staan???
je zou het ok eens kunnen proberen oom een zweepje voor haar neus te houden (niet slaan alleen laten zien)
die werkte ook bij mijn paardje
succes;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:16

Heel veel geduld hebben, dit is een vorm van engtevrees, er zijn veel meer paarden met dit probleem, Ze hebben idd meestal een slechte ervaring gehad, heupen flink gestoten of iets in die trant. Doe hoofdstel aan, en lange lijn eraan, loop richting stal, maar ga steeds stilstaan, praten tegen het paard, kalmeren, en laten wachten ! Telkens een stukje verder, blijf het paard kalmeren, loop ook een paar keer weg van de stal, maak een klein rondje, en loop uiteindelijk de stal in, hang evt touw over de hals, zodat je op tijd los kunt laten om platdrukken te voorkomen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:21

Ik heb wel eens een paard meegemaakt die ook niet door deuren wou.
Wat blijkt nouw : Hij was 1 keer door een deur ( open ) gelopen , maar daar zaten veel spijkers aan , en toen heeft hij zich erg verwond. Dus hij was bang.
Je kan dan het beste een open deur uitkiezen die niet te harden kanten heeft , en welfs mischien daar nog wel iets zacht om binnenden . Dan met voer lokken en goed belonen als hij een stapje naar de deur doet. Je kan ook wat grond werk eerst met hem doet ( in weet niet of je daar voor in bent ? ) En dan zelf in de deur gaan staan en dan weer met voer en hem laten zien dat het niet hard is , dan steeds een stukje naar de deur toe , en hem laten voelen / snuffelen.. Maar het belangerijkste is , dat je gedult hebt en rustige stapje neemt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:37

crossmonster schreef:
Heel veel geduld hebben...

Idd geduld, rust en structuur, ik zou even uit proberen te foefelen wat het makkelijkst werkt.. Dus loslaten, longeerlijn, toch meelopen, oefenen met stilzetten en pasje maken. Al denk ik dat de laatste denk ik veel stress met zich meebrengt. Hetgeen werkt, en maak het niet te ingewikkeld, gezien er misschien ook wel eens een ander mee moet werken, in alle rust blijven doen, tot het gedrag over is, of misschien zelfs zolang je dit dier hebt.
Verder, deur altijd opz'n verst open, geen spullen in de weg laten slingeren evt zadel af en/of deken op, zorgen dat de bodem en stalbedekking niet glad is, dit alles om een nieuwe slechte ervaring te voorkomen.

Ik ken een manegepony met eenzelfde probleem, zowel in als uit de stal. Deze laten we los, zodat ze zelf binnen kan, bij angst doet ze dit op een drafje, in goede periodes gewoon in stap. Alleen de werknemers of ervaren ruiters nemen de pony mee, doen ze het juist dan maakt de persoon niks uit.
Het is wel eens voorgekomen dat een manegeruiter zelf de pony mee wou nemen en vast hield, tegenhield voor het loslaten zodat het dier een katapultje werd of ernaast mee de stal in ging. Kind klem, pony in paniek, zelfde verhaal met een poetskist die nog in de weg stond of een deur die niet ver genoeg open was. Pony stoot zich en de spanning is weer een periode aanwezig.

sarah27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:39

Wij hebben ook een paard wat zijn stal niet meer uit durfde en dat bleek te komen omdat hij zo bang was zijn hoofd te stoten. En door de angst gebeurde dat steeds weer.
hij is zelfs 1 x 2 weken zijn stal niet uitgeweest.
Hij staat nu op een ander soort stal, waar hij niet zijn hoofd kan stoten en het heeft heel veel geduld aan een lange lijn waar iemand op afstand staat te wachten gekost.

mii_mini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 09:14

Ik heb genoeg info!

Hier mag een slotje op

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:49

een paard van de manege waar ik heb gereden heb dat ook! Mensen laten hem 5 meter van te voren los. En dan rent ie vanzelf ze stal in!