crossmonster schreef:Heel veel geduld hebben...
Idd geduld, rust en structuur, ik zou even uit proberen te foefelen wat het makkelijkst werkt.. Dus loslaten, longeerlijn, toch meelopen, oefenen met stilzetten en pasje maken. Al denk ik dat de laatste denk ik veel stress met zich meebrengt. Hetgeen werkt, en maak het niet te ingewikkeld, gezien er misschien ook wel eens een ander mee moet werken, in alle rust blijven doen, tot het gedrag over is, of misschien zelfs zolang je dit dier hebt.
Verder, deur altijd opz'n verst open, geen spullen in de weg laten slingeren evt zadel af en/of deken op, zorgen dat de bodem en stalbedekking niet glad is, dit alles om een nieuwe slechte ervaring te voorkomen.
Ik ken een manegepony met eenzelfde probleem, zowel in als uit de stal. Deze laten we los, zodat ze zelf binnen kan, bij angst doet ze dit op een drafje, in goede periodes gewoon in stap. Alleen de werknemers of ervaren ruiters nemen de pony mee, doen ze het juist dan maakt de persoon niks uit.
Het is wel eens voorgekomen dat een manegeruiter zelf de pony mee wou nemen en vast hield, tegenhield voor het loslaten zodat het dier een katapultje werd of ernaast mee de stal in ging. Kind klem, pony in paniek, zelfde verhaal met een poetskist die nog in de weg stond of een deur die niet ver genoeg open was. Pony stoot zich en de spanning is weer een periode aanwezig.