bitloos buiten rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:45

ik rijd regelmatig zonder bit buiten,maar ik heb ook een rustig paard,
die niet voor alles weg rent.
Wel doe ik het in de zomer vaker dan in de winter,want dan staat ze buiten en kan ze 22 uur per dag gras eten,en als ik in de winter buitenrijd heeft ze vaak zoveel zin in een hapje gras,
dat een bit geen overbodige luxe is.
T'is nl een fjord,en echt heel erg sterk,vooral als ze honger heeft.

xXIreenXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:50

Ik reed (draven en galopperen) met Bokai vaker zonder zadel en hoofdstel gewoon halster en 2 touwen, lekker door het bos Lachen
dat vind ik echt super!! dan voel je elke spanning als ze van iets schrikt, je bent meer 'een' met je paard.

Natuurlijk moetje goed weten bij welk paard je dit wel of juist niet kunt doen, maar dat lijkt me vrij logisch Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:53

ik rij buiten met een gewoon parelli-touwhalster en daaraan een halstertouwtje geknoopt. Maar ik weet dat mijn paard echt verkeersmak is. Ze vindt het geweldig om zo naar buiten te gaan, het betekent dat ze dan ook overal naar mag kijken en blijven stilstaan e.d. Voor haar en voor mij is dat een dagje vakantie. Wel eerst proberen of je in de bak kunt sturen met zo'n halster (en je zit en je been).

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 22:51

IK denk dat dat heel erg uit maakt hoe je pony is. Ik gebruik buiten eigelijk nooit me teugels, soms slechts een druk maar meestal reageert hij op m'n zit. Ik merk bij Rocco geen verschil, alleen loopt hij iets meer met z'n hoofd in de wind, maar daar heb ik geen last van.

mrnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 08:58

hoi als je met een hackamore om kan gaan dan kan je het altijd proberen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 12:56

Een gevoelig en pittig paardje is Navy zeker wel, een hittepitje. Met bit heb ik ´r moeilijk in een draf, ze zit zo in galop, en daar krijg je d´r dan ook niet zo 1-2-3 uit. Omdat dat gevaarlijk is, i.v.m andere bosgebruikers, verkeer, struikelen en op wedstrijden (en uiteraard geldt dat ook gewoon tyhuis) het overnemen, kom je dan al gauw voor de keuze te staan: niet meer het bos in, of een andere manier, helaas al gauw een hulpteugel (maar wat ik vrijheid beperkend vind en hier daarom niet gauw voor zou kiezen) of een ander bit, 9 van de 10 keer scherper. Dat is geen gigantisch groot probleem, mits de ruiterhand deze weet te gebruiken. Tóch kies ik dan liever voor de hackamore, zoals al gezegt is deze niet vast te pakken, paarden kunnen niet gaan "pullen" (mond open en terugtrekken), wat Navy nog wel eens wil doen bij druk op het bit. En nogmaals, voor een neus breekt door de hack, moet je wel heeel hard je best doen, ik vraag me namelijk af wat steviger is: een stukje leer met wat draad en bont, óf een paardenhoofd..?

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 13:02

Word crossen (wedstrijdje) zonder zadel met halster ook tot buitenrijden zonder bit gerekend? Dan doe ik het! Pling
Niet vaak hoor, alleen in de wei van achter naar voor dat is echt supergaaf! Haha!
En ik vertrouw binky 200%!!!!!! Knipoog