verhoging stalgeld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jildatjeh

Re: verhoging stalgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:24

Tjah.. Die eigenaresse heeft wel gelijk wand ik heb mijn pony bij mijn oom testaan ( 10 minutjes fietsen) en die zecht ook telkens: Je moet wel voorzichtig doen met het stro wand het word telkens duurder! maaar omdat het mijn oom is betaal ik ongeveer 25 euro in de maand maar hoeveel is dat van jou dan nu wand als ik dat weeet kan ik beterandwoord geven. Als je dat liever niet aan iedereen wil laten zien dan stuur je het maar in een berichtje

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:31

ladylay schreef:
staat ook in de wet, dat het niet meer dan een bepaald aantal procent omhoog mag gaan per jaar. en dan nog de regels er om heen.

Dat geldt alleen voor woningen! Voor commerciële verhuur ( en daar valt pensionstalling ook onder ) gelden andere regels. Bovendien is die verhoging in principe niet voor de huur, maar voor je gebruik. Als de benzine 10% duurder wordt, zie je dat ook meteen aan de pomp! Groot gelijk van je stalhouder dat de prijs omhoog gaat, anders is het echt niet meer te doen.
Ik betaal mijn verbruik los, en ik schrik ook steeds van de verhoging van de prijzen ( vlas van 5 euro naar 7,40 , kilo brok van 0.35 naar 0.45, hooi valt bij ons gelukkig nog mee, vroeg ingekocht, stro heb ik dan zelf niet ).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:34

bonheur90 schreef:
het klopt dat alles duurder is geworden.
normaal gesproken hoort er 2 maanden tussen de brief en de verhoging te zitten

Wij hebben nog geen brief gehad......Hoop ook niet dat die gaat komen... Knipoog Haha!

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:37

Mijn prijzen zijn nog niet omhoog gegaan maar zal dit helaas wel moeten doen.
Ik hou van de veulens 5 euro per maand over als ik alles uit ga rekenen de stro is van 1,50 het pakje naar 60 euro per groot pak gegaan (zitten 18 pakjes in) komt nu op 3,33 per pakje uit.
De biks is erg omhoog gegaan.
Ik wil niet minder gaan strooien maar zo kan het niet echt meer uit.
Ik zelf vind persoonlijk 15 euro verhoging dan niet veel.
Ik vraag dan ook niet het meeste als ik de meeste stallingsprijzen zie vind ik het erg duur.
Hoop dat dit jaar de prijzen weer gaan zakken anders wordt het voor veel mensen erg duur ben ik bang.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:41

bij ons zijn we ook met € 10 opgeslagen, maar niet speciaal voor het stro. Het extra geld dat we nu betalen is om deze zomer, de mensen te betalen die de paarden binnen zetten.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:45

alles is idd ineens wel heel erg duur.
ik heb altijd gestald.. en heb mijn paarden voor het eerst nu een jaar bij huis.. NOU.. ik ben wel twee keer zo duur uit dan met stallen.. alles is zoo.. duur geworden..

Vroeger dacht ik ook altijd van stal geld dat is veel (daar houden staleigenaren veel aan over) nou dat valt echt vies tegen.. helemaal als alles inclusief is..

denk dat het ook verschilt wat voor een soort stal het is...
grote stallen kopen groter (vaak goedkoper) in. Daarin tegen is een pariticulier vaak veel duurder uit door de kleinere hoeveelheden. en is dus sneller genoodzaakt om een verhoging te vragen.. maar vind 15 euro wel mee vallen..

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:46

Vind je 15 euro verhoging al veel??
Moet je blij zijn dat je niet bij ons staat, wij hadden sinds januari €35,- verhoging!
Ook met reden dat alles omhoog is gegaan, wou dat het bij ons €15,- was inplaats van €35,- Knipoog

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:50

Ik begrijp van mijn stalhouder dat de prijs per ton vergeleken met een jaar geleden verdubbeld is; dat ligt aan de slechte zomer van vorig jaar, waardoor het graan niet wilde groeien, en de komst van bio-installaties die veel stro vragen. Wel vertelde hij dat er dit jaar zoveel graan is ingezaaid dat op een gegeven moment het zaad gewoon op was, dus de stroprijzen zouden recht moeten gaan trekken.

Volgens mij zijn alle stallen in rap tempo duurder geworden om de stijgende kosten te dekken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:30

Irma1 schreef:
Ik begrijp van mijn stalhouder dat de prijs per ton vergeleken met een jaar geleden verdubbeld is; dat ligt aan de slechte zomer van vorig jaar, waardoor het graan niet wilde groeien, en de komst van bio-installaties die veel stro vragen. Wel vertelde hij dat er dit jaar zoveel graan is ingezaaid dat op een gegeven moment het zaad gewoon op was, dus de stroprijzen zouden recht moeten gaan trekken.

Volgens mij zijn alle stallen in rap tempo duurder geworden om de stijgende kosten te dekken.

Wel meer dan verdubbeld als ik mijn pensioneigenaresse zo hoor: van 60,- naar 160,- per ton tegenwoordig...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:34

Bij ons wordt de prijs ook met 20 euro verhoogd vanaf mei. Dat vind ik normaal als alles duurder word. 15 euro is zeker niet veel.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:40

enige wat ik dan denk: gaat het ook weer omlaag als de stroprijs daalt? NEE dus!

Nog zoiets: pensionstal breid gigantisch uit, dubbel zoveel paarden: gevolg: veel minder ruimte. Daarvoor ga je nou nooit minder betalen Boos!

maar als er dan een binnenbak bijvoorbeeld bij komt of iets anders dan ineens moet de prijs wel omhoog..

Ik snap dat prijzen stijgen, maar het is niet altijd eerlijk.

Mijn pony's lopen altijd buiten, ik gebruik geen stro en maak geen gebruik van de binnenbak. Dan ben ik dus ook niet van plan om mee te doen aan een prijsverhoging als die daarop gebasseerd zou worden..

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:24

ik vind dit niet extreem het stalgeld wat ik betaal is ook met 10 euro omhoog gegaan en nou snijt de stalverhuurder zich eigen onderhand nog in de vingers.
en het maakt niet uit hoelang je er al eenmaal staat.. het zou oneerlijk zijn als hij/zij het bijvoorbeeld bij 3 mensen wel zou doen en bij jou dan niet .. dat is oneerlijk .. en ja idd het stro enzo in onwijs gestegen wij hebben zelf geluk gehad voirg jaar is onze stalhuur al omhoog gegaan van 170 naar 180 en 2 maanden gelededen is de stro prijs alweer flink gestegen en heeft hij geen verhoging gedaan.. wel ofdat wij a.u.b met mate het stro wouden gebruiken . je mag nog van geluk spreken ken stallen waar de huur met min 20 euro omhoog is gegaan. het word nou eenmaal duurde alles word duurder en de oogst is gewoon bar en bar slecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:25

Ik heb mijn paarden aan huis, maar vorig jaar of dit jaar is gewoon een flink verschil.
En 15 euro... das niks Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:33

Jeetje, als ik zo lees dat vrijwel overal het stalgeld omhoog gaat vanwege het stro, dan hebben wij flinke mazzel op stal! Wij gaan niets extra's betalen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:53

15 euro vind ik ook niet zoveel. Bijna overal zijn de prijzen van stalgeld omhoog gegaan, de prijs van stro is ook fiks gestegen! En wie weet dit jaar wel weer, want we hebben al zoveel regen gehad... Boos!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:00

15 euro maar?
dat is echt weinig hoor.
overal stijgen de prijzen door dat alles gewoon duurder word

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:11

idd ook met paarden thuis kun je de verhogingen goed merken.
(gelukkig geen pension)
Voor degene die boos zij over het feit dat de prijs waarschijnlijk niet gaat zakken als de stro-prijs zakt-> denk ik dat je verder moet klijken. Alle prijzen gaan omhoog en wanneer het stro zakt (een jaar verder) , gaat de mestprijs en de voerprijs en de belasting gewoon nog steeds omhoog.
Helaas is het beroep als pensionhouder niet erg winstgevend, maar kost over het algemeen wel veel werk en "altijd" open zijn.Nieuwe regels, daardoor nieuwe investeringen etc. Beetje begrip is niet overbodig lijkt mij Knipoog

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:15

Precies Superwoman,
Ik krijg soms het idee, dat pensionklanten tot de laatste cent van het bedrag alles terug willen zien komen. Qua voer en stalbedekking.
De pensionstallingskosten zijn niet alleen voer etc.
Het maakt ook een enorm verschil of de pensionstal klein is of groot.
Maar als je alle kosten die je als bedrijf door moet berekenen aan de klant, dan schrik je je klem.
Noem nu maar eens de belastingen, OZB, verzekeringen, energie, afschrijvingen, renovatie, bodems, loonwerkkosten, werknemers, en zeker niet te vergeten alle uren die vaak niet berekent worden.
Een manege/pensionstalling is een bedrijf die hiervoor de nodige omzet moet draaien om nog een nodige winst moet halen om er een normaal salaris uit te kunnenhalen.
Vaak zijn het familiebedrijven, waar heel veel uren gewerkt wordt.
Je eigen paard thuis kunnen houden is voor velen niet weggelegd, niet iedereen woont buitenaf.
En wil je de faciliteiten hebben van een pensionstalling, dan is het helemaal niet meer betaalbaar.
Heb je wel de mogelijkheid thuis, reken dan eens echt de kosten uit die je kwijt bent voor dat stuk grond, de afschrijving en verzekeringen en belasting voor de opstallen. Reken je uren uit die anders door het bedrijf gedaan worden, maar houd ook rekening met het feit dat je ten alle tijde iemand thuis zou moeten hebben en aanzien van de verantwoording.
Als je je paard op een stal neerzet, verwacht je toch ook dat je paard in de gaten gehouden wordt.
De meeste pensionklanten verwachten ook dat ze 365 dagen per jaar 24 uur per dag, kunnen binnen lopen.
De stalhouder kent bijna geen sluitingstijden. Moeten ten alle tijde aanspreekbaar zijn of voor vervanging zorgen.
Als je al deze dingen gaat optellen, dan zijn de stallingstarieven heel erg laag.
Doe eens een hond in een pension, dan betaal je al zo 15 euro per dag.
Niet te vergelijken met wat paarden kosten en helemaal niet met de opbrengsten.
Nogmaals, een pensionstalling is een bedrijf, waar geld verdiend moet worden.
Geen prodeo instelling. Bijna niemand werkt tenslotte voor niets! Alleen een vrijwilliger.
Alhoewel, als ik mijn uurloon ga berekenen, ......
Laat maar. Het plezier die ik put uit het ondernemerschap met paarden is ook erg veel waard.
Maar ik kan wel eens opstandig worden als ik lees hoe sommigen denken over pensionstallen en manege's.

PatriesCarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:40

hoi

ik sta op ten eerste een super pensionstal

de dieren krijgen groente en fruit elke dag en biks en natuuurlijk hooi staan op vlas

en ik sta voor 150 euro incl en geen verhoging

kusss

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:49

jesito schreef:
Ik vind wel dat de staleigenaresse de brief eerder had moeten geven.
Jij zegt dat je de brief op 27 maart kreeg en 1 april gaat het al omhoog.
Er zijn ook mensen die het dan moeilijker kunnen betalen en die kunnen dan geen kant meer op of andere redenen.
Ik vind dat het ook minimaal een maand van te voren aangegeven moet worden.
Verder zijn deze verhogingen heel normaal en nee erg veel is er niet geregeld waar je je op kan verhalen.

ze zegt op 28-2 in dit topic dat ze de brief die dag gekregen heeft. waar haal jij 27 maart vandaan?

ik kreeg op 1 dag te horen (toen ik betaalde) dat het vanaf die dag al meer was. of ik gelijk kon bijbetalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:37

paarden die groente en fruit krijgen?
Wat moet ik me daar bij voorstellen Lachen

Gerner ik ga helemaal met je mee.
Mensen zien echt niet wat het werkelij kost.
Tellen snel het aantal brok en stro...maar de rest daar hebben ze geen idee van.
En ga maar eens een rolletje goed lint halen...je schrikt je rot. Als je dan enkele hectares een paar keer rond moet Lachen
En tel idd de zpullen maar die nodig zijn voor weide en bak onderhoud.... enz enz...

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:02

Huilen Oh, ik was idd die dingen ook nog vergeten.
Lint voor de weilanden, en prikpaaltjes voor het rantsoenen.
Wat elk jaar weer opnieuw aangeschaft moet worden.
Maar dat is een nadeel he, van weidegang. Het lijkt zo mooi, maar een werk wat je dar mee hebt extra. Weet je hoeveel lint je wel niet nodig hebt om een aantal ha. te rantsoenen?
Sorry, ik weet het het is een luxe probleem Tong uitsteken
Vorige zomer liep ik een halve dag in de wei, om dit allemaal te maken en te verzetten, en ik dacht ineens; Nu snap ik waarom alle manege's en stallen de paarden binnen laten staan. Het scheelt enorm veel werk.
Nu moet ik nog drastisch op zoek naar iets wat de larven van de meikever kan wegjagen, want vergif hou ik niet van. etc etc.
Maar als ik al die paarden en pony's samen in de kudde zie genieten en spelen, dan is mijn dag weer helemaal goed.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 20:50

z0rr0 schreef:
15 euro maar?
dat is echt weinig hoor.
overal stijgen de prijzen door dat alles gewoon duurder word

wij stijgen wel vaker.
we kunne ook een grotere wei erbij krijgen maar dan wel voor 40 euro permaand extra!