hoeveel verzorgster/bijrijders hebben jullie gehad

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:20

Geen. Om twee redenen:
* Ik wil de verantwoordelijkheid niet. Stel je voor dat er iets gebeurd? Natuurlijk, eigen risico... dat zal allemaal best. Maar het is wel mijn paard.
* Ik ben egoistisch. Het is MIJN paard en IK rijd er mee.
Ik een beetje mijn best doen om haar een beetje te laten lopen en een ander ermee raggen zeker? Nee bedankt!

Daarbij komt nog eens dat ik vind dat als ik eens een periode wat minder tijd heb, Isolda rustig een paar dagen stil kan blijven staan. Daar krijgt ze niets van en het merendeel van de andere paarden in NL ook niet denk ik zo.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:28

Geen, ik ga helemaal met jantina mee. Veel mensen laten hun paard door een ander doen zodat ze een dagje weg kunnen, ik heb zoiets van 'ze zijn mijn verantwoordelijkheid, dus ik moet ook zorgen dat ik ze verzorg'.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-02 11:31

ik lees hier dat mensen bang zijn dat hun paard verpest wordt. Bijv Nathalie. Dat heb je toch zelf in de hand? Stel jij hebt een bijrijder nodig, dan zoek je gewoon iemand die aan jou voorwaarden voldoet. Dan wordt ze echt niet verpest

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:34

Ik heb jaren geleden 1 verzorgster gehad. Dit was een meisje van toen 12 jaar oud uit een groot gezin. Haar ouders hadden het geld niet voor paardrijlessen en ik heb haar toen een zomer bij Yorghos gehad.
Ik had geen verzorgster nodig, maar ik gunde dat meisje ook het plezier van het omgaan met paarden.

Verder heb ik liever geen verzorgsters simpelweg omdat ik mijn paard niet aan iemand anders toevertrouw. Ik ben iemand die altijd vind dat ik het zelf beter kan Haha!
Maar in principe ben ik niet op verzorgers tegen. Er zitten ook veel positieve kanten aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:38

Zoals ik al zei, ik geloof niet dat ik dan iemand zou vinden.
Ik ben veels te veeleisend.
En verder als jezelf een dagje er tussen uit wilt, ben je er toch niet bij om te kijken wat ze allemaal met je paard uitspoken.

En ik heb nooit dingen tuig, dekens kapot door onoplettendheid.
Geen kras op het zadel door stommiteiten, ik geloof dat ik in huilen uit zo bartsen als dat door een ander die minder zuinig is, wel zou gebeuren.

En eerlijk gezegd ben ik ook van mening dat ik Kawa wilde en er zelf ook maar voor moet zorgen.
wat tot de dag van vandaag geen belasting is geweest, alleen maar een genot.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 11:54

stef schreef:
ik lees hier dat mensen bang zijn dat hun paard verpest wordt. Bijv Nathalie. Dat heb je toch zelf in de hand? Stel jij hebt een bijrijder nodig, dan zoek je gewoon iemand die aan jou voorwaarden voldoet. Dan wordt ze echt niet verpest

Daar heb je ook wel gelijk in, maar net als kawa zegt, dan zijn het veelste veel eisen en dan kan ik lang zoeken.
Maar gelukkig heb ik voor Camilla niemand nodig. Ik heb genoeg tijd om haar zelf te doen. En een rustdag extra doet haar echt niet slecht. Lachen Oke als ik nou een hele week niet kon rijden dan zocht ik wel iemand, maar dan word het meestal iemand van stal die haar even voor me longeert 2/3 x in de week.
Ik vind het niet zo'n ramp als ze even sitlstaat, maar in de winter wel dus dan zorg ik gewoon dat ze toch beweging krijgt. In de zomer staat ze de hele dag in de wei dus dan vind ik het niet erg. Lachen

Shannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 15:23

geen 1. Ik doe me paardje lekker zelf!

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 17:07

Nul. Niet alleen omdat het mijn verantwoordelijkheid is maar ik ben inderdaad ook veeeels te veeleisen en daarnaast betaal ik me de pleures voor dat dier en wil ik dus iedere dag zelf van hem genieten!!

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 18:01

Jurga schreef:
Geen, ik ga helemaal met jantina mee. Veel mensen laten hun paard door een ander doen zodat ze een dagje weg kunnen, ik heb zoiets van 'ze zijn mijn verantwoordelijkheid, dus ik moet ook zorgen dat ik ze verzorg'.

Jurga, ergens klopt het wat je zegt.
Maar jij hebt altijd je ouders of grootouders die voor Jurga en Voice kunnen zorgen, je vader ment met Jurga en kan haar beweging geven.
Ze staan als ik het goed begrepen heb ook bij je opa en oma aan huis?

Dat is wat anders in bijv. mijn situatie.
Ik heb alleen Peter die haar kan los gooien in de buitenbak en wat rondjes kan laten galopperen indien nodig, maar longeren kan hij (nog!) niet.
Verder kan ik geen auto rijden en moet dus die 5 km naar haar op de fiets doen.
Nu met die chemokuren lukt dit eenvoudig niet, en ben ik afhankelijk van Peter, mijn ouders, een vriendin of iemand anders van wie ik een lift kan krijgen. Heel lastig! Maar tot nu toe lukt het aardig.
Het houdt echter wel in dat ik niet elke dag wanneer ik wil naar Cerise kan! Frusty

Mijn ouders kunnen Cerise niet eens uit de stal halen en poetsen, laat staan de rest... uitmesten hebben ze ook nog nooit gedaan, Peter echter wel en hij doet het regelmatig als ik ziek ben of nu ik last heb van zwakke botten (pijn in rug en billen). Boos!

Maar Jurga en nog wat andere mensen kunnen dus wel zo braaf zeggen dat ze ALLE verantwoording helemaal zelf op zich willen nemen, heel lief hoor...
Maar ik zie zat vrouwen/mannen die een paard hebben, daarna trouwen en zelfs kinderen krijgen, en/of een fulltime baan nodig hebben om het paard te betalen want er is geen geldschieter grijnz.
En die hebben veel minder tijd en/of energie om hun paard te doen, dus zullen in sommige gevallen blij zijn met een verzorger!

En maar goed ook dat er nog verzorgsters worden gevraagd in ons land, want je kunt met een verzorgpaard zo'n mooie tijd hebben, zoveel leren en zo ontzettend veel genieten... Lovers

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 21:19

Ik heb er ook nog geen één gehad, maar nadat mijn merrie is ingereden, is het hoogstwaarschijnlijk dat mijn nichtje haar 2 dagen in de week gaat doen. Is toch hardstikke leuk? Ik vind het helemaal geweldig om mijn nichtje met mijn paard bezig te zien. Ik ben ook helemaal niet hebberig en gun het een ander ook, omdat ik vroeger ook zo'n plezier aan heb gehad. Maar, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet kieskeurig ben, integendeel juist...Ik weet dat mij nichtje super kan rijden, netjes zit, niet snel bang is en alles onder begeleiding gebeurt van een ex-ZZ licht instructrice. Dus dat zit wel goed. Iik kan niet wachten tot mijn nichtje haar gaat uitbrengen, want wedstrijden hoeven van mij niet echt meer...

Rocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:53

1 keer, maar dat was alleen voor 2 weken vakantie, verder ben ik de enige die er op rijd.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 23:20

stef schreef:
er zijn ook nog mensen die om medische redenen een bijrijder hebben of die het gewoon leuk vinden.
Voor hon heb ik in principe echt niemand nodig, maar dat beestje vind het gewoon leuk om lekker gereden te worden, iets wat ik haar niet (meer) kan geven

Ben blij dat er ook nog zo'n reactie tussen staat...
Ik span misschien wel de kroon want ik heb voor Kevin 5 bijrijdsters tegelijk gehad, met mij erbij reden we dus met zijn 6en op hem.
Ik kan wegens een medisch probleem Kevin niet de beweging geven die hij nodig heeft en het werd een ontzettend narrig paard. Velen hebben mij aangeraden hem te verkopen maar daar begin ik absoluut niet aan, ik heb voor hem gekozen dus blijft hij bij mij en met zijn achtergrond zou het bij iemand anders wel eens helemaal fout kunnen gaan.
Het begon met 1 bijrijdster en al snel kwamen er meer bij, tot we er met zijn 6en op reden, vaak werd hij 2x per dag gereden en dan moet je natuurlijk niet meteen gaan denken ach wat zielig want hij knapte er ontzettend van op, genoot van alle aandacht en de beweging deed hem goed.
Ik zelf rijd alleen nog maar recreatief 1 a 2x per week, meer kan ik lichamelijk gewoon niet aan, anderen reden hem s'morgens recreatief en in de middag of avond werd hij dan dressuurmatig aan het werk gezet.
Nu zijn we verhuisd en heb ik god zij dank hier in het dorp 1 bijrijdster kunnen vinden die hem 1x per week rijd, ze wil graag vaker komen dus dat gaat nu de goede kant op. Bijrijdsters zijn hier niet te vinden en na mijn men ongeluk afgelopen zomer is het nog maar de vraag of ik zelf ooit nog kan rijden, ik kon al niet vaak rijden maar nu is het voorlopig helemaal over. Ik heb vanaf 23 juni niet meer normaal gereden en stap hem nu alleen nog maar.
Hopelijk kan ik over een tijdje weer iets meer maar het ziet er somber uit, ik hoop dus dat ik nog meer bijrijdsters kan vinden maar gelukkig is Kevin nog steeds een vrolijk paard dus het gaat nog goed.
Dat je paard verpest zou worden door een bijrijdster die erop gaat "raggen' tja, daar ben je natuurlijk zelf bij, je zoekt natuurlijk wel iemand uit die jouw stijl heeft en net als jij met je paard omgaat en hem/haar rijd, als mij dat lukt met 5 bijrijdsters tegelijk zou dat voor 1 bijrijdster toch niet zo moeilijk moeten zijn, er is ook nog zoiets als afspraken maken.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 23:24

Wat een onzin dat je perse je paard in je eentje moet verzorgen zeg!!! Ik doe Cheyenne samen met Marcella en dat is gewoon heel erg fijn en vooral gezellig! Als een van ons een keer niet kan, is er altijd de ander die Cheyenne kan verzorgen die dag!! En voor Cheyenne is al die aandacht heerlijk.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 23:28

Jurga schreef:

Er zijn meer dingen op aarde naast je paard die belangrijk zijn hoor.....Wou je beweren dat je nooit meer een dagje weg mag als je een eigen paard hebt? Verward

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 00:18

Ik ken genoeg paardenmensen die helemaal niet veel met hun paarden doen (boeren met een paardenhobby die in het seizoen met de koets en marathonwagen rijden en wat fokken en de keuringen afgaan), hobbyfokkers, en zelfs professionele fokkers. Vaak hebben die ook meiden op stal rondlopen die de paarden verzorgen en trainen. Onbetaald! Dus verzorgen en bijrijden...

Ik heb Andrew verzorgd en toen ik het te druk kreeg met mijn studie (dagen van gemiddeld 8 tot 16.00 met 3 uur reizen per dag) heb ik er een verzorgster bijgezocht. Dat meisje kwam al snel niet opdagen als je afsprak en ging dus over. Daarna toen ik Andrew ging kopen een nieuw meisje. Net ingewerkt: kreeg ze een eigen paard... Toen een meisje via de manege... die heeft het een half jaar ongeveer gedaan en stopte omdat ze vond dat ik me er teveel mee bemoeide en er te vaak was, en ik was er juist vaak omdat ze schreef dat het niet goed ging en hij zo vervelend was... Een nieuw meisje ook weer een jaar of 13/14: na een half jaartje zei ze op omdat ze vond dat ik haar te weinig vertrouwen gaf omdat ze met mijn (in verkeer vaak onbetrouwbare) pony niet zonder mij mocht buitenrijden en ze het meer op haar eigen manier wilde doen. (ik vond haar brutaal en te makkelijk denken over het buitenrijden. Ze wist alles zo goed, maar zag dingen dus echt niet...) Wel jammer, want ze reed hem best leuk en was niet bang. Ook nam ze eigen intitiatief en nam wel eens iets lekkers voor de pony mee. Maar ja, die arrogantie vond ik niet leuk.
Toen een meisje dat wat bangig was, niet erg fanatiek was, maar er ook niets aan verknalde, weinig eisen had en netjes afzei. Die moest na een jaar stoppen omdat ik mijn pony op en stal verderweg neerzette en haar ouders niet wilden dat ze dat eind zou fietsen. Ik was inmiddels afgestudeerd en werk- en opnieuw bijrijdsterzoekend. Tenslotte mijn huidige verzorgster. Die doet Andrew nu alweer een jaar. Ze rijdt hem nu een half jaar met grote regelmaat in de manegeles en heeft ook al een keer aan een onderlinge wedstrijd meegedaan. Helas voor mij heeft ze ook een andere pony te rijden aangeboden gekregen en heb ik wel eens het idee dat dat leuker is. Hoewel... Springen doet ze liever met Andrew, die andere pony is nog maar een paar maand onder het zadel en wil niet goed springen... Die pony is van de manege met veel betere faciliteiten en ze heeft er meer mogelijkheden en niemand (buiten de lessen om natuurlijk) waar ze rekening mee hoeft te houden. Ik hoop dus dat ik haar niet kwijt raak en dat ze straks toch weer wat enthousiaster met Andrew wordt. (ach, die pony moet waarschijnlijk straks toch meer meerijden in de lessen of wordt verkocht, hoop ik... Knipoog )

Ik heb verzorgsters omdat ik het leuk vind als ik zie dat een ander plezier heeft met/van mijn pony. Mijn ouders konden lessen of een eigen paard niet betalen en heb zelf gelukkig pony's moen verzorgen en rijden in ruil voor helpen met alle pony's en lesgeven etc. Ik kan nu een ander dat plezier bieden... Ook omdat ik hoop iemand te vinden die er meer uit haalt dan ik en hem uitbrengt op wedstrijden. (ik heb zelf de moed niet zo, vooral ook omdat ik tussen de paarden moet rijden) en omdat ik een drukke baan heb (mijn vriend ook) en we regelmatig lange dagen maken en ook 's avonds nog extra dingen hebben. Zo af en toe een dagje niet heen hoeven is dan een opluchting. Veel sociaal leven heb ik uberhaubt niet. 's Avonds zitten we rond half negen/negen uur op de bank en kunnen geen boeh of bah meer zeggen en gaan rond 22.30 slapen... Weekenden is het vaak huishouden en grote boodschappen en soms even bij familie langs... Ik kan dus ook makkelijk iemand vragen als ik een bepaalde dag echt niet kan of op vakantie ga of een weekendje weg...

Ik zou graag een paard erbij willen, maar niet zonder full-time verzorger voor Andrew, die ik nooit kwijt wil, maar ook niet kwijt zou kunnen vanwege zijn gezondheidsproblemen.

Als ik goed geteld heb zit ik dus al op nummer 6 en ik hoop dat ik de eerste jaren nog niet een nummer 7 hoef te zoeken. Want een betrouwbare verzorgster waarmee het ook nog een beetje klikt en die de pony een beetje goed aankan, is niet makkelijk te vinden in deze omgeving.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 09:53

geen een ,maverick is niet zo t type verzorgpaard

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 14:58

Ik heb 1 verzorgstertje gehad. Ging er voornamelijk om dat ik het niet leuk vond om alleen te gaan. Ze is een half jaar geweest ofzo. Ik heb trouwens geen verzorgster gezocht maar zij wou heel graag helpen en dat vond ik wel ok.

Nu ben ik wel op zoek (nouja, heb er al 2 gevonden) naar een verzorgstertje voor Pinky. Eigenlijk meer een bijrijdstertje want verzorgen doe ik gewoon. Maar ik vind het leuk als Pinky ook af en toe bereden wordt en dat gaat nu dus gebeuren Lachen

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 15:03

Geen.

Je zou eens moeten weten hoeveel meisjes (en af en toe een jongen) per week langskomen om te vragen of ze een verzorgpony mogen. Frusty

Ik wil het niet en m'n ouders willen het niet. Het zijn onze paarden, dus wij zorgen ervoor, anders wordt het net een manege.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 17:18

We hebben er een tijd geleden 2 gehad maar ik wil er nooit meer 1 of meer rond mijn pony's hebben! Klinkt misschien wat egoistisch maar dat kan me dan ook weinig schelen, ik heb nogal wat nare ervaringen aan die meiden te danken, en bovendien, ze zijn van mij en ik wil er dan ook voor zorgen anders had ik ze niet gekocht!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 17:36

geen, het enige waarvoor ik ooit een verzorgster hoop nodig te hebben is als ik bijvoorbeeld mn been breek en enkele weken niet kan rijden dat ze iemand heeft die ze kent maarja ga der gewoon neit vanuit. wil der niet delen tot dat moment.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:17

Ik ben verzorger maar zou er zelf geen willen. Ik rij paarden die anders niet gereden worden, maar een paard met z'n tweeen of meer verzorgen lijkt me niks. Ik ga graag mijn eigen gang. Ik zou eerder mijn paard een paar dagen per week niet rijden (wel beweging en stal mesten) dan een verzorger nemen.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 21:49

Ben nu binnen een jaar met de derde medeberijdster bezig..

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 22:00

mijn shetlander heeft er 3 gehad (1x een meisje alleen en 1x 2 meisjes)
mijn welshje 3x
mijn kwpn 0 x

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 02:40

1
en dat gaan we houden ook
mijn paard staat bij een vriendin
ze rijd er niet op (mag wel maar dat vind ze niet interesant)
ze voert haar elke dag 's ochtends voor school
dus dan hoef ik er niet meer heen
's avonds spreken we af wie er voert
verder doe ik mijn paardje dus alleen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 09:49

Ben ik even blij dat ik iemand getroffen heb die -als ik sommige mensen hier moet geloven- te lui is om zelf iedere dag voor haar paard te zorgen, haar verantwoordelijkheden niet neemt en eigenlijk maar geen paard had moeten kopen. Gaaaap

Ik vind de uitspraken die hier door sommige mensen gedaan worden bijna -plaatsvervangend- beledigend!
Helemaal top als je het iedere dag zelf doet, dan ben je echt geweldig Maar veroordeel en minacht anderen, die het anders geregeld hebben, maar wel het belang van hun paard vooropstellen niet!