Ieder paard verdient een maatje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Re: Ieder paard verdient een maatje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:40

Mijn ander paard loopt wel in een kudde, zie aan hem dat hij het fijn vind om zoveel paarden om zich heen te hebben, dat heeft hij ook altijd gehad.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:35

Ik ben het er ook mee eens, paard is een kudde dier, dus moet je daar ook rekening mee houden!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:40

Ja idd daarom heb ik er ook drie van me zelf, en 1 in pension dus een kleine kudde. Heerlijk om te zien samen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:47

Ik vind idd ook dat een paard nietalleen hoort te staan.
Wel weet ik dat er uitzonderingen zijn.
Zo ook 1 shetlander van mijn vriendin, die wel samen kan, maar totaal weg van de rest gaat staan. De pony is ook gek op mensen. Alleen of samen lijkt totaal geen verschil uit te maken, sterker nog, ze is meer op der gemak alleen. Ook is zij opgegroeid in de kudde, dus waarom ze zo is, weten we niet.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:00

Vind ik ook. Knipoog

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:42

Ik heb 1 paard, een pony, een veulen en een shetlander + het paard van mijn mama en de 2 paarden van mijn papa. Mijn paarden hebben dus maatjes genoeg. Ze staan in een manege dus ze komen geen gezelschap tekort.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:14

Mijn verzorgpaarden staan samen, dat vind ik zelf ook veel fijner. Als er eentje mee is op buitenrit ofzo is de ander ook veel onrustiger. Paarden zijn niet voor niets kuddedieren Haha!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:16

Een paard alleen houden vind ik echt niet kunnen, zelf zou ik het me paardjes in ieder geval niet aandoen

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 22:01

Ben ik het volkomen mee eens,
hier in de buurt staat zo'n shetje helemaal alleen in de wei, staat dr altijd vet zielig bij germ.
En die wei ligt helemaal vol met rommel.
Ik ben eens naar hem toe gegaan en toen aaide ik hem, 'sloeg' die zo met zn hoofdje omhoog.
Iedere dag als ik erlangs kom heb ik moeite met hem. Verdrietig

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:11

Jammer dat niemand mijn verhaal leest of erop wilt reageren..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:49

Ik snap dat iedereen moeite heeft met een paard alleen. Waarschijnlijk krijg ik nu heel bokt over me heen maar daar kan ik helaas niks aan veranderen.

Helaas heb ik een paardje alleen. Had liever een hele kudde maar dat zit er niet in. Reden dat hij alleen staat is dat een relatief klein stuk wei heb en dus niet groot genoeg is voor twee. Daarbij heb ik op dit moment maar 1 stal. Ja ik heb gedacht om er nog eentje bij te pakken in het begin, maar wat ga je dan kopen voor elk paard moet je geld hebben om in geval van nood bij te kunnen springen en om in het onderhoud te voorzien. Kort omschreven, geen geld, geen tijd, geen wei om twee te hebben. tja dan kun je zeggen ga naar een pensionstal dan staat hij niet alleen maar dan krijg je weer gezeur dat hij teveel binnen staat en een pensionstal zoeken waar hij de hele dag buiten kan dan kan ik net zo goed aan huis houden.

Let echter wel op dat hij andere paarden kan zien en horen. Hij hinnikt nooit ernaar, kijkt bijna niet op als paarden langs de wei afkomen. Reading heb ik laten doen en daar kwam ook uit dat hij het niet erg vond om alleen te staan. Daarbij moet ik wel opmerken dat als ik een paardje zou hebben wat ergens achteraf in een wei zou moeten staan of eentje waar niks mee gedaan word dat er dan altijd wel een tweede bij zou staan. Tevens ook als ik zou merken dat hij staat weg te kwijnen dan gaat het geluk van mijn paard voor. Dan maar kijken voor een oplossing om er een tweede bij te nemen.

Daarbij moet ik heel eerlijk zijn dat ik ook wel blij ben dat ik gewoon lekker alleen met mijn paardje het bos in kan gaan en dat er geen irritant gedrag is omdat er thuis eentje alleen staat te hinniken of dat ik die van mij niet meer mee krijg omdat er nog eentje thuis staat.

Aaronyve super wat jij gedaan hebt, je paard heeft in elk geval de keuze gehad en als hij toch zo ondankbaar is en geen moeite heeft om alleen te staan dan is het toch goed? Je moet gewoon in belang van het paard kijken. Van de andere kant is het natuurlijk ook zielig dat als je een ander erbij zet dat die maar als boksbal gebruikt word.

Dope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:10

Onze paarden staan nooit alleen. Wij hebben thuis 7 paarden, 5 pony's, 2 shetjes en 1 jaarling. Ik had in het begin wel een beetje schrik voor mijn veulen. Het is zo'n hechte groep en ik had schrik dat hij niet geaccepteerd zou worden, maar dat viel dus reuze mee. Het is echt de gekste bende bijeen. Haha!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:13

Ik vind ook dat een paard kosten wat het kost niet alleen mag staan!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:15

ik vind wel dat je ze met meerdere moet kunnen houden tenzei het paard het alleen ook goed vind. mijn pony heeft 7 jaar lang alleen op het weiland gestaan wel zag ze andere paarden als ik buiten ging rijden(vaak met andere ponys en soms op de manege) maar sinds 2 jaar staat mn ander paard er ook bij en houden ze elkaar gezeldschap dit bevalt haar toch wel meer alleen moet ik mn aandacht wel verdelen endat vind ze minder omdat mn paard enorm naar mij toe trekt du altijd alle aandacht probeert te krijgen.

Maris_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:24

Inderdaad een paard hoort samen te staan met minimaal 1 soortgenoot Knipoog

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:29

Ja alleen vinden de meeste paarden niet echt leuk. Snap wel dat het soms niet anders kan.
Mijn paard staat ook liever niet alleen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:13

rayo schreef:
Ons paard heeft 2 dwerggeitjes, mijn oude pony stond altijd met geiten, die dulde geen andere paarden.....
Geiten en schapen zijn een prima vervanging voor een paardenvriendje! En ze zijn goedkopen en makkelijker te verzorgen dan nog een paardje erbij!

2 jaar terug bij mijn verzorgpaard bestond de bezetting uit 1 geit en 2 paarden. De merrie Sanette is helaas in de sloot beland en moest worden ingeslapen. Waardoor er 1 geit en 1 paard overbleef. Hier is later een 2e geit bijgevoegd. En nu is dit nog steeds zo.
Door inkorting van weiland is er gewoonweg niet genoeg ruimte voor een tweede paard (ook stallen te kort).
En dit gaat prima zo.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:22

Toen ik Ivanka kocht heeft ze ook 3 jaar alleen gestaan. Iets verderop stonden wel paarden, kon ze zien, maar niet mee in aanraking komen. Ze reageerde nagenoeg nooit op paarden die voorbij kwamen of als we tijdens een buitenrit langs een paardenwei kwamen.
Toen ik haar 3 jaar had, is ze bevallen van een hengstje. Toen die 7 maanden was is hij naar de opfok gegaan en heeft ze weer een paar maanden alleen gestaan. Daarna heb ik weer een pony erbij gekocht en in de zomer van 2007 is mijn 'veulen' als ruin weer terug naar huis gekomen. Dus nu heb ik een gezellig koppel van 3.

Als ik er eentje meeneem blijft alles rustig achter, want niemand blijft alleen Lachen . Ideaal!

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:35

jah helemaal mee eens het blijven toch kudde dieren.... Haha!
toch blijft die van mij alleen anders trapt ie ons paardje echt bont en blauw (en dan niet eenmalig) Clown

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:10

ja vind ik ook bij ons staan de paarden ook met ze alle buiten Haha!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:11

Ze moeten zeker een maatje hebben , het zijn kuddedieren!!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:13

Mijn paarden hebben ook maatjes in de wei. Lachen Ze staan samen met 3 andere paardjes.
Ik zou ze niet alleen laten staan, dat vind ik niet kunnen.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:24

Mijn paardje staat alleen!!
Reden:
-mijn ouders zijn tegen een tweede paardje!!! Ze moeten voor alle koste opdraaien: eten,wei,stal in de winter,...
-Mijn paard is dominant: naar elk ander paard same op de wei slaat ze. Zo heeft ze een pony volledig mank geschopt. Bij mijn trainer op de wei teroriseert ze de hele wei...

Ik kan misschien heel Bokt over mij heen krijgen, ze blijft alleen staan!! Ze is gelukkig en ze zit goed in het vel!!

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:36

De meeste paarden hebben inderdaad liever gezelschap.
Paard blijft een kuddedier.
Gezelschap voor een paard is niet voor iedereen haalbaar/uitvoerbaar.
Probeer ze dan wel veel aandacht te geven.
Andere dieren in de buurt.
Niet alle paarden zijn hetzelfde, er zijn er die het inderdaad niet erg vinden om alleen te staan.
Maar voor de meeste paarden is 1 of meerdere maatjes beter voor het welzijn.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:00

Mijn verzorgpaard stond ook wel eens alleen op het land en soms ook met andere paarden... Maar bij hem verschilt het heel erg of hij het leuk vindt of niet Tong uitsteken. Hij heeft dr ooit voor gezorgt dat twee paardjes de hele tijd in de hoek stonden en hij het hele land voor zichzelf had... Deden ze ook maar een stap in zijn richting dan gingen de oren al in de nek en gingen de andere snel terug naar hun hoekje...

Maar nu staat ie samen met een merrie en zijn het goede maatjes Lachen. Ze hebben ook wel eens ruzie maar dat hoord dr bij Tong uitsteken.