Tips and Tricks op en om het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_unique

Re: Tips and Tricks op en om het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:16

merrieveulen schreef:
je paard leren iets op te pakken, makkelijk als je met rijden iets laat vallen... verder zijn commando's als 'blijf op je plaats' en volgen zonder touw/halster ook makkelijk.

Hoe leer je hem dan iets op te pakken? Clown

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:32

een luisterend paard is altijd handig ja Clown

En dan de MUSTHAVE voor iedereen : Babydoekjes !!! en dan gewoon eigen merk van een willekeurige drogist.

De lotion in de babydoekjes is mega nuttig o.a.

Je paard gaat ervan glimmen als een gek en het stof komt beter van de vacht na het poetsen

Uier en kon van peerd is er ook zo schoon mee

Je laarzen en tuig gaan er van glimmen en zien er in 3 seconden zonder poetsen piekfijn uit (wel gewoon blijven vetten hoor)
Dit is inclusief je frontriem en gespen.

Je eigen handen maak je er ook weer makkelijk schoon mee als ze vies zijn.

Ook perfect om na het scheren losse haartjes van de vacht te halen.

Kortom .. zorg dat ze in je kast liggen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:44

Naomi_unique schreef:
merrieveulen schreef:
je paard leren iets op te pakken, makkelijk als je met rijden iets laat vallen... verder zijn commando's als 'blijf op je plaats' en volgen zonder touw/halster ook makkelijk.

Hoe leer je hem dan iets op te pakken? Clown

eerst 't woordje 'vast' (of 'pak'), eerst uit je hand, en dan steeds iets verder van je hand weg. zo kan je je paard ook leren apporteren.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:18

Ja die babydoekjes heb ik ook... Idd erg handig!! Ja
Mijn pony luistert ook naar 'blijf je staan?' 'wacht je even?' 'toe maar' 'kom eens' en nog meer. Handig, want je hoeft m niet elke keer weer vast te zetten. En natuurlijk erg zoet... Lovers
Dat apporteren ga ik ook proberen Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:14

DendroFleur schreef:
Metalen blik en veger in de trailer/auto leggen. Altijd handig om op vreemd terrein de drollen naast je trailer op te ruimen. Leg er dan ok gelijk een EHBO-kit bij met mes, schaar, arnica, zelfhechtende bandage, acederm, reserve halster-touw-deken.

wij hebben aan de zijkant van de trailer van die ringen zitten waar je je paard aan vast kan zetten. daar hebben we de bezem in hangen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 22:43

xElienx schreef:
wij hebben aan de zijkant van de trailer van die ringen zitten waar je je paard aan vast kan zetten. daar hebben we de bezem in hangen.

Ik neem aan dat je de ringen bedoeld waarmee je de stangen kan losdraaien als er een paard zich eroverheen heeft gewrongen?

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:15

Riant schreef:
een luisterend paard is altijd handig ja Clown

En dan de MUSTHAVE voor iedereen : Babydoekjes !!! en dan gewoon eigen merk van een willekeurige drogist.

De lotion in de babydoekjes is mega nuttig o.a.

alleen dit is echt niet goed voor zijn vacht, je sluit hiermee de porien af van je paard en zal vanzelf
uitvallen, om te glimmen moet je gewoon poetsen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:21

je paard na het poetsen met een dot ongewassen schapenwol doen,dan gaat hij echt glanzen!!!!maar die kende jullie al denk ik...

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:51

JaneJansen schreef:
DendroFleur schreef:
Nu het over verharen hebt, een zaag om de ergste losse haren eraf te halen. Vooral bij stevige pony's zeer geschikt.

hihihi Clown

dit hebben wij ook een keer gedaan, je moet het natuurlijk wel voorzichtig doen maar het ging beter dan met een roskam. Idd handig voor pony's met een dikke vacht.

Die babydoekjes klinkt handig ja, heb er wel eens vaker van gehoord ga ze ook maar eens aanschaffen. Lachen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:30

Die babydoekjes heb ik bij Lancelot niet eens nodig Lachen Hij glimt al van zichzelf Ja

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:36

Je hooinet vastzetten met een karabijn haak in de trailer in plaats van vastknopen. Scheelt veel geknoop en vooral veel pulken om de knoop er weer uit te halen!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 15:45

in de winter zijn de koppies van mn pony's altijd een stuk dikker door het haar. ik krijg hun halsters dan bijna niet meer dicht. de oplossing: ik zet er een extra musketonhaak tussen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:18

Het hooinet hang ik altijd erg hoog op om instappen te voorkomen. Doe het touw door het oog en daarna nog een keer door een maas aan de onderkant van het hooinet. Pas dan knoop ik het vast.
We hebben ook carabijnhaken aan halsters waar de musketon van is afgebroken. Alleen dan wel opletten dat ze aan de binnenkant zitten om vasthaken te voorkomen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:22

DendroFleur schreef:
Het hooinet hang ik altijd erg hoog op om instappen te voorkomen. Doe het touw door het oog en daarna nog een keer door een maas aan de onderkant van het hooinet. Pas dan knoop ik het vast.

Zo doe ik het ook, alleen dan dus ipv een knoop een karabijn haak. Lachen

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:34

Paard niet 'vast' zetten met een knoop (veiligheidsknoop) aan het hek, maar gewoon het touw 2x eromheen doen (los). Je paard denkt dat hij vast staat, maar in een panieksituatie kan hij zo weglopen zonder dat halster, hek en/of paard beschadigingen oplopen OK dan!

Bij die van mij werkt dat al 16 jaar prima!

Paardjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:55

Leuk topic dit.

Ik heb nog een tip voor paarden met stevige benen. Mijn Fries past door zijn sokken de meeste full peesbeschermers niet. Ik heb daarom het klitteband verlengd met een extra stuk klitteband en nu past het wel.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:02

Tip voor paarden met droge hoeven in de zomer:
de grond rondom de waterplaats flink natspuiten. Dan lopen ze regelmatig door het water en komt er vocht in de hoeven!
Leuk topic dit, iedereen heeft wel van die handigheidjes waar je zelf niet opkomt Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:38

NatasjaM schreef:
Paard niet 'vast' zetten met een knoop (veiligheidsknoop) aan het hek, maar gewoon het touw 2x eromheen doen (los). Je paard denkt dat hij vast staat, maar in een panieksituatie kan hij zo weglopen zonder dat halster, hek en/of paard beschadigingen oplopen OK dan!

Bij die van mij werkt dat al 16 jaar prima!

Handige tip. Lachen
Als de paarden zich hier proberen los te maken, zit de knoop na die tijd echt muurvast.
Ik ga het vanmiddag eens proberen.

Handoeken op stal zijn ook handig.
Na het rijden even je hoofdstel ermee poetsen, en na een tijd zien ze er mooier uit dan bij een hoofdstel waar je het niet doet.
En natuurlijk altijd handig voor als je je handen vies hebt, of je laarzen wilt poetsen.
Ipv laarzenspanners, colaflessen.
En euhm, ik denk nog even verder. Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:07

Wat een geweldig topic!

geerke schreef:
je paard na het poetsen met een dot ongewassen schapenwol doen,dan gaat hij echt glanzen!!!!maar die kende jullie al denk ik...

Ja, dit deden wij altijd op de kinderboerderij! Als we dan een speciale dag hadden, klommen we op de hooizolder om een zak schapenwol te halen. Het hoeft niet eens gewassen te zijn, hoewel er dan wat stro mee komt, maar het gaat om het vet wat er in zit!

Mijn tips:
- Paard in de wei met halster? Koop een halster zonder gesp, maar met zo'n gesp zonder pinnetje. Die gaat met genoeg kracht vanzelf af, de band glijdt dan uit de gesp. Snap je? Veel veiliger!
- Twee spijkers zo hoog mogelijk ongeveer een meter uit elkaar in de muur --> ideaal voor zwepen!
- Zelf voer maken? Neem voor ieder paard een bepaalde kleur emmers en koop er minstens 7 per kleur. Zet alle emmers op een rij en alle kleuren naast elkaar en gooi zo bij ieder paard de portie van bijv. gerst, haver, luzerne, mineraalvoer, etc. er in! Zo hoef je maar één keer te lopen met elk ingrediënt, en ben je über efficient in je tijd! Je doet bijvoorbeeld een kwart kilo gerst er in bij alle emmers van paard 1, een halve per emmer bij paard 2 en een handje per emmer bij paard 3. Dan pak je de luzerne en gooi je dit per paard in elke emmer er in. Wij hadden ook nog kleine krijtbordjes met een tabelletje waar op stond wat hij moest hebben.
- Geef je paard niet te vaak snoepjes uit je hand. In de kudde geven paarden alleen voedsel aan paarden die hoger staan in rang.
- Eet geen kauwgom bij je paard in de buurt. Het gedrag wat je laat zien (kauwen) is het gedrag van veulens richting de paarden die hoger in rang staan.
- Zet het hele erf af met stroomdraad (liefst in combinatie met de wei/paddock). Zo kun je in de winter je paarden toch naar buiten laten (en je onkruid tussen de tegels laten wegeten), zonder dat het weiland kapot gaat!
- Mest zo weinig mogelijk je hele stal uit. In de stal zitten bacteriën die goed zijn voor het milieu daarzo. Het is ook nergens voor nodig. Altijd de natte plekken er uithalen en de drollen, maar laat het schone er gewoon steeds inliggen. Zo wissel je steeds spul. Wij deden 1 keer per jaar ongeveer alle stallen leeghalen en schoonspuiten.

Als me nog meer te binnen schiet, dan horen jullie het Knipoog Dit komt bijna allemaal van de stal waar ik ooit heb leren rijden! Erg leuke stal trouwens..

[edit] Ik weet er nog eentje! Als je een stukje van de zwilwrat er hebt afgehaald, omdat het loszat, dan kun je dat aan je hond geven! Dat vindt hij erg lekker!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:23

leuke tips zeg!! ook die van jethafa, super!

alleen die zwilwrat aan de hond geven... Misselijk
hihihihihi

dat van het erf afzetten en gebruiken als paddock is een goed idee, wij doen dat ook, helaas hebben we verder niets anders! Huilen

Tip: ik heb een cursus hoefbekappen gedaan en hou zelf de hoeven bij! heb er al 1 1/2 jaar geen hoefsmid bij gehad!
(als ik twijfel bel ik m wel weer hoor!)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 19:34

ik heb voor elke pony zo'n voerschepbakje met hun naam er op. als de pony's aan het eten zijn vul ik ze al weer voor de volgende dag.
dit voorkomt onrustige pony's

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:37

trucje om je paard mee te leiden zonder halster in de buurt: bijna alle paarden lopen vlot met je mee als je je hand in hun kingroeve legt. als ze even niet mee willen of hun hoofd willen weghalen, grijp je even de onderkaak vast (niet fijnknijpen natuurlijk)

_tulpje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:44

handige tips! maar bij de meeste paarden zullen ze toch wel gewoon mee lopen, halster uitdoen in de wei en stal is nog veel veiliger! wat ook helpt om je paard te laten glimmen omega olie! maar ik vind dat het ook lekker is voor je paard om hem eens lekker te laten rollen!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:02

_tulpje01_ schreef:
handige tips! maar bij de meeste paarden zullen ze toch wel gewoon mee lopen, halster uitdoen in de wei en stal is nog veel veiliger! wat ook helpt om je paard te laten glimmen omega olie! maar ik vind dat het ook lekker is voor je paard om hem eens lekker te laten rollen!

Láten rollen? Hou ze maar eens tegen als ze willen rollen!!

Heeft jouw paard dan alleen de gelegenheid te rollen als jij dat toe laat? Das toch best zielig? Bloos

Wat doe je met de Omega-olie? Op het paard smeren of over het voer doen?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:52

Nou voor door het voer zeg ik koop een fles zonnebloemolie in de supermarkt : een eetlepel door het voer en ze glimmen als een gek. Al die "dure" olie heb je daar niet voor nodig