de perfecte ondergrond; rubberen matten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: de perfecte ondergrond; rubberen matten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:52

In de Amazone van deze maand staat er een heel artikel over.. Heb 't net aandachtig doorgespit.. Vork

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:59

Wat mij tegenstaat aan matten e.d. is dat de paarden er volgens mij niet lekker op kunnen liggen? Hoe is de ervaring daarmee?
Schuurplekken bijvoorbeeld?

edit: typo

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:02

als je de goede matten hebt (dus voldoende dik ) dan zijn ze niet hard, ze schuren niet en liggen zelfs erg prettig

maar dan bedoel ik wel matten/tegels van meerdere cm's dik
niet de rubber op rol matten van 1 cm of minder

photographer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:57

ik heb 1 hele grote rubberen mat in de box,.

was 32 in zijn geheel
bij een boer gekocht die grote rubberen matten verkocht,.
ideaal

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 20:00

wij hebben nu in nog een stal van die gladde dunne rubberen matten. echt van die ondingen. glad laten geen vocht door. echt van die vieze dingen. maargoed beter dan de betonnen vloer.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:32

Voor onze paarden gingen verhuizen, stonden ze op rubber tegels. Speeltuin tegels! Niet glad en niet te stroef. Laagje vlas erover heen (was niet nodig) en ze stonden prima. Wel waren deze erg duur in aanschaf, maar hebben er wel plezier van gehad. Of nouja de paarden dan Knipoog

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:44

De dikke rubberen matten veroorzaken geen schuurplekken hoor. Het is voor de paarden juist prettig om erop te liggen.
@ rowan17 inderdaad die speeltuintegels verkochten ze ook waar wij de rubberenmatten hebben gekocht, we konden kiezen uit die, of de echte paardenmatten. Omdat ze paardenmatten groter waren hebben we daarvoor gekozen. En idd duur, maar daar staat de kwaliteit ook naar

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:43

Er zitten enorme kwaliteitsverschillen tussen de vele aangeboden rubberen stalbodembedekking.

Het rubbermateriaal wat boeren gebruiken is in principe niet geschikt voor paardenboxen.
En een goede paardenstalbedekking is NOOIT glad.

En vocht/urinedoorlatend kan soms een oplossing zijn, maar persoonlijk zou ik het niet aanbevelen.
Wat beter is is een niet doorlaatbaarsysteem, zoals de Ultimat. Zie mijn onderschrift.

Vochtdoorlatend tegels, of blokken zijn erg geschikt voor poetsplaats, looppaden en stapmolen, niet echt voor boxen, alhoewel het soms niet anders kan.

Een advies voor je geven kan ik niet zonder je stal te hebben gezien.
Wat betreft prijzen, ja het is een hele aanschaf, maar kijk wat je ervoor terugkrijgt, en binnen 3 jaar heb je de kosten eruit, door minder gebruik van strooisel.

Wil je meer weten, pb me maar even. Knipoog

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:12

Maar hoe gaat dat dan als een paard plast en de tegels/matten zijn niet vochtdoorlatend? Blijft het er dan op drijven?
Strooisel eroverheen is voor mijn paard geen optie, want hij eet alles op en daardoor krijgt hij koliek, daarom heb ik dus wel gekozen voor urinedoorlatende matten

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:18

Je kunt een hoek vrij laten of een rand, wordt nog steeds waterdicht gelegd, en in die hoek of rand kun je zaagsel, vlas, hennep of zand neerleggen, daar zal het paard hoogstwaarschijnlijk gaan urineren. Dit schep je er elke dag even uit. Als een paard toch op de matras urineert is het ook geen probleem, want de mat wordt met enige afloop gelegd, zodat eventueel vocht wegloopt.
Dit is namelijk ook handig wanneer je de matras eens wilt afspuiten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 09:51

stal moet bij doorlatend of niet doorlaten toch altijd iets aflopen ,

en dna gewoon een afvoer maken , op die manier blijft de urine niet liggen:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:08

al mijn paarden staan op rubbermatten,en het is echt ideaal,het is warm en zacht,als je stro als bedekking hebt,en paarden gaan liggen,en het stro schuift weg/graven ze weg,liggen ze op beton,nu liggen ze hier op 4 cm dikke matten.

deze zijn niet glad,waterdoorlatend,en zeer goed isolerend..

als je de matten op beton legt,moet je wel zorgen dat de urine ergens weg kan,en wij doen 1x per jaar alles schoonspuiten,nee echt ideaal,ook qwa mestafval... Ja

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:05

Mijn matten liggen ook wat aflopend naar de afvoer toe, maar toch niet zo erg dat de urine daar heen zou stromen. Maar dat zou dan wel nodig zijn met nietvochtdoorlatende matten begrijp ik.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:10

Wij hebben ook rubberen matten, ideal!
Maar wij gooien een heel dun laagje vlas er over waarom weet ik eigenlijk niet (Aa).

Onze rubberen matten lopen ietsjes schuin zodat alles naar achteren loopt daar is een klein heel ondiep greppeltje waar ook matten liggen alleen met kleine gaatjes er in. Via die gaatjes loopt de urine in een tank onder de stal.
Maar onze paarden zijn zindelijk dus plassen en mesten in de greppel

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:12

niet doorlatend zou betekenen dat de urine op de matten blijft liggen en het paard dus in zijn urine staat...

dan kan je evt wel zaagsel en stro gebruiken,of vlas om dat weer te absorberen,maar ja,dan kan je net zo goed geen matten nemen...maar je paard op een dikke laag zaagsel/vlas of stro zetten Lachen

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:20

Blokje zegt het al, de matten lopen iets af, dus de paardenstaan/liggen niet in de urine.
Ik ben een erg groot voorstander van niet doorlaatbaar, is veel hygienischer. Knipoog