Hoe voorkom je hoefbevangenheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Hoe voorkom je hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:27

Google is geen bron maar een zoekmachine, kom eens met bronnen dan

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:27

dan zou onze dierenarts mij ook verkeerd hebben ingelicht hoefbevangenheid komt omdat er te veel eiwitten in het gras zitten als je pony dag en nacht buiten staat wat mijn geval is zou je pony een een grootte kans krijgen op hoefbevangenheid google maar

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:28

zal het even voor je opzoeken

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:30

wij hebben bijde gelijk eiwitten suikers en zetmeel zijn allemaal boosdoeners maar in mijn geval is het dus eiwitten omdat mijn pony dag en nacht buiten staat

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:30

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:35

Tjah er zijn helaas nog steeds dierenartsen die niet met hun tijd meegaan. Vroeger ging men er idd vanuit dat eiwitten de boosdoender waren.

Zie bijv dit op de site van de gddeventer (daar werken allemaal professors en ingenieurs):

Tot in het recente verleden werd algemeen aangenomen dat hoefbevangenheid een vorm van eiwitvergifliging was. Dat was ook wel te verklaren, omdat paarden en pony's vaak acuut hoetbevangen werden op een weide met veel erg jong gras. Tegenwoordig weten we dat niet het eiwit in dit gras de kwaal veroorzaakte. De boosdoeners in het jonge gras waren de suikers. Het was dus juist andersom als werd aangenomen.
Normaal vormt jong gras overdag onder invloed van zonlicht suikers. Deze worden gedurende de nacht opgebruikt om eiwitten en celwanden te produceren. Door koude nachten na zonnige dagen in het vroege voorjaar werden deze suikers 's nachts niet omgezet in eiwit en celwanden, waardoor er 's morgens nog steeds veel suiker in zat. In de daaropvolgende zonnige dag werd er dan nog meer extra suiker gevormd. Het bewuste gras waar de pony's of paarden zo ziek van werden, bevalIe dus juist weinig eiwit en celwanden, maar wel heel veel suikers.

Bron: http://www.gddeventer.com/templates/dis ... d=25222685

arabiertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:38

ja dat klopt ik las het zelf net ook even

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:43

arabiertje1 schreef:
dan zou onze dierenarts mij ook verkeerd hebben ingelicht hoefbevangenheid komt omdat er te veel eiwitten in het gras zitten als je pony dag en nacht buiten staat wat mijn geval is zou je pony een een grootte kans krijgen op hoefbevangenheid google maar

je moest eens weten hoeveel dierenartsen niet weten wat ze doen...
zou heel wat paardenlevens schelen...

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:52

dat is wat ze tot een paar jaar geleden dachten, dus dat kan je vast nog wel vinden..
maar zoek maar is op fructaan en gras.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:02

arabiertje1 schreef:
ja dat klopt ik las het zelf net ook even

Dus........

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:51

in de laatste paard & sport staat een heel artikel. Hierin wordt ook geschreven dat suiker de oorzaak is en dat het eiwitten verhaal achterhaald is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:01

De oorzaak van hoefbevangenheid is een toxische reactie in het paardenlichaam. Vaak in de spijsvertering (te veel fructaan, dus suikers die in het gras zitten) maar denk bijvoorbeeld ook aan een placenta die na een bevalling niet afkomt. Ook wanneer je je paard ander voer gaat geven (bijvoorbeeld ivm een verhuizing) heb je zo'n reactie, deze is achteraf te zien als ringen in de hoeven. Vaak is zo'n reactie door een ander dieet niet schadelijk, in de zin van dat het paard geen pijn heeft en het hoefbeen ook niet zomaar kantelt natuurlijk. Iedere min of meer drastische verandering in de voeding is een klein, niet heel schadelijk, hoefbevangenheidje (in technische zin, niet in de zin van hoefbevangenheid-zoals-gebruikt-in-de-volksmond)

Overgewicht is NIET een oorzaak van hoefbevangenheid. Wel zijn hoefbevangenheid en overgewicht beide een gevolg van een voedingsprobleem. En een paard dat te dik is en hoefbevangen raakt heeft natuurlijk meer pijn omdat er meer gewicht op de voeten heeft.