Jaarlingen buiten of binnen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fonteine

Re: Jaarlingen buiten of binnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:00

Frank schreef:
@Fonteine Waarom krijgt een veulen een dikke staldeken en buitendeken om???

Mijn veulen heeft een winterdeken om omdat het behoorlijk koud is geweest in België de laatste 2 maanden. Ik wil ook niet dat hij een heel erg dikke wintervacht gaat aanmaken dus dat probeer ik te verhinderen met een deken. Ik heb ook geen zin dat mijn veulen gaat hoesten of ziek gaat worden door regen of koude dus ook daarom het dikke deken. Ik ben nogal overbezorgt ja. Haha!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:10

BUITEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Met schuilstalletje ( in uit loop ) en lekker onder hun soort genoten !!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:10

Een veulen kan prima voor zichzelf zorgen anders hoor!
Met een deken op maak je ze juist vatbaar voor van alles en nog wat.

En waarom zou een veulen geen wintervachtje mogen??

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:19

Mijn veulen mag wel een wintervacht aanmaken, maar gewoon geen dikke. Hij staat bijna de hele dag op de wei dus hij is zowizo als beter bestand tegen ziekte dan een paard dat heel de dag op stal staat. Ik ga de haren van mijn veulen 1 winter laten doorgroeien (deze winter dus) tot de haren van de staart en manen lang genoeg zijn en de huidharen stevig genoeg zijn, want volgend jaar wordt hij ook geschoren net als alle onze andere paarden en pony's.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:22

Mijn jaarling ga ik echt niet scheren hoor!
Dat beest mag gewoon lekker zich zelf zijn tot hij een jaartje of drie is.
Staat buiten van 06:00 tot ong. 18:00 en heeft alleen bij héél slecht weer een oud, ongevoerd regendekje op.
Nooit snot of verkouden hoor Knipoog

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 21:23

Mijn veulen is ook nooit ziek en staat van half 9 tot 19u buiten. Ik ga hem pas scheren als hij 2 jaar is. Ik ga hem echt niet liggen scheren als hij nog donshaartjes heeft hoor.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:52

Ik vind dat jaarlingen / veulens gewoon buiten met hun soort genoten moeten staan !
En ik vind ook dat je een veulen niet moet scheren en gewoon zonder deken buiten moet zetten , daar word hij sterk van !
Bij ons op de manege staan de jaarlingen touwens altijd buiten staan , en de pas geboren ( 2 dagen ) veulenje staan gewoon buiten met hun moeder !! Zelf in een mizer regentje !! Daar kunnen ze wel tegen hoor !!

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:09

Buiten, maar de eerste winter toch snachts in een groepstal, zo staat mijn veulen nu ook (officieel jaarling) vanaf mei gaat hij 24/7 het land op en blijft buiten tot ik hem weer ophaal Knipoog (3/4jaar) De eerste winter zijn ze nog erg hard aan het groeien, hebben vaak kinderziektes en moeten wennen en invechten in de nieuwe groep, dat kost erg veel energie, ze zijn nog wat kwetsbaarder.

Scheren en dekens vind ik echt not done, ten eerste is het gewoon niet goed voor de gezondheid, maar ook voor de vrijheid, speelsheid ed. en ten tweede overbodig, ze mogen tot 3/4 van mij nog gewoon genieten en een vrij paard zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:21

Waarom mag een veulen geen dikke wintervacht aanmaken? en waarom ga je hem scheren met 2 jaar?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:24

Dan moe de baas teveel poetsen ben ik bang Nagelbijten / Gniffelen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 21:40

ik ga voor buiten, maar niet alleen bij veulens of jaarlingen...

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:13

Ik ben het met jou eens TS... maar het geldt natuurlijk niet alleen voor jaarlingen Knipoog . mijn merrie van 18 staat ook veeeeeeeel liever buiten... regen, weer of wind...

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:55

Teuntje111 schreef:

Ik kan mijn veulen ook gewoon heel de dag op stal zetten hoor, geen probleem. Hij mag van mij al heel de dag op de wei staan, maar ik vind dan gewoon dat hij een deken op moet. Het zijn in België de laatste maanden koude temperaturen geweest van -2°. Dan ga ik mijn veulen van een half jaar met een nog veel te dunne vacht niet buiten zetten zonder deken. Dan mag hij daar nog zo sterk van worden zoals sommige hier beweren. Het is mijn veulen en ik doe er mee wat ik wil. Dan moe de baas teveel poetsen ben ik bang Mijn paarden worden elke dag grondig van boven tot onder gepoetst en krijgen de beste verzorging die er is dus echt geen commentaar hoor!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:54

maar waarom wil je dan niet dat hij een dikke wintervacht kweekt, en waarom ga je hem met 2 jaar scheren??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:35

Fonteine schreef:
Teuntje111 schreef:

Ik kan mijn veulen ook gewoon heel de dag op stal zetten hoor, geen probleem. Hij mag van mij al heel de dag op de wei staan,tuurlijk kun je hem de hele dag op stal zetten, maar je zet het hier met deze zin neer ofdat het beest je gruwelijk dankbaar moet zijn omdat ie naar buiten mag, ik ben van mening dat als je een jong opgroeiend dier niet de ruimte en de beweging en het gezelschap die het nodig heeft , je geen jong dier moet aanhouden , of thuishouden maar ik vind dan gewoon dat hij een deken op moet. Het zijn in België de laatste maanden koude temperaturen geweest van -2°. Dan ga ik mijn veulen van een half jaar met een nog veel te dunne vacht niet buiten zetten zonder deken.we hebben het in dit topic in eerste nstantie over jaarlingen, die zijn net even verder dna veulens kwa ontwikkeling, maar de meeste veulens kunnen na een heel seizoen (zomer etc ) buiten te hebben gelopen , prima in ieder geval overdag naar buiten , de dieren die nog niet zo ver zijn, zijn uitzonderingen en met een gewone wintervacht, kunnen ze die temperaturen , met voldoende voedselaanbod) prima aan , vandaar dus de verbaasde readtie op dun in de vacht willen houden na de eerste winter,
je pakt het dier zijn igen winterjas af, en doet hem dan een deken op om die jas te vervangen ...beetje tegenstrijdig, zeker bij een dier wat de eerste jaren nog niet in het werk komt
Dan mag hij daar nog zo sterk van worden zoals sommige hier beweren. Het is mijn veulen en ik doe er mee wat ik wil.is ook zo, en moet je vooral doen , maar het is niet meer dan logisch dat mensen er toch commentaar op leveren Dan moe de baas teveel poetsen ben ik bang Mijn paarden worden elke dag grondig van boven tot onder gepoetst en krijgen de beste verzorging die er is dus echt geen commentaar hoor!ja maar , waarom zou je zo ene jonkie dagelijks poetsen beestje gaat niet dood van wat blub, daar heeft ie die dikke vacht voor Knipoog

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 10:47

Ja, en ze hebben een heerlijk vetlaagje onder de haren. Beschermt ze prima tegen slecht weer.
Door het vele poetsen raken ze ook al dat beschermlaagje kwijt...

Mijn jaarling wordt alleen nu geregeld flink gepoetst. Enkel en alleen om die bergen haar eruit te krijgen die hij nu verliest. Anders gaat er maar weinig een borsteltje overheen hoor!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 11:55

Mijnvzjaarling gaat 's ochtends vraag naar buiten en 's avonds laat weer naar binnen. Ze staat op een redelijk groot weiland met 1 leeftijdgenootje en 1 ouder maar kinderlijk ponytje.

Dus liever zoveel mogelijk buiten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 12:05

Fonteine schreef:
Ik kan mijn veulen ook gewoon heel de dag op stal zetten hoor, geen probleem. Hij mag van mij al heel de dag op de wei staan, maar ik vind dan gewoon dat hij een deken op moet. Het zijn in België de laatste maanden koude temperaturen geweest van -2°. Dan ga ik mijn veulen van een half jaar met een nog veel te dunne vacht niet buiten zetten zonder deken. Dan mag hij daar nog zo sterk van worden zoals sommige hier beweren. Het is mijn veulen en ik doe er mee wat ik wil. Dan moe de baas teveel poetsen ben ik bang Mijn paarden worden elke dag grondig van boven tot onder gepoetst en krijgen de beste verzorging die er is dus echt geen commentaar hoor!

Je kan ook een My Little Pony kopen. Is nog goedkoper ook Clown .
Het liefste zou ik ook jonge paarden dag en nacht buiten willen hebben. Alleen is mijn land daar niet op berekend. Ik zou hem dan 's nachts in de buitenbak kunnen laten maar ik denk niet dat dat veel oplevert. Pedro gaat dus 's nachts op stal en overdag met de rest naar buiten. Hij loopt tussen allemaal dames van jong tot oud en er wordt hem dus wel even de les gelezen.
Ik zou alleen een veulen een dek op doen als blijkt dat hij het koud heeft. Bijv na ziekte of oid. Normaal gesproken krijgen ze een goede wintervacht. Alleen moet je die natuurlijk niet steeds borstelen. Dan verpest je de hele vacht en worden ze ziek. Een keer een borstel erover om te laten wennen is genoeg. Verder er niet teveel mee doen. Wel vind ik het grote voordeel van op stal zetten dat je dagelijks in handen heb en ze dus al jong aan een lijn leren lopen, leren wachten, halster om doen, voetjes geven. Pas hapte mijn hengstje en nu kon ik hem gelijk terecht wijzen door hem flink naar achteren te zetten.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:36

_Showgirl_ schreef:
Buiten, maar de eerste winter toch snachts in een groepstal, zo staat mijn veulen nu ook (officieel jaarling) vanaf mei gaat hij 24/7 het land op en blijft buiten tot ik hem weer ophaal Knipoog (3/4jaar) De eerste winter zijn ze nog erg hard aan het groeien, hebben vaak kinderziektes en moeten wennen en invechten in de nieuwe groep, dat kost erg veel energie, ze zijn nog wat kwetsbaarder.

Scheren en dekens vind ik echt not done, ten eerste is het gewoon niet goed voor de gezondheid, maar ook voor de vrijheid, speelsheid ed. en ten tweede overbodig, ze mogen tot 3/4 van mij nog gewoon genieten en een vrij paard zijn.

Helemaal mee eens... Ik vind dekens op veulens / jaarlingen / tweejarigen trouwens hartstikke gevaarlijk... Die horen nl. lekker wild te kunnen ravotten met elkaar en hoe makkelijk er dan wel niet een deken scheurt met de nodige risico's van dien... Ik heb wel eens een paard met een been vast zien zitten in een gat van de deken van een vriendje... of een paard met eigen been vast in de dekensingel...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:56

die van mij staan, hele dag bnuiten, met schuilstal. ze hebben het niet kou, ook niet met -2, want ze mogen een superdikke wintervacht creëren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:04

Mijn jaarling heeft de hele winter buitengestaan, en dan bedoel ik een échte winter, IJsland, niet wat jullie watjes in Nederland winter noemen... Haha!
Oh ja, uiteraard geen dekens, wel mogeliijkheid uit de wind te staan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:09

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:10

scheer jij hem ook niet als 2 jarige Katja?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:12

Nope of hij moet al tweejarige naar de keuring gaan en niet mooi in het haar zitten maar ik heb dat pas 1 keer meegemaakt dat het nodig was.
Als ze niet goed genoeg voor de HK zijn mogen ze van mij sowieso nog een winter harig worden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:04

Ik heb nog nooit een veulen met een deken op gezien! Clown