Paarden en schapen samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Re: Paarden en schapen samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:06

Hier staan de vijf paarden/pony's bij een schaap of 10 en gaat prima. De pony's die het niet gewend waren gingen er bij het begin wel achteraan, maar als ze gewend zijn gaat het prima. Alleen de lammetjes moeten de eerste dagen even binnen blijven tot ze snel genoeg zijn en dan gaat dat ook prima.

Zowel de paarden als de schapen hebben zoiets van 'Leven en laten leven'. Clown

Keellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:59

Dat is geen probleem, hoor.
Familie van me hebben 3 paarden en 3 schapen op dezelfde weide staan,
gaat perfect, geen problemen en geen ziektes. Knipoog

Fonteine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:11

Paarden en schapen zijn een perfecte combinatie. Schapen eten de planten op die giftig of die paarden gewoon niet lusten, ze eten zelf brandnetels. Let wel op: een schaap moet ook verzorgt worden. Het moet ook ingeënt worden, de hoeven moeten gekapt worden, het moet wormkuren krijgen en het moet 1 à 2x per jaar geschoren worden.

Groetjes Fonteine Knipoog

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:00

Paard en schaap gaat heel goed samen! Het is ook goed voor de wei Knipoog
(een schaap eet namelijk al t gras op en een paard eet niet waar hij poept)

Zorg wel dat de schapen goed ontwormd worden en dit geld ook voor het paard natuurlijk Knipoog
Ze kunnen elkaar wel namelijk besmetten met wormen maar dat is gewoon een kwestie van goed ontwormen.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 00:10

kijk alsjeblieft uit met LEVERBOT!!!!!!!!!

schapen kunnen dat overbrengen op paarden. wij hebben ook schapen bij de paarden gehad (oude stal). het kan wel natuurlijk hartstikke leuk is het.
maar vooral wanneer het land langs een sloot ligt of land vaak drassig is, is er eerder kans op leverbot. en daar gaat je paard aan kapot!

je kan de schapen een spuit geven tegen leverbot ( pillen,pasta) ik had een pasta.
doe dat wel alsjeblieft je wil het niet meemaken een paard met leverbot.
vreselijk is dat.

de stal waar ik nu sta zijn er 2 paarden aan doodgegaan, bijna tegelijk. de schapen zijn meteen weggegaan, toen we wisten dat het daardoor was, en hun willen never nooit meer schapen bij de paarden.

geiten kunnen het ook hebben.
dus bel ff de dierenarts, voor spul tegen leverbot. en je kan je paard ook inenten tegen leverbot. heb ik wel gedaan.

verder is het hartstikke leuk en zeer zeker goed voor je land, mijn land had er nog nooit zo goed uitgezien.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:43

Dat schapen leverbot overbrengen is echt de grootste onzin!
Leverbot kan zich alleen voortplanten met behulp van een waterslakje en die leven alleen in natte weides en langs slootkanten. Dus als je paard in een droge wei staat en niet uit de sloot drinkt kan hij al geen leverbot krijgen
De weides waar schapen lopen zijn 9 van de 10 keer polderweides, vandaar dat schapen sneller leverbot krijgen.

Die van mij heeft ook leverbot gehad. Achteraf gezien 3 jaar lang. Dankzij een injectie Ivomec plus is de leverbot gedood en is hij weer kerngezond.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 10:30

Lenneke_ schreef:
Dat schapen leverbot overbrengen is echt de grootste onzin!
Leverbot kan zich alleen voortplanten met behulp van een waterslakje en die leven alleen in natte weides en langs slootkanten. Dus als je paard in een droge wei staat en niet uit de sloot drinkt kan hij al geen leverbot krijgen
De weides waar schapen lopen zijn 9 van de 10 keer polderweides, vandaar dat schapen sneller leverbot krijgen.

Die van mij heeft ook leverbot gehad. Achteraf gezien 3 jaar lang. Dankzij een injectie Ivomec plus is de leverbot gedood en is hij weer kerngezond.

dan heb je echt mazzel gehad.
wil geen dicussie voeren over wel of geen leverbot, ik weet wat het is en doet. en hoop het nooit mee te maken.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:21

De paarden staan hier ook af en toe met 2 schaapjes op de wei. Dit gaat prima, alleen de eerste dag gaat de pony er flink achteraan, ze gaat echt op jacht. Na een dag gaat het altijd prima. Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:25

Het is geen volwaardig gezelschap, maar het 2 paarden wel een beetje het kudde gevoel geven. Bovendien eet een schaap wormen, en dood die in de maag. En een schaap eet de planten die een paard laat staan.