(Hoeveel) betalen jullie leegstand????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: (Hoeveel) betalen jullie leegstand????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:39

Marion71 schreef:
De voerkosten zijn maar een klein deel van het totale pensiongeld. Hier ga je van schrikken, denk ik. Qua kosten van hooi, brok, wortels, zaagsel en wormkuur (die zit er bij mij bij in) ben ik maximaal € 75,00 per maand kwijt en dan reken ik heel ruim. Andere pensionhouders zullen niet meer kwijt zijn.

De rest van het pensiongeld is voor arbeid en de accommodatie. Of je er nu wel of niet staat, die accommodatie (rijbaan, wasplaats, weiland, etc) kost gewoon geld door onderhoud, afschrijving, huur/hypotheekkosten, etc. Het grootste gedeelte van het pensiongeld is voor arbeid. Het verzorgen van een paard (voeren, mesten, binnen-/buitenzetten, etc) kost veel tijd en die moet betaald worden.
Het paard hoeft idd niet gevoerd of gemest te worden, maar bijv. de rijbak moet gewoon gesleept worden (1 paard minder merk je niet), het erf onkruidvrij gehouden worden, etc. Ofwel, als pensionhouder zou ik dit nooit doen.

Ik zou geen geld voor de box vragen, maar ik zou 'em ook niet vasthouden. Komt er een ander dan is 'ie weg. Ik zou er wel over na willen denken om de echte voerkosten niet te rekenen. Meer absoluut niet.

Ik weet niet hoe jij de paarden erbij hebt staan maar ik red het echt niet 75,00 per maand incl voer, zaagsel, kuil en/of hooi?

Een simpel rekensommetje

Pak zaagsel á 600 liter 8 euro per stuk. Gebruik 2 per week minimaal per stal
64,00 per maand

Brok gemiddelde prijs van 44 cent per kilo
3 kilo per box per dag = 1,32 per dag
39,60 per maand

7,50 euro kuil per week
30 per maand

Kom ik toch echt uit op een maandbedrag voor voer en bodembedekking alleen van:

129,60 per paard !

Hoe iemand een paard voor 75,00 per maand kan voeren en op stal kan houden is mij een raadsel.
En dan heb ik echt nog geen wormenkuur meegerekend.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 23:48

60 € per maand, gewoon om je stal vrij te houden vind ik géén geld, zeker niet in die buurt, na wat ik al aan prijzen heb gehoord.

Persoonlijk vind ik de helft van je pensiongeld, maar dan gedurende de hele periode iets logischer. Weet niet wat voordeliger uitvalt voor je, dat heb ik nou niet uitgerekend. Haha!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:53

Maak je geen zorgen, mijn paarden staan er tiptop bij. Alleen koop jij afschuwelijk duur in. Haha!
Ik haal larixzaagsel bij een bevriende boer. Omgerekend naar pakken (die zijn schikbarend duur) kost dat zo'n € 1,00 per pak. Van het zomer laat ik een hele vracht komen, veel geld in 1x (€ 2.200,00), maar daar kan ik dan ook bijna een jaar mee doen. Scheelt al mega ten opzichte van jouw dure pakken. Jouw brok is ook knap aan de prijs. Ik betaal € 0,33 de kg en voer Havens Draversbrok. Daarnaast voer ik ook lang niet zoveel als jij. Verschilt natuurlijk per paard, maar gemiddeld 1,5 kg. Qua hooi/kuil zit ik ietsje lager; zo'n € 6,00 per week aan hooi. Kuil zou goedkoper zijn. Bij mij krijgen ze er dan ook nog winterwortels bij. Ongeveer 6 kg per dag à € 0,035 per kg. Wordt je ook niet arm van.
Grote verschil is de prijs van het strooisel. Daar ben jij al zowat alles aan kwijt, terwijl ik zo'n € 12,00 per maand nodig heb. Wat goedkopere brok en daar zit je al. Een wormkuur kost me inkoop zo'n € 6,00 (Eqvalan). Op ontwormen bezuinig ik echt niet en gebruik de voor de tijd van het jaar benodigde wormkuur.

Raadsel opgelost?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:06

Mag ik gaan huilen Huilen Haha!
Zo'n zaagsel boer wil ik ook wel. Laat maar komen hoor Knipoog
Ook ik koop groot in. Zowel zaagsel kuil als hooi.
Met voer ligt dat moeilijker. Helaas kan ik mijn hengsten op Havens niet goed genoeg in conditie houden dus ben ik aangewezen op duurder inkopen. En ach, dan voeren we de rest ook maar gewoon "elitair". Haha! Mijn paarden staan redelijk hoog in het werk en hebben weinig gras.
Dus daar ligt al veel verschil.

Toch vrees ik dat veel stalhouders een stuk duurder uit zijn dan jij dus kan ik me hun prijsbepaling wel begrijpen. Enneh, ik bedoelde het niet banketstaaf hoor, stond er alleen een beetje ongelukkig Cool

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:06

Ik vind het wel logisch dat je betaald voor leegstand, als je zelf op vakantie gaat moet je je
huur of hypotheek ook gewoon doorbetalen, dus ik vind dat voor een stal niet veel anders.
Dat de staleigenaar je dan minder laat betalen omdat er geen kosten aan brok en strooisel en
zo zijn, dat is dan weer heel netjes van de eigenaar, alleen dat je na 3 maanden meer moet betalen dat
vind ik zelf een beetje vreemd Knipoog

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:51

Wij krijgen 25 euro korting op een ponybox en 50 euro op een paardenbox. Ik sta in een ponybox met een kale maandhuur van 130,- euro, dus ik zou 105,- per maand kwijt zijn als mijn paard naar het land gaat... Vind ik een redelijk normale prijs. De stalhouder zou ook de stal niet vast kunnen houden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:42

Pensionnetje schreef:
Pak zaagsel á 600 liter 8 euro per stuk. Gebruik 2 per week minimaal per stal
64,00 per maand.
Misschien zou je eens moeten overwegen om de stallen te bekleden met rubber (vochtdoorlatende matten) of een HIT-matras. Ik heb beide in mijn stallen en gebruik zelfs in de winter (waarin ze altijd 's nachts op stal staan) maar 2 pakken vlas IN DE MAAND !!
In de zomer laat ik de stallen zelfs leeg (dus wel het rubber maar geen strooisel), want dan staan ze 's nachts in hun zandpaddocks en gaan alleen de stal in om te schuilen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:50

@Pensionnetje: Ik snapte hoe je het bedoelde. Als ik kattig terug deed; was ook niet zo bedoeld. Bloos Ik snap dat je jaloers op me bent; goedkope brokleverancier en zaagselboer. Kan je wel een adres geven? Misschien voor jou ook haalbaar. Nadeel is wel dat ik voor een grote zaagselopslagruimte moet zorgen, waar jij natuurlijk geen last van hebt. Die kosten (bouw, ruimte, e.d.) reken ik niet. Het mag ook nog hobby zijn.
Nou snap ik ook direct waarom ik een stuk goedkoper kan zijn. Als je al € 129,00 kwijt bent aan onderhoudskosten blijft er niet veel over voor werk en een beetje winst als je onder de € 200,00 vraagt.
@ProudJustify: helemaal met je eens. Waarom je moet betalen vind ik logisch, maar waarom je de 1e 3 maanden minder betaald niet. TS heeft wat dat betreft misschien wel geluk. Al zou ze bij mij wel megaveel voordeliger uit zijn. Knipoog

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:20

Er werd gevraagd hoe het zit met een huur en KOOPbox. Nou bij ons op de manege kon je vroeger een box kopen, die mocht je dan ook weer verhuren als je tijdelijk ergens anders stond of als je geen paard meer had. Ik heb in die tijd zo'n 15 jaar geleden dus ook een box gekocht. Na een aantal jaren was dat goedkoper dan huren. Maar toen de manege moest verhuizen vanwege de Betuwelijn hebben ze dat op de nieuwe manege afgeschaft, want dan kan de manege meer verdienen. Degene die al een koopbox hadden mochten hem wel houden.En kregen dus op de nieuwe manege weer een nieuwe box (met bijbetaling).

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 22:52

Bij ons is de kale box huur 100 euro

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:42

Ik betaal helemaal niets als ik weg ga, en mag zo weer terug na 6 maanden.
Nu is het bij ons maar kleinschalig, en in de zomer als we weg zijn, gebruikt hij de stallen voor de kalfjes en lammetjes Lachen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:23

hih was even dit topic vergeten.. Bloos

wat eerder genoemd werdt dat ik geen band met de stalhouder heb heeft er niets mee te maken. Een instructriese moet ook leegstand betalen als haar paard op de wei staat terwijl ze gewoon iedere dag les komt geven.

ik vind het gewoon veel om na 3 maanden in 1 keer de volle mep te moeten betalen. terwijl mijn paard 10 km. verderop staat

@DubbelDun; wat bedoelde je met je eerste post over dat ik elke dag rijdt als mijn paard op de wei staat?

Ik rij niet iedere dag (nu ook niet) maar op de wei al helemaal niet. Sorry begrijp je post niet (blonT)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:31

Ladygiroc schreef:
@DubbelDun; wat bedoelde je met je eerste post over dat ik elke dag rijdt als mijn paard op de wei staat?
Ik rij niet iedere dag (nu ook niet) maar op de wei al helemaal niet. Sorry begrijp je post niet (blonT)
Ik bedoel dat als je niet elke dag rijdt omdat je paard op de wei staat, dat de keren dat je wel rijdt het misschien goedkoper is om dan met de auto iets verder te moeten rijden om bj je paard te komen.
Dus dat je bij een andere stalling waar jij goedkoper zou staan (minder kostebn leegstand) maar meer benzinekosten hebt om er te komen, het dus een rekensommetje is waar je beter mee uit zou komen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 16:34

ja maar moet er toch iedere dag heen. Plus dat ik bij een andere stalling weer opzoek naar het kuilgras probleem. Hier in de buurt is de stalling zooo schaars. Stond eerst op een stal met weidegang, dat was ideaal maar gaat helaas nu niet meer

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:57

Volgens mij betaal je bij ons geen leegstand (ff navragen voor de zekerheid, staan er nog niet zo lang en gaan er de hele zomer weg). Ik snap het principe wel, maar vind de volle pond betalen wel gek inderdaad.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 07:36

ik heb altijd stalling door moeten betalen bij weidegang. Ik vind het heel coulant dat je 3 maanden voor minder kan maar waarom dan niet de hele periode.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:47

Er wordt meestal een bepaalde periode ingesteld omdat er anders wel eens mensen 6 maanden weg kunnen blijven. En als dat dan meerdere mensen doen krijg je een tekort op je begroting. De inkomsten van dat bedrijf (manege of pensionstal) worden dan te laag, en krijgen ze de kosten niet meer rond.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:20

Ik heb de maanden januari en februari mijn stal gereserveerd, kale box is 98,- en de reserveringskosten 50,-
Voor de maand maart heb ik al betaald, omdat mn paard 1 maart komt. Kosten waren nu alleen kale box en vanaf april betaal ik mn stroverbruik etc met terugwerkende kracht. Maar als ik ergens anders zou staan tijdelijk zou ik alleen de helft van de kale boxhuur betalen