Marion71 schreef:De voerkosten zijn maar een klein deel van het totale pensiongeld. Hier ga je van schrikken, denk ik. Qua kosten van hooi, brok, wortels, zaagsel en wormkuur (die zit er bij mij bij in) ben ik maximaal € 75,00 per maand kwijt en dan reken ik heel ruim. Andere pensionhouders zullen niet meer kwijt zijn.
De rest van het pensiongeld is voor arbeid en de accommodatie. Of je er nu wel of niet staat, die accommodatie (rijbaan, wasplaats, weiland, etc) kost gewoon geld door onderhoud, afschrijving, huur/hypotheekkosten, etc. Het grootste gedeelte van het pensiongeld is voor arbeid. Het verzorgen van een paard (voeren, mesten, binnen-/buitenzetten, etc) kost veel tijd en die moet betaald worden.
Het paard hoeft idd niet gevoerd of gemest te worden, maar bijv. de rijbak moet gewoon gesleept worden (1 paard minder merk je niet), het erf onkruidvrij gehouden worden, etc. Ofwel, als pensionhouder zou ik dit nooit doen.
Ik zou geen geld voor de box vragen, maar ik zou 'em ook niet vasthouden. Komt er een ander dan is 'ie weg. Ik zou er wel over na willen denken om de echte voerkosten niet te rekenen. Meer absoluut niet.
Ik weet niet hoe jij de paarden erbij hebt staan maar ik red het echt niet 75,00 per maand incl voer, zaagsel, kuil en/of hooi?
Een simpel rekensommetje
Pak zaagsel á 600 liter 8 euro per stuk. Gebruik 2 per week minimaal per stal
64,00 per maand
Brok gemiddelde prijs van 44 cent per kilo
3 kilo per box per dag = 1,32 per dag
39,60 per maand
7,50 euro kuil per week
30 per maand
Kom ik toch echt uit op een maandbedrag voor voer en bodembedekking alleen van:
129,60 per paard !
Hoe iemand een paard voor 75,00 per maand kan voeren en op stal kan houden is mij een raadsel.
En dan heb ik echt nog geen wormenkuur meegerekend.
Ik snap dat je jaloers op me bent; goedkope brokleverancier en zaagselboer. Kan je wel een adres geven? Misschien voor jou ook haalbaar. Nadeel is wel dat ik voor een grote zaagselopslagruimte moet zorgen, waar jij natuurlijk geen last van hebt. Die kosten (bouw, ruimte, e.d.) reken ik niet. Het mag ook nog hobby zijn.