Manen dag en nacht ingevlochten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Re: Manen dag en nacht ingevlochten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:30

Ik heb een tinker en heb bijna altijd de manen en staart in vlechten zitten.

De staart omdat hij anders giga in de knoop raakt, en omdat hij hem anders onder poept. De staart is te zwaar, dus hij tilt hem niet ver genoeg op tijdens het poepen.

De manen zitten ook bijna altijd in een vlecht. Hij suurt dan minder. De manen blijven mooier en voller. Meestal als ik de vlechten uit de manen haal, laat ik ze een dagje los hangen voordat ik ze weer vlecht.
De vlechten maak ik ook nooit op dezelfde plekken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:50

Ik heb ze deze winter voor het eerst ook de hele dag ingevlochten.
Ik deed het altijd alleen met rijden, maar met veel wind en regen zaten er iederen dag gigantische knopen in, en als je die er elke dag uit wilt halen trek je ontzettend veel haren mee...

In de vlechten blijven ze schoner en klitten ze veel minder.
Ong. 1 a2 x per week (afhankelijk van hoe goed ze nog zitten) haal ik ze los, borstel ik ze voorzichtig uit en vlecht ik ze opnieuw.
Ik heb er meestal 3 tot 5 vlechten in.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:51

Ze blijven schoon, het klit niet.
Op den duur wordt het langer..

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:59

Heel toevallig heb ik het er dit weekend net over gehad met Saskia Meinema want haar hengst Friso heeft ook van die ontiegelijk lange manen. Zij zegt dus ook vanaf een jaar een 3 vlecht in de manen en elke week eruit halen equistar erin en weer de vlecht erin. Niet strak vlechten eigenlijk een handlengte onder de kam want anders kunnen ze niet strekken.. Wat de staart betreft idemdito..

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:03

Op stal staat een pony met mega lange manen, maargoed als je die dag en nacht los houd gaat dat enorm klitten en het zit niet lekker met een deken en rijden.
Dus word hij om de dag ofzo opnieuw gevlochten en even doorgekamt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:47

arankie schreef:
dat is slecht dan knelt het haar van je poy en de brokkelt het af

Proest zou het? Heb jij hier dan een verklaring voor?

Afbeelding

Irish haar manen zitten al 4 jaar 24/7 in de vlechten, ze KUNNEN niet eens los blijven hangen want dan staat ze erop. Wat jij roept is dus je reinste onzin arankie. 1 keer in de 3 weken haal ik alles eruit, cowboy magic erin en dan weer in de vlechten.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:51

Mijn friese merrie heeft ze ook al 4 jaar 24/7 in een vlecht. Vlecht het alleen op nieuw in voor een concour, als ik ze los doe dan gaat ze er met kuil eten op staan. Ze breken niet af!, ze schuurt niet.
Manenkam valt ook niet naar 1 kant toe.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:32

ik heb nu wel 2 vlechten in ivm der deken anders is het los,
ik heb wel het idee dat door de vlechten die manen mooier blijven.

ouwedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:33

Overdag los en de nacht invlechten ze blijven dan mooi schoon.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:00

Altijd gevlochten of met lange vlechten of op een hengstenvlecht.
Ik was de manen wel met regelmaat (shampoo/cremespoeling) zo ga je ook het schuren tegen en blijven de manen helemaal netjes Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:04

Ik heb haar manen altijd in lange vlechten. En dan haal ik ze 1 a 2 keer per week eruit en dan vlecht ik ze weer opnieuw voor of na het rijden. Ik doe het vooral omdat haar manen dan lekker uitgekamd blijven en tijdens het rijden als we een zware les hebben dan word haar nek niet zo nat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:06

ik vlecht mijn mini merrie altijd tot de helft in, losjes met dikke vlechten

zomres omdat het ontzettend warm wordt onder haar giga maanbos en swinters gewoon tegen de klitten door de modder
eens in de week gaan de vlechten er een nachtje uit en dan de volgende dag erweer in

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:07

Door het vlechten gaat de functie van de manen wel gedeeltelijk verloren. Hoe moet een ingevlochten paard zomers de vliegen wegjagen? Knipoog

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:08

ik vlecht de manen van mijn paardje niet in hoor...
volgens mij als je ze heel strak vlecht ze af gaan breken.
die van mijn paardje zijn mooi lang Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:09

Als het lange dikke vlechten zijn dan hebben ze er geen moeite mee hoor, 1 keer schudden en de vliegen zijn weg. Staart laat ik wel altijd los ivm vliegen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:10

Ik vlecht ze alleen in tijdens het rijden.
Heb ze ene hele tijd dag&nacht ingevliochten gehad, sinds dat ik dat niet meer heb zijn ze gigantisch gaan groeien.
Ik hou ze klitvrij&schoon door 1 keer in de week anti-klit er in te spuiten, ik borstel ze haast elke dag.
Zn manen zijn nu in een jaar tijd zo'n 40 cm bijgegroeid (ruwe schatting).

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:14

Bij onze friese hengst zijn zijn manen ook 24/7 ingevlochten. in een hengstevlecht, natuurlijk niet in een strakke (hals)vlecht, maar een stuk van de hals af,en dan gewoon hengstevlecht. zo blijven zijn manen netjes. als we er elke dag in gaan borstelen breken ze af. we halen de vlecht er 1x in de 1a2 weken uit, borstelen ze er vlechten opnieuw, zijn voorpluk precies het zelfde. heb nu een weekje ongeveer geen vlecht in zijn voorpluk gehad, en je zag dat het beetje bij beetje afbrokkelde. nu weer vlecht in gedaan, en er is binnen een week zo'n4 cm bijgekomen Knipoog ( het groeid ook wel extreem hard bij hem).

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:34

Hmm, ik heb wel eens manen flink nat gemaakt dan 2 dagen vlechten in laten zitten bij mijn paard om zijn manen aan één kant te krijgen.
Binnenkort nog een keer doen dan blijven ze aan de juiste kant Knipoog

Ik denk overigens niet dat het schadelijk is als je ze niet te strak doet en goed verzorgd Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:04

Tijgertje86 schreef:
Door het vlechten gaat de functie van de manen wel gedeeltelijk verloren. Hoe moet een ingevlochten paard zomers de vliegen wegjagen? Knipoog

Daar hebben ze geen moeite mee hoor.
Als ik de manen van mijn shet niet vlecht in de zomer, wordt het veel te warm onder de manen, gaat het broeien en jeuken.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:07

Ik heb een fries en hij staat dag en nacht in de vlechten.
Meestal laat ik de vlecht een week of 2 inzitten, dan even los, doorborstelen en eventjes laten luchten (meestal een uurtje of zo, doe ik alleen als ik dan met hem aan het wandelen ben of hem aan het poetsen ben) en dan weer nieuwe vlechten in en deze ook 2 weken inlaten.
Ik wissel wel af met een hengstenvlecht en losse vlechten.
De manen zijn inmiddels al zo gegroeid (zowel in de dikte als in de lengte) dat hij ze wrs mee op zal eten als hij zijn brokken eet. Ook hangen ze dan tegen de voerbak aan en slijten zo weer af.
Zijn manen zijn in lengte in een jaar (een jaar lang ook gevlochten) 3 keer zo lang geworden!
Ik heb nooit gemerkt dat hij jeuk heeft o.i.d, in de zomer is het vooral ook lekker koel, omdat hij anders ook staat te zweten met die dikke pak manen op zijn nek.
Dus ik ben zeker een fan van vlechten!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:00

ziggy_janet schreef:
Tijgertje86 schreef:

Daar hebben ze geen moeite mee hoor.
Als ik de manen van mijn shet niet vlecht in de zomer, wordt het veel te warm onder de manen, gaat het broeien en jeuken.

Yep in de zomer moet ik helemaal zorgen dat het ingevlochten is anders wordt het veel te heet Knipoog enne het gemiddelde rijpaard heeft zulke korte manen dat de hengstenvlecht van mijn hengst nog "langer" is Cool

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:16

IK denk dat ik dit wel kan zeggen..

Mensen zeggen dat manen afbreken van vlechten, maar echter heb ik nog nooit iemand gehoord. Die vlocht en zei: "de manen breken erg af".
Wel heb ik mensen gesproken die vlechten en zeggen: "zo blijft het mooier, minder schuren en op den duur worden ze langer".

En tog...
geloven de meeste mensen dat manen afbreken van vlechten en hebben ze er een hard hoofd in dat manen groeien van vlechten.

Ik zou zeggen.. probeer het en je zult het zelf ervaren..
echt geen afgebroken manen..

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 20:49

Ik heb de manen gisteren ingevlochten en heb ze nu laten zitten over een paardagen haal ik ze eruit en vlecht ik ze op een andere mannier in. Ik ga gewoon kijken of het zo mooier blijft, aangzien ze echt dunne manen heeft en eerder had ze ze veel dikker.

@Caira: Wat een manen zeg!! Haha!

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:53

Ik had altijd juist gehoord dat je de vlechten eruit moest laten s'nachts. Anders gaan ze juist schuren. Iedereen denkt hier wat anders over denk ik Knipoog

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 21:00

Ja inderdaad de een zegt het is slecht en de ander het kan geen kwaad, nouja dan maar uitproberen he Lachen Ze heeft niet geschuurd met vlechten in(maar dat ga ik meteen weer afkloppen)