mag je voelharen afknippen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: mag je voelharen afknippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:55

Als het echt te lang word dan zou ik het een beetje bijknippen. Maar ik zou het nooit helemaal wegknippen, daar zie ik ook geen reden toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:55

Santosww schreef:
carlijn88 schreef:
hoe weet je zo zeker dat hij er geen last van heeft? je scheert het er 13 jaar. volgens mij is het ook niet om het zicht te verbeteren maar zodat ze meer gevoel hebben! ik knip ze korter als ze extreem lang zijn maar laat altijd wel 3 cm over, moeder natuur heeft ze niet voor niks gegeven!

Moeder natuur heeft jou ook niet voor niks haren op je benen e.d. gegeven, die halen wij als mens er ook af..

Mensen hebben kleding Pling

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:56

hoe weet je zo zeker dat hij er geen last van heeft? je scheert het er 13 jaar. volgens mij is het ook niet om het zicht te verbeteren maar zodat ze meer gevoel hebben! ik knip ze korter als ze extreem lang zijn maar laat altijd wel 3 cm over, moeder natuur heeft ze niet voor niks gegeven![/quote]

Moeder natuur heeft jou ook niet voor niks haren op je benen e.d. gegeven, die halen wij als mens er ook af..[/quote]

die haren geven mijn geen gevoel, en ik kan zelf kiezen of ik ze eraf haal of niet het paard heeft geen keuz als je ze eraf haalt!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:56

Over het nut: wel hoor zijn nog van 'vroeger' uit voor de hygiene! Maar ik vind het nu een stuk hygienischer als je de boel netjes wegscheert! hahahahaha! En dat vind ik van een paard ook! 'Vroeger' waren ze die haren nodig om te voelen of het goed of slecht voedsel was etc.. Nu niet meer! Ik heb geen onkruit etc in de wei! Haha! Scheren dus de boel! zowel bij mens als paard

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:58

Anoniem schreef:
Anoniem schreef:
Ik zie het vaak genoeg dat mensen het doen, maar raar vind ik het wel. Zou het zelf niet doen. Ze hebben ze niet voor niks toch ?

Ja maar jij scheert je okselhaar en bikinilijn toch ook???

Ja duh maar bij een paard vind ik het ff wat anders..
Die zit er niet mee of hij er mooi bij loopt of niet Knipoog[/quote]

Nee maar zijn baas wel...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:59

Iorrr schreef:
Over het nut: wel hoor zijn nog van 'vroeger' uit voor de hygiene! Maar ik vind het nu een stuk hygienischer als je de boel netjes wegscheert! hahahahaha! En dat vind ik van een paard ook! 'Vroeger' waren ze die haren nodig om te voelen of het goed of slecht voedsel was etc.. Nu niet meer! Ik heb geen onkruit etc in de wei! Haha! Scheren dus de boel! zowel bij mens als paard

Helemaal mee eens!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 13:59

Santosww schreef:
[naam] schreef:

Ja duh maar bij een paard vind ik het ff wat anders..
Die zit er niet mee of hij er mooi bij loopt of niet Knipoog

Nee maar zijn baas wel...[/quote]
Heeft een paard daar boodschap aan ? Nee. Ik vind dat zo sneu.. 'Het staat niet die haren !' Pff boeiend het is een paard.. je mag al blij zijn dat hij je op zn rug laat zitten en op laat sluiten in een stal.. Nagelbijten / Gniffelen

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:00

maar ja is ieders zijn of haar mening maar ik zeg weg met die haren...

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:01

Als naar mijn mening een paard echt baat bij die haren heeft laat ik ze zitten maar zoals ik erover denk heeft een paard in deze tijd die haren niet meer nodig, net als wat iorrr zei...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:01

Santosww schreef:
maar ja is ieders zijn of haar mening maar ik zeg weg met die haren...

En ik doe met je mee Go jij! Go jij!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:03

Santosww schreef:
Juul schreef:
Ik zie het vaak genoeg dat mensen het doen, maar raar vind ik het wel. Zou het zelf niet doen. Ze hebben ze niet voor niks toch ?

Ja, die haren gebruik je ook niet als voelharen... Beetje rare vergelijking...

Een paard gebruikt die haren als voelharen, lekker laten zitten dus. En zoals ik al eerder zei, waarom zou je ze afknippen? Alleen maar omdat je ze zelf niet mooi vindt? Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het welzijn van het paard.

En bovendien, als ie deze haren niet nodig had, dan zaten ze er ook niet.
Laatst bijgewerkt door Ouwe op 08-02-08 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:03

ik doe voor 2 cm mee Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:05

Lepeltje21 schreef:
Santosww schreef:

Een paard gebruikt die haren als voelharen, lekker laten zitten dus. En zoals ik al eerder zei, waarom zou je ze afknippen? Alleen maar omdat je ze zelf niet mooi vindt? Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het welzijn van het paard.

Precies dat vind ik zo egoïstisch.. Nagelbijten / Gniffelen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:05

Lepeltje21 schreef:

Geloof je nou echt dat een paard gelukkiger is met voelharen?? Ze hebben ze niet meer nodig!!! Noem mij is een ding waar mijn paard ze echt voor nodig is...

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:06

zidalgohvj schreef:
Tja ik zag het vorige keer op de manege ook al.
Ik weet niet beter als dit niet mag.
Mij is op school geleerd dat dit dierenmishandeling is omdat ze met de voelharen voelen.

het mag zeker; of iedereen het er mee eens is is een tweede;)

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:07

Santosww schreef:
Juul schreef:

En bovendien, als ie deze haren niet nodig had, dan zaten ze er ook niet.[/quote]

Nee maar dat dat gezegd werd komt omdat we het over moeder natuur hadden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:07

Iorrr schreef:
Lepeltje21 schreef:

Geloof je nou echt dat een paard gelukkiger is met voelharen?? Ze hebben ze niet meer nodig!!! Noem mij is een ding waar mijn paard ze echt voor nodig is...

Om te.. eeh.. voelen ? Pling
Hoe weet jij zo zeker dat ze ze niet nodig hebben ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:08

Iorrr schreef:

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Met voelharen bedoelen ze dat de haren het van de ogen overnemen. Eten sorteren doet de neus, paarden ruiken of het eten goed is of niet dat doen ze dus niet met hun ogen. Maar als een paard ergens staat waar het niet goed ziet en er is toevallig iets wat hij met zijn ogen dus niet kan zien, kan hij geen gebruik meer maken van de voelharen. Die hem dan evt zouden kunnen helpen. Het vergroot dus de kans dat hij zichzelf pijn doet op die momenten. Desondanks denk ik dat paarden ook best zonder kunnen, heb me er eigenlijk nooit in verdiept. Maar ik zou ze niet afknippen, anderen weer wel Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:09

@juul: Omdat ze die dingen hadden om planten ed te onderscheiden van elkaar... IN een normale paardenwei staan geen schadelijke planten oid... Dus het is nergens voor nodig!
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 08-02-08 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:09

Iorrr schreef:
Lepeltje21 schreef:

Hoe kom jij erbij dat ze deze haren niet meer nodig hebben? Dat is onzin, ze gebruiken deze haren wel degelijk, bijvoorbeeld tijdens het grazen.

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:11

het is mijn mening dat ze zonder kunnen dus ga er maar geen woorden meer aan vuil maken... en het staat gewoon veel verzorgder als je op wedstrijden komt...

carlijn88

ik snap niet dat jullie zo zelfverzekerd zijn dat een paard het absolut niet nodig heeft, je weet het niet want je kan je paard het niet vragen! dus voor de zekerheid lekker laten zitten kan nooit verkeerd zijn Vork

Iorrr

Lepeltje21 schreef:
Hoe kom jij erbij dat ze deze haren niet meer nodig hebben? Dat is onzin, ze gebruiken deze haren wel degelijk, bijvoorbeeld tijdens het grazen.

OM wat mee te doen?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:12

carlijn88 schreef:
ik snap niet dat jullie zo zelfverzekerd zijn dat een paard het absolut niet nodig heeft, je weet het niet want je kan je paard het niet vragen! dus voor de zekerheid lekker laten zitten kan nooit verkeerd zijn Vork

Je weet ook niet of je paard het rijden fijn vind, dus voor de zekerheid maar nooit meer rijden Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:12

Hier van paardentips.nl

Citaat:
Tast- of voelharen
De tast- of voelharen vind je rond de mond en bij de neus van het paard. Deze haren gebruikt hij om te voelen.Wij mensen steken onze handen uit en weten zo waar bepaalde voorwerpen zich bevinden. Bij een paard kan je het zien als een soort buffer, als je paard iets voelt aan zijn tastharen weet hij dat hij voorzichtig aan moet doen om niet zijn neus te stoten. Hij gebruikt het om iets te voelen en te onderzoeken.