Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Santosww schreef:carlijn88 schreef:hoe weet je zo zeker dat hij er geen last van heeft? je scheert het er 13 jaar. volgens mij is het ook niet om het zicht te verbeteren maar zodat ze meer gevoel hebben! ik knip ze korter als ze extreem lang zijn maar laat altijd wel 3 cm over, moeder natuur heeft ze niet voor niks gegeven!
Moeder natuur heeft jou ook niet voor niks haren op je benen e.d. gegeven, die halen wij als mens er ook af..
Scheren dus de boel! zowel bij mens als paard Anoniem schreef:Anoniem schreef:Ik zie het vaak genoeg dat mensen het doen, maar raar vind ik het wel. Zou het zelf niet doen. Ze hebben ze niet voor niks toch ?
Ja maar jij scheert je okselhaar en bikinilijn toch ook???
[/quote]Iorrr schreef:Over het nut: wel hoor zijn nog van 'vroeger' uit voor de hygiene! Maar ik vind het nu een stuk hygienischer als je de boel netjes wegscheert! hahahahaha! En dat vind ik van een paard ook! 'Vroeger' waren ze die haren nodig om te voelen of het goed of slecht voedsel was etc.. Nu niet meer! Ik heb geen onkruit etc in de wei!Scheren dus de boel! zowel bij mens als paard
Santosww schreef:[naam] schreef:Ja maar jij scheert je okselhaar en bikinilijn toch ook???
Ja duh maar bij een paard vind ik het ff wat anders..
Die zit er niet mee of hij er mooi bij loopt of niet
Santosww schreef:maar ja is ieders zijn of haar mening maar ik zeg weg met die haren...
Santosww schreef:Juul schreef:Ik zie het vaak genoeg dat mensen het doen, maar raar vind ik het wel. Zou het zelf niet doen. Ze hebben ze niet voor niks toch ?
Lepeltje21 schreef:Santosww schreef:Ja maar jij scheert je okselhaar en bikinilijn toch ook???
Ja, die haren gebruik je ook niet als voelharen... Beetje rare vergelijking...
Een paard gebruikt die haren als voelharen, lekker laten zitten dus. En zoals ik al eerder zei, waarom zou je ze afknippen? Alleen maar omdat je ze zelf niet mooi vindt? Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het welzijn van het paard.
Lepeltje21 schreef:Een paard gebruikt die haren als voelharen, lekker laten zitten dus. En zoals ik al eerder zei, waarom zou je ze afknippen? Alleen maar omdat je ze zelf niet mooi vindt? Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het welzijn van het paard.
zidalgohvj schreef:Tja ik zag het vorige keer op de manege ook al.
Ik weet niet beter als dit niet mag.
Mij is op school geleerd dat dit dierenmishandeling is omdat ze met de voelharen voelen.
Santosww schreef:Juul schreef:Ik zie het vaak genoeg dat mensen het doen, maar raar vind ik het wel. Zou het zelf niet doen. Ze hebben ze niet voor niks toch ?
Iorrr schreef:Lepeltje21 schreef:Een paard gebruikt die haren als voelharen, lekker laten zitten dus. En zoals ik al eerder zei, waarom zou je ze afknippen? Alleen maar omdat je ze zelf niet mooi vindt? Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het welzijn van het paard.
Geloof je nou echt dat een paard gelukkiger is met voelharen?? Ze hebben ze niet meer nodig!!! Noem mij is een ding waar mijn paard ze echt voor nodig is...
Iorrr schreef:Over het nut: wel hoor zijn nog van 'vroeger' uit voor de hygiene! Maar ik vind het nu een stuk hygienischer als je de boel netjes wegscheert! hahahahaha! En dat vind ik van een paard ook! 'Vroeger' waren ze die haren nodig om te voelen of het goed of slecht voedsel was etc.. Nu niet meer! Ik heb geen onkruit etc in de wei!Scheren dus de boel! zowel bij mens als paard
Iorrr schreef:Lepeltje21 schreef:Een paard gebruikt die haren als voelharen, lekker laten zitten dus. En zoals ik al eerder zei, waarom zou je ze afknippen? Alleen maar omdat je ze zelf niet mooi vindt? Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het welzijn van het paard.
Geloof je nou echt dat een paard gelukkiger is met voelharen?? Ze hebben ze niet meer nodig!!! Noem mij is een ding waar mijn paard ze echt voor nodig is...
Lepeltje21 schreef:Hoe kom jij erbij dat ze deze haren niet meer nodig hebben? Dat is onzin, ze gebruiken deze haren wel degelijk, bijvoorbeeld tijdens het grazen.
carlijn88 schreef:ik snap niet dat jullie zo zelfverzekerd zijn dat een paard het absolut niet nodig heeft, je weet het niet want je kan je paard het niet vragen! dus voor de zekerheid lekker laten zitten kan nooit verkeerd zijn
Citaat:Tast- of voelharen
De tast- of voelharen vind je rond de mond en bij de neus van het paard. Deze haren gebruikt hij om te voelen.Wij mensen steken onze handen uit en weten zo waar bepaalde voorwerpen zich bevinden. Bij een paard kan je het zien als een soort buffer, als je paard iets voelt aan zijn tastharen weet hij dat hij voorzichtig aan moet doen om niet zijn neus te stoten. Hij gebruikt het om iets te voelen en te onderzoeken.