vraagjes over stalmatten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Re: vraagjes over stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:13

Bij mij staan de paarden in huis, op de voormalige grup. De grup is dichtgelegd met speciale houten planken en zo'n 1 meter breed. Het voordeel hiervan is, is dat de stal kurkdroog is, omdat de urine door de planken heen in de put terecht komt. Ik had een Haflinger die het 's nachts erg leuk vond om al zijn bodembedekking aan de kant te krabben en dan verder te gaan op de planken. Dat gaf een heel leuk geluid midden in de nacht. We hebben toen in deze stal speciale rubberen matten gelegd, van 1m x 1m, de bovenkant is ruw glad en de onderkant zijn allemaal kleine vierkantjes. De matten zijn zo'n 4 cm dik. De bovenkant van de matten blijft kurkdroog. Als het paard plast, zakt de urine meteen door de mat heen de put in. Ik gebruik geen strooisel, omdat de matten juist dan wel dicht gaan zitten en de urine moeilijker wegloopt. 1x Per maand spuit ik de matten door met de waterslang, om ze open te houden. Ik zou nooit matten leggen in een stal waar geen putje of andere afvoer aanwezig is. Ik ben heel tevreden en als ik het geld heb leg ik in de andere 2 stallen ook rubberen matten.

Bij de koeien hebben wij ook speciale rubberen matten in de ziekenstal (10m x 5m) in de vorm van puzzelstukken van 1m x 2m. Deze zijn niet gedraineerd en onze ervaring hiermee is dat het spiegelglad wordt door de urine die erop blijft staan. Wij gebruiken hier wel stro, maar het stro glijdt gewoon over de matten heen. Nu doen wij eerst een onderlaag van zaagsel en daarover heen stro. Deze matten liggen op de roosters en zijn 3 cm dik.

Beide matten hebben wij zelf gelegd. Met een scherp mes of decopeerzaag zijn ze eenvoudig op maat te snijden. Als je standaardmaten in de box hebt, ben je zo klaar met leggen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:24

Ik vraag me af of het uberhaupt mogelijk is/werkzaam als er geen afvoerput is in de stal. (ik heb namelijk geen afvoerput maar wil wel rubberen matten)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:33

Ja hoor, is gewoon mogelijk Ja

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:16

jottum, verklaar je nader Haha!
Zou jij dan net kiezen voor vochtdoorlatende matten, of net niet. Aangezien de urine anders tussen de matten en de grond blijft staan. Als de urine op de mat blijft is het makkelijker schoonmaken, maar ik ben bang dat het dan weer te glad wordt eigenlijk

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:03

Als je geen afvoer hebt, zou ik niet kiezen voor rubberen matten. Urine blijft eronder staan en gaat stinken. Het lijkt me niet dat je iedere week alle matten van hun plaats sleept en de stal laat drogen.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 11:37

Onze rubbermatten, worden waterdicht gelegd, er kan dus geen vocht onderkomen aan geen enkele kant.

Als je in een hoek wat strooisel legt zal het paard daar hoogstwaarschijnlijk gaan plassen, dus loopt het vocht niet over de mat heen.
Ook kun je er een geultje in laten bouwen zodat het vocht altijd in een hoek of aan de kant blijft.

Onze matten zijn slipvast, ook met vocht en ijzers. Knipoog

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:04

Jottem, hoe moet ik me dat voorstellen, is het dan één grote stalmat, of zijn het meerdere stukjes aan elkaar die zo goed gelegd worden dat het waterdicht is? (ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel kan vinden op je website)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:08

Mijn Fjord staat in een omgebouwde varkenstal, 4x4 met gewoon hekwerk als stal. Er liggen van die matten in, daaronder heb je dus van de groeven die normaal de varkenstront doen laten weg lopen.

Ik ben er niet over te spreken.. Want als hij plast blijft het tijdje liggen en wordt het dus glad. Als hij te snel draait wilt hij nog wel is weg glijden Ja.

Edit: Het zijn bij mij 4 stukken.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:31

zoefie schreef:
Jottem, hoe moet ik me dat voorstellen, is het dan één grote stalmat, of zijn het meerdere stukjes aan elkaar die zo goed gelegd worden dat het waterdicht is? (ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel kan vinden op je website)

De website is nog 'under construction' Knipoog
Wij hebben alles doorlaatbaar en niet-doorlaatbaar.
Matrassen, matten, tegels enzovoort. Alles is mogelijk. Voor elke stal een oplossing.
OOk voor trailers.

De rubbermat die waterdicht wordt gelegd is 1 grote mat op maat gemaakt. Dat werk met de Equimatras hetzelfde.

Je kunt ook uit meerdere delen bouwen, maar dat is doorlaatbaar, het vocht loopt er dan doorheen.
persoonlijk vind ik dat iets minder hygienisch, er blijven toch meer bacterieen in achter.
Natuurlijk kun je die losse delen er dan wel uithalen (en afspoelen)

Een vaste mat of matras kun je ook afspoelen, het vocht trek je met een vloerwisser zo naar buiten. Knipoog

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:40

Een van mijn paarden staat ook op stalmatten. We hebben ze bij een bedrijf een dorp verderop gekocht. De matten zijn tegelvormen zeg maar, in de hele stal liggen ongeveer 8 matten, we hebben ze doormidden moeten doen omdat onze stal geen standaard afmeting had. De matten zijn urinedoorlatend. Wij hebben een afvoerput in de stal, de vloer loopt daar een beetje schuin naar toe, dus de urine loopt daar weg. We doen er geen strooisel op, maar mijn paard krijgt gewoon onbeperkt hooi zodat hij atijd iets te knabbelen heeft. Ik ben er zeer tevreden over. Zal eens kijken of ik ergens n foto kan vinden

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:48

Hier is een foto van mijn stal, de fotos zijn genomen net nadat ik de stal uitgespoten had, daarom ligt er vooraan nog een plasje water.
http://i253.photobucket.com/albums/hh53 ... ing171.jpg
http://i253.photobucket.com/albums/hh53 ... ing170.jpg
Ik haal elke dag meerdere keren de poep uit de stal met een bezem en een schep, en 1 keer per 2 weken ongeveer spuit en schrob ik de hele stal schoon. De matten liggen er al bijna 2 jaar. In die tijd is er 1 mat wat beschadigd en dat was de mat die onder de voerbak ligt, mijn paard is altijd ongeduldig als hij zijn voer krijgt en daardoor is de mat daar een beetje afgesleten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:59

Matten zijn mij door de dierenarts ten stelligste afgeraden. Er blijft altijd een laagje urine onder de matten staan. In rubber trekt de amoniak ook. Slecht voor de hoeven, dus. Maar ook voor de luchtwegen. Het voordeel, vering/warm, etc kun je ook bereiken met gewoon een dikke laag strooisel en dat is wel gezonder voor je paard. Matten eruit en schoonspuiten is een hele klus, zeker als het om meerdere stallen gaat. Als je geen put hebt, waar laat je al dat stinkende water dan? Ga eerst 'ns bij een paar stallen kijken. Bij voorkeur die waar het al een paar jaar in gebruik is en maak dan voor jezelf de afweging of jij het wat vindt. Succes met het maken van je keuze.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:15

Marion, jouw DA heeft het over vochtdoorlatende matten en matten die niet rondom waterdicht zijn. De matten en matrassen waar ik het over heb zijn dat wel, daar komt geen vocht doorheen, maar ook niet onder Knipoog
En dezen worden juist erg aanbevolen! Omdat de ammoniaklucht enorm afneemt, nog afgezien van het stof door 75% minder strooisel.

Het rubber van de mat en de topdoek van de Equimatras zijn niet vochtopnemend, er kan werkelijk niets intrekken.

We hebben ook losse tegels, van klinkerformaat tot grote betontegelformaat. Deze zijn wel vochtdoorlatend.
Knipoog

Alban

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:56

De prijs lijkt aardig maar ?
Is er iemand die ervaring heeft met rubmat stalmatten?
Welke dikte is het best te gebruiken?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:24

jottum, het idee vind ik op zich wel aardig, dat de matten absoluut niets doorlaten. Dat geloof ik ook wel, maar ik vermoed dat je langs de randen of in de hoeken toch altijd kieren zal blijven houden waardoor eventueel urine onder de matten terecht komen. En dan is het natuurlijk heel moeilijk, aangezien je dat niet meer kunt schoonmaken (ik ga ervan uit als de matten er eenmaal inliggen dat het zeer moeilijk is om ze eruit te halen, aangezien het uit een stuk bestaat...) Of heb je daar een goede oplossing bedacht?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:37

Nee, het is echt gegarandeerd waterdicht. Ook in de hoeken Knipoog
Het wordt zelfs nog met een speciale kit afgedicht.

Eruit halen kan wel, maar is niet makkelijk en ook niet nodig, tenzij je gaat verhuizen natuurlijk Haha!

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:23

dus als ik het goed begrijp:
zijn stalmatten ideaal en op den duur goedkoper dan andere bodembedekkers.
Verder heb je geen putje nodig voor de afvoer.
maar wat kost het ongeveer per 1m2?

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:02

Hallo,
Ik heb in de stal ook rubberen matten en ik ben daar niet zo positief over.
waarom niet ?
Omdat je de matten wel vast moet leggen want wanneer een paard met zijn voorbeen gaat krabben en dat net toevallig op scheiding van de matten doet dan komen ze omhoog.
Wanneer je ze niet vast legt dan kan er dus ook strooisel onder komen, zeker met oude matten die uit een ligboxenstal komen voor koeien.
En tenslotte het verhaal van de urine,wanneer je dus minder strooit met bv vlas , houtvezel , of een ander bodembedekker dan zijn de benen van de paarden ook viezer doordat het met plassen harder spetterd.
Dus ik ben van mening dat rubber op de vloer niet echt zuiniger werkt met strooisel,althans bij mij niet.
En als mijn paarden niet gedeeltelijk op roosters stonden dan gingen ze er bij weer uit.

Gr Henk

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:12

Oja, en ik heb nog nooit een hengst of een ruin in een hoek zien staan plassen.
Dus met een ruin of een hengst zou ik het zeken niet doen.
En een afvoer putje zou ik er zowiezo in willen hebben anders wordt het echt wel een smeer boel

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:17

@ Marion71 Mijn hoefsmid vindt juist dat de hoeven van mijn paard dat op de matten beter geworden zijn sinds hij op matten staat.
Als ik de matten schoonspuit laat ik ze gewoon in de stal liggen, omdat het vochtdoorlatend is worden de matten dan weer helemaal schoon en de vloer eronder ook. Van zijn luchtwegen heeft mijn paard ook geen last, toen hij nog op stro stond hoestte hij wel af en toe, maar nu niet meer.
Maar bij iedereen is de ervaring natuurlijk anders.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:49

Wanneer de mat vast (en waterdicht) in de stal wordt gelegd, kan het paard het niet los krabben.

Hengsten en ruinen hebben vaak wel een vaste plek waar ze plassen.

Er zitten ook wel degelijk kwaliteitsverschillen in de verschillende aangeboden rubbermaten.
Dus informeer je goed, goedkoop is vaak duurkoop. Knipoog En dan blijf je idd nog veel bijstrooien.

Binnenkort heb ik een demostal, waar je kan kijken, of zoek me op op 1 van de evenementen waar ik sta. Dan kan ik het met voorbeelden beter uitleggen.

Als je nog twijfels hebt of het in je eigen situatie wel verstandig is, kom ik graag bij je langs om de mogelijkheden te bespreken.

@Henk voor koeienstallen worden andere matten gebruikt als voor paardenstallen.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:49

suus27 schreef:
dus als ik het goed begrijp:
zijn stalmatten ideaal en op den duur goedkoper dan andere bodembedekkers.
Verder heb je geen putje nodig voor de afvoer.
maar wat kost het ongeveer per 1m2?

Kosten zijn afhankelijk van wat je kiest. Haha!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:19

Afgelopen zomer hebben we de oude koeienmatten uit onze paardenstal in spé gehaald en dat zat nog een flinke laag urine onder. Koeien hadden er al zeker 2 jaar niet meer gestaan. Koeienmatten zullen best anders zijn, maar bestaan al jaren. Voor paarden is dit een betrekkelijk nieuw principe en dus ontbreekt het nog aan ervaringen.Sorry, Jottum, ik ben niet zo makkelijk te overtuigen en heb echt niet de intentie om jouw handel om zeep te helpen Knipoog .

Je hebt toch altijd een afvoerput nodig? Als de matten helemaal waterdicht zijn, waar blijft de urine dan? Het moet toch ergens naar toe. Een flinke laag bodembedekking zul je altijd nodig hebben; de meeste paarden hebben een pesthekel aan gespetter aan hun benen. Je zult de bodembedekking ongetwijfeld minder vaak hoeven vervangen, maar voordat je de investering er 'ns uit hebt...

Zoi2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 13:41

Ik had ook matten in mijn stal liggen, maar van die hele dikke en zware. Volgens mij ook koeienmatten.
Wij hebben het gedaan vanwege het schrapen, en we hadden de stal niet helemaal vol leggen. Dus aan de achterkant hebben wij hem kaal gelaten zeg maar, dan kon de urine daar weg lopen.
Wij hadden een buiten stal, dus ook het zaagsel werd minder nat. Want vocht uit de grond kon bij ons nu niet meer in het zaagsel trekken, want daar lagen die matten.
En ja er ligt indd wel is vuil onder de matten, omdat ze niet helemaal dicht waren gelegen in de gehele stal.
Ik haalde ze 1 keer per jaar opzij, dan waren de paarden net het land op gegaan, dan even schoonvegen en een sopje, de stal laten drogen voor zover dat nodig was onder de matten en KLAAR.

Maar het is inderdaad zo, dat iedereen er anders over denkt, en andere ervaringen heeft.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:50

Haha Marion het is juist goed dat je kritische vragen stelt. Dat geeft mij de kans het uit te leggen. Want voor mij is het wel voor de hand liggend, alle voordelen. Haha!

Bij de op maat gemaakte Ultimat en Rubbermat heb je geen afvoerputje nodig. Iedere box heeft een vochtafloop, naar buiten, of tegen een achter, zijwand of in een hoek. Helemaal waterpas is geen enkele stalvloer.

Op die plek kun je een hoek of rand vrij laten, en/of strooisel neerleggen zodat het paard daar zal gaan plassen, omdat ze idd een hekel hebben aan gespetter. Knipoog
Op deze manier blijft de matras c.q.mat droog.

Omdat onze matras en mat helemaal waterdicht wordt gelegd kan er echt NIETS onder komen.
De rubber mat en de Ultimat zeker zijn schokabsorberend en voelen erg prettig aan voor het paardenlijf, dus je hebt geen dikke laag strooisel meer nodig.

Je mestafval verminderd met zo'n 75%.
Binnen 3 jaar heb je de investering eruit.