gebruik van instap/uitrijdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 10:15

Ik stap met deze koude winterdagen toch wel 10 minuten met een zweetdekentje op. Na die 10 minuten haal ik hem eraf, en ga ik direct draven. En na het rijden met het uit stappen doe ik hem gelijk weer op. Dan stap ik hem op adem en eventueel droog en dan naar stal.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 10:18

idem als Margreet, RK en Fitz voor Pablo (geschoren). Raimaer houd ik wel een dek op de lendenen met poetsen, daarna gaat het eraf.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 13:24

Wij hebben ook een buitenbak.

Gisteren was wel koud, maar met een zonnetje viel het beste wel mee.

Ik heb eerst mijn merrie gelongeerd vlak voordat ik ging rijden zodat ze zichzelf lekker kon warmlopen
en gelijk haar ei kwijt.

Daarna ben ik gelijk gaan rijden, en toen met uitstappen pas een uitrijdeken erop gedaan.

Zelf heb ik ook met het rijden mijn jas eruit gedaan omdat ik ook warm kreeg! en ik reed ook zonder handschoenen..

Als ze hard heeft gewerkt en nat is, dan krijg ze een zweetdeken erop tijdens het uitstappen, wat dekt meer dan alleen haar achterhand.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:31

Ik rij echt wel met een uitrijdeken!!

Anders word ik direct gelanceerd door mijn knollie omdat ze het meteen op een rodeo zet.
Ze heeft het koud en wil het liefst zo snel mogelijk warm worden,als ik haar de keus laat gallopeert ze meteen weg en gaat lekker bokken en springen.

Dus voor mij de eerste 15 min echt een dekentje erop,eerst stap ik met deken en later draaf ik haar eerst wat warmer onder de deken.
Als ze dan lekker warm is geworden dan pas gaat de deken eraf.

Groetjes: Corina

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:43

Ik rij met mijn geschoren Pablo alleen los en na het werk met een dikke deken. Wel begin ik met twee dekens voor losstappen, dan met een draven en daarna de laatste eraf. Werken blijft dna wel draven en niet te veel stappen omdat hij dan teveel afkoeld (rij in een buitenbak). Zodra ik klaar ben gelijk goed inpakken met twee uitrijdekentjes ( fleece en wol, vanavond de gevoerde meenemen) en een wollen halsdeken (losse). Op stal ligt de dikke wollen halsdeken al klaar om die gelijk erop te gooien.
Pablo is net een week geleden geschoren dus erg bloot. En ik rij ook niet zonder jas, te koud, dus waarom niet voor paarden oppassen. Ook zij kunnen op de spieren erg snel afkoelen.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:46

ik denk dat het er ook erg aan ligt hoe snel je paard bezweet is, maar ik doe min of meer het zelfde als Pipo: loswerken zonder deken en uitstappen met deken (een gewone zweetdeken die ik ook meteen aan de voorkant vastzet, dus wegglijden kan niet). Op die manieren koelen de spieren niet te snel af en wordt het zweet ook meteen opgenomen (Meagan zweet erg snel en veel).

Met poetsen leg ik vaak de zweetdeken erop die van voor naar achter verhuist al naar gelang ik voor of achter aan het poetsen ben... Ik sta op stal redelijk dicht bij de deur naar buiten en als de wind erop staat is het echt koud en guur, dus dan vind ik het een beetje cru om Meagan zo onder haar winterdeken vandaan te halen om vervolgens een halfuur stil te staan in haar 'blootje' omdat ik aan het poetsen ben.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:08

Als je paard met een dikke warme deken lekker warm in zijn stalletje staat, en jij pulkt hem eruit, en gaat zonder deken instappen/ uitstappen...
Vindt ik echt koud hoor!!
Ga zelf maar eens vanuit je warme bedje meteen buiten in de kou staan.

Nee, ik ga volledig met Margreet mee, die heeft het goed uitgelegd.
En afwaaien, dat is mij ook nog nooit overkomen. Tong uitsteken

Even instappen, en het eerst rondje draven met de deken, dan eraf en werken, en zodra je je paard gaat uitstappen, dus je paard is heel warm, en loopt in de kou, hup die deken erop.
Lijkt me anders heel funest voor de spieren.

Ik krijg het al koud als ik eraan denk. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:28

Ik heb dan wel de beschikking over een binnenbak maa rik gebruik de in- uitrijdeken ook trouw. Als mijn paard het koud heeft met loswerken houdt hij zich erg vast. Hij gaat dan snel een beetje rennen zonder dat hij goed door zijn lijf loopt. Een dekje is dus een stuk aangenamer en prettiger.

Ik heb mijn uitrijdeken trouwens zelf gemaakt van een wollen deken en ook geen last van afwaaien hoor.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:36

Ik heb sinds kort een nieuwe uitrijdeken, een fleece, zonder touwtje achterlangs. Deze blijft beter liggen dan mijn dikke ("dekbed") waterdichte MET touwtje. Dat ding ging altijd glijen, was waarschijnlijk te glad of te groot of zo. Verward

Toon is geschoren, dus die rij ik zodra hij geschoren is altijd los met uitrijdeken, als hij warm is haal ik hem er wel af omdat hij nog wel eens wat traag op mijn been reageert en een tik met de zweep niet door het dekje heen voelt... Ik sla de voorkanten van de uitrijdeken wel altijd terug onder mijn zweetbladen, zodat ik mijn sporen indien nodig (zeker in het begin, Toon = diesel: komt wat langzaam op gang!) Haha! kan gebruiken.

Met deze afgrijselijke temperaturen stap ik hem los met ook nog eens een fleece halsdeken over het zadel. Die gaat er na het stappen wel af.

Na het werken gaat die er weer op en stappen we uit.

Voor Kaminka geldt hetzelfde, die rij ik ook los met uitrijdeken, zodra de tempeturen onder de 10 graden komen (richtlijn), eerder niet. Zij wordt niet geschoren.

Ik rij mijn paarden trouwens nooit zo in het zweet dat ze met twee zweetdekens op stal hoeven staan... Lips are sealed

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:49

Sinds ze de onderdeken erbij op heeft ga ik Cerise losrijden en uitstappen met wollen uitrijdeken in de buitenbak.

Daarvoor stapte ik haar aan de hand met uitrijdeken ff rond en kroop er daarna zonder uitrijdeken op. Daarna ging ik haar wel MET uitrijdeken uitstappen, want anders koelde ze te snel af.
OOK als ze niet bezweet was (als we bijv. niet zo hard hadden gewerkt), ging de deken er snel op met stappen.

Verder is Cerise (nog vóór het begon te vriezen 's nachts) zo ontzettend fris in 't begin, dat ik die extra frisheid door kou niet zo goed kan gebruiken grijnz.
Hare Majesteit vindt dat ze het warm moet krijgen door te gaan racen door de bak met af en toe een bok. En dat ze het recht heeft om zich helemaal uit te leven, ondanks het feit dat ik erop zit en er bijna afdonder... Haha!
Heb dus aardig leren zitten van mevrouw Krengetje. *LOL*

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:54

Ik rij eigenlijk altijd in de bossen, want die leuke bakken bij de PC zijn weet lekker bevroren! Appie staat altijd onder een deken (voortaan ook s'nachts) dus leg ik er onder het rijden ook altijd een uitrijdeken op, ze is namelijk nogal een koukleum. En omdat ik dat ding er tijdens een bosrit niet zomaar vanaf kan mikken blijft hij de hele rit liggen!

Imposante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 17:02

Ik vind het heel lekker een uitrijdeken. Anders is de overgang zo groot.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:49

Ik vind het overigens wel erg belangrijk dat het een uitrijdeken is die kan ademen. Dus geen nylon met voering maar fleece.
Dat laat tenminste het zweet door zodat dit op de bovenkant komt te liggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:29

In Zweden heb ik 2 varianten gezien:

"Skrittäcke", wat wij een uitrijdeken noemen:
Afbeelding

Letterlijk vertaald een stapdeken. Dit is dus wat je gebruikt voor los- en uitstappen.

en dan, die had ik in NL nog nooit gezien:
"Ländtäcke"

Afbeelding

En dit is dus wat men gebruikt om mee te rijden als het echt koud is. Ze zijn van hetzelfde spul als de meeste thermodekens.

Zelf gebruik voor los- en uitstappen gewoon een wollen stapdeken (daarom noem ik die dingen dus stapdeken...) Ik heb een uitrijdeken, maar die gebruik ik bijvoorbeeld als ik een buitenritje ga maken in koud weer, of als ik een heel kouwelijk geschoren paard bij -10 in de buitenbak moet rijden. Maar die houd ik er dus de hele tijd op.

Mijn eerste paard was een echte koukleum, en die kreeg je dan ook niet echt aan het lopen. Die stapte ik los met een stapdeken en een uitrijdeken. De stapdeken ging er dan af na het stappen, de uitrijdeken pas na het eertse galopwerk, als hij echt helemaal op temperatuur was.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:32

Maar wat ik me nou afvraag bij de mensen die met een deken instappen en uitstappen..
En dan bedoel ik de mensen die alleen een deken over de achterhand van het paard gooien...heeft dat nou echt nut?
Ik bedoel een paard bestaat toch meer dan alleen uit een kont en rug Verward

Dat als je paard geschoren is en/of je altijd buitenrijd je met een deken rijd snap ik.
Zoals ik al eerder zei hoorde ik ook dat de rugspieren belangrijk zijn om warm te houden, maar de rest niet?

Dit is niet om mensen aan te vallen, maar ik vraag het me alleen af!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:46

Door een deken op de rug en achterhand te gooien bescherm je een paar hele grote spiergroepen die daar direct onder de huid liggen en dus erg gevoelig zijn voor de kou.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-02 22:27

bedankt voor de plaatjes en uitleg, zep, maar dat bedoel ik niet helemaal. dat spieren warm gehouden moeten worden is wel duidelijk als je buiten in de vrieskou rijdt of als het paard geschoren is.

het ging mij er om dat het volgens mij niet nuttig is om in een binnenbak een instap/uitrijdeken te gebruiken. zeker niet als je daarvoor al 15 min bezig geweest bent om te poetsen. bij uitrijden kan ik me het gebruik voorstellen als het paard bezweet is, maar anders vind ik het ook kul. gewoon uitstappen zou dan genoeg moeten zijn. verder vind ik het punt van antoinette een goede dat de rugspieren open en bloot blijven.

hoe sta jij daar tegenover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 22:31

Als je een verwarmde binnenbak hebt heb je hem niet nodig bij het losstappen, en kun je een dun dekentje overwegen bij het uitstappen. (grootste deel van het uitstappen doe ik overigens aan de hand buiten - paarden die ik zelf heb gereden onder de man)

In een onverwarmde binnenbak is het verrekte koud als het buiten vriest! Dan zou ik dus wel een deken gebruiken. Als ik in een koude stal een paard sta te poetsen gooi ik er ook een wollen deken overheen zodra ik niet meer op een plek poets (zowel voor als achterhand)

Verder vind ik voor los en uitstappen een gewone deken handiger dan een uitrijdeken, maar dat is persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 22:42

Ik poets dus ook met een deken.
waar ik niet peots ligt de deken.
Zelf gebruik ik een gewone fleece deken voor het in en uit stappen.
maar als ik naar het bos ga, neem ik wel een uitrij deken.
Deze doe ik dan onder de zweetbladen en zo blijf ik een stevig contact met het zadel houden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 00:45

Ik heb vanavond zelfs in een binnenbak de hele tijd met fleece uitrijdeken gereden. Heb hem ook niet gepoetst (o, foei). Dus dekens naar achteren geslagen, zadel erop, dekens eraf en uitrijdeken erop.

O ja, als jullie nog niet overtuigd zijn van de kou vandaag: Fitz zijn adem was bevroren in de trailer. Hij had 3 dekens op, het zeiltje was naar beneden en hij kwam er na anderhalf uur kurkdroog weer af.
Voor mij bewijs genoeg dat het echt koud was, ook voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 01:02

SP een groot gedeelte van de rugspieren wordt warm gehouden door je zadel alles daarachter kun je nog beschermen met een dekentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 08:51

SuperPepeijn schreef:
het ging mij er om dat het volgens mij niet nuttig is om in een binnenbak een instap/uitrijdeken te gebruiken. zeker niet als je daarvoor al 15 min bezig geweest bent om te poetsen.

Ik poets ook niet met deze kou hoor. Na het rijden stap ik goed uit [met deken] Daarna gaat mijn paard onder de warme douche. Cool

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 09:56

Een noot aan diegene die twijfelen of we de paarden niet verwennen met dekens, ook voor rijden.

Vroegen, en dan spreek ik over ongeveer 10 jaar geleden en daarvoor, waren de kleding en wijze van warm trainen en afkoelen bij topsporters ook compleet anders dan nu. Vroeger liepen ze in katoenen kleding rond die na het sporten drijfnat werden. Wat zeiden we toen met zijn allen: daar worden ze sterk van!!!! Hoor het ze nog zeggen.
Maar je ziet, de techniek en wetenschap verbeterd. Nu zie je de topsporters alleen in technische materialenen rondlopen, dus geen katoen. Wordt veel aandacht besteeds aan het goed warmlopen, met veel kleding, en goede cooling down.

Al die wetenschap die we dus nu hebben moeten we ook voor de paarden gebruiken. Tenslotte zijn de paarden ook sporters en sommige wel degelijk topsporters.

Kijk goed naar je paard, staan zijn haren overeind of niet. Hoe loopt die, stram of niet. Waar voelt die lekker bij. Hoe start je het rijden, ga je gelijk van start in de krul? Of wordt eerst alles lekker losgewerkt, rustig?

Pablo is super kort, net geschoren. Vanavond ga ik naar een binnenbak om te rijden en waarschijnlijk houdt die zijn fleece dekentje op. In de trailer zal ik hem neerzetten met drie dekens, ik ben toch ook warm gekleed? Voordeel van binnen is dat de wind er niet is, maar de temperatuur is hetzelfde als buiten hoor!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:08

Ik schaar me achter Margreet en consorten. Met deze kou géén uitrijdeken??? Brrrr! Bloos Bloos De lendenen moeten warm blijven en koude spieren, da´s niks en vergroot de kans op blessures. Er is niks mis met mijn uitrijdeken en ook in het bos blijft die keurig liggen. Als ik poets dan laat ik ook de deken daar liggen waar ik niet poets en dan altijd met deze kou in- en uitstappen met uirijddeken, eventueel drafje met deken. In binnenbak ook uitrijddeken want het vriest daar nu echt wel! En dat argument van het poetsen snap ik niet zo, alsof hij daar 10 minuten warm van blijft op zijn spieren... Verward Met deze kou? Want ik wil nl net als altijd 10 minuten in- en uitstappen. En zonder deken istie naar mijn mening héél snel afgekoeld, ook in de binnenbak!

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:51

Volgens mij moeten alle poets mutsen zich met dit koude weer gewoon even inhouden. Er ligt toch een deken op het paard dus hij is nog wel schoon. Dus even 1 min een borsteltje, dan zadel+deken en dan hoofdstel, rijden.,....

De vraag over de uitstapdeken dat hij niet alles beschermt is hetzelfde als een gewone staldeken: ze beschermen de hals niet. Waarom niet? omdat de achterhand het gevoeligst is voor kou, de nek nauwelijks....