Hoeveel kwijt aan Tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjox

Re: Hoeveel kwijt aan Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:54

(afgezien van het feit dat ik NOOIT iemand anders behalve een gediplomeerde hoefsmid aan de voeten van mijn paard zou laten zitten)

wil ik je even een goedbedoelde tip geven (het gaat met name over de smid wel of niet momenteel) : ik wilde mijn paard ook lekker op blote voeten houden.wie niet, altijd goedkoper. Nou blijkt die van mij niet zonder ijzers te kunnen en wordt hij rondom beslagen (90E per 6 a 8 weken) ik rijd dan ook veel buiten, dus kom ik ook meer over de weg dan iemand die alleen in een bak rijd. Ik heb dan wel geen tinker, weet niet hoe het met hun hoeven zit over het algemeen en niet wat je qua rijden van plan bent,maar mijn plan van blote voeten kwam ff net anders uit...houd er dus rekening mee dat dit eventueel zou kunnen en extra kosten met zich meebrengt!

veel plezier met je nieuwe paardje gewenst in elk geval!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:04

Moderatoropmerking:
Zouden jullie misschien weer ontopic willen gaan? Voor meer informatie en discussie mbt hoefsmeden en bekapmethoden e.d. kunnen jullie terecht bij BEH.
Alvast bedankt Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:44

ik denk ook niet dat iemand een een cursus bekappen gaat doen om geld uit te sparen Blond ik 'bespaar' toevallig ook wel eens een bekapbeurt uit omdat ik de hoeven tussendoor zelf zo veel mogelijk bij houdt. maar dat geld is maar een bijzaak.
iemand die natuurlijk bekapt staat achter het principe en het idee erachter.

ik heb mijn paarden aan huis, 2 volwassen tinkers en 1 veulen en kan ze hier maandelijks ongeveer voor de prijs van 1 houden die ik voorheen in pension had staan. En dit is inclusief elke dag hooi (bij)voeren.

enten doe ik niet aan en wormenspuit probeer ik ook zoveel mogelijk te voorkomen. ook dit is niet vanwege het geld, maar om medische redenen.

het is wel goed om een spaarpotje te hebben. mocht hem iets overkomen dan kan je ten alle tijde actie ondernemen. Ja

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 21:15

Pellie schreef:
ik denk ook niet dat iemand een een cursus bekappen gaat doen om geld uit te sparen Blond ik 'bespaar' toevallig ook wel eens een bekapbeurt uit omdat ik de hoeven tussendoor zelf zo veel mogelijk bij houdt. maar dat geld is maar een bijzaak.
iemand die natuurlijk bekapt staat achter het principe en het idee erachter.

ik heb mijn paarden aan huis, 2 volwassen tinkers en 1 veulen en kan ze hier maandelijks ongeveer voor de prijs van 1 houden die ik voorheen in pension had staan. En dit is inclusief elke dag hooi (bij)voeren.

enten doe ik niet aan en wormenspuit probeer ik ook zoveel mogelijk te voorkomen. ook dit is niet vanwege het geld, maar om medische redenen.

het is wel goed om een spaarpotje te hebben. mocht hem iets overkomen dan kan je ten alle tijde actie ondernemen. Ja

Jippi, eindelijk iemand die het niet erg vind dat mijn moeder de hoeven zelf wilt bijhouden!
We willen trouwens wel nh gaan doen. Vandaar ook geen ijzers en in de wei.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 18:37

Ja, en wat als je paard nu een aandoening krijgt waardoor het paard (tijdelijk) wel op stal of op ijzers moet? Ik zou als ik jou was wat kosten betreft van de ergste situatie uitgaan, houd je namelijk alleen maar geld over, in plaats van een stukje maand...

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 19:46

Stallen zijn er op die plek evt wel. En we houden er wel rekening mee dat er wat kan gebeuren, maar waarom zou mijn paard dan op ijzers moeten?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:26

Ik respecteer je keuze voor NB (niet mijn keuze maar ok), dat is nu ook niet aan de orde.

Toch moet je kosten voor een hoefsmid of NB'er incalculeren.
Als je kiest voor zelf doen, is dat prima maar dan nog moet je regelmatig een professioneel bekapper de voeten laten doen. Het zelf doen is dan vooral het bijhouden tussen de bekapbeurten in.

Maar ach waar hebben we het over? een tientje per maand...

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 20:41

Ja, het is ook niet dat we het helemaal zonder hoefsmid doen (niet echt verstandig), maar gewoon het ''bijveilen'' zeg maar.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:21

Mijn Tinker stond altijd 's winters op stal, maar doordat ze gauw stijf wordt staat ze nu altijd buiten, zodat ze in beweging blijft. In de winter heeft ze daar onbeperkt ruwvoer en krijgt ze na het werken muesli en wortels, in de zomer heeft ze aan gras genoeg. Ze staat met meerdere paarden, en het is inclusief gebruik van de faciliteiten van de pensionstal.

Kosten:

* Weidegeld: E85,- per maand
* Inenting: E15,- per jaar (is met groepskorting hoor, dus zonder voorrijkosten, anders zou het E50,- zijn hier)
* Ontworming: E6,- à E9,- per keer (ook voordeliger door partij-inkoop). En dit dan elke 2 maanden.
* Hoefbekapper: E15,- per 2 maanden
* Langeteugelles:E12,50, gemiddeld 1 keer per maand.
* Muesli: E10,- per maand
* Wortels: E3,- per maand
* Overig: E25,-per maand. Dit is een geschat bedrag voor de aanschaf van kleine dingetjes.

Mijn vaste lasten voor alleen de Tinker (heb nog 2 pony's die ik in bovenstaand lijstje niet meegerekend heb) zijn dus ongeveer E150,- per maand.

Verder zijn er natuurlijk de duurdere dingen te kopen, zoals harnachement, evt. zadelkast, en dekens (als je die gebruikt, ik niet).
Wellicht ga je frequenter en duurder lessen.

En misschien wil je nog lid worden van het stamboek of een vereniging, wedstrijden rijden? Dat kost ook allemaal het nodige.

En als je paard ziek of geblesseerd raakt, ben je zo een paar honderd euro kwijt, laat staan als hij een tijdje op de kliniek moet blijven, dan loopt het nog veel verder in de papieren.

Zelf heb ik ze niet verzekerd, als je hiervoor kiest moet je goed uitzoeken waar je precies voor wil verzekeren, en de kleine lettertjes lezen. Verzekeringen zijn vaak vrij prijzig, vooral als je ook ziektekosten erin meeneemt. Zelf heb ik ze niet verzekerd, maar zorg wel dat ik minimaal E2000,- achter de hand heb voor grote uitgave (dierenarts).