Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dirkje_

Re: Kun je een paard onderhouden voor €135,- p. maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:40

Idd, ik ben 15. Ik ben geen type die graag uit gaat, en al helemaal niet op vakantie wil. Ik wil alleen maar bij de paarden zijn. Ik ga nou ook nog met mijn ouders mee, dus tsja Clown ..

Deze verantwoordelijkheden, kan ik nog netzelf wel regelen Knipoog

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:40

Ik denk dat het in jouw geval wel kan. Maar: komt ze dan alleen te staan? Zonder andere paarden of pony's? Want als dat het geval is, zou ik het niet doen. Dan wordt het paard doodongelukkig.

Anoniem

Idd, je moet niet uitgaan dat andere je wel helpen
Je moet het zelf kunnen (evt met ouders) maar geen andere mensen.

Mikk_

ligt eraan hoe duur je stalling is, je meot ook rekening houden met hoefsmid dierenarts voer etc.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:41

Susy_Q schreef:
Ik denk zeker dat dat gaat lukken.
Het volgende: Toen mijn ouders verhuisden naar Duitsland zat ik met 3 paarden... Heb van ouders van vrienden 2 stukjes grond te leen gekregen (gratis dus) daar konden ze alle 3 op lopen maar het hield niet over v.w.b gras. bij beiden stond een stal..
Mijn kosten waren ongeveer:
20 euro aan voer per week en 10 euro aan zaagsel per week
dus 30 euro x 4 weken is 120 euro per maand voor 3!! paarden.
Dan moet je tussendoor wel sparen voor een wormespuit natuurlijk en inderdaad, als er veeartskosten of hoefsmidkosten bij komen, ook daar moet je voor sparen.
Hoefsmid kost hier 20 euro voor kaal bekappen..
Maar denk dat het je wel gaat lukken hoor!!
Succes en grijp deze kans.. je krijgt hem waarschijnlijk niet nog eens.

Dus dan houd je 15euro per maand over, per 2 maand dus 30 waarvan al 20 naar de smid (dus zonder ijzers) en dan nog 10 voor een wormspuit en dan is je geld op en dan? Dan heb je voor leuke dingen buiten je paard om niets meer over en als je extra geld nodig bent voor je paard kun je gelijk bij je spaargeld.
Natuurlijk snap ik dat je een eigen paard wil maar daar moet je goed over nadenken en ook goed bij de onkosten stil staan want een eigen paard onderhouden valt niet mee.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:41

Kukkie schreef:
Ik denk dat het in jouw geval wel kan. Maar: komt ze dan alleen te staan? Zonder andere paarden of pony's? Want als dat het geval is, zou ik het niet doen. Dan wordt het paard doodongelukkig.

Ze staat aan de wei, met andere paarden om zich heen (dochtertje van d'r en een stomme knol, al zeg ik het zelf Tong uitsteken )

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:43

sronnie schreef:
Ik denk dat je daar niet te makkelijk van uit moet gaan

Mijn oom en tante wilde al helpen met de koop van d'r. Toen ik zei dat dat niet nodig was, zouden ze helpen als er oooooooit is mocht gebeuren Knipoog

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:44

Misschien ook een idee: Als er spullen aan vervanging toe zijn, kijk eerst of er niet iets 2ehands te koop is. Scheelt een hoop in de kosten.
En je zou bijv: Iets vaker bij je vader mee kunnen werken zodat je meer geld hebt om apart te zetten voor noodgevallen.

En idd als je ouder meehelpen moet het te doen zijn. Ik zou wel duidelijke afspraken maken met je ouders welke kosten voor jouw zijn en welke voor hun.

Anoniem

zeggen en doen...
nee echt dat zou ik nooit op gaan. Lachen
Dat is met een verkeerde intentie er aan beginnen Lachen

viv77

Ten eerste wil ik je zeggen dat ik vind dat je voorbereiding erg goed is..je hebt alles geregeld en gaat nu verder denken, en ik ben normaal erg voorzichtig met uitlatingen maar denk dat je het wel kan redden..mits de stalling zo goed koop blijft en je terug kunt vallen bij hoge nood op je familie..wie weet krijg je in de toekomst nog wel iet svan een krantenwijk ofzo zodat je wat ruimer zit..maar om nu al over kliniek kosten te beginnen vind ik ook zowat..ik denk dat het gros daar wel even van wakker ligt als die kosten erbij komen..
succes ermee

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:45

Dirkje_ schreef:
Idd, ik ben 15. Ik ben geen type die graag uit gaat, en al helemaal niet op vakantie wil.

Prima dat kan, is dat nog steeds zo als je 16/17/18 bent? En onder leuke dingen doen versta ik niet alleen maar op vakantie gaan en uitgaan..
Wil je nog gaan studeren in de toekomst?

Als je echt alleen maar met paarden bezig bent en absoluut nooit andere dingen onderneemt vind ik dat best ongezond eerlijk gezegd.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:45

chance schreef:
Misschien ook een idee: Als er spullen aan vervanging toe zijn, kijk eerst of er niet iets 2ehands te koop is. Scheelt een hoop in de kosten.
En je zou bijv: Iets vaker bij je vader mee kunnen werken zodat je meer geld hebt om apart te zetten voor noodgevallen.

In de zomervakantie ga ik ook een aantal weken mee werken, waarmee ik per week €150,- verdien, dus dit is voor het harnachement! Knipoog

corina18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:45

hier in de buurt kan je ook voor 130,00 een paard stallen plus hooi en voer erbij er zijn zelfs stallen voor 100,00 alleen moet je inderdaad wel sparen voor de extra kosten die altijd om de hoek kunnen komen kijken

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:46

ik heb een verzorgpony, de eignaar is een vriendin van mij en daar gaat het zo:

De pony staat dag en nacht in de wei, wei is gratis(heeft iemand geregeld)
Het voer is gratis omdat haar vader een dierenwinkel heeft(of had ofzoiets)
Hij gaat 2 keer per jaar naar de hoefsmid, 20 euro per keer
En dan entingen en evt. als hij ziek is ofzo.
Als je wilt rijden moet je zadel, hoofdstel enzo hebben
Je moet natuurlijk ook borstels hebben
Evt. ook dekens

Je moet dus aan veel denken en het neit licht opvatten

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:47

ja dat kan! maar dat kan denk ik alleen als je niet in de stad woont!
en t ligt dr natuurlijk aan wat voor een ras je hebt.. ik heb een haf, vrij zuinig in onderhoud (wordt sneller te dik dan wat anders... een shet is natuurlijk veeel goedkoper! en een echt sportpaard heeft denk ik ook meer nodig Knipoog )
ik woon in een dorp en heb een wei gepacht waar ik 250 euro per jaar voor kwijt ben en heb dr een inloopstal op staan. hooi is voor mij 80 euro per jaar en wormenkuren 70 euro per jaar, hoefsmid (alleen bekappen) 80 euro per jaar. wortelen 51.80 per jaar (voer alleen wortel in de winter maanden)
meusli 72 euro per jaar. biotine 180 euro per jaar..
ff alles bij elkaar opgeteld gedeeld door 12 kom ik uit op:
66 euro per maand. (maar pas wel op dit zijn alléén de vaste lasten! dr komen vaak nog kleine dingetjes bij kijken die je dan weer ff snel haalt... dus kan t stiekem toch nog meer oplopen dan je denkt!)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:48

ligt er aan wat de stallingskosten zijn bij jou in de buurt. is dat 50 euro of 250 euro... nogal een verschil. verder moet je goed kijken naar onverwachtste kosten. heb je een buffer al op kunnen bouwen voor als ze een keer een da nodig heeft?

chance

Zeer verstandig. En ik vind het ook goed dat je zelf voor zoveel mogelijk wil werken/betalen.
Je leert wel om verantwoording te hebben.
Ik was 16 toen ik mijn eerste pony kocht, en ik heb het soms wel heel krap gehad. Maar ik heb al die tijd toch alles zelf betaald enzo. En nu (25 jr) zeg ik eerlijk het is soms ff uitkijken met mijn geld maar het is goed te doen.
Ik houd bijv regelmatig een grote opruiming van mijn paardenspullen zodat ik kan sparen voor nieuwe/andere spullen.
En je hebt natuurlijk nog je verjaardag waar je spullen/geld /voer kan vragen.
Laatst bijgewerkt door chance op 04-02-08 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Mij lukt het wel. Heb dan echter een D-pony. Ik leg samen met mijn tante per maand in totaal 100 euro in de pot. Daar gaat alles vanaf in de zin van weide onderhoud (is geen grote wei), stro, hooi, eventueel brokken, wortels, dierenarts (entingen), hoefsmid, nieuwe spulletjes. Ik heb mijn pony nu dit jaar 8 jaar. Zadel heb ik nog nooit nieuw gekocht en tot nu toe geen hoge dierenartskosten. Ik kom hier makkelijk mee rond. In de zomer leeft hij vooral op het gras en in de winter gaat er ongeveer 1,5 pak hooi doorheen. Stro gebruik ik het hele jaar maar heb geen idee hoeveel ik ongeveer verbruik (daarbij krijg ik het stro op het moment goedkoop via kennis). Voorheen kocht ik wel gewoon kleine pakjes stro en daar kwam ik ook mee rond. Je kan in geval van nood het goedkoop houden door het paardje 24-7 buiten te laten met schuilstal. Dan heb je bijvoorbeeld geen stro kosten en niet zo duur als je kan pachten.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:49

moniekk:
woon in een echt paarden-dorp Knipoog
En Verona is een KWPN-paard, en staat nu (qua voer) op;
* 2 kilo brok
* 1 kilo wortelen
* 1 brood
* halve baal hooi
* wat hooi (namelijk rubber matten)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:50

Dirkje_ schreef:
sronnie schreef:
Ik denk dat je daar niet te makkelijk van uit moet gaan

Mijn oom en tante wilde al helpen met de koop van d'r. Toen ik zei dat dat niet nodig was, zouden ze helpen als er oooooooit is mocht gebeuren Knipoog

Leuk dat ze dat zeggen, maar doen is iets anders.
Financieel kan er zo snel iets veranderen, dat ze misschien dan niet eens kunnen helpen ook al zouden ze het willen.

Echt ik vind het hardstikke goed dat je alles op een rijtje zet maar blijf wel realistisch.

Zelf zie ik het bijv. nu met mijn auto, ook al zijn het kleine dingen het kost gewoon een hoop geld als je het bij elkaar optelt.
Ik zou dus een paard kunnen kopen en onderhouden maar nu ik goed door heb dat het financieel soms snel kan veranderen ook al doe je er alles aan om het constant te houden, dat heb je (helaas) zelf niet altijd in de hand.

Denk er dus nog maar eens goed overna, ga met je ouders rond de tafel zitten en maak wat mij betreft een rampscenario om te kijken of het dan nog goed kan gaan.
(Dan denk ik aan bijv. je moet weg bij je stalling, tante en oom kunnen niet bijspringen en je paard heeft iets waardoor het naar de kliniek moet.)

Edit:
Als je besluit om er toch voor te gaan kijk dan of je met je ouders kunt afspreken dat jij die 20,- in een pot doet en jouw ouders dat maandelijks ook doen.
Zo heb je 40,- per maand wat op zij gezet wordt en dan is het wat makkelijker op te vangen.
Laatst bijgewerkt door Nijn op 04-02-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:51

Gewoon doen,
Mocht het uiteindelijk 1 groot drama worden omdat
1) Er toch geen geld genoeg is
2) je Toch gaat intresseren in stappen, jongens etc..
3) andere voorziene omstandigheden,

Dan moet je je paard weer verkopen, zo simpel is het gewoon.
Ik was 12 toen ik mijn eerste pony kocht (zelf bijna bij elkaar gespaard)
Mijn ouders hebben mij tot aan mijn 16de geholpen en toen werd de pony vervangen voor een paard en heb ik altijd alles zelf betaald. Inderdaad is tweedehands een perfecte en goedkopere uitkomst. Net als zelf een vijl en tang aanschaffen om de hoefen bij te vijlen (bespaard tijd en geld voor de hoefsmid)ook je wormekuren in de uitverkoop kopen helpt.

En mocht het echt niet lukken, vraag een bijrijdster die de helft mee betaald!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:52

Lianne84 schreef:
Dirkje_ schreef:
Idd, ik ben 15. Ik ben geen type die graag uit gaat, en al helemaal niet op vakantie wil.

Prima dat kan, is dat nog steeds zo als je 16/17/18 bent? En onder leuke dingen doen versta ik niet alleen maar op vakantie gaan en uitgaan..
Wil je nog gaan studeren in de toekomst?

Als je echt alleen maar met paarden bezig bent en absoluut nooit andere dingen onderneemt vind ik dat best ongezond eerlijk gezegd.

daar ben ik het niet mee eens. Ik vind het juist goed, dapper dat je voor je paard dingen kunt en wilt laten. Getuigt van doorzettingsvermogen.

ik hoop dat je het allemaal gaat lukken, zo te lezen weet je waar je aan begint. Misschien zal het soms best moeilijk worden, maar als je steun hebt van je familie zal het best goedkomen.
veel succes met je paardje!!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:52

En als je het nou 1/2 maanden probeert?
Dan zie je vanzelf of het wel of niet kan.
Als het wel kan, dan koop je haar. En als het niet kan , dan blijft het toch je verzorgpaard? Lachen

En het stro is dit jaar érg duur, je zou dus al wat kunnen besparen door haar op vlas te zetten.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 12:56

daNiielle:
Ze komt dan iid op vlas staan, waar ik dan nog wat stro bij doe om op te knabbelen. Dan een halve baal hooi per dag, 1,5 kilo brok, 1 kilo muesli, wortels en brood.

Waar ik haar dus mag stallen Knipoog Haalden ze zelf altijd het hooi af, dus daarin wordt ook bespaard. Dit is allemaal gratis, of ja, ik hoef alleen op zaterdag middag mee te helpen met poetsen binnen. Maar dat heb ik zeker voor d'r over! Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:57

= Biks ongeveer tussen de vijf en de acht euro per 20 kilo dat is ongeveer 2 zaken per maand. ongeveer 16 euro per maand.
=Een halve baal hooi per dag is wel erg veel, dan kom je wel aan de 60 euro per maand.
per maand
= stro 3 a 4 balen per week ongeveer 60 euro per maand.
= Hoefsmid om de acht weken kappen of beslaan rondom of alleeen voor ijzers dat is ongeveer tussen de 20 en de 70 euro en dan ligt het er nog aan hoe duur jou hoefsmid is dat verschild ook nog per smid.hoe duur jou smid.
= wormenkuur om de 6 a 8 weken ook tussen de 10 en de 20 euro dat is per merk en je wil toch de beste.
= jaarlijkse in enting weet ik even niet uit mijn hoofd.
= verzekering ongeveer tussen de 200 en 500 euro per jaar het ligt eraan wat jou paardje waard is en hoeveel je er voor over hebt.
= een zak muesli voor na de arbeid of wat anders ook weer ongeveer 15 euro per maand.
= in jou geval zal ik toch zeker 50 euro in de maand opzij zetten voor de DA.
= Als je het goed doet dan ben je aan vlas ongeveer 25 euro per maand kwijt.
= als je vlas gebruikt dan kan je één plak per dag aan stro geven. ongeveer 8 euro per maand

Dit zijn ongeveer je lasten per maand het kan minder, als jij een schoon paardje hebt ben je minder stro kwijt, als hij minder dan twee kilo biks eet per dag kom je aan de twee zakken per maand. Maar dit is wel berekent over een paard die binnen staat.
AAngezien je maar weinig weide hebt en hij niet dag en nacht buiten kan staan want dat gaat tenkoste van je gras,
je zal dat stukje grond goed moeten onderhouden zelf mest uit het land halen. en hem maar een paar uurtjes buiten laten wil je er het hel jaar van genieten dat hij naar buiten kan. En wissel veel af van land om de zes weken van stukje veranderen.

je zal zuinig moeten zijn. Ook voor je onderhoud tuig heb je geld nodig.
En je kan niet meer uit met vrienden en je eigen kleren kopen kan ook niet meer. dus ik hoop dat je ouders dat betalen.
Want al jou centjes gaan naar je paardje in de maand en je moet sparen voor de smid,verzekering en DA.
Ik denk dat het net aan gaat ik hoop dat je ouders in bepaalde situaties bij zullen springen.

kunnen ze zelf hooi van die twee kleine stukjes land af halen, dan blijft er weinig iver voor de paardjes.
Ik zou nog maar even goed met je ouders praten over onverziene kosten.

Nooit zelf je paard zijn hoeven vijlen of kappen dat kunnen alleen opgeleiden mensen als je het verkeerd doet dan kan je de DA erbij halen.

Succes spannend Haha!
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 04-02-08 13:09, in het totaal 3 keer bewerkt