hoe hooi voeren in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: hoe hooi voeren in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:26

Ik heb een kliko
Afbeelding

Ruzie is er niet omdat ze in de wei staan. Dus ze eten voornamelijk gras en komen af en toe eens een hapje hooi halen. Het gebeurt zelden dat ze er met z'n drieen staan.

marle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:29

wij hebben het gewoon op de grond in de wei..Clown

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:31

nou dat is een vieze natte bende.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:25

aaah wat mooie BB!! net zoals ons Ja en jij hebt de bak lekker hoog ook. dan wordt er nog minder geknoeid. onze 2 helften zijn eigenlijk wat te laag voor een dikke laag, omdat ze het rek er met dit hooi wel eens uit trekken Rolleyes

ik heb die bakstenen idd ook eens geprobeerd maar die worden met de neus aan de kant geschoven of ze trekken met zo'n kracht dat ze opzij riollen... Nagelbijten / Gniffelen maar misschien moet ik toch nog ff verder denken want door extra druk op het rooster te houden wordt het peuzelen nog iets moeilijker = langzamer eten. Ja

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:28

Mooi, die doorgezaagde waterbak! Heeft iemand een linkje naar dat net wat tussen de bomen kan hangen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:29

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:39

Afbeelding

Afbeelding

en kijk voor hooinetten ook ff bij http://www.loewers-heu.net
daar zijn ze een stukje goedkoper en in meerdere varianten te verkrijgen Ja

edit: .de moest .net zijn Lachen
Laatst bijgewerkt door Pellie op 03-02-08 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:40

Pellie, link doet het niet....

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:47

Das een goeie vraag.
Ik voer op dit moment ook gewoon op de grond, dat is ook een natuurlijke houding voor een paard.
Ik ga wel op zoek naar een tractorband, is groot en ruim, eten toch van de grond en kunnen het niet verplaatsen.
Ik heb nl een hooiruif gehad, zo'n heel mooi gegalvaniseerd ding, harstikke duur, plaats voor 4 a 6 paarden, nou, 1 pony van mij stond alleen aan dat ding te eten, derest stond zielig toe te kijken. En daarbij staan ze niet laag genoeg te eten. Wat dus geen natuurlijke houding is voor een etend paard. Daarbij als die leeg was, was het voor een pony van mij met zomerexceem een schuurpaal, alhoewel het ding alleen maar ronde zijde had en heel veilig afgewerkt was, verzette hij dat ding, dan stond het weer daar dan weer 3 m verder daar etc, dat ding was loodzwaar, moest ik altijd met 3 man zijn om het terug op de plaats te zetten.
Dus nooit meer zo'n hooiruif.
Vandaar tractorband, kan regenwater gewoon weg, eten toch laag, hooi kan niet wegwaaien en als ze het er teveel uit zouden trekken dan kan je altijd nog zo'n rooster erin leggen, zelfde principe als bij de doorgezaagde watertank.
Beetje rondvragen bij een aantal boeren, is vast wel eentje wat een tractorband heeft liggen, hoef je niks voor te betalen, zijn blij dat ze er gratis af zijn. (versleten tractorband uiteraard)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:47

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:12

Ik wil niet dat het hooi helemaal nat wordt als het regent, daarom heb ik het in een kliko

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 22:39

Waarom niet? Als ik vragen mag, ik bedoel als het hooi nat is, dan is het toch veel minder stoffig en net beter?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:29

Ze eten soms heel veel hooi en soms bijna niets. Als het warmer is zoals de afgelopen dagen doen ze twee weken met een baal, als het flink vriest eten ze een baal per dag.
Als nat hooi twee weken blijft liggen wordt het er niet echt beter op.
Ik wil dat ze altijd de beschikking hebben over hooi, blijkbaar weten ze heel goed wanneer ze het wel en niet nodig hebben, dus ik doe de kliko altijd helemaal vol.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 07:30

als je altijd meerdere plukken (hopen) hooi / kuil neerleggen. Altijd meer dan het aantal paarden.

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:41

Op de grond is de meest natuurlijkste houding voor een paard, maar in de winter als alles nat en vies is is het zonde om het dan op de grond te leggen vind ik.
Een tijdje terug las ik in een Bit nummer dat iemand een speciekuip had en er hooi in deed en vervolgens een hooinet er omheen.
Zo bleef het hooi in de kuip zitten en verspilden de paarden niet zoveel hooi.
Ook als ze de kuip omgooien blijft het hooi erin zitten.

Dat met die watertank doorgezaagd en rooster erin is ook een goede manier zeg!!! Lachen

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:54

een kliko, bedoel je dan gewoon een rolemmer lenneke?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:31

Ik heb een overkapping vóór de stallen en daaronder staat een kuubkist (worden normaal bij slachthuizen gebruikt). In de kuubkist, de naam zegt het al: past een kuub water/vlees/etc in, heb ik 5 grote gaten geboord van ca. 4cm in doorsnee. Evt. water kan er daardoor uitlopen.
Voordeel van een kuubkist is, dat je bijna geen afval hebt. Want de wanden zijn dicht en ze kunnen ook goed bij de bodem. En het waait ook niet alle kanten in.
De *onbeschadigde* kuubkisten zijn duur, maar je kan er ook kopen die een beschadiging hebben, waardoor je ze voor een stuk minder op de kop kunt tikken.
Bij ons in het dorp zit een plastic-lasser en als deze wat kisten over heeft, kun je die soms kopen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 14:01

Heb je daar een foto van imker?? Haha!

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:32

Lenneke_ schreef:
Ze eten soms heel veel hooi en soms bijna niets. Als het warmer is zoals de afgelopen dagen doen ze twee weken met een baal, als het flink vriest eten ze een baal per dag.
Ik wil dat ze altijd de beschikking hebben over hooi, blijkbaar weten ze heel goed wanneer ze het wel en niet nodig hebben, dus ik doe de kliko altijd helemaal vol.

Hoe kom je aan een extra kliko?
ik neem aan dat ieder huishouden 2 kliko's heeft, een groene en een zwarte.
Kun je kliko's ergens kopen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:42

bij de gemeente...

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:08

gewoon op de grond, zo'n grote trekkerband ligt in een andere wei, word nooit gebruikt. Kan ik weleens vragen. Je kunt die oko nog makkelijk verslepen, aangezien ze anders een gigantische mestplek opbouwen om dat ding heen.

Die kliko vind ik heel slim bedacht voor de regen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:13

Wij hebben blauwe kunstofbakken 1.00 x 1.20 x 80.
Ideaal. Ze staan voor 40 euro te koop op marktplaats. Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:22

Lenneke_ schreef:

ooh lenneke, wat enorm weinig, een baal per 2 weken met deze temperaturen!! Bloos! hebben ze ook weidegang ofzo?
hier kunnen ze met z'n 3-en, als ik ze de kans geef wel 2 baal per dag op!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:38

ik heb momenteel zo'n grote ronde balen voordroog (300 kg of zoiets) en daar doen ze iets meer dan 2 weken over ... een paardje van 1,50 en een ponyveulen Koe
zo'n baal zet ik in een hoek van de schuilstal, met een groot vierkant hooinet eromheen (vastgemaakt aan de muren), zo verspillen ze nauwelijks iets.
heb ik volgende keer toevallig kleine balen, dan plooi ik het net dubbel en heb ik zo'n hooinet.nl-toestand Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 06:38

Ik heb gisteren een bericht geplaatst hier en nu is het opeens weg Verward
cindybijl schreef:
Hoe kom je aan een extra kliko?
ik neem aan dat ieder huishouden 2 kliko's heeft, een groene en een zwarte.
Kun je kliko's ergens kopen?

Ik heb gewoon de afvalophaaldienst gebeld met de vraag of ze wel eens kliko's over hebben, een kapotte ofzo. Eerst snapte ze niet wat ik bedoelde, maar uiteindelijk wel. Toen heb ik er een gekregen en hij is nergens kapot. Hij mag alleen absoluut niet gebruikt worden voor vuil (omdat je daar extra voor moet betalen), maar dat gaat natuurlijk ook niet meer met dat gat erin Haha!

Pellie schreef:
ooh lenneke, wat enorm weinig, een baal per 2 weken met deze temperaturen!! Bloos! hebben ze ook weidegang ofzo?
hier kunnen ze met z'n 3-en, als ik ze de kans geef wel 2 baal per dag op!

Ze staan idd in de wei. Blijkbaar hebben ze niet meer nodig want ze kunnen altijd meer pakken.