Hooiruif: ja of nee ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een hooiruif in de stal?

Ja
19 (18%)
Nee
84 (81%)

Totaal aantal stemmen: 103

carientje20

Re: Hooiruif: ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:19

Wij hadden eerder wel ruiven maar nu hebben we die niet meer het isniet goed voor de paarden dat ze zo in een onnaartuurlijke houding eten in de natuur eten ze ook van de gornd dus nu voeren wij onze paarden altijd hooi op de grond

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:16

Wij hebben ook een tijdje zo'n ruif gehad, maar mn pony begon te hoesten en toen zeiden ze dus dat dat kwam omdat hij stof in zijn neus en luchtwegen kreeg omdat hij uit zo'n ruif at.
We hebben het toen weggehaald en het probleem was opgelost..
Ik vind het eigenlijk ook onzinnig om een paard uit zo'n ding te laten eten..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:07

Nee ik heb geen hooiruif. Dit is geen natuurlijke houding voor het paard en wat voorganger zegt gebeurd inderdaad!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:17

Hier wel een hooiruif (of eigenlijk hooibak maar wel op hoogte). Krijgen ze in de winter het hooi in om een kliederboel in de modder te voorkomen. In de zomer eten ze gewoon weer van de grond.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:31

Ik heb hem niet en zou hem ook absoluut nooit willen hebben!!!!!!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:39

Valerie krijgt het hooi gewoon van de grond.
geen onnatuurlijke houding en ook geen last van stof.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:43

Hooi uit de lucht eten is slecht voor het gebit en slecht voor de algehele spijsvertering, het lichaam is hier niet voor gemaakt.

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:51

Mijn paard eet wel uit een hooiruif. De hooiruif is gewoon op hoofdhoogte dus ze hoeft zich helemaal geen vreemde houding aan te meten om te kunnen eten. daarbij trekt ze er gewoon een pluk uit en eet die op waar ze zelf wilt.

Van die stof vind ik een beetje onzinnig... Wat gebeurt er denk je als je een kladje op de vloer gooit, alsof daar geen stof uit op komt? Of leggen jullie het voorzichtig op de grond neer? Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:03

Cindyrella schreef:
Mijn paard eet wel uit een hooiruif. De hooiruif is gewoon op hoofdhoogte dus ze hoeft zich helemaal geen vreemde houding aan te meten om te kunnen eten. daarbij trekt ze er gewoon een pluk uit en eet die op waar ze zelf wilt.

Van die stof vind ik een beetje onzinnig... Wat gebeurt er denk je als je een kladje op de vloer gooit, alsof daar geen stof uit op komt? Of leggen jullie het voorzichtig op de grond neer? Knipoog

de stof en kleine deeltjes vallen naar beneden, is dus op het paardenhoofd.... Als het paard van de grond eet valt dat op de grond, het hoofd zit er dan boven....

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:54

Gewoon op de grond.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:02

Cindyrella schreef:

Dan valt de stof omlaag, op de grond dus en niet direct op het hoofd en in de ogen van het paard Knipoog
En ik klop het ook nog uit dan is er ook al een grote hoeveelheid stof ervan af.

floppie44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:06

wij hadden een hooiruif in de stal maar onze paarden staan nu dag en nacht buiten.
ik vind een hooiruif kan je gebruiken er is niks mis mee, en gewoon van de grond.. dat doen zo veel paarden ze eten toch ook gras van de grond en niet in de lucht?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:09

nu vanaf de grond,maar vroeger voerde mijn vader 1x per dag en dan werden de ruiven helemaal volgepropt.
meestal zat er de andere dag nog hooi in en de grond bleef schoon er werd niks vertrapt.

zo`n 11jr geleden hadden mijn vriendin en ik allebei een draver op een wei met hokjes staan en daar kregen hun ook het hooi in de ruif,en een hooinet ernaast.
als het op de grond lag vertrapten ze alles en aten ze het niet meer.
nooit last gehad van vieze ogen,neus of hoesten Knipoog

nu staat mijn dier verzorgt en krijgt ze 4 x per dag hooi op de grond ,en dat is toch anders dan wanneer je 1 of 2x per dag hooi geeft.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:13

Op de grond Ja

Al kan ik me wel iets voorstellen bij degene die buiten (in de winter) iets dergelijks doen ivm modder e.d. maar dan wel zo laag mogelijk!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:28

Hier het hele jaar op de grond behalve in de blubber maanden, dan krijgen ze het uit ruiven, beter een iets onnatuurlijker houding dan hooi met een lading zand dat is nog ongezonder

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:37

ik heb wel een hooiruif maar laag (borsthoogte) hangend.
mijn paard moet nl. meer te eten krijgen dan mijn pony en daarom heb ik een hooiruif over de deur van een leegstaande stal hangen waar alleen het paard bij kan.

hoog hangen zou ik nooit doen ivm stof in ogen/neus en onnatuurlijke houding.

ik moet nog wel eens een keer een bak maken voor op de grond. dat heb ik een keer op marktplaats gezien. voorkomt verspreiden/verlopen van hooi en ze eten toch op grond niveau. Ik zal wel eens kijken of ik de foto nog kan vinden van die bak.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:40

Ik voer het ook gewoon op de grond, maar dan wel in het hoekje waar de paarden niet mesten. In het weiland heb ik een hooibak, zodat ze niet alles door de blubber stampen.

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:44

Mijn pony krijgt haar hooi ook op de grond. Bij een hooiruif komt al het stof in de ogen en neus dit lijkt me niet gezond. Mijn pony is gelukkig wel netjes met haar hooi.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:53

Ik heb dus ja gestemd....

Niet omdat ik ervoor gekozen heb om een ruif in m'n stal te plaatsen, maar omdat deze er al zat toen ik de wei kocht Bloos

De ruif hangt in de containerstal en hij hangt ongeveer 30 cm van de grond met de onderkant (vroeger gebruikt voor schapen) en aangezien ik de containerstal toch alleen maar gebruik als opslag, heb ik hem maar laten hangen Vork

In de schuilstal waar de paarden gebruik van maken hangt geen ruif Knipoog (die stal heb ik zelf gebouwd)

RCHLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:33

mijn oude verzorgpony had ik het ook.
wel laag zat die!
dat was omdat op de grond iets lag wat ze niet mocht eten..
en anders kon ze het toch perongeluk mee eten!

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:16

waarom zou je zoiets moeten hebben? het is zowieso beter als ie van de grond eet, daar zijn ze op gebouwd [kijk maar naar knollen in de natuur, die hebben toch ook geen hooiruif]

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:19

Stelmaria: In de vrije natuur word er toch ook niet met paarden gereden of gemend, dat doe je toch ook gewoon neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:24

Ik heb geen ruif in de stal omdat het beter is om van de grond te eten voor de tanden, rug en luchtwegen.
Ik heb zelfs geen voerbak in de stal maar losse emmers. Zeker met veulens wil ik niet te veel rommel in de box, alleen een waterbakje.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:05

Ik heb ook geen hooiruiven en zelfs geen voerbakken in mijn stallen.
Hooi eten ze van de grond en hun biks krijgen ze in een rubberen concours bak.
Ideaal, als ze hun voer op hebben kunnen ze er lekker mee spelen zonder gevaar. Pling

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:10

Aangezien mijn paard hooinetten sloopt en hooi op de grond altijd maar weer in zijn drinken gooit ben ik van plan over te gaan op een hooiruif, maar ze wel héél laag te hangen en dan zelf een deksel te maken om erop te doen zodat hij het er niet langsboven kan uithalen want dan beland het of in zijn mest of in zijn water Knipoog