Witte staart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cloris

Re: Witte staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:57

Groene zeep, de vloeibare variant werkt echt super en met regelmaat gewoon uitspoelen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 00:07

Ik was eerst met kamilleshampoo. Gewoon van Schwarzkopf bij de Aktion vandaan. Dit verwijderd het vuil erg goed. Evt nog een keer en dan met een zilvershampoo nogmaals wassen. Als het nat is lijkt het nog wat geel maar droog is hij dan wel wit. Heb trouwens inderdaad goede berichten over Cowboy Magic Shine gehoord maar zelf nog niet gebruikt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:16

De produkten van Cowboy Magic zijn inderdaad een aanrader. Helaas wel erg aan de prijs.
Ik was mijn haflinger altijd met groene zeep (niet de vloeibare) en dat enkele malen. Dat werkt redelijk, het is niet 1 keer wit, maar verkleurd in de zomermaanden langzaam naar witter. Biotex vind ik minder werken dan groene zeep, tenminste bij mijn paard.

In de wintermaanden laat ik de staart altijd maar zo zo. Ik rijd dan weinig en ze staan overdag in de blubber. Ze is nu ook nog eens flink aan de diarree, dus staart wordt er nu niet echt schoner op Bloos

Verder gebruik ik equistar (oranje fles) voor anti-klit effect. En ik heb het idee dat de staart wat minder snel vies wordt.
Je kan natuurlijk de staart van je paard ook in een staartsok doen (dat zie ik wel eens bij de westernmensen bij ons op stal). Dan wordt hij helemaal nooit smerig. Maar lijkt me persoonlijk voor het paard niet echt plezierig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:09

Coby schreef:
Je kan natuurlijk de staart van je paard ook in een staartsok doen (dat zie ik wel eens bij de westernmensen bij ons op stal). Dan wordt hij helemaal nooit smerig. Maar lijkt me persoonlijk voor het paard niet echt plezierig.

Die gebruik ik ook. Maar alleen voor een nachtje. Als ik 's ochtens vroeg op wedstrijd moet vind ik het fijn om niet voor verrassingen te komen staan Knipoog.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 01:04

Misschien dat ik ook eens zo'n ding moet aanschaffen. Want een keer in de blubber lopen en je kan overnieuw beginnen. Nu rij ik regelmatig wedstrijden en dat betekent dus ook iedere keer je paard wassen. Gelukkig hebben we sinds kort een spuitplaats op de vereniging dus kan ik ook altijd daar naartoe als er een koude wind staat. En Dennis weet vast wel hoeveel dagen in een jaar die waait in NH.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:17

Ik gebruik zilvershampoo en biotex, maar ook gewone shampoo.
Meestal als ik de staart was doe ik hem eerst met vloeibare groene zeep (driehoek) en dan soms nog een keertje.
en daarna dan met zilvershampoo.
Als de staart heel erg onder de mest zit of heel erg vies is dan week ik hem soms wel eens in de biotex groen.
Maar dat houd ik nooit lang vol om een hele emmer water aan de staart van mijn pony te houden voor 10min.
Dus dat is altijd vab: staart erin dopen en even erin laten hangen, met de andere hand een beetje 'soppen' en dan staart er weer uit.

Voor de rest gebruik ik anti klit als ik staarten gewassen heb.
maar ik borstel ze niet altijd uit na het wassen en anti klitten.
want ben veel te bang dat haar staart daardoor dun word.
ben daar trouwens ook bang voor als ik hem veel was....

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:24

als mijn merrie trouwens op staal staat mest ze vaak met haar kont tegen de wand.
er zitten dan ook regelmatig koeken met mest onder haar staart wortel geplakt....
om dat te voorkomen smeer ik de haren rond de staartwortel en de staartwortel zelf in met uiercreme.
en al helemaal als k het net gewassen heb, want dan is het lekker schoon en makkelijker om bij te houden.

carientje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:23

Ik was mijn schimmel altijd met betadine schampoo en schapoo van de hema voor grijs/wit haar. en heb er een vlecht in zodat ze er niet overheen piest. Ik heb ook een groene vles van divoza die werkt ook tgen poep en pies vlekken.

JUSTXME1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:46

ik was witte staarten zo:

eerst met paardenshampoo en dan zilver shampoo die zilvershampoo werkt echt goed Knipoog
en daarnaa anti klit erin en dan even laten intrekken , en an uitkammen, haartje per haartje !

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:01

Wassen met groene zeep...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:12

Hoe krijg je een witte staart echt wit? Door te voorkomen dat hij vies wordt.
De kern van een witte haar is hol, en daar kan heel snel viezigheid in gaan zitten. Het helpt al helemaal niet als bijv. merries over de staart heen plassen. De viezigheid in de kern van de witten haren krijg je er ook niet met wassen uit, dat moet er uit groeien.

Ik heb zelf een palomino en die heeft standaard een vlecht in haar staart en er een staartzak omheen. Eens in de week de zak loshalen, staart wassen, antiklit erin en weer in de vlecht. De staartzak kan er in blijven met rijden. Wil je in de zomer een staart met haren om de vliegen weg te jagen kan er een kunststaart aan vast gemaakt worden.

Ziehier foto's van de staart van mijn palominomerrie. Voor de foto is de staart uit de vlecht gehaald. Zo ziet hij er uit zonder wassen.

Afbeelding

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:28

Ik heb ook een schimmel die het heerlijk vindt om zijn staat smerig te maken.

Ik was de staart meestal eerst met de shampoo die binnen handbereik staat, om even het grove vuil weg te wassen. Daarna hang ik 'm 5 minuutjes in de biotex en laat dat ook nog 3 minuutjes inwerken, terwijl ik zijn sokken inschrob.
Alles eruit spoelen en Shine In, Yellow Out van Cowboy Magic gebruiken. Ook even laten inwerken en uitspoelen.
Als ik echte haast heb (bijv. mooie staart voor foto's oid), gaat er nog een keer zilvershampoo van Swartskopf uit.
Dit is meestal het karwei voor in de winter.

Voor in de zomer, idd wat Cassidy zegt. (Als ik hulp heb om die staartzak om te doen, want ik begrijp er zelf geen hout van Haha!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:31

Ik heb een simpele zak, die staartzakken met de drie kokers blijven ook niet zitten bij mijn paarden.

Gewoon vlecht erin, vlecht in de koker, touwtje of klittenband door de strengen van de vlecht halen, klaar.

Afbeelding

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:37

En hoe doe je dat 's zomers met de vliegen dan? Mept ie dan niet steeds met die dikke vlecht op z'n flanken?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:46

Er staat dat er een kunststaart aan vast gemaakt kan worden. mooie staart cassidy! (!!!) Pling. Ik heb ooit een witte verzorgpony gehad en haar vacht maakte ik vaak wit met maizena. Gewoon de vacht nat maken, maizena erop smeren en laten opdrogen, daarna er afborstelen en dan zou die wit moeten zijn.
Ik heb het alleen nog nooit bij een staart geprobeerd, wel met d'r manen en dat lukte ook.
Je kunt het gewoon kopen bij de supermarkt
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 05-02-08 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:47

op onze manege staat een schimmel en die wassen ze met groene zeep

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:56

Kymalin schreef:
En hoe doe je dat 's zomers met de vliegen dan? Mept ie dan niet steeds met die dikke vlecht op z'n flanken?

Je kunt een kwastje onder aan die staart vastmaken, of je doet het zoals op deze pagina. Is even wat werk, maar dan heb je ook wat:

http://tailsaver.net/