Wat te doen met dit stuk land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Re: Wat te doen met dit stuk land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:14

Ik zou een bak maken idd van 20m bij 40 m Knipoog Dan de rest overlaten voor wei. Paddock zou ik niet erbij doen, anders heb je bijna niks meer over om de paarden op te laten lopen. Knipoog succes!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:18

ikmoet zeggen, wat joyceB schrijft, daar zou ik wel wat in zien Knipoog!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:19

ik zou idd ook een bak, 20/40 maken, dan beetje hetzelfde als joyceB, een verhard pad van 5/40 ernaast, en de rest weide ofzo.

dan heb je ook niet dat het een bagger bende word dat pad naar de weide, en longeren wil eventueel wel in de bak, als de bodem goed is valt dat reuze mee Lachen

en anders idd zoiets als JoyceB Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:35

Wauw, Joyce. Bedankt voor je super uitgebreide antwoord en goede idee. Dit zou idd een mooie oplossing kunnen zijn waarbij we het beste van alles hebben.
Ik ga van de week eens puzzelen hoe we dit idee het beste kunnen toepassen.

Zeeuwtje68 schreef:
Ik zou een bak maken idd van 20m bij 40 m Knipoog Dan de rest overlaten voor wei. Paddock zou ik niet erbij doen, anders heb je bijna niks meer over om de paarden op te laten lopen. Knipoog succes!
Ze kunnen toch in de paddock lopen?

magic_lover schreef:
ik zou idd ook een bak, 20/40 maken, dan beetje hetzelfde als joyceB, een verhard pad van 5/40 ernaast, en de rest weide ofzo.

dan heb je ook niet dat het een bagger bende word dat pad naar de weide, en longeren wil eventueel wel in de bak, als de bodem goed is valt dat reuze mee Lachen

en anders idd zoiets als JoyceB Ja
Ik wil in ieder geval een stuk paddock hebben om ze op te zetten als de wei te nat is. Het stuk is niet groot genoeg om ze ook met slecht weer te lopen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:30

Ik vind de situatie zoals bij JoyceB erg mooi!

Ik heb zelf een stukje van ongeveer 5 bij 5 mtr. bestraat, waarvan ongeveer 40% overkapt dat ze ook nog voor de regen/zon kunnen schuilen maar met een schuilstal is dat opgelost!
Voor 3 paarden is dit te weinig omdat ze daar eventueel ook moeten eten. Ze moeten daarvoor wel de ruimte hebben.
Mijn paard is nu ijzerloos en dan vind ik een stuk bestrating een must. Hij heeft trouwens wel een jaar lang ook rondom op ijzers gestaan en toen was het verharde stuk geen probleem. Maar dat hangt ook wel een beetje af hoe de verstandhouding onderling bij de paarden is.

Bij mij grenst het bestraatte stuk aan de stal, wat ik dmv een hek open en dicht kan doen en grenst ook aan de paddock wat ik d.m.v. stroomdraad open of dicht kan doen. De paddock (20x20) grenst weer aan de wei die ook open en dicht kan d.m.v. stroomdraad.

SuusJj_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:35

Als ik jou was zou ik een bak maken,
en een paddock.
Kunnen ze tenminste altijd naar buiten!
succes

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:05

Ik zou gaan voor een goede rijbak en paddock. Zelf heb ik ook ongeveer die oppervlakte aan grond in de zomermaanden ter beschikking gehad voor mijn paarden. Ik heb een bak van 15x30 en daarachter in een L-vorm de weide, alleen is die letterlijk in een week hartstikke kaal. Gevolg: of de paarden de kale weide kapot laten trappen of toch in de rijbaan zetten. Ik heb gekozen voor het laatste. Inmiddels heb ik aan de andere kant van het huis een stukje grond erbij als paddock van zo'n 200m2, dus ik heb ze nu in 2 groepen lopen.
Dit geldt alleen voor de zomermaanden, in de winter hebben de paarden hier 40 ha gras tot hun beschikking van september t/m maart.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:52

grappig dat jullie juist in de winter veel gras hebben! Hier is het juist in de winter moeilijker Haha!

Hoeveel paarden hadden jullie hoeveel uur/dag op dat kleine stukje lopen?
Mijn pony kon toch vroeger bij de vorige eigenaar zomers een hele tijd doen met meerdere uren per dag op een stukje gras van ong. 25 bij 60m. Hij stond dan wel alleen en werd bij korter gras bijgevoerd met hooi, maar zeker als het stuk in 2en werd gedeeld zodat gewisseld kon worden had hij er bijna de hele zomer plezier van.

Zo'n 1800m2 gras is natuurlijk niet veel, en zeker niet genoeg op de paarden in de zomer de hele dag op te kunnen laten lopen, maar dat kan Katja vast ook begrijpen Knipoog Ik ga uit van het principe: iets is beter dan niets! Je past het gebruik aan op de mogelijkheden van je stukje grasland.

Het gaat er denk ik meer om dat je ze op mooie dagen even een uurtje, of 2 op het gras kan hebben zodat ze niet dag in dag uit alleen maar op het zand staan. Misschien niet eens alle paarden tegelijk, maar bijv. in tweetallen om de beurt even. Je zou ook aan de hand kunnen grazen ergens, maar dan is zo'n stukje grasland toch praktischer en veiliger en schoner? (en bespaart jou tijd omdat je ze niet aan de hand hoeft te houden Tong uitsteken)

Als je zo'n stukje (toch ruimer dan een 20 bij 60 baan en dat is ook behoorlijk aan de maat) goed onderhoudt: bijmaaien, uitmesten, bemesten en besproeien als dat nodig is, en op tijd en voldoende rust geven als het toch te kort dreigt te worden, heb je er erg veel plezier van. Je moet gewoon voorkomen dat ze het te kort eten of stuk lopen. Op tijd er even uit houden dus. Maar dat kan ook doordat je paddocks hebt! Je bent er zelf bij hoever je het laat komen...

mijn land (ik heb gelukkig veel meer dan 25 bij 130 tot mijn beschikking Knipoog ) ligt er nu (weer) mooi groen bij. Als ik de paarden nu erop laat (gisteren nog even geprobeerd of het kon, maar trapten gelijk 10cm diep door de zode heen) dan is het binnen een paar dagen helemaal zwart en kapot met allemaal gaten. Dat herstelt uiteindelijk wel weer, maar duurt veel langer, mijn grasmat is stuk en ik krijgen allemaal gaten en hobbels en veel meer onkruid. Door ze nu even niet op het land te laten zolang het te nat is, is het nu misschien een paar weken sneu voor ze, maar hebben ze in droge of vorstperiodes en van het voorjaar wel gelijk weer een goede wei... Met gras.
Vorig jaar heb ik veel kapot laten lopen en waren we allemaal een beetje sneu over hoe ze erbij liepen, nu hebben we onze zaakjes voorelkaar en ondanks dat ze nu al 2 weken bijna geen grassprietjes hebben gezien, of hoogstens een uurtje wat sprietjes op een klein stukje, staan ze er veel tevredener bij dan vorig jaar in de blubber...

Ik vind het leuk om mee te denken Katja, zit zelf thuis ook altijd te tekenen en prutsen met plattegronden en indelingen en hoe ik dingen kan verbeteren. Elke situatie is weer anders. Hier thuis hebben we bijv. wat logistieke uitdagingen qua bereikbaarheid. Met licht verkeer gaat het nu goed, maar zwaar/groot verkeer is nog steeds een probleem...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:18

Joyce komt heel dicht in de buurt zoals ik het ook in gedachten had Ja
Het pad kan je evt. ook als paddock gebruiken, de paddock is even breed als onze paddocks waarin we ook longeren, deze zijn uitstekend mbv 1 lint te scheiden zodat je meerdere paddocks kan creëren of een longeerton kan afzetten.
Dat werkt echt ideaal!
Onze groepjes bestaan uit 2, 3 of soms 4 paarden en enkele staan alleen, d.m.v. die lintjes kan je de paddocks precies zo indelen als op dat moment nodig is.

Het stukje wei is niet veel, maar het is net genoeg om ze na het rijden eens een uurtje of 2 op het land te zetten, dat geeft zoveel voldoening. Ik heb zelf een tijdlang met een veel kleiner stukje gras moeten doen maar met wat beleid kon ik dat prima netjes houden hoor Ja

_Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:02

naja eerlijk gezegd is alles al gezegd geloof ik! Knipoog ,, in iedergeval veel succes! Clown

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:41

Ik heb 2 Haflingers en 2 Shetlanders op dit stukje land gehad, voor een paar uur per dag. Waarom mijn paarden 's winters zoveel weide hebben? Wij hebben een melkveebedrijf en zomers is het gras voor de koeien. Wij doen aan stalvoedering en hebben dan dus geen draden om de weide staan. In het najaar wordt de hele weide in 1x afgezet, ik kan zelf kiezen welk stuk, altijd minimaal 5 ha, en ipv schapen grazen de paarden de hele winter door de grasmat mooi glad. In het voorjaar gaat de weidesleep er weer over om de mest te verspreiden, wordt de zode weer bemest en is het gras weer voor de koeien en om in te kuilen. Dit is nu de 3e winter dat we het zo doen en het bevalt ons heel erg goed en de paarden ook! Voordeel voor de Haflingers: dit gras is voor hen ideaal!