Op een saaie weide of op stal ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Op een saaie weide of op stal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:53

idd, hooi onderdompelen in bak water, gaat het stof er ook uit
buiten hebben ze daar zowieso minder last van dan op stal

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:03

Paarden horen in principe in de wei, maar mijn paard kan dat ook niet hoor. Ik heb het nu al zo vaak geprobeerd, maar in de in de winter (zelfs bij hele dagen in de zomer) wordt ze letterlijk ziek van vermoeidheid buiten. Staat ook heel de dag bij het hek te staan in de hoop dat iemand haar komt 'redden' Ze gaat slecht eten, krijgt dikke benen en wordt graatmager.
Toen ik de weidegang reduceerde tot max 2 uur in de winter en in de zomer max 6 uur was ze weer kerngezond en levenslustig.
Het was zelfs zo dat toen ik door mijn werk haar tijdelijk 10 uur per dag buiten moest laten (genoeg gras, lieve vriendjes) ze echt kwaad te worden en wilde 's morgens echt niet meer mee. Ik heb toe geregeld dat ze gewoon weer eerder naar binnen kon en dan was ze 's morgens wel weer blij om naar buiten te gaan.

Ik zou eerst de tip van de hooibaal in de wei proberen en als het echt niet gaat werken inderdaad maar eens proberen of ze niet liever wat langer binnen staat.
Heel de dag is natuurlijk weer het andere uiterste dat lijkt me ook niet de bedoelig.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 17:07

Die ene die magerder is geworden, heb ik in de kerstvakantie 14 dagen meegenomen op vakantie,
ik ging daar blokken, en zij stond daar op de manege, en ik ging elke dag met haar rijden.
Er is daar geen mogelijkheid om ze buiten te zetten of te laten zetten, dus daar stond ze wel heel de dag binnen.

En toen ik ze daar 14 dagen lang, elke dag een uur zwaar reed (beest had geen of weinig conditie), plus ze kwam niet buiten, en kreeg minder krachtvoer dan thuis: paard was super actief ! Geen bommetje, maar gewoon goed voorwaarts.

Van zodra ze twee dagen terug thuis stond, en terug buiten kwam, ... was ze weer sloom en ze ziet er altijd zo "depri" uit...

Maar ga idd eerst het hooi proberen ! Ik zie ze ook liever buiten staan, dan in hun stal!!

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:10

de hooi in de wei zou ik zeker doen Ja daarbij zou je het ze ook moeilijker kunnen maken door het in een hooinet aan een hek vast te maken. hiermee zijn ze dan wat langer bezig en vervelen ze zich ook niet! veel succes Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:21

Margytje schreef:
Maar ga idd eerst het hooi proberen ! Ik zie ze ook liever buiten staan, dan in hun stal!!

Ik ook.
Ik dacht ook steeds dat ik gewoon te meutig was. Maar ook daar ben ik van teruggekomen. Ivm een zeer langdurige blessure zocht ik een andere stal voor mijn merrie MET dagelijkse weidegang. Ik heb bij die stal niets verteld over haar weide eigenaardigheden omdat ik eigenlijk liever wilde dat ze heel de dag zou bewegen ivm herstel. Na een maand kwam de staleigenaar mij vertellen dat het echt geen doen was. Ze stond eerst wel lekker te grazen maar als het te lang duurde ging ze als een volslagen idioot rondracen en bij het hek staan bleren. Na verloop van tijd zijn ze haar maar in de bak gaan zetten ipv in de wei zodat ze meer aandacht had en dat vind ze wel best. Maar nog steeds vooral niet te lang. Ze vind het gewoon leuk op stal. Ik weet dat hier bokkers zijn die zeggen dat dat onmogelijk is want stal staat hier tegenwoordig gelijk aan dierenmishandeling. Maar als een paard het daar duidelijk leuk vind en rustig een half uur met een open deur in zijn eigen box blijft staan zonder een poging te doen tot weg te lopen en er ook duidelijk gezonder uitziet dan kan het mij niets schelen dat ik een 'dierenmishandelaar' ben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:46

Als ze de hele dag buiten staan en er geen/weinig gras is hebben ze toch wel 2 plakken hooi per paard nodig. (voor beide paarden ongeveer een halve kleine hooibaal)

Logisch dat je paard afvalt als ze onrustig is en niets te eten heeft. en ook logisch dat ze dan liever naar binnen gaat.
Die van mij hebben de hele dag wat te knabbelen en staan ook regelmatig een uurtje te suffen of om zich heen te kijken. Ze wisselen eten/grazen, staren, wandelen, spelen en slapen af.

hooibakken in de wei voorkomen dat het hooi te makkelijk weg waait. Eventueel speciale hooinetten met kleine maas ophangen (beter niet bij paarden met ijzers)

Als ze lang buiten staan niet aankan omdat ze dan onrustig wordt, kun je ook 2x per dag buiten zetten met een paar uurtjes stal ertussen. Natuurlijk is dat niet handig als je nieti emand hebt die dat voor je kan doen, en je er zelf ook geen tijd voor hebt.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:46

Margytje schreef:
Ze krijgen niet bijzonder veel hooi & stro, moet ik er ook bijzetten.
Maar die ene die zo is afgevallen, die kreeg dit eten ook al in de zomer, en toen was er niets aan de hand!

Ik denk dat je paarden echt te weinig ruwvoer krijgen. Ze kunnen hun stal dan wel leegeten, maar in stro zit weinig voedingswaarde; het is vooral handig als buikvulling (waar natuurlijk niks mis mee is, maar in het geval van een mager paard zou ik eerder zorgen dat die z'n buik kan vullen met hooi).

En dat je paard er 's zomers beter uitziet, lijkt mij niet vreemd: 1) het is dan warmer, dus ze hoeft minder energie te verbranden om zichzelf warm te houden; 2) zelfs al is de wei nogal kaal, dan nog groeit het gras in de zomer zodat je paard misschien net dat beetje extra energie uit de groeipuntjes kan halen.