Stro of vlas (rotstraal)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Re: Stro of vlas (rotstraal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:52

Ik zou voor vlas gaan, als je weet hoe je het moet gebruiken is het geweldig spul. Neemt vocht erg goed op (en dus goed voor je paard met rotstraal) en het mest 10x makkelijker uit dan stro. Niks viezer dan stro bij mij iig! Zelf zuiverder en minder werk.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:53

vlas Vork

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:21

hmm ik zie ergsn dat iemand 1 pak vlas in 2 weken gebruikt...mijn paard staat ook op vlas, maar ik heb tcoh echt wel 1/ 1,5 pak in de week nodig, en mijn paard staat dan ook nog eens van 's ochtends tot 's avonds buiten! Als je er te wenig ingooit, heb je niet genoeg onderlaag, en wordt je stal alleen maar smeriger volgens mij. Ik haal er overigens elke dag de drollen uit (die zeef ik, zodat i ecth alleen de drollen heb) en de natte plek.mijn pony mest en plast gelukkig op een plek.

Hier kost een pak vlas al over de 7 euro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:57

Axel_Clauw schreef:
Wanneer je gewoon de 1e keer 5 of 6 pakken vlas eringooit, en dan elke dag uitmest, blijft de stal echt wel mooi droog hoor!
Ik zal voor vlas kiezen, er zit ook minder stof in dan in stro dus het is ook nog eens goed voor de luchtwegen!

edit: je kan wel denken, jeetje dat is duur! Maar uiteindelijk is het niet zo, als je de stallen goed uitmest, hoef je ongeveer maar 1 pak vlas in 2 weken erbij te gooien Knipoog

Ik mest goed, dat weet ik zeker
Maar ik gebruik toch 1 baal per week gemiddeld.
Maar dat vind ik dan nog niet duur.

mijn schimmeltje is altijd schoon, wat hij op stro zeker niet is.
Verder is het minder werk dan met stro, want het geeft minder volume, dus minder snel de kruiwagen vol.
En dus ook nog een kleinere mestbult, dus minder afvoer en het verteerd ook nog sneller , wat makkelijk is als je het op eigen land kwijt wilt Lachen
En je kunt precies zelf bepalen en zien wat je paard eet Lachen

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:04

runningkawa schreef:
Axel_Clauw schreef:
Wanneer je gewoon de 1e keer 5 of 6 pakken vlas eringooit, en dan elke dag uitmest, blijft de stal echt wel mooi droog hoor!
Ik zal voor vlas kiezen, er zit ook minder stof in dan in stro dus het is ook nog eens goed voor de luchtwegen!

edit: je kan wel denken, jeetje dat is duur! Maar uiteindelijk is het niet zo, als je de stallen goed uitmest, hoef je ongeveer maar 1 pak vlas in 2 weken erbij te gooien Knipoog

Ik mest goed, dat weet ik zeker
Maar ik gebruik toch 1 baal per week gemiddeld.
Maar dat vind ik dan nog niet duur.

mijn schimmeltje is altijd schoon, wat hij op stro zeker niet is.
Verder is het minder werk dan met stro, want het geeft minder volume, dus minder snel de kruiwagen vol.
En dus ook nog een kleinere mestbult, dus minder afvoer en het verteerd ook nog sneller , wat makkelijk is als je het op eigen land kwijt wilt Lachen
En je kunt precies zelf bepalen en zien wat je paard eet Lachen

blij dat ik niet de enige ben die dus 1-1,5 baal per week gebruikt, en dat is inderdaad nog steeds niet duur, als je kijkt wat de stroprijs tegenwoordig doet. Wel wordt het vlas steeds duurder. Maar vlas eten ze niet op (geen lege stal, koliek etc) vlas is schoon, snel uit te mesten, nog meer voordelen?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:10

mijn paard heeft nog nooit zulke slechte voeten gehad (stinkende stralen, slechtere hoornkwaliteit) als in de tijd dta hij op vlas stond. voor mij nooit meer!
en ja: ik hield zijn stal schoon, 3 pakken in het begin erin, en dan per week 1a2 pakken erbij (en vieze zooi eruit).

hij staat nu op stro, en het gaat veel beter. dus: ervaringen verschillen nogal! Lachen