Ik heb zelf een stuk grond van bijna een halve hectare. Daar gaat het huis(je), de tuin (= alleen maar gras), de dubbele garage en de oprit vanaf. Verder heb ik nog een paddock van een dikke 40x22 meter, waar de schuilstal nog op staat. Wat overblijft is grasland voor m'n 2 pony's, ongeveer 2 stukken van samen 1900m2.
Mijn pony's staan dag en nacht in de paddock. Wegens hoefbevangenheid van één van m'n pony's komen ze in de winter bijna niet op het gras, hooguit 2 à 3 keer per week en dan zo'n 2 uurtjes per keer. Ook de rest van het jaar is het schipperen met het gras, maar doordat ze dus wegens hoefbevangenheid niet zo vaak op het gras mogen kan dit prima. Ik ben wel een "grootverbruiker" van hooi (toch al gauw zo'n 300 balen per jaar)...dit krijgen ze zo goed als onbeperkt.
Mocht ik toch een te kort aan gras krijgen, dan kan ik altijd nog terugvallen op m'n ouders. Die hebben nog ruim 1 hectare grasland en een buitenbak van 1100m2. Langer dan een paar uurtjes per dag op het gras zal -denk ik- sowieso niet lukken, dan hou je geen gras over. Dus wat jij wilt (in de zomer 10 uur per dag en in de winter halve dagen met 4 paarden) zal niet lukken, dat is echt een te grote belasting voor het gras. Het zou dus wel kunnen als ze langer op de paddock gaan en minder op het gras....dus dat je het gras zeg maar als extraatje hebt.
Oja...ik zit op een combi van zand en leem grond en verdeel de 2 stukken wei in de zomer in kleinere stukken (strookbegrazing), zodat het kaalgevreten gras weer wat kan aangroeien...