Wie zet z'n paard in de stapmolen? (ervaringen gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Wie zet z'n paard in de stapmolen? (ervaringen gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:43

Wij hebben op stal een dichte overdekte molen. De paarden staan tussen drijfhekken van metalen buizen waar stroom op staat. Niet veel (of in ieder geval voor een aantal paarden niet genoeg) want er zijn verschillende paarden die gewoon blijven staan.

Verder staat deze molen er al zeker 15 jaar en daar zijn in die 15 jaar 2 x een ongeluk gebeurd. Relatief gezien vindt ik dit nogal mee vallen. Beide keren trouwens omdat het paard heel raar deed in de molen.

Verder hebben we een zand bodem omdat er in deze molen ook gedraafd kan worden. De ingang is twee deuern van 1 meter breed. Wat weer tot voordeel heeft dat ze er met de tomcat er in kan om de bodem te slepen.
Hoeven wij niet met de hark er in Haha!

Persoonlijk ben ik niet zo blij met de stangen van het drijfhek. Niet dat het gevaarlijk is maar meer om het feit dat er paarden door heen gaan en stil gaan staan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 12:43

Citaat:
Persoonlijk ben ik niet zo blij met de stangen van het drijfhek. Niet dat het gevaarlijk is maar meer om het feit dat er paarden door heen gaan en stil gaan staan.

Dank je. Ik zal er op letten dat er voldoende stroom op kan staan dan. Veiligheid gaat bij mij wel voor en ik denk dat stangen wel het veiligste is.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 12:48

ik vind het wel heel goed,
dat je hier heel goed over nadenkt en advies / ervaring vraagt voordat je iets aanschaft.
De juiste instelling OK dan!

mensen moeten dit vaker doen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 12:51

thanks Bloos
kost genoeg, dus dan koop ik liever het beste (wat niet de duurste hoeft te zijn) Haha!

Ik denk ook aan m'n shetlander, om daar een extra stang voor te laten maken ofzo?
Die kruipen er natuurlijk onderdoor, dus wil ik de mogelijkheid hebben om er 1 vast te zetten (zoals de
stapmolens van vroeger) Zo'n shet is handig als gezelschap, óók in de stapmolen Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:00

Onze molen is 'dicht' en je kunt kiezen wel of geen stroom erop. Meestal is het niet nodig. Er is verlichting in, en er ligt een zandbodem die altijd droog blijft omdat ie overdekt is. Hij heeft ook een drafprogramma, erg fijn! Ik merk dat het wel fijn is dat ie redelijk dicht is, paarden schrikken niet snel van zaken in de omgeving. Paarden gaan er los in.

Ik zou niet weten wat er anders aan zou moeten. Vooral het dak erop is zooooo fijn. Als alles is ondergelopen: buitenbak, longeerbak (bevroren) dan is er altijd nog als laatst 'redmiddel' de droge stapmolen.

Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 13:29

het dak is helaas niet te doen voor mij.(geen vergunning) Zou idd ideaal zijn (kwijl)

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:15

Mijn paard gaat elke morgen in de stapmolen, dit wordt door het personeel op stal gedaan. Ik vind het echt ideaal. Mijn paard gedraagd zich redelijk goed en ze krijgt gelijk wat beweging als ik aan het werk ben. Ik vind het dus echt ideaal Lachen

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:22

Op stal is er ook een stapmolen, is echt handig alleen ik zou wel zeker wel stroom nemen zodat je als het nodig is dat erop kan zetten. (er was een pony die het rek vast pakte, die spijlen pakte hij vast met zijn mond, en ging hangen zodat de molen niet meer draaide).
Voor de shetlander moet je inderdaad nog wel kijken want een pony van 1.24 vloog ook onder alle rekjes door, opzich geen heel groot probleem zolang er verderop geen ander paard staat, maar niet alle paarden vinden het leuk als er zo'n ukkie steeds door hun stukje heen komt Tong uitsteken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:51

Wij hebben op stal ook een stapmolen met stangen waarop stroom gezet kan worden (7 paards). Het is in feite een trainingsmolen waar diverse programmas op zitten, varierend van stappen tot trainingsrondjes met draf. De stroom kun je gewoon afzetten en doseren, wel makkelijk want er lopen soms hengsten bij in dan kan de stroom hoger.
Ook lopen er gewoon shetlandponies bij in, die moeten uiteraard wel lekker doorstappen, maar hoeven zeker niet te draven.
Ze krijgen die stangen niet op hun hak want een tikje tegen hun billen (met stroom) laat ze na 1 of 2 keer echt wel doorlopen. Paarden leren het heel snel, ook het keren. Zodra de molen vaart mindert weten ze dat ze bij de stilstand moeten omdraaien.
Nieuwe paarden leren het al na een paar keer meelopen.

Ik zou nooit voor z'n molen gaan waaraan je paarden vastzet. Als er wat gebeurt of er valt er een zit ie vast. Met stangen gaan deze in het ergste geval gewoon over het paard heen als iezou vallen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:52

superlise schreef:
Op stal is er ook een stapmolen, is echt handig alleen ik zou wel zeker wel stroom nemen zodat je als het nodig is dat erop kan zetten. (er was een pony die het rek vast pakte, die spijlen pakte hij vast met zijn mond, en ging hangen zodat de molen niet meer draaide).
Voor de shetlander moet je inderdaad nog wel kijken want een pony van 1.24 vloog ook onder alle rekjes door, opzich geen heel groot probleem zolang er verderop geen ander paard staat, maar niet alle paarden vinden het leuk als er zo'n ukkie steeds door hun stukje heen komt Tong uitsteken

Bij ons kan een shet echt niet onder de stangen door (of hij moet een limbo doen Haha! !).

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:01

ik sta net op een nieuwe stal. Gisteren de molen uitgeprobeerd. Deze is ook voor draf.
Het grootste nadeel vind ik dat nog niet duidelijk is hoe de molen op een programma kan. De molen draait ook niet automatisch.
De molen lijkt op die van crossmonster.
Ik zou geen dichte molen willen, veel te saai!
En nadeel is dat we na gebruik moeten harken!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:05

Aangezien er al een ander topic over stapmolens loopt, hier een slotje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:08

Mijn excuses, te snel en niet goed genoeg gelezen.

Dit topic is inderdaad niet hetzelfde als het topic als wat er op RT_D staat, daarom gaat het nu weer open.

Het wordt wel verplaatst naar VSW, omdat dit topic niet op BEH hoort.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:20

fijn bedankt!

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:31

crossmonster schreef:
Afbeelding

onze molen

zoals je ziet is hij heerlijk open, vind ik toch wel een must hoor, zo zien de paarden veel meer
heb je hoge wanden , dan gaan paarden toch met die kop in de lucht lopen om rond te kunnen kijken, met alle gevolgen van dien.

mijn ervaring met deze molens is dat de paarden lekker naar beneden gaan met hun hoofd

Zo'n soort molen hebben wij ook op stal.
Wij gebruiken de molen met droogstappen, nadat ze druk hebben gedaan in de paddock, of om ze voor de 2e keer op een dag uit stal te halen als ze trainen en spierpijn kunnen hebben.
Werkt ideaal.
Ik stap ook nog gewoon aan de hand met mn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:21

Op stage hebben we een open molen, met drijfhekken met genoeg stroom.. Paarden weten goed dat ze er van af moeten blijven en netjes met de stroom mee lopen. Het is ideaal, wij hebben véél pony's staan en niet genoeg tijd om met een klein clubje ze allemaal genoeg beweging te geven, dus de molen is heel fijn. (En nee, ik ben niet te lui om ze allemaal te rijden/longeren, maar wij hebben een lichtelijk aantal pony's op stage, zo'n 35. Knipoog )

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:23

Wij hebben ook een open trainingsmolen met drijfhekken op stal. Palen eromheen met beoband en windgaas eromheen. Als je de molen niet overdekt, let dan op een goede bodem. Bij ons hebben ze de molen flink opgehoogd en drainage eronder gemaakt. Daarna door het zand een soort kunststof vezel gemengd en nu is de bodem perfect en gelukkig altijd droog.

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:28

xCarlyx schreef:
ik heb een stapmolen. Vind het ideaal! Als ik n paar paarden per dag rijdt hoef ik ze niet warm en droog te stappen. Even in de molen en klaar is kees.. daarna weer lekker de wei op! scheelt een hoop tijd. Na het wassen even stappen in de molen ook erg handig. Het is vooral makkelijk, niet om iets te verbeteren. Met een blessure bijv. moet je de paarden wel stappen, maar dit mag nooit in een molen. Ik zet 1 van de paarden voor de wedstrijd 20 min in de molen, anders is ze veeeeel te druk!
Ik heb er nog nooit ongemakken van gehad, 1 keer is een pony door de spijlen geschoten naar een ander paard toe. Maar hier had ze niks aan over gehouden.

Helemaal mee eens. Ik maak er dan ook elke dag gebruik van.
Eerder hadden wij de paarden er ook in draven. Voor conditietraining was dit heel erg fijn. Maarn we zijn nu aan het testen of dit ook alleen met stappen zo is en hoe het zit met blessures, stijfheid ed.

We hebben er ook stroom op, maar staat eigenlijk aleen aan bij de jonge paarden/hengsten en bij de paarden die graag achterin het hek blijven lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 14:54

HocusTivoli schreef:
Wij hebben ook een open trainingsmolen met drijfhekken op stal. Palen eromheen met beoband en windgaas eromheen. Als je de molen niet overdekt, let dan op een goede bodem. Bij ons hebben ze de molen flink opgehoogd en drainage eronder gemaakt. Daarna door het zand een soort kunststof vezel gemengd en nu is de bodem perfect en gelukkig altijd droog.

Ik zit te denken aan kunstgras, maar moet verder nog onderzoek doen.
http://www.naberink.net/index.php?c=kunstgras

Welke merken- leveranciers heeft iedereen?
enig idee?
Hoe oud zijn ze? (Als ze ouder zijnen nog steeds goed werken = het een goed merk Tong uitsteken )

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:54

Wij hebben op stal ook een stapmolen, echt gewoon ideaal!
Dit is 'm
Afbeelding
Kunnen 4 paarden in, met houten omheining (zoals je kan zien)
De stangen staan ook onder stroom, we hebben er gewoon zand in liggen ik hark het 1 keer in de week aan.
Zeker met nat weer is het ideaal! De bak is bij ons dan niet echt super (erg zwaar) en de wei dan te glad en als er dan geen tijd is om op de club te gaan rijden kunnen de paarden mooi in de molen.
We hebben hem ook zo aangepast dat de shet er in kan zodat ook die de overtollige pondjes eraf kan lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 09:07

mooi!
hoe heb jj hem aangepast dan, op de shet?
Zelf wil ik ook graag m'n shetjes erin zetten, maar voornamelijk voor gezelschap. Geen van mijn paarden wil als laatste uit de bak, dus dat zal ook wel zo zijn met de stapmolen.

Welk merk en hoe oud is hij, weet je dat?

carlijn88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:15

wij hebben ook een molen, ik maak er echt heel vaak gebruik van. na het rijden nog even lekker in de stap molen en dan kan ik rustig bezig met de stal of de rest van mijn overige bezigheden! de paarden krijgen dan een super cool down Knipoog en hij blijft dan nog lekker in beweging wat weer goed is voor de conditie! ik heb in al die jaren heeel weinig ongelukkin zien gebeuren, allemaal niks ernstigs dus nog veilig ook! heb wel enge verhalen gehoord maar ja dat hou je bij alles Knipoog

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 08:42

superwoman schreef:
mooi!
hoe heb jj hem aangepast dan, op de shet?
Zelf wil ik ook graag m'n shetjes erin zetten, maar voornamelijk voor gezelschap. Geen van mijn paarden wil als laatste uit de bak, dus dat zal ook wel zo zijn met de stapmolen.

Welk merk en hoe oud is hij, weet je dat?

Ik zal straks een foto maken van hoe de molen is aangepast.
Merk weet ik niet, en hoe oud pfff ff nadenken, ik schat een jaar of 3. Iig nog niet zo heel oud.
Bij ons kunnen de paarden er allemaal in, maar ook alleen is voor ze geen probleem.
Tis denk ik maar net wat je ze aanleert Lachen

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:08

Op de manege waar ik reed en heb gewerkt hadden we er ook 1.
Ik vond het ook wel fijn. Ik gooide altijd een paar paarden los in de paddock en 4 paarden in de stapmolen. Er is toch een groot aantal paarden die er niet uitkomen op zondag aangezien er maar een paar lessen zijn. En ook op zaterdag omdat er alleen ponylessen zijn en 1 paardenles. En dan moetje ze toch allemaal binnen een paar uur beweging hebben geven. En nee ik zie het niet als vervangende beweging ipv rijden. Maar gewoon dat ze toch een soort "rustdag" hebben , maar wel bewegen.

Ik vind het een hele fijne stalmolen. Hij is gewoon open. We hebben ook van de lange metalen buizen met stroom. De buitenkant is van hout en de grond zijn gewoon stenen. (we hebben wel een drafprogramma maar die gebruiken we niet) Ik zette de stroom er wel vaak op , want we hebben een groot aantal paarden/ ponys die het leuk vinden om te blijven staan Duivel
Er zijn er zelfs een paar , waar het geen eens effect heeft om ze erin te zetten. Ze gaan stilstaan en lekker kop door de houten omheining steken want daar staat lekker gras en dat ondanks de stroom Clown
Staan ze de hele tijd te eten:P haha..
Maar slechte ervaringen heb ik niet met onze molen.

Foto;

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:14

Op de manege waar mijn pony staat hebben we een molen voor 6 paarden.
op de hekken staat stroom en het zijn lange metale buizen waar een paard noot vast kan komen zitten wat ze kunnen helemaal over heet paard heet buigen.
ik vind het heel handig hier staan veel paarden er wel 2x per dag in
Mijn pony zet ik op haar rustdag ook even 20 min in de molen