Hengst in weide naast merrie???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hengst in weide naast merrie???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:00

Jeetje Jol doe eens rustig zeg.

de hengsten blijven toch keurig achter hun draadje staan tenzij er geen stroom op staat

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:04

Ik denk dat als het geen springers zijn dat het dan allemaal wel goed komt!
maar misschien kun je voor de zekerheid de merrie verplaatsen voor een ruintje ofzo dat is maar een tip.

van jester_lex Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:08

LADPR schreef:
Opvoeding heeft er wel degelijk mee te maken. En om dan te gaan zeggen dat ik denk dat hengsten naar me luisteren zelfs als ik er neit bij ben slaan natuurlijk werkelijk nergens op. Als je een goed opgevoedde hengst hebt die sociaal is zal naar mijn mening niet uitbreken om bij een hengstige merrie te komen, mits de afrastering wel goed is natuurlijk. Mijn dierne zullen nooit achter twee enkele draadjes blijven staan of er nou een merrie is of niet dat maakt dan niks uit.

Als je denkt dat een goede opvoeding ervoor kan zorgen dat een paard ook braaf is als je er niet bij bent ben je wel erg naief. Ik ken hengsten zat en ze zijn stuk voor stuk braaf aan de hand (= goed opgevoed), ook al staat er een merrie pal naast. Maar zodra je ze loslaat in de bak en de merrie staat er nog steeds naast moeten ze toch wel even laten zien en horen dat ze er zijn.
Of een hengst ook daadwerkelijk door een afrastering gaat ligt helemaal aan zijn karakter, de een voelt zich nu eenmaal meer hengst dan de ander.

@TS; hoe oud is je merrie?

Vera81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 23:23

Ik vind het toch een risico, zelfs het meest "zielige" hengstje kan van de ene op de andere dag veranderen in een "hulk hogan" hengst.

De mijne was net zo... helemaal geen interesse stond in een buitenbox naast de poetsplaats hele dag met merries onder zijn neus en taalde er niet naar! Er is weleens een merrie uitgebroken s'nachts en had de hele nacht voor zijn box met hem staan knuffelen en alles ondergezeken/gespoten geen probleem!

Maar toen werd het mooier weer, bloemetjes en de bijtjes je kent het wel, en hij werd niet meer te houden! Absoluut geen respect meer voor stroomdraad, of hekken. Hij sprong er (met zijn zwakke achterhand) met gemak overheen of doorheen, en kon allen nog maar met de "achteruitpas" van punt A naar B geleidt worden!

Ook hij was toen al 3 geweest, ik heb hem dus ook laten ruinen. Hij werd gevaarlijk voor mensen om mij heen, en voor de merries.

Maarja, het kan ook heel goed gaan. Ik neem het risico in ieder geval niet meer.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:44

Vera81 schreef:
Ik vind het toch een risico, zelfs het meest "zielige" hengstje kan van de ene op de andere dag veranderen in een "hulk hogan" hengst.

De mijne was net zo... helemaal geen interesse stond in een buitenbox naast de poetsplaats hele dag met merries onder zijn neus en taalde er niet naar! Er is weleens een merrie uitgebroken s'nachts en had de hele nacht voor zijn box met hem staan knuffelen en alles ondergezeken/gespoten geen probleem!

Maar toen werd het mooier weer, bloemetjes en de bijtjes je kent het wel, en hij werd niet meer te houden! Absoluut geen respect meer voor stroomdraad, of hekken. Hij sprong er (met zijn zwakke achterhand) met gemak overheen of doorheen, en kon allen nog maar met de "achteruitpas" van punt A naar B geleidt worden!

Ook hij was toen al 3 geweest, ik heb hem dus ook laten ruinen. Hij werd gevaarlijk voor mensen om mij heen, en voor de merries.

Maarja, het kan ook heel goed gaan. Ik neem het risico in ieder geval niet meer.

Meid die van jou was 3, zeker veranderd die.
Mijn hengst is al 11, die veranderd echt niet meer in een hulk hogan hengst Knipoog
Dat terwijl hij wel dekhengst is geweest is het een super lief beest, die respect heeft voor de draad en ook nooit zou uitbreken, daar durf ik me hand voor in het vuur te steken.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:50

Ik zou eerst eens kijken wat er uberhaupt gebeurd voor dat er zoveel paniek gezaaid wordt Knipoog Als de omheining gewoon goed is zou ik me niet zo heel veel zorgen maken, ik denk dat de meeste hengsten over het algemeen meer last ervan hebben dan de merrie.
Daarbij als ze al gewend zijn tegenover haar te staan gaan ze nu niet ineens heel anders reageren hoor Knipoog en heb je al je zorgen? geuit bij de eigenaar van de hengsten en heb je daar dus ook al heel serieus en rustig mee gepraat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:53

Hoe oud is het paard van TS nu precies dan?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 14:07

Euhm in de eerste post staat dit namelijk wel vermeld Boos!

Nu ben ik als de dood dat één van die hengsten (de bruine) zal uitbreken om haar stiekem te "pakken"
Zou dit kunnen? De hengst in kwestie is zo'n 2,5 tot 3 jaar, heeft nog nooit gedekt maar staat ook totaal niet onder controle en heeft geen respect voor zijn baas die er niets van gezag over heeft...

Geregeld breekt hij nu al uit maar op de huidige weide staat geen stroom, op de weide waar ze straks in komen te zitten zit wel stroom...

En de eigenaar van de hengsten is voor geen rede vatbaar, hij vindt het net leuk dat zijn hengsten zich zo gedragen, dan zijn ze tenminste echte venten!
Die hengst vliegt nu al in volle galop naar mijn merrie en bespringt haar vanachter terwijl ze in de verste verte nog niet hengstig is als ik ze van de weide naar stal breng en hij is weer eens uitgebroken! Ik wil die niet naast mijn merrie terwijl ze wel hengstig is hoor!
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 29-01-08 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:08

IK zou zeggen kom tot hier dan zet ik hier een merrie en een hengst naast elkaar met schriklint, binnen een kwartier is hij erdoor, en al helemaal als de dames hengstig zijn

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:09

Naast een ruin is dat geen probleem, en ik moet zeggen mijn hengsten worden gebruikt voor te dekken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:17

Little_Gift schreef:
Euhm in de eerste post staat dit namelijk wel vermeld Boos!

Nu ben ik als de dood dat één van die hengsten (de bruine) zal uitbreken om haar stiekem te "pakken"
Zou dit kunnen? De hengst in kwestie is zo'n 2,5 tot 3 jaar, heeft nog nooit gedekt maar staat ook totaal niet onder controle en heeft geen respect voor zijn baas die er niets van gezag over heeft...

Geregeld breekt hij nu al uit maar op de huidige weide staat geen stroom, op de weide waar ze straks in komen te zitten zit wel stroom...

En de eigenaar van de hengsten is voor geen rede vatbaar, hij vindt het net leuk dat zijn hengsten zich zo gedragen, dan zijn ze tenminste echte venten!
Die hengst vliegt nu al in volle galop naar mijn merrie en bespringt haar vanachter terwijl ze in de verste verte nog niet hengstig is als ik ze van de weide naar stal breng en hij is weer eens uitgebroken! Ik wil die niet naast mijn merrie terwijl ze wel hengstig is hoor!

Ik snap je niet helemaal, je zegt dat een je een merrieveulen hebt, dan wordt ze dus de komende maanden een jaar oud. Dan hoef je je niet zo druk te maken hoor, een normale hengst bespringt geen veulens.

Begrijp ik goed dat de hengst uitbreekt en losloopt terwijl jij met je merrie over de weg naar huis loopt, zodat hij je merrie bespringt terwijl jij haar vast hebt?? Als hij echt zo wild is is het levensgevaarlijk, zeker als jij ernaast staat. In dat geval wordt het tijd voor een telefoontje naar de eigenaar van de hengsten, wij op bokt kunnen dat niet voor je doen.
Bel de eigenaar op en zeg dat je wilt dat hij zijn paarden in de wei houd en dat je niet gedient bent van hengsten op jouw merrie.
Wil hij niet naar je luisteren dan kun je rustig de politie bellen, hij hoort ervoor te zorgen dat zijn paarden in de wei blijven, ze zijn niet alleen gevaarlijk voor jou en je merrie maar ook voor ieder ander mens wat daar over de weg loopt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:36

Maar dan staat er dus geen stroom op. Kan je neit vragen of er nu dan al vast stroom bij de hengten opgezet word. Hele grote kans dat er dna niks meer aan de hand is. Mijn pony's blijven echt neit staan als ik er gene stroom op heb dat heeft dna niks met merries te maken.