Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
LADPR schreef:Opvoeding heeft er wel degelijk mee te maken. En om dan te gaan zeggen dat ik denk dat hengsten naar me luisteren zelfs als ik er neit bij ben slaan natuurlijk werkelijk nergens op. Als je een goed opgevoedde hengst hebt die sociaal is zal naar mijn mening niet uitbreken om bij een hengstige merrie te komen, mits de afrastering wel goed is natuurlijk. Mijn dierne zullen nooit achter twee enkele draadjes blijven staan of er nou een merrie is of niet dat maakt dan niks uit.
Vera81 schreef:Ik vind het toch een risico, zelfs het meest "zielige" hengstje kan van de ene op de andere dag veranderen in een "hulk hogan" hengst.
De mijne was net zo... helemaal geen interesse stond in een buitenbox naast de poetsplaats hele dag met merries onder zijn neus en taalde er niet naar! Er is weleens een merrie uitgebroken s'nachts en had de hele nacht voor zijn box met hem staan knuffelen en alles ondergezeken/gespoten geen probleem!
Maar toen werd het mooier weer, bloemetjes en de bijtjes je kent het wel, en hij werd niet meer te houden! Absoluut geen respect meer voor stroomdraad, of hekken. Hij sprong er (met zijn zwakke achterhand) met gemak overheen of doorheen, en kon allen nog maar met de "achteruitpas" van punt A naar B geleidt worden!
Ook hij was toen al 3 geweest, ik heb hem dus ook laten ruinen. Hij werd gevaarlijk voor mensen om mij heen, en voor de merries.
Maarja, het kan ook heel goed gaan. Ik neem het risico in ieder geval niet meer.

Als de omheining gewoon goed is zou ik me niet zo heel veel zorgen maken, ik denk dat de meeste hengsten over het algemeen meer last ervan hebben dan de merrie.
en heb je al je zorgen? geuit bij de eigenaar van de hengsten en heb je daar dus ook al heel serieus en rustig mee gepraat?
Little_Gift schreef:Euhm in de eerste post staat dit namelijk wel vermeld![]()
Nu ben ik als de dood dat één van die hengsten (de bruine) zal uitbreken om haar stiekem te "pakken"
Zou dit kunnen? De hengst in kwestie is zo'n 2,5 tot 3 jaar, heeft nog nooit gedekt maar staat ook totaal niet onder controle en heeft geen respect voor zijn baas die er niets van gezag over heeft...
Geregeld breekt hij nu al uit maar op de huidige weide staat geen stroom, op de weide waar ze straks in komen te zitten zit wel stroom...
En de eigenaar van de hengsten is voor geen rede vatbaar, hij vindt het net leuk dat zijn hengsten zich zo gedragen, dan zijn ze tenminste echte venten!
Die hengst vliegt nu al in volle galop naar mijn merrie en bespringt haar vanachter terwijl ze in de verste verte nog niet hengstig is als ik ze van de weide naar stal breng en hij is weer eens uitgebroken! Ik wil die niet naast mijn merrie terwijl ze wel hengstig is hoor!