Paarden op vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Paarden op vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:03

Sommige paarden eten wel vlas. Die van mij at er in het begin ook een beetje van maar nu niet meer. Maar je hebt er dus bij die het altijd wel blijven eten.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:05

maar ik heb echt een gigantische viespeuk van een paard, en die wou ik proberen op vlas te zetten.
Maar het KAN dus zijn dat het duurder uitkomt dan stro?

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:09

Mijn pony staat ook op vlas en ik vind het ideaal!! Ik wil echt niets anders meer!!

Ik heb er in het begin ongeveer 4 pakken vlas ingestrooid.. Ik haal elke dag alleen de drollen eruit.. En schudt wat vlas bij als het er wat nat uitziet.. Als de bodem nou echt erg begint te worden kan je er een keer alles uithalen.. maar in principe hoeft dat eigenlijk nooit.. Ik heb mijn bodem er nu zeker al 1,5 jaar inliggen Lachen

Het werkt makkelijk, is een stuk goedkoper en je hebt ook veel minder afval..

Elisabeth007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:15

onze paarden staan ook op vlas. het bevalt super. bij stro heb je weleens dat de stal bijna leeg is doordat alles opgegeten is. het vlas neemt ook beter op, de stallen zijn ''droger''. ik haal iedere dag de drollen en misschien een vieze plek eruit en als het nodig is wat vlas erbij. als je dat met regelmaat doe dan heb je ook amper rommel in de stal. en bij stro vind ik dat je er iedere dag wel een kruiwagen uit moet halen. nee.. ik ga voor het vlas.
het is niet duurder maar goedkoper!! Tong uitsteken

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:13

ideaal, makkelijk uitmesten en weinig afval. Ik denk dat het zeker niet duurder is. Het is niet altijd even aantrekkelijk. Vooral bij zieze paarden ziet het er gauw donker uit, terwijl het nog helemaal niet zo nat is. Pas inderdaad wel op met eten. Ze kunnen er flink koliek van krijgen dus vooral in het begin goed in de gaten houden.

Citaat:
Schep je dan niet elke dag de natte plekken er uit? alleen bovenkant wat en de drollen?

Nibbit: je kunt beter een beetje een ondergrond houden, een beetje een 'koek'' laten ontstaan. Dan liggen ze veel warmer en zolang de bovenlaag droog is is dat geen enkel probleem. Alleen als je gaat soppen kun je het er beter uithalen. Anders lekker laten liggen. Een baal in de 9 dagen is wel heel optimistisch. ik gebruikte altijd zo''n anderhalve baal per week. Paard stond dan wel bijna de hele dag binnen.

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:09

Brandweer schreef:
Een baal in de 9 dagen is wel heel optimistisch. ik gebruikte altijd zo''n anderhalve baal per week. Paard stond dan wel bijna de hele dag binnen.

Hmm.. bij mijn pony... (hij staat dan wel best veel buiten en is ook heel schoon) hoef ik niet eens elke week bij te strooien hoor.. Ik heb in mijn stal zeg maar zo'n 'koek' liggen.. En als het nat word, schep ik het weg en leg ik er droge vlas op..
Ik hoef ongeveer maar een halve baal in de maand bij te strooien volgens mij.. Lachen

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:48

Everest schreef:
Brandweer schreef:
Een baal in de 9 dagen is wel heel optimistisch. ik gebruikte altijd zo''n anderhalve baal per week. Paard stond dan wel bijna de hele dag binnen.

Hmm.. bij mijn pony... (hij staat dan wel best veel buiten en is ook heel schoon) hoef ik niet eens elke week bij te strooien hoor.. Ik heb in mijn stal zeg maar zo'n 'koek' liggen.. En als het nat word, schep ik het weg en leg ik er droge vlas op..
Ik hoef ongeveer maar een halve baal in de maand bij te strooien volgens mij.. Lachen

dan heb jij wel een heeeel schoon paard Tong uitsteken Mijn paard is ook erg schoon, maar ik doe er elke week een nieuw pak bij, al is dat niet altijd nodig, verder drollen eruit en natte plekken..

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:02

Ik heb nu heel even vlas omdat men stro beschimmeld was en ik zo snel niet aan ander stro kon komen.
Mij viel juist op dat vlas wel heel erg duur is? Of verschilt dat zo sterk in Nederland t.o.v.België.
Ik heb gister 2 pakken gekocht van 20 kg en betaalde 14,90€ in het totaal. Is dit duur/goedkoop?

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:04

M'n verzorgpaarden staan erop, het positieve is dat je makkelijker alleen de poep eruit schept zonder dat je een bult stro meeneemt Knipoog

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:06

Mijn pony staat er ook op omdat hij allergisch is voor stof. Als hij of vlas staat heeft hij nergens last van.
Ik vind het makkelijker uitmesten (hoewel ik wel elke dag zowel de drollen als pies eruit haal), ik heb elke dag ong een halve kruiwagen terwijl stalgenootjes er 1 of 2 hebben.
Verder blijft het droog omdat alles naar de onderkant zakt.

Nadeel is dat als je paar ervan eet, dit tot koliek kan leiden.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:10

wednesday schreef:
Ik heb nu heel even vlas omdat men stro beschimmeld was en ik zo snel niet aan ander stro kon komen.
Mij viel juist op dat vlas wel heel erg duur is? Of verschilt dat zo sterk in Nederland t.o.v.België.
Ik heb gister 2 pakken gekocht van 20 kg en betaalde 14,90€ in het totaal. Is dit duur/goedkoop?

ik betaal 6 euro voor een pak van 20 kg.. dus scheelt best wat als je het per maand op telt.. Maar het zal per merk wel anders zijn..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:16

Martinedd schreef:
maar ik heb echt een gigantische viespeuk van een paard, en die wou ik proberen op vlas te zetten.
Maar het KAN dus zijn dat het duurder uitkomt dan stro?

Mijn paard graaft en dus ontstaat er geen mooie onderlaag. Ze maakt echt een grote bende van haar stal. Ik hark het iedere dag weer glad maar ik heb voor haar twee keer zoveel vlas nodig als voor de pony Tong uitsteken

Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:48

ja wat zijn de prijzen ervan eigenlijk?
wat betalen jullie

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:50

Hoi,

mijn paard staat nu sins november op vlas.
eerst was ik er erg blij mee! ik dacht minder uitmest werk en het houd de stallen veel schoner.
maar goed het is dus juist best vervelend.
ik krijg 4 pakken in de maand voor mijn stal.
ik moet een laag strond laten zitten anders heb ik niet genoeg vlas.
het geeft alleen maar meer troep voor mijn gevoel! Lachen.

ik heb 1000 maal liefer stro!

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:12

ook leuk shera Haha!
Mijn paard schuift alles ook echt overal heen en overal neerpoepen en plassen, niet op 1 plek.
En dan er lekker doorheen gaan wandelen, terwijl ze van 9 tot 6 buiten staat.

Wat kocht een pak vlas ongeveer??

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:38

6 euro ongeveer.

ja lottehorse, je moet echt oppotten anders is het niet fijn. Dus de natte plekken echt laten liggen. Anders wordt het geen goede bodemkoek die de basis is van de vlasbodem.

Ik was degene die eens in de 9 dagen bijstrooit gemiddeld. Maar mijn paard staat inderdaad van 9 tot 5 buiten iedere dag... Maar ik strooi zelfs weleens minder vaak.

Zo, everest, jij bent wel zuinig zeg!

Ik sta net op een nieuwe stal, de stalhouder heeft alle andere paarden op stro. Ik wilde vlas (paard met bronchitis) hij vond het prima met het tekort aan stro. Maar hij zegt ook dat sommige mensen het niet zouden kunnen laten in de bodem te gaan prikken. Terwijl je dat dus niet moet doen. Sommige mensen zullen het niet los kunnen laten en de stal met rust kunnen laten zeg maar. het is echt alleen drollen wippen en niet te vaak prikken anders wordt het niets en duur.

Groetjes!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 08:51

Martinedd schreef:
ook leuk shera Haha!
Mijn paard schuift alles ook echt overal heen en overal neerpoepen en plassen, niet op 1 plek.
En dan er lekker doorheen gaan wandelen, terwijl ze van 9 tot 6 buiten staat.

Wat kocht een pak vlas ongeveer??

Ik betaal ongeveer 6 euro per pak, kan zijn dat het nu iets duurder is geworden. Ik moet binnenkort nieuwe halen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:03

Wij hebben onze paarden jaren lang op vlas gehad, maar zijn nu toch overgestapt op stro.
Van onze vijf beestjes zijn er 3 gigantisch smerig op stal, en dan is vlas wel kostbaar hoor.
Wij mesten wel goed uit dus stront en de rode plasplekken die bij vlas ontstaan worden dagelijks verwijderd.
We waren per paard na het instrooien (ong 4 balen) toch minstens 1 baal per week nodig.
Nu met stro hebben we ook nog steeds heel veel nodig aangezien dat net zo smerig wordt, maar voor ons het goedkoper.
Ik vind zelf het uitmesten van stro fijner, makkelijker dan vlas.
Wel neemt vlas veel beter het vocht op dan stro.
En de mesthoop wordt beduidend minder snel hoog dan bij stro.
De loonwerker hier heeft liever stromest dan vlasmest ivm het uitstrooien. Daar bespaar ik dus ook kosten op.
Aan onze paarden merk ik weinig verschil. Ja stro knabbelen ze graag wat op, vlas werd in het begin ook gegeten, later niet meer.
Al met al hangt het enorm van de persoonlijke omstandigheden af waarvoor je zou moeten kiezen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:13

Ik wil geen stro meer!Veel te stoffig en veel meer afval iedere dag!
M'n vorige paard was een rommelkont in de strostal,het was iedere dag een bende en hij stond altijd op een kale vloer in het midden.
Toen hij op vlas kwam duurde het wel even voor de bodem goed stevig werd maar hij stond iig op een laag en ik kon het veel beter schoonhouden.
M'n andere paardje staat nu ook op vlas.
In het begin had ik wel de neiging om er teveel uit te halen maar je moet gewoon iedere dag eerst de mest eruithalen en evt. 'sopplekken'.Dan schuif ik de bovenste redelijk schone laag aan de voorkant naar de achterkant en ik strooi een nieuw laagje vooraan bij,wat ik een beetje meng met wat er lag zodat hij er niet van gaat eten.Zo blijft de toplaag schoon en droog voor z'n hoeven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:19

ik vind dat potten een groot nadeel, net als bij hennep,
die koek word hard en nattig , ik ben ook iemand die de stal niet met rust zou kunnen laten, vond dat vlas vreselijk spul.
en ook erg irritant, het prikte zo, als ik zonder chaps de stal in was geweest had ik uren jeuk aan benen en voeten, al die smerige kleine prikkertjes zaten in mijn sokken en broek.

ik vind stro nog steeds het fijnste bed.
en ook heb ik ze lang op gehakseld koolzaadstro gehad. toen ze nog aan huis stonden was dat een stuk gunstiger ivm mest. met dat spul had je minder mest en het verteerde enorm snel
en je kon ook gewoon elke dag de plekken weghalen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:54

Potten vind ik ook smerig. Bij mij gaat het nat en de drollen er gewoon elke dag uit.

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:04

Ik vind vlas super spul, mijn paard was op stro veel smeriger om nog maar niet te spreken van zijn vieze gele plekken (schimmel). Op vlas is hij een stuk droger en schoner, elke dag de mest eruit en 1x in de week zijn natte plek en 1 pak erbij en dat gaat super.

Voor wat betreft het eten hij staat de hele dag buiten winter en zomer en zoveel hooi dat hij het haast niet op krijgt en voor het geval dat dat hij het wel op krijgt krijgen ze bij ons op stal ook altijd nog een grote pluk stro erbij in de stal. En het stro ligt elke dag nog in zijn stal dus het stro missen doet hij niet.

Ik zou dus niet meer terug willen op stro maar dat is voor iedereen anders gezien hun eigen ervaringen denk ik.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:21

Mijn paarden staan nu ca 3jr op vlas.

De voordelen tov stro:
- minder stoffig
- geen nare luchtjes
- bespaart opslagruimte
- reductie op je mesthoop tov stro
- besparing van tijd mbt uitmesten
- bij goed gebruik goedkoper als stro

Nadelen:
Kan ik niet echt benoemen, mijn paarden vervelen zich niet op stal omdat ze op vlas staan. Ze zijn wel minder buikig wat bij stro wel anders was. Daarbij is het enige nadeel wat ik kan benoemen dat vlas er na verloop van tijd minder mooi oogt op stal.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:27

Mijn paard staat nu sinds maandag op vlas..
Omdat madam bijna een pak stro en een pak hooi per dag at, heeft ze dus koliek gekregen.. Ze hebben me meteen aangeraden om haar op vlas of zaagsel te zetten..

Vind het opzicht wel makkelijk om het te onderhouden..

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 18:36

Bij ons op stal staan we ook sinds een maand op vlas. Mij bevalt het helemaal niet. Mijn pony's eten er van, ik vind het er persoonlijk heel vies ui zien, nee ik had liever op stro gestaan. En dat het makkelijk uit te mesten is verschild per paard volgens mij. Er zijn paarden die de hele stal onder plassen en poepen, maar er zijn ook paarden die alles op een hoop doen Natuurlijk ligt het er ook aan hoe schoon je het wilt houden. Ik haal alle losse drollen er met handschoenen uit Bloos . Maar dat komt misschien ook omdat ik vlas niet gewend ben en stro ziet er gewoon wat frisser uit....