Halster om in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

halster om in de wei?

Ja
92 (26%)
Nee
187 (54%)
Soms
63 (18%)

Totaal aantal stemmen: 342

_maaike_D

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:01

De paarden die ik op de wei zet zijn hardwerkende manegebeesten.
ik vind dat ze, als ze op het land staan, gewoon lekker paard moeten kunnen zijn. lekker spelen e.d. zonder klapperende, verschuivende of afschietende halsters om. als ik niet zeker ben of de paarden goed met elkaar kunnen opschieten laat ik de eerste keer wel even de halsters om, zodat ik ze uit elkaar kan halen als ze gaan vechten

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:15

Nou ik laat die bij mijn paard mooi om! Anders krijg ik um echtnie te pakken.. hij is nog jong en laatst kreeg ik het halster al niet om in de stal. Laat staan in de wei! En als het inmiddels zover is dat dat wel lukt, denk ik dat ik um nog omlaat.. vind ik gewoon fijner.. En in de wei kan die nergens aan blijven hangen. Als het zover ik dat ik um makkelijk omkrijg (ben ik nu mee aant oefenen) dan doe ik um in stal wel af..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:43

bij mij hebben ze t halster over het algemeen af, dat zit denk ik fijner Clown .
met oud op nieuw hebben ze t halster wel omgehad met ook nog een penning dr aan met mijn gegevens, stel dat dr iets gebeurd en ze ontsnappen en iemand vind ze dan staat mijn tel nummer enz dr op.
ook als de loonwerker komt om mais van t land te halen (mais staat een meter langs mn weide paaltjes krijgen ze halster + penning om.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:45

Onze stal houder brengt 19 paarden stuk voor stuk in en uit de wei, dus de halsters blijven om. Op stal niet, maar in de wei wel. Dat is zo ie zo veel makkelijker voor hem.

Verder zijn er geen gevaarlijke dingen in de wei waar het paard achter kan blijven hangen. bovendien zit mijn halster zo los dat als ie toch ergens vast aan komt te zitten dat het eraf valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:49

Als ze echt dag en nacht de wie in gaan gaan de halsters eraf, maar zoals nu dat ze van 12 tot als het lang is tot 9 blijven lopen laat ik lekekr de halsters om, veel makkelijker en sneller met uit de wei halen en dan hoef ikz elf de wei niet in! Bloos
Op stal hebben ze geen van allen een halster om, ook de veulens staan gewoon lekker bloot opstal, wennen aan het halster doen ze maar in de wei Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-08 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:50

in de wei om. Twee van mijn paardjes zijn echte ontsnappings wonders. En dan is het wel handig dat ze een halster om hebben. En voor mensen die ze op stal moeten zetten als ik er zelf niet ben is het ook prettiger dat ze hem dan al om hebben. In de stal altijd af.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:52

Onze paardjes hebben een halster op in de wei en op stal.
als ze gereden hebben dan laten we ze meestal af, omdat het van zweet of warmte nog wel is wil gaan jeuken en ze dan gaan schuren..
Eigenlijk vind ik het wel beter, zonder halster op in de wei of stal.
Dan kunnen ze nooit ergens achter blijven haken of iets kapot maken aan zichzelf..
Gelukkig is dat nog nooit gebeurd en laten we eigenlijk voor het gemak de halster op in de wei (anders moet je 4 halsters mee sleuren naar de wei en die eerst gaan om doen) en als ze van de wei naar de stal gaan, laten we ze dus ook op zitten. Zo kunnen we ze de volgende morgen gelijk pakken en meenemen.
Aan de andere kant kan ik er ook wel een voordeel van inzien. Stel nou dat je paard geen halster om heeft.. en het zit bijvoorbeeld verstrikt in het draad of wat dan ook.. je wilt er snel naar toe (dan denk je niet, gohg eerst een halster halen) dan heb je, denk ik, bij een paard die een halster om heeft net wat meer te vertellen. kun je beter laten stil staan of juist even in de goede richting draaien...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:53

Het liefst zonder.. wil het risico niet lopen van dat ze blijven hangen. En mijn paard is daar knap in Bloos
als het echt niet anders kan, dan moet het maar, maar liever niet !

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:31

Altijd zonder.

Ik wil geen risico lopen en het lijkt me ook veel fijner voor hem.
En als nood hoog is en hij heeft geen halster om (is al een keer gebeurd) dan kan ik hem gewoon lijden door hem aan zijn kaak (net achter zijn mond) vast te pakken. Dan loopt hij ook gewoon gewillig mee hoor. Lachen En om te stoppen pak je hem midden op zijn neus vast. Zie het nut van een halster in de wei eigenlijk niet echt in, tenzij het inderdaad om meerdere paarden gaat die elke dan van en naar de wei worden gebracht. Dan is het inderdaad tijdrovend om elk paard het halster om te doen.

Maarja, ieder zn ding. Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:35

Altijd zonder halster hier! Ik zou als de dood zijn als ik niet door heb, dat ze ergens aan vast zitten met hun halster om.

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:37

Gewoon zonder Lachen

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:38

Mrln90 schreef:
Hee!
Laatst was er een vriendin bij mij die zelf ook rijd en die keek er heel erg van op dat wij de pony's zonder halster het weiland in doen.
Dat zette mij aan het denken.
Dus is mijn vraag aan jullie; hoe doen jij dat??
En waarom doe je het zo?
Beetje onnozele vraag eigenlijk, maar ben toch wel benieuwd Vork

Liefs

Ik doe het halster altijd af. Straks blijft hij ergens aan hangen of aan een ander paard met halster.... Het enige wanneer ik hem om houd is als ik in de paddock een nieuw paard erbij zet. Stel dat het niet goed gaat kan ik ze er zo uit halen. Gaat het na 10 min erbij gestaan te hebben goed doe ik hem als nog af. Als ik niet naast het paddock lig is het halster altijd af

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:39

Nu in de winter laat ik de halsters om, omdat ze alleen overdag in de paddock staan.
Maar in de zomer gaan de halsters (in de wei) af, omdat ze inderdaad kunnen blijven hangen en ik al paar keer m'n halster kwijt geraakt ben in de wei.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:40

mijn 2 zijn goed in ontsnappen, dus halster blijft om.
Daarnaast, de pony wordt gek van vliegen bij de ogen als hij geen vliegenfront voor zich heeft.

(Als de pony voor langere tijd weer de weide in moet, gaan die misschien af, maar dat moeten we nog bekijken en bespreken met de manege).

Axel_Clauw

Ik doe hem af.

ten 1e. Hij kan eraan blijven hangen
ten 2e. Hij met zijn trucjesdoos krijgt hem altijd zelf af.
ten 3e. Hij en zijn vriendje pakken elkaars halster altijd vast en trekken hem stuk en ben niet van plan elke dag een nieuw halster te kopen Vork

TaanStippel

Moelie schreef:
Nou ik laat die bij mijn paard mooi om! Anders krijg ik um echtnie te pakken.. hij is nog jong en laatst kreeg ik het halster al niet om in de stal. Laat staan in de wei! En als het inmiddels zover is dat dat wel lukt, denk ik dat ik um nog omlaat.. vind ik gewoon fijner.. En in de wei kan die nergens aan blijven hangen. Als het zover ik dat ik um makkelijk omkrijg (ben ik nu mee aant oefenen) dan doe ik um in stal wel af..

Ik zou hem dan zeker omlaten, juist omdat hij jong is die doen vaak nog gekkere dingen. De mijne vind een deken spannend en doet een stapje opzij, een jonkie gooit zichzelf meteen over de kop.

Je hebt ook paarden"halsbanden" haal je em daarna mee uit de wei, doe je binnen een halster om.

Heb je geen hek om je wei staan ? Kan hij aan blijven hangen en als die er niet in vinden ze altijd wel wat anders om toch in te hangen, voorbeen, achterbeen brrrrr

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:41

bij de meeste af, maar als er een paard is die zich niet laat vangen laat ik hem om. bij een jonge paard laten we hem ook vaak om

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:45

Af. Veiliger en economischer. Hij trekt ze al wel eens kapot en om ze dan nog eens in een 3 ha grote wei kwijt te spelen...nee dankje.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:50

Ik heb nee gestemd. Ik vind het gevaarlijk om ze met een halster om in de wei te hebben. Daar kunnen lelijke ongelukjes mee gebeuren. Ik zie het nut helemaal niet in van een halster om in de wei. Als je paard niet uit de wei gehaald wil worden dan lukt je dat evenmin als hij een halster om heeft. Het enige wat anders is, is dat je een extra handeling hebt omdat je niet alleen een touwtje vast hoeft te klikken maar een halster om de oren moet doen.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:54

ik had eerst wel altijd een halster om in de wei, maar dat was omdat ze altijd wegrende..
nu hoeft het niet meer want nu komt ze gewoon als je der roept Knipoog

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:26

zowel in de wei als op stal halster altijd af ivm veiligheid Ja

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:29

In de stal zonder, in de weide met.

Halsters van een stuk of 20 paarden uit elkaar houden is al een probleem, om dan ook nog iedere keer om/af te doen wordt al helemaal veel werk.
In de stal altijd wel zonder. Ja

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:00

Ik las net dat iemand zei dat het halster altijd was in de wei, en los genoeg zat. En dat er in de wei niets was om aan te blijven haken. Wat dacht je van een paard dat jeuk heeft en even met een achterbeen bij zijn hoofd krabt? Als die blijft hangen dan kan hij een hele hoop schade aanrichten aan zichzelf. Een pony van iemand die ik ken heeft zo zijn sesambeentje doorgetrokken en het was wel einde oefening. Vandaar dat er bij mij nooit een naar buiten gaat met een halster om. Nogmaals als een paard niet gevangen wil worden dan wil hij dat net zo min met halster als zonder. Hij kan net zo hard lopen met een halster dus het nut zie ik daar echt niet van in. Hang je er een kort touw aan dan kan ik me voorstellen dat het makkelijker grijpen is. Maar daar blijft het dan ook bij.

Liever wat meer werk dan een paard wat afgemaakt moet worden denk ik dan maar.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:40

Ik heb gekozen voor soms, mijn paard staat eigenlijk altijd zonder halster buiten. Maar zoals bijvoorbeeld met oudjaarsdag laat ik hem voor de zekerheid om voor het geval dat. En zo nog wat meer dingen.

C_hantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:50

Mijn pony (en de pony's die daar nog meer staan) gaan niet met halster het weiland in.
Ik vind het best gevaarlijk ze kunnen blijven hangen en aangezien de pony's daar altijd druk bezig zijn met galloperen enz houden ze bijvoorbeeld nog wel eens het halster van de andere paarden in het land vast.
Zo heeft mijn pony een hele grote wond gekregen aan ze lip en sindsdien doe ik nooit meer het halster om.