Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Orangiste schreef:Ik ga nu misschien half bokt achter me aan krijgen door deze opmerking maar ik merk van de paarden die hier staan met een wat oudere leeftijd dat ze 's avond in hun stalletje staan helemaal niet erg vinden. (dat jonge ding van mij trouwens ook niet hoor)
Daarbij zou ik het gevaar niet willen lopen die jij hier boven beschrijft. De kans op blijvende blessures is natuurlijk erg groot en zeker bij wat oudere paarden die toch vaak al wat te lijden hebben gehad aan hun benen.
Als je ze nou op een stal wil zetten waarbij ze in de winter niet buiten komen zou ik het afraden maar als ze elke dag nog lekker een aantal uur buiten kunnen ravotten zou ik echt voor die pensionstal gaan. Dan heb je waarschijnlijk ook wat langer plezier aan je prachtige paarden
Ninx schreef:Ik zou die binnenbak buiten beschouwing laten; in je hoofd gewoon maar even doen alsof die er niet is.
Want een binnenbak heeft geen toegevoegde waarde voor je paarden immers. Je wilt kiezen in het belang van je paard, en dat lijkt me ook de enige juiste overweging.
Orangiste schreef:Ninx schreef:Ik zou die binnenbak buiten beschouwing laten; in je hoofd gewoon maar even doen alsof die er niet is.
Want een binnenbak heeft geen toegevoegde waarde voor je paarden immers. Je wilt kiezen in het belang van je paard, en dat lijkt me ook de enige juiste overweging.
Ik kan me hier niet helemaal in vinden. Een binnenbak is uiteraard geen must voor paarden maar wanneer je zoals TS nu beschrijft geen mogelijkheid hebt om te rijden met dit weer omdat er geen geschikte voorzieningen zijn is dat niet beter voor je paard. Het is beter om hem/haar een constante en regelmatige beweging te geven dan een paar weken stil en dan weer intensief rijden. Zeker bij oudere paarden is het goed om de spiertjes een beetje sterk en soepel te houden.
Verder denk ik dat je met 4 a 5 uur buiten staan en gewoon regelmatig beweging door rijden/longeren je paarden niet omtoverd tot heethoofden. (misschien moet je dan anders voeren :p )
Wanneer je een paard in alle gezondheid 24/7 buiten kan houden zou ik zeggen : DOEN maar dat is nu niet helemaal het geval

Ninx schreef:@ Orangiste: ze kunnen een bak van iemand verderop gebruiken wellicht? In ieder geval eens even flink op zoek gaan. Verder kun je totdat je 'de open ruimte' (lees: weg bent van het verkeer) hebt bereikt met ze aan de hand stappen wanneer je je daar veiliger bij voelt. Als je eenmaal de ruimte hebt is een beetje heethoofderij niet zo heel erg toch?
Alleen krachtvoer wanneer ze echt hebben gewerkt voorkomt ook een hoop heethoofderij natuurlijk. Als er niet heftig gewerkt wordt is ruwvoer in principe voldoende.
Maar 4 uur naar buiten, en misschien hooguit 1 uurtje onder het zadel... ik wordt er gewoon niet zo vrolijk van
Iranda schreef:Situatie nu: paarden staan eenvoudig gestald, 24/7 buiten met een schuilstal, vochtprobleem in de stal (bestrating verzakt want geen afvoer) en modder in de wei (wel nieuwe groene weitjes erbij, maar dan moeten ze eerst door 10-20m diepe blubber; allebei last van mok, gelukkig nu maar kleine plekjes). Overdag staan ze in de wei te grazen, 's avonds en 's nachts kiezen ze er zelf voor om op het droge vooraan (bestraat stukje bij de schuilstal) te staan. Alleen bij heel slecht weer of veel dazen gaan ze in de schuilstal staan.
Omdat de blubber en de natte bak ons tegenstaan, overwegen we een andere stal te zoeken. Nu is er redelijk dichtbij een pensionstal die wel iets lijkt (met binnenbak en professionele buitenbak!). Maar dan komen ze 's nachts op stal te staan. Voorjaar, zomer en najaar de hele dag met de groep (ca 22 paarden) in de wei, 's winters alleen 4-5 uur in de paddock.
We zijn tot nu toe erg blij geweest met de huidige situatie, omdat de paarden lekker kunnen gaan en staan waar ze willen en de stal erg rustig is. Maar de luxe van de binnenbak lonkt (buitenbak nu is met name in de winter vaak 'verzopen' en niet te gebruiken)... En we zien nu ook de nadelen van de eenvoudige situatie. We vinden wel dat zwaar meeweegt hoe het voor de paarden zal zijn, maar vinden dat lastig in te schatten.
Wat denken jullie: wat is fijner voor een paard..?

Iranda schreef:Het voelt heel egoïstisch om ook aan die bak te denken, maar aan de andere kant, ik ben er inmiddels geweest en het lijkt een hele fijne, rustige en ruime plek waar ze ook beter in de gaten kunnen worden gehouden dan nu gebeurt. En dat is ook weer wat waard.